Työn laadusta huomauttaminen uutena työntekijänä
Minulla on pienoinen ongelma uudessa työpaikassani. Työkaverit ovat mukavia ja paikka sinänsä hyvä. Mutta työn laatu ei ole monessakaan asiassa sillä tasolla, jonka itse hyväksyn.
En osaa sanoa töissä ääneen näistä puutteista, koska varon loukkaamasta vanhempia työntekijöitä ja luomasta itsestäni nokkavan mielikuvan. Olen siksi tyytynyt vain tekemään itse asiat paremmin. Tähän taas ne vanhemmat työntekijät ovat puuttuneet neuvomalla helpomman ja huonomman tavan tehdä asian eikä näin ollen ole oma esimerkkini auttanut.
Yhden asian jo kieltäydyin mielestäni mahdollisimman kohteliaasti tekemästä vanhemman työntekijän ohjeen mukaan ja loppupäivä olikin aika vaikea hänen kanssaan.
Miten minun kuuluisi toimia? Mielessä on ollut jopa työpaikan jättäminen tämän asian vuoksi.
Kommentit (21)
kyllä se todellisuus iskee...
ja aloittanut työelämän?
Mutta aika pelottavaa, jos 20 vuoden työuran jälkeen odotetettava jälki on sellaista kuin tuolla on.
teillä varmaan on jossain vaiheessa kehityskeskustelu. Ota asia puheeksi että mielestäni näillä keinoin voitaisiin saada laatua enemmän. Toivo että haluat olla kehittämässä työtä yhdessä työryhmän kanssa.
Mulla on sama ongelma! Olen nyt ollut muutaman kuukauden tässä uudessa työpaikassa ja hermo ei enää meinaa kestää. Teen samallalailla kuin sinä eli teen asiat paremmin ja huolellisemmin ja saamani palaute on samnalaista kuin sinä olet saanut "ei sitä nyt noin tarkasti kannata....". Todella ärsyttävä asenne. Olen yrittänyt hyväntahtoisesti vitsailemalla ilmoittaa, että vaadin täydellisyyttä itseltäni tässä työssä eikä vähempi kelpaa muidenkaan taholta mutta ei mene kaaliin. Työkaverini sekä pomoni ovat molemmat vanhaa koulukuntaa ja olleet talossa >20v ja asiat kun on "aina tehty näin". Toisaalta joissain asioissa minulta pyydetään, vaaditaan ja kannustetaan intoa ja rohkeutta uudistusten ja muutosten tekoon mutta kun ehdotan jotain, niin vastaus yksinkertaistettuna on juurikin tuollainen "ei nyt sentään ruveta hankaloittamaan tätä työntekoa, helpommalla täytyy päästä ja nopeammin kotiin..."
En siis tiedä mitään apukeinoja, koska olen samassa pulassa itsekin mutta toivottavasti lohduttaa, että joku on samassa tilanteessa kanssasi.
että ne kaikki ovat perusteltuja.
Sinä saat siis aikaan hyvää ja tarkkaa jälkeä, mutta sinulle neuvotaan huonompia ja helpompia työtapoja.
Mieti, onko mahdollista, että sinä et olekaan erottanut, mikä työssä on tärkeää ja mikä vähemmän tärkeää? Jos työssä on kyse isoista kokonaisuuksista, pikkuasioiden kanssa ei pidä jäädä nysväämään. Ts. jos rakennukseen laitetaan puu, jonka tarkoitus on jäädä rakenteen sisään tukemaan sitä, on väliä vain sillä, kestääkö se puu - ei sillä, onko se kaunis tai onko naulat viivasuorassa.
Mieti myös, onko mahdollista että sinä olet hidas tavalla jonka tuottamaa haittaa hyvä jälki ei korvaa. Tämä on olennaisessa yhteydessä edelliseen kohtaan. Tärkeissä asioissa ei saa fuskata, vaikka se olisi hidastakin, mutta merkityksettömissä voi. Se on sitten ammattitaitoa osata erottaa, kumpaan kategoriaan mikäkin asia kuuluu.
Itse olen ollut vasta hyvin vähän aikaa tässä paikassa, mutta tuo työn laatu tökkii kyllä niin paljon, että mietin tosissani, että jäänkö tuohon paikkaan ollenkaan. Inhottaa olla töissä paikassa, jonka tuotteisiin ei ole tyytyväinen.
Enkä tarkoita sitäkään, että itse tekisin kaiken täydellisesti tai virheettömästi. Omat virheeni eivät kuitenkaan ole välinpitämättömyyttä.
Ap
KUKA ei ole tuotteisiin tyytyväinen?
Pomo on se joka sanoo että laatu ei ole hyvä.
Jos pomo sanoo että nämä pitää saada niin miten sinä sitten piperrät vastaan?
On siinä vinha perä että asiat kuuluu saada valmiiksikin!
Ei sillä että itse pääsee kotiin vaan se hidastaa koko prosessia jos kaikki tekee eri tuotteen.
Koska sinähän nyt olet muuttamassa itse tuotetta jos sen ulkomuoto pitää olla eri.
Se ei ole työntekijän asia, sinä vaan ja ainoastaan teet sellaisen kuin vaaditaan. Vaikka paremmankin saisi aikaan niin kiva, mutta se pitää sitten pystyä tekemään nopeammin.
Toimiva tapa on muuttaa joko koko tekniikka mutta se ei saa olla hitaampi kuin nykyinen ja se saa olla yksinkertaisempi.
Jos koko tuote muuttuu paremmaksi, se vie enempi aikaa työntekijöilta yms niin se alkaa vaikuttamaan sitten tuotteen hintaan.
Sinun paikkasi on mennä juttelemaan nyt sille pomollesi ja sopia tätä asiaa. Hän menee sitten esim. tuotesuunitteluun ja tästä uudesta tuotteesta tehdään kannattavuuslasku.
Voi olla että tämä nykyinen on ihan tarkoituksella juuri tämä mikä se on. Vaikka voisi asian tehdä paremmaksi!
Tämä ei koskaan ole työntekijän asia. Vaan niin kauan tehdään kuten ennen, ennenkuin se päätetään muuttaa ja muutoksen ilmoittaa sinua ylempiarvoisemmat. Tähän on yksi todella tärkeä asia ja kerron sen nyt: tuotteen tasainen laatu. Asiakas saa aina saman. Ei niin että nyt ostaa sinun "paremman" ja ensi viikolla sen tavallisen ja pettyy. Ymmärrätkö? Sinun hyvä tarkoitus on pettymys asiakkaalle. Ja sinun kikkailusi koituu firman huonoksi maineeksi.
Sinä et tee omaa tuotetta jos pomo sinulle sanoo ettei niin tehdä.
mukava kuulla vastaus ap:lta näihin:
- millaisesta työstä on kyse: tuotteiden valmistuksesta vai palvelutyöstä, esim. lastenhoito, terveydenhoito?
- oletko jutellut asiasta esimiehellesi, mikä on hänen reaktionsa ehdotuksiisi työn jäljen kohentamisesta?
- haittaako/hidastaako sinun huolellisuutesi valmistusprosessia ja tuottavuutta?
Voi olla myös niin, että se tuotantotahti on määritelty liian nopeaksi, jotta laadussa voitaisiin pysyä. Se on erittäin ikävää tunnollisen ja ammattitaitoisen työntekijän kannalta, ja syö kyllä sielua. Itse olen asiantuntijatyössä, jossa on tahtia kiristetty siihen malliin (ja lisätty hallinnollisia tehtäviä, jotka eivät oikeastaan edes liity varsinaiseen työhöni, mutta vievät aikaa ja energiaa), että koen joutuvani pakostakin menemään aidan yli siitä, missä se on matalin.
Ja tuollainen on tutkitustikin yksi keskeisiä työviihtyvyyden rapauttajia. Siis että kokee, ettei työn laatuun satsata ja joutuu tekemään osaamisen kannalta heikkolaatuista jälkeä.
Sinuna juttelisin kaikissa tapauksissa ensin esimiehen kanssa. Ei kannata kaivaa ns. verta nenästä alkamalla viisastella hetikohta työkavereille, koska siinä saa auttamatta besserwisserin leiman.
Enkä tosiaan halua suostua tekemään sutta edes pomon pyynnöstä. Siksi mieluummin vaihdan paikkaa kuin jään tekemään huonoja tuotteita. Kyse ei ole työn hidastamisesta eikä laadunvaihtelukaan ole mielestäni ollenkaan hyvä syy tehdä asiat huonosti.
Enkä tosiaan halua suostua tekemään sutta edes pomon pyynnöstä. Siksi mieluummin vaihdan paikkaa kuin jään tekemään huonoja tuotteita. Kyse ei ole työn hidastamisesta eikä laadunvaihtelukaan ole mielestäni ollenkaan hyvä syy tehdä asiat huonosti.
- eli oletko tuotetuotannossa vai palvelualalla?
- oletko puhunut pomolle?
Jos olette sellaisessa työssä, jossa hoidatte laitoshoidossa olevia vanhuksia, pitäkää puolenne!
Jotenkin tunnistan noista viesteistä sellaisia yksityiskohtia, kuten "me olemme tehneet näin jo xx vuotta". Jättävät sanomatta, että yhtä monta vuotta asiakkaat ja omaiset ovat siitä valittaneet.
Ne vanhat ja kyllästyneet hoitajat ovat niitä, joiden eläkkeellejäämistä odotetaan toiveikkaina, ja toivottavasti te uudet työntekijät ette ota mallia heistä!
Minusta sinun kannattaa jatkaa hyvän laadun tekemistä jos pysyt muiden työntekijöiden työtahdissa mukana. Keskustele jossain sopivassa välissä asiasta pomon kanssa ja kerro, että teet mielelläsi hyvää laatua. Jos pomo on sitten sitä mieltä, että laadulla ei ole niin väliä, niin sitten voit miettiä työpaikan vaihtamista. Hyvä pomo taas palkitsee sinut hyvin tehdystä työstä.
jos sinun tapasi on yhtä nopea kuin muiden, ja sinä teet parempaa laatua, niin miksi sinun pitäisi tehdä niin kuin ne muut eikä päinvastoin?
jos sinun tapasi on yhtä nopea kuin muiden, ja sinä teet parempaa laatua, niin miksi sinun pitäisi tehdä niin kuin ne muut eikä päinvastoin?
Arvaas kaksi kertaa, onko samassa duunissa vuosikausia huhkinut suomalainen halukas muuttamaan toimintatapojaan sen takia että uusi duunari tekee laadukkaampaa ja tehokkaampaa työtä? Ei. Ja tämä on kansakuntamme kasvava ongelma. Eläköön AY-liike ja TES:t.
- eli oletko tuotetuotannossa vai palvelualalla?- oletko puhunut pomolle?
tekemässä siivouksia asiakkaiden luona, niin kyllä siinä tehdään työt silleen, miten asiakas on ne tilannut ja maksanut. Jos asiakas on maksanut puolen tunnin työstä, niin siinä tehdään vain ne sovitut hommat, jotka puoleen tuntiin ehtii.
Etten hyväksy sitä, että siivotaan samalla harjalla vessanpönttö ja jääkaappi, vaan molemmille on oma väline ja välineenvaihto ei vie aikaa sen enempää kuin siirtyminen sieltä vessasta jääkaapille. No, ehkä noin karkeasta laiminlyönnistä en edes minä voisi pitää suutani kiinni ja kasvojani peruslukemilla.
En kuitenkaan ole siivoustyössä.
Jatkan tähän samaan ketjuun hieman toisesta ongelmasta. Eli kun vanhat työntekijät eivät ole kiinnostuneita yhteisistä kehityspalavereista.
Meillä on koko firman sisäinen kehitysprojekti menossa, jossa määritellään asioiden tärkeyttä ja kriittisyyttä toisiinsa nähden. Eli mitkä asiat ON TEHTÄVÄ heti ja mihin tarvittaessa siirretään resursseja toisilta osastoilta ja mitkä on sitten sellaisia, joita voi jättää odottamaan kiirettömänpiä hetkiä.
Meidän yksikön kannalta olellinen palaveri olisi huomenna mutta noista vanhemmista työtekijöistä kukaan ei aio mennä sinne, kun heitä ei asia kiinnosta. Minä en vielä tiedä niin paljoa, että minä voisin yksin edustaa koko osastoa kyseisessä palaverissa mutta minun mielestäni asia on tärkeä ja haluaisin osallistua tähän prosessiin. Mitä mun nyt kannataa tehdä, mennä sinne istumaan ja vastaamaan kysymyksiin "en osaa sanoa" vai jättää menemättä?
En jaksaisi tuollaista välinpitämätöntä asennetta, kun kuitenkin on kyse kaikkiin vaikuttavasta projektista.
Jatkan tähän samaan ketjuun hieman toisesta ongelmasta. Eli kun vanhat työntekijät eivät ole kiinnostuneita yhteisistä kehityspalavereista.
Meillä on koko firman sisäinen kehitysprojekti menossa, jossa määritellään asioiden tärkeyttä ja kriittisyyttä toisiinsa nähden. Eli mitkä asiat ON TEHTÄVÄ heti ja mihin tarvittaessa siirretään resursseja toisilta osastoilta ja mitkä on sitten sellaisia, joita voi jättää odottamaan kiirettömänpiä hetkiä.
Meidän yksikön kannalta olellinen palaveri olisi huomenna mutta noista vanhemmista työtekijöistä kukaan ei aio mennä sinne, kun heitä ei asia kiinnosta. Minä en vielä tiedä niin paljoa, että minä voisin yksin edustaa koko osastoa kyseisessä palaverissa mutta minun mielestäni asia on tärkeä ja haluaisin osallistua tähän prosessiin. Mitä mun nyt kannataa tehdä, mennä sinne istumaan ja vastaamaan kysymyksiin "en osaa sanoa" vai jättää menemättä?
En jaksaisi tuollaista välinpitämätöntä asennetta, kun kuitenkin on kyse kaikkiin vaikuttavasta projektista.
eikö palaveriin osallistuminen ole pakollista? Varsinkin tuollaiseen missä halutaan kehittää asioita parempaan suuntaan. Meillä ainakin on ollut jos on töissä, lomalta tai sairaslomalta ei tietenkään tarvitse tulla.
Mene sinne palaveriin ja sano ettet vasta tulleena työntekijänä osaa/tiedä vielä kaikkea mutta joitakin juttuja olet huomannut ja.... Kerrot sitten ne asiat.
Nykypäivänä tahtia kiristetään joka paikassa ja tehokkuus on todellinen avainsana joka työpaikalla. Yksi päivä keskustelin työpaikkani siivoojan kanssa asiasta. Tämä kertoi pian alkavansa tekemään 4-päiväistä työviikkoa. Tähänkin mennessä työnsä (5 pv viikossa) on ollut todellista minuuttipeliä, kiirettä on saanut pitää että on ehtinyt kaiken tehdä säädetyssä ajassa. On jakanut työtehtäviä eri päiville, maanantaina on siivonnut tietyt alueet, tiistaina toisen, keskiviikkona kolmannen jne. Jatkossa ei tulekaan enää perjantaisin, mutta perjantaille ei ole otettu eri siivoojaa vaan tämän siivoojan täytyy tehdä perjantain hommat muina päivinä. Minuuttiakaan ei ole saanut muille päiville lisää työaikaa. Ikävä kyllä siivouksen laatu tulee varmasti jatkossa kärsimään koska ei voi noin vain pitentää meillä käytettävää työaikaa vaan joutuu kiirehtimään toiseen kohteeseen siivoamaan. Samaa se on lähes jokaisella työpaikalla.
kyllä se todellisuus iskee...