Matematiikka. Onko mitään mahdollisuuksia päästä
Opiskelemaan korkeakoulututkintoa jos ei pärjää matematiikassa. Se on ollut minulle aina vaikeaa, mutta muuten koen olevani ihan fiksu.
Tää vauvasivun varmistuslasku sujuu jotenkuten. ;)
Kommentit (10)
Eipä tuota matematiikkaa tarvitse kuin yksi peruskurssi suorittaa yliopistossakaan, jos eri tiedekunnassa aikoo siis opiskella.
kuuluu yliopistossa kaikille pakollisiin opintoihin?:D
Riippuu vähän mitä opiskelee. Esim. Tietojenkäsittelytieteessä on ihan liiaksi matikkaa, jotta minä pärjäisin, vaikka pohjalla on lukion pitkääkin matikkaa.
useilla linjoilla ei tarvita matematiikkaa. Esimerkiksi yhteiskuntatieteitä, humanistisia aineita, kasvatus- ja oikeustiedettä voi päästä lukemaan ilman matikkaa. Joissain aineissa voi esim. pakollista tilastotiedettä, mutta etköhän siitäkin selviä.
Oscar.
Ainakaan kaikilla humanistisilla aloilla ei tarvita paljoa matematiikkaa. Luonnontieteissä, lääkiksessä, tekniikassa, kaupallisella alalla ja luokanopettajana matikan pitää olla hallussa.
Opiskelen AMK:ssa kemiantekniikkaa. matikkaa ja fyssaa saa opiskella kiitettävästi.
Olin lukiossa aika kehno matemaattisisssa aineissa. Näin 20 vuotta myöhemmin huoman sen olleen asennekysymys. En nytkään mitenkään liosta, mmutta mitään en ole vielä reputtanut. Aika on kypsyttänyt aivot...
esim. yleistä kielitiedettä. Ei tarvi matikkaa yhtään.
Mutta jos tulet opiskelemaan jotain, johon sovelletaan tilastollisia menetelmiä niin silloin matikkaa on jonkin verran. Olen sosiologiaa varten suorittanut tilastotieteen peruskurssin.
Periaatteessa kyllä humanistisiin aineisiin voisi soveltaa myös tilastollisia menetelmiä, esim. juuri kieliaineisiin. Kotimaisessa kirjallisuudessa ei ainakaan tarvitse yhtään matikkaa.:)
näin jälkiviisaana ;),että miten sen asenteen saisi muutettua nykyiselle 8-luokkalaiselle?!? Hän ei osaa matikkaa, eikä viitsi paljon vaivautua sitä opettelemmankaan, koska "ei kuitenkaan osaa"...ja se tuntuu vaikealta. Ei ole siis motivaatiota.
näin jälkiviisaana ;),että miten sen asenteen saisi muutettua nykyiselle 8-luokkalaiselle?!? Hän ei osaa matikkaa, eikä viitsi paljon vaivautua sitä opettelemmankaan, koska "ei kuitenkaan osaa"...ja se tuntuu vaikealta. Ei ole siis motivaatiota.
lihavan laihduttamaan, liikkumattoman liikkumaan tai laiskan töihin. Eli et mitenkään.
Saat toki kokeilla lahjontaa, kiristystä ja uhkailua.
Jaa-a. Kesti aikansa, mutta jossain vaiheessa aloin hokemaan ja uskomaan, että jokainen pystyy mihin vain jos oikeasti ja tarpeeksi haluaa.
En osaa ja en pysty ovat pois suljettavia lauseita. Omasta tahdosta kaikki lähtee. Hankkikaa tukiopetusta, moni asia voi aueta ihan eri tavalla kun saa yksilöllistä opetusta.
Pieniä onnistumisen tunteita kun saa arkipäivään, niin kyllä se siitä:9
Kokeissa kannattaa keskittyä niihin asioihin joista ymmärtää edes jotain, sitte voi onistuakin. Turha haaskata aikaa täysin "yli" meneviin jutttuihin, ne vain lannistavat.
Eipä tuota matematiikkaa tarvitse kuin yksi peruskurssi suorittaa yliopistossakaan, jos eri tiedekunnassa aikoo siis opiskella.