Keittiö ilman yläkaappeja, kuka sellaisen haluaa?
siis kun säilytystilaa ei ole koskaan liikaa, niin miksi sisustusohjelmissa, asuntomessuilla ja lehdissä niitä näkee?
Näyttää kivalta ja ilmavalta?
Js sitten seuraava asukas ensitöikseen asentaa ne yläkaapit.
Puuttuuko teiltä yläkaapit tarkoituksella? Miksi?
Kommentit (62)
Ei tarvi kyyristellä, kun alakaapit eivät ole kaappeja vaan laatikoita.
No meillä ei ole kuin kaksi matalaa yläkaappia. Sama syy kuin muillakin, että mitä niillä tekee, kun ei yletä kuitenkaan kuin kahdelle alimmalle hyllylle. Meillä on yläkaappien sijaan keittiössä kolme isoa ikkunaa. Minä tykkään niistä. Keittiö on sen verran suuri, että alakaappeihin mahtuu kaikki tarvittava. En säilytä keittiössä mitään turhaa rojua, vaan vain sen mitä tarvitsen.
Jos saisin suunnitella itselleni keittiön, haluaisin yhden täyden seinän korkeita kaappeja joihin olisi integroitu uunit ja espressokeitin. Loput kaapit vetokorikaappeja. Silloin yläkaapeista riittäisi ehkä pelkkä astiankuivauskaappi. Ja joo, kaikki alakaapit 80 cm leveillä laatikoilla.
Yläkaapin ylemmille hyllyille kannattaa laittaa tavarat vaikka muovilaatikkoon tai koriin, jonka saa pohjasta hivutettua alas pengottavaksi ja takasin ylös ilman jakkaraa.
[quote author="Vierailija" time="05.02.2013 klo 20:46"]
osaksi siksi että eivät ole kivan näköiset, osaksi siksi että harmittaa kun nyt en pysty nakittamaan lapsia kattamaan pöytää tai tyhjentämään tiskikonetta, kun eivät ylety kaappeihin.
[/quote] Jaa, kyllä se meillä onnistuu ihan pieniltäkin. Meillä on käyttöastiat korkeassa kaapissa jääkaapin vieressä, kaksivuotiaskin ylettää. Luovuutta peliin hei.
[quote author="Vierailija" time="12.04.2013 klo 21:32"]
osaksi siksi että eivät ole kivan näköiset, osaksi siksi että harmittaa kun nyt en pysty nakittamaan lapsia kattamaan pöytää tai tyhjentämään tiskikonetta, kun eivät ylety kaappeihin.
[/quote] Jaa, kyllä se meillä onnistuu ihan pieniltäkin. Meillä on käyttöastiat korkeassa kaapissa jääkaapin vieressä, kaksivuotiaskin ylettää. Luovuutta peliin hei.
[/quote]
Meillä ei tarvi äidin eikä lasten raahailla jakkaroita keittiöön eikä kiipeillä niille. Mitä pahaa siinä on?
[quote author="Vierailija" time="12.04.2013 klo 21:38"]
[quote author="Vierailija" time="12.04.2013 klo 21:32"]
[/quote]
Meillä ei tarvi äidin eikä lasten raahailla jakkaroita keittiöön eikä kiipeillä niille. Mitä pahaa siinä on?
[/quote] Ei meilläkään. Astiat ovat sen korkean kaapin alahyllyillä ja nousevat siitä ylemmäksi kun lapset kasvavat. Jakkaroita saavat käyttää ihan vapaasti kiipeilyyn kyllä muutenkin.
[quote author="Vierailija" time="05.02.2013 klo 20:39"]
siis kun säilytystilaa ei ole koskaan liikaa, niin miksi sisustusohjelmissa, asuntomessuilla ja lehdissä niitä näkee?
[/quote]
Kyllä säilytystilaa voi olla liikaakin. Mitä enemmän tilaa on, sitä enemmän sitä tilaa käytetään myös turhan tavaran säilyttämiseen.
Eikä keittiö ole ensisijaisesti säilytystilan paikka. Keittiö on ruuanlaittoa ja leipomista varten.
[quote author="Vierailija" time="05.02.2013 klo 20:41"]
Olen lyhyt, 165cm enkä yllä kuin toisen hyllyn etureunaan. Keittiöjakkara ei mahdu keittiöön ja jos mahtuisi, lapset kiipeilisivät sillä tasoille.
Ottaa päähän aina yrittää saada tavaraa sieltä kaikkein hankalimmasta paikasta, jotain isoja jauhopusseja... jos noista yläkaapeista joskus eroon pääsen niin uusia ei tule!
[/quote] Olen viela lyhyempi. Meilla on ylakaapit mutta en kylla muista mita niissa on. Kaikki tarvittava tavara on tason alapuolella vetolaatikoissa.
Reilu 50 ikää ja keittiöremppa edessä. Ei varmasti tule yläkaappeja. Ei huvita keikkua jakkaroilla ja nykyaikaisilla ratkaisuilla saa pelkillä alakaapeilla enemmän tilaa, kuin vanhassa yhteensä. On avarampi ja kaunis. Ja vaimokin tykkää :)
Tuo "säilytystilaa ei ole koskaan liikaa" -horina on hamstraajan puhetta. Tarpeelliset tavarat ja kohtuulliset kuivaruoka-aineet on kyllä useimmissa keittiössä mahdollista sijoittaa ihan vain alakaappeihin. Useimmilla on kuitenkin keittiössä paljon enemmän tavaraa kuin he koskaan käyttävät.
Yläkaappeihin voi sijoittaa joulukoristeita ja muuta mitä tarvitsee vain kerran vuodessa.
[quote author="Vierailija" time="29.11.2014 klo 15:45"]
Yläkaappeihin voi sijoittaa joulukoristeita ja muuta mitä tarvitsee vain kerran vuodessa.
[/quote]
Miksi ylipäätään omistaa jotakin, mitä tarvitsee vain kerran vuodessa?
Mä inhoan kaikkea epäkäytännöllistä olipa kuinka hienoa tahansa. Lautastelineet tai ripustuskoukut mukeille seinillä voi näyttää kivalta, mutta keittiöön tulee väkisin rasvaista pölyä ajan kanssa vaikka kuinka siivoaisi. Haluaako joku tiskata aina lautaset ja mukit ennen käyttöä.
Jos myyntikuntoon rempataan niin yläkaappien pois jättäminen on ihan rahakysymys sen ulkonäön rinnalla.
Minäkään en ymmärrä. Yläkaapit on paljon näppärämmät säilytystilat kuin alakaapit. Ei tarvitse kyyristellä koko ajan.
Olen lyhyt, 165cm enkä yllä kuin toisen hyllyn etureunaan. Keittiöjakkara ei mahdu keittiöön ja jos mahtuisi, lapset kiipeilisivät sillä tasoille.
Ottaa päähän aina yrittää saada tavaraa sieltä kaikkein hankalimmasta paikasta, jotain isoja jauhopusseja... jos noista yläkaapeista joskus eroon pääsen niin uusia ei tule!
Öö, minä olen sinua lyhyempi, 163 cm, ja tykkään enemmän kurkoittelusta kuin kyykkimisestä.
Ja useimmin käytetyt astiat ja ruoat laitetaan yläkaappien alimmille hyllyille.
En myöskään ymmärrä niitä minikokoisia yläkaappeja, mutta en tykkää muutenkaan näistä moderneista keittiöstä, olen vissiin sen verran mummo jo.