Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

En halua miestäni mukaan synnytykseen.

Vierailija
05.02.2013 |

Toisen lapsen synnytyksen lähestyessä mieheni on tuonut yhä enemmän esille sitä että pelkää synnytystä. Haluaisi että vaatisin sektion. Ensimmäinenkin lapsi syntyi sektiolla, tarjonta ei ollut paras mahdollinen, eikä synnytys (sen takia?) edennyt, joten päädyttiin kiireelliseen sektioon. Varsinaista hätätilannetta ei siis ollut.

Mutta minua tietysti itseänikin jännittää hurjasti seuraava synnytys, että miten onnistuu. Mieheni vauhkoilu ei paranna tilannetta ollenkaan, päinvastoin. Haluaisin synnyttää alakautta, koska se on luonnollista, eikä minulla pitäisi olla mitään esteitä siihen. Sektio ei kuitenkaan ole mikään pikkujuttu, toipuminen vei viimeksi kauan.

Olen pyytänyt miestäni mukaan neuvolaan, ja koittanut ehdottaa että puhuisi jonkun muun kun minun kanssa peloistaan, mutta kuulemma puhuminen ei auta. Kertaakaan ei ole neuvolassa ollut, tai synnytystapa-arvioinnissa, jossa olisi voinut hyvin puhua peloistaan ja kysellä jos on jotain kysyttävää. Sen sijaan hän on melkein vihainen minulle kun en ole vaatinut suunniteltua sektiota.

Olenko julma jos kiellän miestäni tulemasta mukaan lapsensa synnytykseen? Tiedän että tukea tuskin häneltä tulen saamaan, en saanut sitä viimeksikään. Pahimmassa tapauksessa hän vain saa minut entistä hermostuneemmaksi ja epävarmemmaksi omasta valinnastani. Mielipiteitä? Onko muita kenen mies ei ole ollut mukana synnytyksestä tällaisista syistä?

Kommentit (4)

Vierailija
1/4 |
05.02.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

järkevää kaikkien kannalta, että mies odottelisi synnytyksen ajan esikoisen kanssa kotona =). Ota mukaan joku hyvä ystävä tai sukulainen tukihenkilöksi, jos haluat. Yleensä kätilöt ovat jo ammattinsa puolesta parempia tukemaan, kuin hysteerinen mies. Mulla mies oli mukana ekassa, mutta 3 muuta synnytystä oli kotona. Yhdessä synnytyksessä oli mukana miehen sisko, joka olikin 3 lasta tehneenä loistava tuki. Tsemppiä!

Vierailija
2/4 |
05.02.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

niitä on paljon enemmän kuin alatiesynnytyksessä. Miehellä on nyt joku päähänpinttymä, projisoi jotain omaa pelkoaan sinuun. Jätä ihmeessä mies kotiin, jos asia ei helpota, hänestä on vain haittaa synnytyksessä jos yrittää puuttua synnytystapaan ja käyttäytyy vaativasti ja aggressiivisesti hoitohenkilökuntaa kohtaan.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/4 |
05.02.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

ja ota joku muu mukaasi, vaikkapa oma äitisi. Mielestäni naisen tuki on ehkäpä jopa parempi kuin miehen, naisen kun on helpompi ymmärtää synnytystä kokemuksena yms.

Oma mieheni oli synnytyksessä mukana ja oli kyllä tukena. Kävin ennen synnytystä pelkopolilla yms ja mies ei oikein osannut ymmärtää, että mitä minä niin paljon pelkäsin. Helppohan se on miehenä sanoa, kun ei ole edes samat värkit alakerrassa :D

Vierailija
4/4 |
05.02.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Keskusteltuamme mieheni kanssa juuri asiasta, hän sanoi (joskin hieman epäsuorasti) että ei edes halua tulla synnytykseen. Joten minun ei tarvitse varsinaisesti kieltää häntä tulemasta, näillä näkymin hän jää esikoisen kanssa kotiin.

Harmittaa tietysti kun tilanne on mikä on, mutta ei sille kai voi nyt mitään. Täytyy koittaa miettiä asiaa järjellä. Toivon että saan jonkun synnyttäneen kaverin mukaan synnytykseen, koska jännittää se yksinkin meno, vaikka ihan hyvin se varmaan menisi niinkin.

-ap

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: neljä yhdeksän kahdeksan