Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Voimakkaaseen raskauspahoinvointiin lääkettä?

07.12.2005 |

Olen raskaana viikolla 14 ja olen oksentanut reippaasti jo ennen plussatestiä eli jo yli 2 kk. Nyt alkaa olla ongelmana kurkun ja nielun kipu, joka tuntuu siltä kuin ois koko ruokatorvi ihan tulessa. Kipu kestää monta tuntia oksentamisen jälkeen. Närästyslääkkeet (Rennie) ei auta. Onko kenelläkään kokemusta vastaavasta tilanteesta? Voiko tähän vaivaan ottaa jotain muuta lääkettä? Ajattelin soittaa huomenna neuvolaan ja kysyä osaavatko siellä auttaa meikäläistä.

Kommentit (12)

Vierailija
1/12 |
07.12.2005 |
Näytä aiemmat lainaukset

b-vitamiinin pitäisi yleisesti auttaa mutta itselleni tuli vain vielä huonompi olo. oksensin joka päivä jatkuvasti viikoille 25. ruokatorvi tulehtui ja sain siihen antepsin lääkettä. tämä ilmeni sillä että oksennuksen (sappinesteen) mukana tuli verta.

Vierailija
2/12 |
08.12.2005 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos kiinnostaa niin voisit kokeilla inkivääriteetä. Ystäväni sai avun raskauspahoinvointiinsa siitä. Kuumaan veteen raastetaan tuoretta inkivääriä ja juodaan teen tapaan. Jostain lehdestä luin jutunkin jossa suositeltiin raskauspahoinvointiin. Tsemppiä!

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/12 |
08.12.2005 |
Näytä aiemmat lainaukset

Inkivääriä en uskalla kokeilla, oksentaisin senkin todennäköisesti ulos, kun jo ajatus inkivääristä hajuineen saa mahan rullalle. ;-) Kaikki kuuma etenkin ärsyttää ruokatorvea, joten syön ruoankin vähän jäähtyneenä enkä voi kuvitellakaan juovani teetä tms. Kaikkea sitä onkin valmis kestämään... :) Mä olen siinä vaiheessa pahoinvoinnin kanssa, että en enää edes yritä välttää oksentamista, kun se kuitenkin tulee. Nyt vaan on ikävää, kun ruokatorvi on mitä ilmeisimmin tulehtunut ja kipu on kova.

Kävin aamulla apteekissa ja sanoivat, että Rennietä vaan naamaan. Mitään muuta ei voi käyttää, ellei sitten lääkäri määrää. Antepsinia ei saa ottaa ellei keskustele lääkärin kanssa eli käytännössä se lienee turvallinen raskaudenkin aikana. Soitan tänään myöhemmin neuvolaan ja tulen kertomaan, jos viisastun.

Vierailija
4/12 |
08.12.2005 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse sain apua pahoinvointiin B6-vitamiinista. Joku mainitsikin jo B-vitamiinin, mutta neuvolassa sanottiin, että ainoastaan B6-vitamiinilla on tämä vaikutus. Itse söin miedompaa Heksavitia 1tbl kahdesti päivässä ja se jo auttoi. Sitä saa kuitenkin ottaa 2tbl kolmesti päivässä, eli reilusti enemmän.

Joku pelotteli sillä, että Hekasvitillä olisi haittavaikutuksia ja pyysin lääkäriäni selvittämään asian. Amerikassa on kaksi tapausta, joissa odottava äiti on syönyt huomattavasti vahvempaa reseptilääkeversiota Heksavitista lähes koko raskauden ja moninkertaisella määrällä sallitusta. Tätä epäillään syyksi syntyneiden vauvojen lieviin epämuodostumiin. Suomessa tätä reseptivahvuutta ei ole saatavilla ja neuvoloiden antamilla suosituksilla syötynä Heksavitistä ei ole haittaa.

Monet ystävistäni ovat käyttäneet Heksavitia raskauspahoinvointiin ilman ongelmia.

Kurkunpään ongelmiin kehitin itse itselleni ratkaisun: Jäisiä mansikoita ja vesimelonin palasia imeskelemällä sain ärtynyttä kurkkua rauhoitettua ja konsti helpotti pahoinvointiakin. Muuten oli vaikea saada nesteitä pysymään sisällä, mutta jäähileiset vesimelonin palat pysyivät.

Jaksamista Sinulle!

Vierailija
5/12 |
08.12.2005 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sain äsken neuvolan th:n kiinni ja sain ohjeeksi kokeilla joko Balancidia tai Antepsiniä. Balancid on melkein samaa tavaraa kuin Rennie, joten sitä en taida kokeilla, kun ei Renniekään auta. Taidanpa siis käydä tänään apteekissa ostamassa Antepsiniä, koska se tekee suojaavan kalvon ruokatorveen ja mahalaukkuun. Jospa siitä löytyisi apu tähän kipeään ruokatorveen.

Kiitos kaikille vastauksista ja tsempeistä. Jospa tämä tästä pikkuhiljaa helpottaisi. :) Enpä kuvitellut, että pahoinvointi voisi olla näin rajua. Kaikkea sitä oppii. :)

Vierailija
6/12 |
08.12.2005 |
Näytä aiemmat lainaukset

Koska edellinen pidempi viesti hävisi bittiavaruuteen. Sairastan refluksitautia ja mitkään Renniet ym. ei ole koskaan auttaneet närästykseen tai ruokatorven tulehdukseen ja kipuihin. Kokeile Gaviscon-liuosta, saa resptivapaasti apteekista ja voi käyttää sekä raskaus- että imetysaikana, joidenkin päivien säännöllinen käyttö auttaa ruokatorven tulehdukseen, aloita 20 ml annoksella ja muista ottaa erit. yöksi. Toivottavasti pian helpottaa sekä kivut että tulehdus. Mä kyllä suosittelisin et käyt erikoislääkärilllä, niillä on huomattavasti paremmat tiedot lääkkeistä ja niiden sopivuudesta kuin neuvolantädeillä!

Vierailija
7/12 |
08.12.2005 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla pahoinvointi alkoi rv 6 ja rv 8 jouduinkin sitten jo tiputukseen. Mikään ei pysynyt sisällä kolmeen viikkoon, ei edes vesi. Sairaalassa sain ensimmäisen kerran akupunktiota ja kaiken kaikkiaan neljä kertaa. Se lopetti ylettömän oksentamisen. Oksentaminen väheni ensin n. kertaan päivässä ja sitten joka toiseen päivään. Huomenna alkaa rv 22 ja edelleen oksennan, viikosta riippuen 2-5 kertaa viikossa. Kokonaan siitä tuskin pääsen ennen synnytystä. Suosittelen kuitenkin kokeilemaan akupunktiota, ainakin kohdallani ero oli huomattava!

Vierailija
8/12 |
08.12.2005 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja silloin joku kertoi, että matkapahoinvointilääkkeet auttoi heillä. Itse en sitä kokeillut, kun itselläni pahoinvoinnit alkuraskaudessa on johtuneet joka kerta mielettömästä migreenistä. Ai niin, tosin laivareissulla ollessani ekan kolmanneksen aikana otin ekaa kertaa elämässäni pahoinvointilääkkeet(migreeni oli silloinkin päällä) ja yhtään en voinut huonosti.

Tuota B-vitskua on tullut itsekin syötyä. Ite otin neurovita-nimistä.

Heidirv 35+3

Vierailija
9/12 |
08.12.2005 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kiitos siis vielä vinkeistä ja kokemuksista. Kaikkea mahdollista mä olen jo pahoinvoinnin vähentämiseksi kokeillutkin. Mistään ei vaan ole ollut apua. :(

Iitu78: Unohdin laittaa edelliseen viestiin, että aionkin käydä lääkärissä, jos kipu ei helpota muutaman päivän sisään. Samaa neuvoi neuvolan th:kin.

Vierailija
10/12 |
09.12.2005 |
Näytä aiemmat lainaukset

pahoinvoinnista. Tulossa tuplat ja pahoinvointia on tuplaten.....

Soitin maanantaina äitiyspolille ja sanoivat,että tarvittaessa saa pahoinvointilääkkeitä lääkärin määräyksellä ja ne vaikuttaisivat tuohon pahaan oloon. En kuitenkaan lähtenyt sairaalaan maanantaina. Olen viikolla 12 ja odottanut jo monta viikkoa, että tilanne helpottaisi. Onhan se vähän helpottanut verrattuna kuukauden takaiseen ( jolloin en voinut edes juoda), mutta huono olo on päivittäistä ja edelleen oksennan. Tällä viikolla tosin on jo kai 2 päivää, jolloin en ole oksentanut ja tämä on jo siis todella hienoa. Toivon vain,että pääsisin etteenpäin. Ens viikolla kysyn neuvolalääkäriltä jotain lääkitystä, jos tilanne ei helpota.

Mulla myös tuntuu, että vatsa ja ruokatorvi ärtyy yrjöämisestä ja on arka ja se lisää pahaa oloa, kun ei tosiaan tunnu mukavalta.

Mä en usko mihinkään noihin ruoka-ainejuttuihin. Mulla ei ole auttanut mikään vippaskonsti, vaan olen syönyt sitä, mikä milloinkin on sisällä pysynyt. Akupunktiotakin ajattelin viime viikolla, mutta sitten en tiennyt, että kuka olisi hyvä ja tässä pääkaupunkiseudulla. Nyt en ole tällä viikolla syönyt Multitabseja, kun minusta tuntuu, että ne vain lisäsivät pahaa oloa. En tiedä, että onko kuvittelua vai ei, mutta niin minusta tuntuu. Aloitan ehkä joskus parin viikon päästä niitä syömään. Olis varmaan ihan hyvä, olen niinn nuutunut ja huonolla ruokavaliolla....

Vierailija
11/12 |
09.12.2005 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla taas tuosta B6-vitamiinista on eriävä lääkärin mielipide.

Eli mulle ykistyisellä lääkäriasemalla lääkäri kielsi tuon Pyridoksiinin, eli B6-vitamiinin käytön kokonaan. Sen mitä ruuasta voi saada, se oli vain ns. sallittu.

Tämä lääkäri nimenomaan kertoi mulle noista vauvalle aiheutuvista epämuodostumisista sekä aiheutuvia munuaissyövän lisääntymisestä. Ja nämä hänen kertomat tiedot olivat siis Suomessa tehtyjä tukimustuloksia, ei Amerikassa.

Suomessa saa 2 eri vahvuutta olevaa Heksavitia-> 20mg sekä 300mg.

Ja molemmissa tuoteselostuksissa mainitaan ettei suositella raskauden aikana. Meidän neuvolassa sanottiin etteivät he voi selliasta suositellea, koska heillä ei sellaisiin ole valtuuksia ilman jonkun ylemmän käskyjä .

Niin ovat jokaisenSuomessa olevien neuvolatätien ja lääkärieden mielipiteet erilaisia, ja tämä minua kummastuttaa kaikkein eniten. En siis halua pelotella enkä aiheuttaa huolta ko. vitamiinista, vaanhaluan ihmetellä ääneen kun mulle kerrotaan täysin päinvastaista kuin esim. Mionalle.

Itse kärsin myöskin aivan järkyttävästä pahoinvoinnista, mikä jatkuu edelleen, iltaisin tosin pääsääntöisesti enään.

Mutta en kyllä kokenut minkään sitä helpottavan tai auttavan. Nyt onneksi alkaa helpottaa jo hieman, vaikka ihan kyllästynyt tähän oloon alan olemaan :/

M rv 11+5

Vierailija
12/12 |
09.12.2005 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kai se pääsääntöisesti niin on, että paras olisi kun mitään lääkkeitä ei tuohon pahoinvointiin söisi. Itse olen ymmärtänyt, että ainakin nimenomaan varsinaiset pahoinvointilääkkeet olisivat ehdottomasti kiellettyjä. Mulla on kans ollut kaks kuukautta pahoinvointia ja vasta nyt kun viikot lähestyvät 15 olo alkaa helpottaa.

Itse kyllä söin tuota Heksavitin B6-vitamiinia ja vieläpä sitä vahvempaa. Aloitin kuurin viime viikolla ja nyt sen lopetan. Olo on parempi mutta uskon, että siihen vaikuttaa myös se, että viikkoja alkaa kasassa olla tuo 15. En siis osaa sanoa, mikä todellisuudessa on ollut tuon vitamiinin vaikutus. Mie taas ymmärsin, että mitään vaaraa sikiölle ei ole, jos annostusta ei ylitä. Tuossa tabletissa annostus oli puolesta tabletista yhteen/päivä ja mie olen yleensä ottanut tuon puolikkaan ja oksentanutkin todennäköisesti muutaman ennen kuin se on ehtinyt edes vaikuttaa. Tabletteja purkissa on yhteensä kymmenen (10 päivän kuuri) ja mulla niistä jäi neljä syömättä. Mutta luotan nyt siihen, että mitään vahinkoa en ole sikiölle aiheuttanut. En kuitenkaan syö enää toista kuuria vaikka oksentaminen jatkuisikin. Kuitenkin miekin olen vähän skeptinen kaikkien lääkkeiden suhteen. Mutta toki se omakin terveys täytyy huomioida. Mulla kuitenkin aina välillä on hyvinkin pysynyt ruoka sisällä, joten en hirveän huonossa kunnossa ole oksentamisesta huolimatta.

Yrittäkäähän jaksaa pahoinvoinnista huolimatta.