Seuraa 
Liittynyt8.9.2015

Olemme vaihtamassa lämmitysjärjestelmää pieneen omakotitaloomme. Vaihtoehtoina ovat tällä hetkellä pellettitakka tai sähkölämmitys ilmalämpöpumpun kera. Voisiko joku pellettitakan käyttäjä kertoa kokemuksistaan. Esim. leviääkö lämpö kaikkiin huoneisiin, paljonko lämmityskustannukset ovat vuodessa, millaiset perustamiskustannukset olivat, miksi ja miten päädyit kyseiseen lämmitysjärjestelmään. Mainoksia löytyy netinkin kautta, mutta kaipaisimme ihan todellista käyttäjätietoa pellettitakan hyvistä ja huonoista puolista.

Kommentit (4)

Vierailija

Suunnittelimme itse talonrakentamista, johon vahvoilla oli pellettijärjestelmä. Tietoa keräsimme paljon. Kenellekään ei huonoa sanomista pelleteistä.

Käytetään laajasti Ruotsissa ja Norjassa. Suomessa viellä hiukan tuntemattomampi muoto. Itse pellettitakasta en osaa sanoa.... itse suunnittelimme pellettikattilaa ( öljylämmityksen tapaan)

Vierailija

Nykyinen lämmitysjärjestelmämme on öljylämmitys. Olemme käyneet tutustumassa pellettitakkoihin mm. www.pellettitakka.com-sivuilla ja kyselleet myös edustajalta tietoja. Erityisesti meitä kiinnostaisi isosäiliönen (105l) takka, jota ei tarvitsisi olla jatkuvasti täyttämässä. Edustajan mukaan korkeintaan kerran viikossa. Pellettitakat eivät myöskään ole hassumman näköisiä.

Ilmalämpäpumpussa taas kiehtoisi se, että se puhdistaa myös sisäilmaa ja vähentää kosteutta. Lisäksi sitä voisi käyttää viilennykseen kesäisin.

Meillä ei ole kiire järjestelmän vaihtamisen kanssa, joten päätökseemme vaikuttaa myös se, miten hallituksen kaavailemille bioenergia-verohelpotuksille käy vuoden vaihteessa.

Vierailija

saahan siihenkin samanlaisen suorasyöttöjärjestelmän, miten öljykin toimii... eli hoitaa itse asian... tarvitsee vain välillä isosäiliö täyttää, kuten nytkin öljysäiliö

Onko tämä vaihtoehto tuttu???

Itse en henkilökohtaisesti pidä sähkölämmityksestä. Ihan sen kalleutensa vuoksi, ja heiluvan markkinahinnan.

Pellettihän on huomattavasti edullisempi kuin öljy.

Vierailija

Meillä on ollut jo 10 vuoden ajan peletti takkaExrafalme valmistama ja on varustettu huoneilman jaollinen eli saa vedettyä putkilla eri huoneisiin. Olemme erittäin tyytyväisiä .Takka maksoi 3700e ja muutos remoteihin noin 1500e Talomme on kulutus on noin 3200kg/v eli 900e (riipuu pelletin hinnasta )hankinta kannattaa tehdä asiantuntija liikkeessä avaimet käteen periaatteella ja kunnollinen koulutus ja jatko huolto ohjelma. Ja pehmeää puu lämpöä riitä ps takat pitää ääntä kantaa vertailla.

Tämä kenttä pitää täyttää jotta oikeat käyttäjät erottuvat boteista.

Poiminnat

Suosituimmat

Uusimmat

Latest

Suosituimmat