Help! Mennään vauvan kanssa viikonloppuna mummolaan..
Vauva on siis 5kk. Vauva syö jo useamman kerran päivässä soseita, ja junamatka kestää 7 tuntia. Miten mää nukutan sen sielä junassa kun vaunut pitää jättää vaunupaikalle ja mun istumapaikka on kaukana siitä? Ei varmaan nukaha mun syliin.. ja muutenkin, pidänkö 7 tuntia vauvaa sylissäni?
Emtäs sitten kun on ruoka-aika? Miten syötän vauvan? On varmaan hieman hankalaa pitää itse sylissä ja samalla syöttää sosetta purkista..
Kahdestaan ollaan siis vauvan kanssa menossa.
En olis muuten edes lähdössä koko reissuun, muttakun mun vanhemmat ei oo nähny lapsenlastansa vielä kertaakaan, ja he itse ovat niin sairaita jo, etteivät pysty matkustamaan.
Kertokaa te kokeneemmat?
Kommentit (17)
Siinä vauvan voi syöttää. Nukuttaminen on kyllä hiukan ongelmallista, koska turvakaukalossa ei pitkiä aikoja saa olla, mutta kyllä siinä nyt jonkinlaiset päikkärit voi ottaa. Mulla on samanikäinen vauva ja en kyllä voisi 7 tuntia hänen kanssaan matkustaa junassa. Hän ei nuku juuri muualla kuin omassa sängyssä. Että sympatiat on sun puolella kyllä täysin :) Et kyllä voi 7 tuntia pitää vauvaa sylissä, hiukan ehkä voi hermostua vauveli jossain vaiheessa... Kaukalo mukaan tai paras olisi jos vaunun kopan saisi viereen, mutta jos ei niin... Toivottavasti matka sujuu hyvin.
Turvakaukalo mukaan. Siinä vauva voi nukkua ja syödä. Kannattaa varata vauvalle myös oma paikka/paikka lasten vaunuun, koska tavallisen paikan jalkatilaan ei kaukalo mahdu. Paikkaa varatessa voi sanoa, että mukana on vauva.
Lainaa se istuin joltain ystävältä, jolla on lapsi kasvanut jo ulos siitä mutta on säilyttänyt esim seuraavaa varten.
Lainaa MLL:n toimistolta tai Liikenneturvalta.Jos
mahdollista,hanki paikka lastenvaunusta,sinne voit ottaa rattaatkin.
Ensinnäkin, harvoin juna on ihan täynnä, varsinkaan koko aikaa.
Jos haluat nukuttaa vauvan vaunuihin, haet siitä lähistöltä itsellesi istumapaikan siksi aikaa kun vauva nukkuu. Toisaalta, kyllä se nukahtaa syliinkin, kun on väsynyt. Tai viereiselle penkille. Tai vaikka lattialle, laitat siihen makuupussiin tms. pehmusteeksi. Samoin syöttämisen kanssa, joko viet sen vaunuihin istumaan. Tai syötät sylissäsi, onnistuu kyllä. Tai menette mukavasti ravintolavaunuun:)
Turha mitään autonistuinta mukana kanniskella.
Sitä suuremmalla syyllä paikka lasten vaunuun, jossa on enempi tilaa vaikka levittää makuupussi lattialle. Tai sitten nukutat lapsen vaunuihin eteiseen. Otat vaikka retkituolin itelles mukaan.
Harjoittele... Ja ota perhelippu jolloin saat viereisen istuimen ilmaiseksi käyttöönne, vauvaa voi pitää petteen päällä makoilemassa penkillä kun ensin nukutat sen esim. sylissä jos ei siinä penkillä vaikka makuupussissa nukahda.
olisi kannattanut hyvissä ajoin varata se istumapaikka siitä vaunupaikan vierestä! Sylissähän sitä joutuu pitämään jos ei satu sun vieruspaikka olemaan vapaana ja vauva voi siinä pötköttää.
Hiukan hankalaahan se syöttäminen ym yksin on mutta aikaahan (7h) sinulla on keksiä keinot ;)
En tunne täältä ketään keneltä voisin sellaisen lainata. Ja lähtö on jo ylihuomenna. Ja liput on jo ostettu.. -AP
Turvakaukalo mukaan. Siinä vauva voi nukkua ja syödä. Kannattaa varata vauvalle myös oma paikka/paikka lasten vaunuun, koska tavallisen paikan jalkatilaan ei kaukalo mahdu. Paikkaa varatessa voi sanoa, että mukana on vauva.
Mihin sen lastenistuimen muka voi laittaa, käytävälle? On teillä ideoita.
Nostaa sen käsinojan ylös penkkien välistä niin siihen mahtuu. Itse olen kulkenut lasten kanssa junalla siitä asti kun ovat olleet muutaman kk ikäisiä. Vauvan kanssa ei kannata mennä sinne yläkertaan lastenvaunuun, missä on kauhea meteli, vaan alakertaan, siihen saattaa saada paikan mihin mahtuu vauvanvaunut.
niin osta perhelippu yhdelle aikuiselle ja yhdelle lapselle. Näin saat teille kaksi paikkaa eikä lippu maksa sen enempää kuin yksi normaalihintainen aikuisen lippu.
Nukkuminen on kieltämättä ongelma. Vaikka varaisitkin paikan lastenvaunusta, et voi luottaa siihen, että saat rattaat mahtumaan sinne. Parasta olisi, jos voisit jostain lainata turvakaukalon.
Kolmen lapsen äitinä en oikein ymmärrä, miksi vauvaa ei voisi pitää sylissä samalla kun hänelle syöttää sosetta. Pane vain purkki junaistuimeen kuuluvalle pöydälle, niin et joudu pitämään purkkia kädessä samalla kun syötät.
Kantoliina on junassa kulkiessa aivan ehdoton. Junan sisällä on helppo liikkua vauva kantoliinassa. Näin kädet jäävät vapaaksi.
Miksi minusta tuntuu siltä, että sinä nyt yrität jotenkin tarkoituksella tehdä matkasta jo etukäteen mahdollisimman hankalan?
Vauva syötetään sylissä näin:
Oikeakätinen ottaa vauvan vasemmalle puolelle siten, että vauvan oikea käsi jää kyljen puolelle eikä viuhdo edessä. Vasen käsi jää sen äidin vasemman käden alle, jossa on ruokapurkki. Oikea käsi jää täysin vapaaksi ruuan lusikointiin. Harjoittele tätä kotona.
Miksi ihmeessä sinä et ole varannut sellaista paikkaa, että voit olla vaunujen vieressä? No ei se mitään, junat ovat nykyään eräitä yleisiä ruuhka-aikoja lukuunottamatta lähes tyhjiä (ja vielä varmemmin myöhässä joten varaudu 9 tunnin matkaan). Voit kysyä konnarilta apua ja paikanvaihtoa vielä junassakin.
Turvakaukaloita voi todella vuokrata, eikä ne edes paljon maksa, jos vaan lähinnä junamatkaa varten sen hankkii. En ollenkaan ymmärtänyt, mistä muusta "lastenistuimesta" täällä eräät kirjoittavat.
Kuinka muuten? Meillä ei ole yhdelläkään lapsella ollut sitteriä ja turvaistuin on vain autossa käytetty.
syötät vauvan sylissä, totta kai. Ja perhelipulla saat viereisen paikan vapaaksi, kuten on sanottu. Perhehyttiinkin voit koittaa vaihtaa paikkasi, sinne mahtuu bugaboot (testattu on) ja jos kiesit on isommat, koppa tai makuupussi lattialle. Lastenvaunussa on meluisaa, mutta ainakin meidän molemmat ovat mielellään välillä katselleen leikkiviä lapsia -- siellä voi käydä välillä jaloittelemassa. Ravintolavaunussa palvelu pelaa, ruokia lämmitetään ja niin edelleen. Vauva syliin taikka liinaan, jos et syötä vauvaa itse kahvitellessasi.
Ainoa ongelma on vaunujen säilytys jos juna on täynnä. Usein olen itse varannut sen vaunupaikan viereisen istumapaikan ja paikan vaunuille, mutta vaunuparkki on jo ollut täynnä -- en siis ole paikkalipustani huolimatta saanut vaunujani siihen kun siinä on jo jonkun toisen rattaat, matkalaukku ja turvakaukalo pinottuna ja perhe itse on ties missä vaunussa... Voit siis varmaan olla yhtä härski ja viedä vaan rattaasi parkkiin.
(tosin kerran konnari nosti yhdet vaunut jonnekin, vauvani oli silloin vain 6 vko vanha, minulla oli lippu vaunuparkkiin eikä siihen ollut muita lippuja myyty, mutta 5!!! rattaa siinä kuitenkin oli kun Tampereelta hyppäsin kyytiin. KOnnari oli aivan raivona, jupisi, että heittää ylimääräiset vaunut asemalle ja huuteli niiden omistajia esiin. Ei löytynyt ketään siitä vaunusta. Aika kovasti hän sitten niitä kolisteli että sai raivatuksi tilan vaunuilleni...)
Mutta mukavaa matkaa, älä turhaan pelkää sitä etukäteen. Vauvat nukkuvat yleensä hyvin keinahtelevassa junassa ja siellä on aika monta paikkaa mihin voit mennä kannettavan kopan tai makuupussin kanssa jos et pääse vaunuihin nukuttamaan...
Liikutaan vaan julkisilla vaunujen kanssa. -AP