Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Kuinka helposti työtön työnhakija joutuu työkkärin kursseille tai osoitetaan työpaikka?

Vierailija
04.02.2013 |

Kokemuksia? Siis ihan nyt viime ajoilta, ei vuosien takaa.

Kommentit (64)

Vierailija
1/64 |
04.02.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

mitä puhuu omista suunnitelmistaan jne... Siihen voi itse vaikuttaa omien puheiden kautta.

Jos ei osaa itse sanoa mitään järkevää omista suunnitelmista tai ne on työvoimaneuvojan mielestä huonot tai riittämättömät niin voi tulla aika nopeestikin osoitus jollekin kurssille.

Itsellä on selkeet suunnitelmat opiskelusta ja työnhausta jne... että eivät ole työntäneet mitään kursseja.

Vierailija
2/64 |
04.02.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pysyvä ohje, jonka mukaan tässä toimistossa (isossa kaupungissa etelä-suomessa) mennään on, että 3 ekaa kuukautta työttömänä on "omaehtoista työnhakua" eli itse etsin työpaikkaa itsellesi. Saman ajan on voimassa ammattisuoja, eli ei tarvi edes hakea kuin sellaista työtä, jonka on ilmoittanut päähakuammattikseen työkkäriin.

3kk kuluttua aletaan etsimään sopivaa ohjaavaa kurssia. Niitähän alkaa aina syksyllä, ja aina vuodenvaihteessa ja vielä ehtii 3kk kurssin loppukeväästä repäistä.

Näille kursseille tulee meille esimiehiltä ohje, että jokaisen työntekijän pitää niille osoittaa ainakin 10 henkilöä työttömistä hakijoista. NÄitä sitten etsin tiedoista, ja usein ylitöinä. Osoituksena kurssiesittelyt lähtee áina, sillä kokemuksen mukaan ilman pakkoa niille ei haeta.

Ohjaava kurssi on siis ns. yleiskurssi työnhakuun, cv:n tekemiseen, oman osaamisen kartoittamiseen ja harjoittelupaikkojen etsimiseen.

Työpaikkoja laitetaan osoituksena huimia määriä heti, kun korkein palkkatukioikeus työttömälle täyttyy. Eli 500 päivää työttömyyttä takana. Pelkällä palkkatuella töihin meno on suuresti vastustettua pitkäaikaistyöttömien joukossa. Palkkatuen voisi käyttää paremmin palkattuihin töihin yksityisellä työnantajalla, ja kaikki hyötyis, mutta tätä ei pitkäaikaistyöttömät oikeestaan koskaan tee. Joten sinne sitten työttömien yhdistykseen tai kirpputorille vuodeksi.

Vuosien mittaan olen toimistossa oppinut tunteen "me vastaaan ne": Ne ovat pitkäaikais ja ikityöttömiä, joille ei mikään oikein nappaa,mutta rahaa pitäisi automaattisesti tulla. Nämä pyritään siirtämään kaupungin sossun luukulle, joka saa sitten huolehtia niiden jaksamisista ja rahan jakamisesta. Ei kuulu enää´työkkärille

Tavallinen ammattitaitoinen ja työtä hakeva työtön ei montaa kuukautta edes työkkärissä joudu asioimaan ollenkaan. Ne lähtee aina töihin jonnekin toiseen paikkaan, kun entinen loppuu. Tai sitten sitten ne kouluttaa itsensä nopeasti uudelleen ja taas ovat töissä.

Ero on suuri. En olisi sitä uskonut kun aloitin.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/64 |
04.02.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Työpaikkoja laitetaan osoituksena huimia määriä heti, kun korkein palkkatukioikeus työttömälle täyttyy. Eli 500 päivää työttömyyttä takana.

Uskoo ken tahtoo. Minä olen ollut työttömänä nyt 4,5 vuotta eli se 500 päivää on täyttynyt ajat sitten. Tänä aikana minulle on tarjottu yhtä osa-aikaista palkkatukipaikkaa (hain, mutta en päässyt edes haastatteluun) ja kahta palkatonta harjoittelupaikkaa, joita en hakenut, koska ei ollut pakko hakea. Kuka haluaisi tehdä ilmaista työtä, en minä ainakaan.

Vierailija
4/64 |
04.02.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

eikä meillä ole mitään 3 kk omaehtoista hakuaikaa kuin niillä, joilla ammattitaito kunnossa. Ja heillekin lähtee osoituksia jopa ensikäynnistä alkaen.

Työnhakuvalmennukseen ohjataan lähes kaikki, kun 3 kk työttömyyttä takana, siinä menee päivä tai viikko sen mukaan, miten voi osoittaa osaamistaan.

Vierailija
5/64 |
04.02.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

ja omasta asuinpaikasta/ammatista.

Jos asuu maalla ja työkkäri päättänyt järjestää kurssin syrjäkylien tietynikäisille niin osoitus tulee helposti.

Ammatti jos on sellainen että työkkärissä eivät osaa laittaa sitä mihinkään eivätkä käsitä mitä henkilö oikein voi tehdä (paitsi perustaa oman yritysken), saattavat sanoa että tule puolen vuoden päästä näyttämään naamasi uudestaan.

Jotkut taas haluavat vain kyykyttää työttömiä ja osoittaa heille kaikkea mihin ei ole mitään järkeä edes hakea että saisivat karenssia heilutella.

Jotkut ovat oikeasti kiinnostuneita auttamaan ja kartoittavat yhdessä asiakkaan kanssa työpaikkoja, kursseja ja jatko-opiskeluja.

Jotkut ovat vain auttamattoman tyhmiä eivätkä yhtään ajantasalla vaan ehdottelevat atk-alkeet kurssia ammattikorkeasta valmistuneelle tietotekniikan alan henkilölle.

Suurin osa kuitenkin ovat sellaisia jotka lähinnä arpomalla laittavat osoituksia, tasapuolisesti kaikille työttömille konemaisesti työtänsä tehden.

Eipä kysymykseesi voi oikein lyhesti vastata kun et kertonut taustoistasi mitään, yritin laittaa kaikki vaihtoehdot jos vaikka joku osuu oikein kohdallesi.

Vierailija
6/64 |
04.02.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Niihin haetaan ja osa pääsee.

Vierailija
7/64 |
04.02.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Työpaikkoja laitetaan osoituksena huimia määriä heti, kun korkein palkkatukioikeus työttömälle täyttyy. Eli 500 päivää työttömyyttä takana.

Uskoo ken tahtoo. Minä olen ollut työttömänä nyt 4,5 vuotta eli se 500 päivää on täyttynyt ajat sitten. Tänä aikana minulle on tarjottu yhtä osa-aikaista palkkatukipaikkaa (hain, mutta en päässyt edes haastatteluun) ja kahta palkatonta harjoittelupaikkaa, joita en hakenut, koska ei ollut pakko hakea. Kuka haluaisi tehdä ilmaista työtä, en minä ainakaan.

juuri se ikuisesti työtön, joka ei viitsi persettään penkistä nostaa, kun siitä ei saa tarpeeksi rahaa. Työnantajan silmissä olet juuri se laiska ja vaativa työntekijä, jolla on omasta mielestään pelkkiä oikeuksia...

Vierailija
8/64 |
04.02.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

kannattaa hyödyntää noita 6 kk työssäoppimisia, saa nähdä eri aloja ja hiukan ekstraa. Samoin ei jumitu kotiin vaan pääsee ylös sieltä ja aktivoituu. Itse sain työpaikan juuri kun 500 päivää tuli täyteen, kyllä helpotuksesta huokaisin. Tein suunnitelmia työkkärissä minne kouluun haen ja miten pidän työtaitoja yllä.

Vierailija
9/64 |
04.02.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

juuri se ikuisesti työtön, joka ei viitsi persettään penkistä nostaa, kun siitä ei saa tarpeeksi rahaa. Työnantajan silmissä olet juuri se laiska ja vaativa työntekijä, jolla on omasta mielestään pelkkiä oikeuksia...

Kiva, se sopii minulle.

Niin, sehän on "laiskan ja vaativan" ihmisen kriteeri, että haluaisi saada työstään palkan?

Vierailija
10/64 |
04.02.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

En minäkään nosta persettäni penkistä jos ei mulle siitä makseta. Ja se on ihan normaalia.

Vapaaehtoistyö on ihan eri asia, sitä teen jos teen huvitkseni ja silloin kun se mulle sopii.

Vierailija
11/64 |
04.02.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kiva, se sopii minulle. Niin, sehän on "laiskan ja vaativan" ihmisen kriteeri, että haluaisi saada työstään palkan?

Et todellakaan ole työnantajien silmissä haluttua kamaa, et ole enää kärryillä työelämän kuvioista. Toki voit sieltä sohvaltasi huudella rahojen perään...

Itse valitsin työttömänä ollessani kolmen kuukauden palkattoman harjoittelujakson (päivärahaa toki sain kuten kotona makoillessakin + jotain ruokarahaa) ja tämän jälkeen sain heti tarjouksen kahdesta työpaikasta.

Mutta ne vaativimmat tosiaan kitisevät mieluummin kotona ;)

Vierailija
12/64 |
04.02.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Moni ajattelee, että työkkäriin ilmoittautuvan ihmisen pahin pelko on, että joutenolo loppuu. Käyttämäsi joutua-verbi panee miettimään, olisiko tämä ennakkoluulo sittenkin oikea.

Vierailija
13/64 |
04.02.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

En minäkään nosta persettäni penkistä jos ei mulle siitä makseta. Ja se on ihan normaalia. Vapaaehtoistyö on ihan eri asia, sitä teen jos teen huvitkseni ja silloin kun se mulle sopii.

Harjoittelujaksoilta saa päivärahaa + jotain kulukorvausta, joten ei niitä ilmaiseksi tehdä.

Vierailija
14/64 |
04.02.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

tulla ja 500 päivää lähestyy kannattaa opiskella toiselle alalle. Niin yksinkertaista.

Nykyään saa ansiosidonnaista opiskellessakin ja aikuisellahan opiskelu- ja työasioissa raha ratkaisee.

Ilmaiseksi ei kannata tehdä toiselle töitä, miksi se toinen ei voisi tehdä sinulle?

Miksi valtiolta siirretään yrityksille tukia (työttömät ilmaisina työvoimina "harjoitteluissa"), työllistämiseen olisi parempiakin keinoja. Mm. kun yritys PALKKAA oikealla palkalla annetaan silloin se tuki valtiolta. Mutta yrittäjä joutuisi maksamaan silloin jotain, palkkaa...

Vierailija
15/64 |
04.02.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

tulla ja 500 päivää lähestyy kannattaa opiskella toiselle alalle. Niin yksinkertaista. Nykyään saa ansiosidonnaista opiskellessakin ja aikuisellahan opiskelu- ja työasioissa raha ratkaisee. Ilmaiseksi ei kannata tehdä toiselle töitä, miksi se toinen ei voisi tehdä sinulle? Miksi valtiolta siirretään yrityksille tukia (työttömät ilmaisina työvoimina "harjoitteluissa"), työllistämiseen olisi parempiakin keinoja. Mm. kun yritys PALKKAA oikealla palkalla annetaan silloin se tuki valtiolta. Mutta yrittäjä joutuisi maksamaan silloin jotain, palkkaa...

Opiskelu uuteen ammattiin kannattaa aloittaa jo paljon ennen sitä kun 500 päivää tulee täyteen, koska päivärahasi putoaa työmarkkinatuelle 500 päivän täyttyessä. Työvoimakoulutuksen ja omaehtoisen opiskelun aikana kassapäivät kuluvat. Ja vuoden 2013 alusta lähtien ei enää ole työharjoitteluja eikä työelämävalmennuksia, joten työnantajat eivät enää pysty hyödyntämään ilmaisia työntekijöitä. Työkokeilu on, mutta sitä käytetään vain seuraavissa kahdessa tilanteessa: Suunnittelet alan vaihtoa ja haluat tutustua uuteen ammattivaihtoehtoon ennen kouluttautumista tai olet ollut pitkään pois työstä ja haluat testata vieläkö hallitset sen entisen alasi. Terveisn työkkärin täti

Vierailija
16/64 |
04.02.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuskin kukaan sinulle enää haluaa palkkaa maksaa, saat maata vastedeskin kotona.

Vierailija
17/64 |
04.02.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

eikä ole mihinkään patisteltu. Mulla on kaksi vajaa neljävuotiasta lasta, ja päivähoitomaksu on 500€, en todellakaan lähde näihin ilmaisiin töihin ja maksa koko työttömyyskorvaustani siitä hyvästä päiväkotiin. Lapset saa kaikki kulkutaudit vielä kaupan päällisiksi.

Minulla on kaupallisen alan koulutus ja alan kokemusta, myös yrittäjänä, lisäksi olen muutama vuosi sitten työttöyysaikana hommannut isännöitsijän ammattitutkinnon itselleni, meinasivat senkin takia viedä työttömyyskorvaukset kokonaan, vaikka koulutus oli etäopiskelua, ja lähiopiskelua iltaisin ja viikonloppuisin.

Haen töitä aina kun sopiva tulee vastaan.

Vierailija
18/64 |
04.02.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

todella itseä erityisesti kiinnostaville ja hyödyttäville kursseille; ja sinne oli paljon tunkua ja tiukat haastattelut ja kourallinen pääsi; ja haastatteluissa melkein polvillani rukoilin ja melkein itkua väänsin, että pääsisin juuri sille kurssille (atk-koodaamista), ja pääsinkin; voi riemun päivä! Olen tosi kiitollinen, että sain vielä tosi pätevää opetusta 9 kk, siitä oli hyvin paljon hyötyä minulle.Minulla ei olisi ollut omalla rahalla varaa ostaa sitä opetusta yksityisesti mistään.

Paras itse vapaaehtoisesti hakea kiinnostaville kursseille; ettei pakoteta jonnekin täysin epäsopiville kamalille kursseille.

Vierailija
19/64 |
08.03.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="04.02.2013 klo 09:33"]

Vuosien mittaan olen toimistossa oppinut tunteen "me vastaaan ne": Ne ovat pitkäaikais ja ikityöttömiä, joille ei mikään oikein nappaa,mutta rahaa pitäisi automaattisesti tulla. Nämä pyritään siirtämään kaupungin sossun luukulle, joka saa sitten huolehtia niiden jaksamisista ja rahan jakamisesta. Ei kuulu enää´työkkärille

Tavallinen ammattitaitoinen ja työtä hakeva työtön ei montaa kuukautta edes työkkärissä joudu asioimaan ollenkaan. Ne lähtee aina töihin jonnekin toiseen paikkaan, kun entinen loppuu. Tai sitten sitten ne kouluttaa itsensä nopeasti uudelleen ja taas ovat töissä.
Ero on suuri. En olisi sitä uskonut kun aloitin.

[/quote]

Johan pomppas! Fakta on että kun alkaa olla viiskymppiä mittarissa, töitä ei kaikki saa vaikka olisi mikä koulutus ja kuinka innokas. Yhtä työpaikkaa voi hakea tuhansia hakijoita, sieltä ei tämän ikäinen erotu ainakaan edukseen. Oletteko siellä TE- keskuksessa kuulleet että nyt on lama ja työpaikoista huutava pula?

Itselläni on lukuisia ammattitutkintoja (mihinkään koulutuksiin en tästä syystä enää pääse) ja olen aikoinaan tehnyt vaikka mitä hanttihommia. Iän myötä on tullut terveysrajoitteita joten kaikkeen ei pysty. No työkkäri ilmeisesti sitten päätteli mut kuuluvaksi tähän "rupusakkiin" ja tarjosi juuri sitä työtä mitä en voi terveyssyistä tehdä.

Näin sitä saatiin kätevästi ikikarenssille täysin kunnollinen, raitis kaveri joka vielä vähän aikaa sitten oli hyvinpalkatussa vakityössä (kunnes tuli YT:t) ja on aina hoitanut asiansa viimeisen päälle.

Lääkärintodistukset ei auta, mikään laki ei koske näitä sikoja. En todellakaan ihmettele jos joku turvautuu väkivaltaan näiden ylimielisten p*skakasojen sadistiseen kohteluun lopen uupuneena. En olisi ikinä uskonut että ihmisiä voidaan Suomessa kohdella tavalla jota olen TE- keskuksessa kohdannut.

Luuletteko te työkkäriämmät oikeasti olevanne jotain Jumalia? Eikö edes vähän omatunto kolkuta tuhotessanne ihmisten elämiä? Kuvitteletteko oikeasti että ihmiset haluavat elää 550 eurolla kuussa ja siksi välttelevät tahallaan töitä? Kokeilepa joskus elää sillä summalla edes kuukausi ja puhu p*skaa sen jälkeen jos vielä mieli tekee.

Ainoa lohtu on että kaikkialta vähennetään väkeä jatkuvasti, jossakin kohtaa voi napsahtaa sunkin kohdallesi YT- neuvottelut, koska myös julkisia menoja karsitaan yhä enenevässä määrin. Muista sitten istuessasi siellä tiskin toisella puolella "syytettynä", sanat jotka tänne kirjoitit.

Toivottavasti kohdallesi silloin osuu samanlainen kusipää kuin itse olet ja kohtelee sinua samalla tavalla kuin olet näitä halveksimiasi "ikityöttömiä" kohdellut.

Vierailija
20/64 |
08.03.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minut ainakin "työnnettiin" hyvinkin äkkiä. Olin ehtinyt olla työttömänä nelisen kuukautta kun menin juttelemaan työharjoittelujutuista. Olisin halunnut tutustua sairaalamaailmaan ja siiihen onko minusta lähihoitajaksi/laitoshuoltajaksi. Tarkoitukseni oli saada neuvoja miten toimia jotta teen pykälien mukaan varmasti oikein. Te-keskuksen virkailija huomasi laitoshuoltaja koulutuksen alkavan lähiaikoina ja ilmoitti että sinä sitten haetkin sinne. Yritin ehdottaa että jos tutustuisin ensin työelämässä alaan mutta virkailija oli ehdottoman eri mieltä. Hakemus koulutukseen oli hänen mielestään tehtävä koska niitä koulutuksia ei kuitenkaan joka päivä ala kuten hän sanoi. Tottakai laitoin paperit mutta silti koin ettei ollut minulle paras ratkaisu lähteä kylmiltään.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yhdeksän kolme kahdeksan