Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Yksinkertainen 13v lapsi :(

Vierailija
03.02.2013 |

Minulla on ihana tytär. Hän on koko ikänsä tullut hieman muita jäljessä henkiseltä kehitykseltään. Diagnoosia ei ole, mutta olen huomannut että noin vuoden tulee aina ikäisiään jäljessä.

On vähän hidas hoksaamaan asioita.

Tähän asti on ollut kavereita. Mutta nyt kuudennella luokalla olen huomannut kuinka tytöillä on pojat ja muu "vähän aikuisempi" meininki mielessä. Ja tyttöni on aina vähän "pihalla". Ei ymmärrä aina vitsejä ja on lapsellinen.

Tilanne alkaa vähän säälittämään, kun huomaan että kaverit kaikkoavat eikä tyttäreni ole sitä halutuinta seuraa. Hieman jo nauravat ja pilkkaavat kun tyttö ei tajua kaikkea..

Kun tyttö kotona kysyy, mikä mussa on vikana? Niin mitähän siihen vastaisi. Tiedän miksi kaverit eivät halua tytärtäni ja ovat välillä ilkeitä. Mutta en sitä suoraan voi lapselle sanoa.

Kommentit (3)

Vierailija
1/3 |
03.02.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

kertoa, että murrosikä alkaa omia aikojaan, ja selittää sillä. Ja kaikki ne alkamisajat ovat normaaleja, silloin ihminen alkaa muuttumaan, haluamattaankin.

Vierailija
2/3 |
03.02.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hän on edelleen lapsi, mutta moni kaveri on jo teini-iässä ja heitä kiinnostavat toisenlaiset asiat.

Voisiko tyttäresi kaveerata itseään nuorempien kanssa, niin ero ei olisi yhtä suuri?

Ilkeys on typerää ja tahditonta, mutta selitäpä tilanne (huonosti kasvatetuille) murrosikäisille. :(

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/3 |
03.02.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja jouduin kyllä kärsimään siitä. Olin ihan pihalla esim. seurustelu- ym. jutuista ja vähintään pari vuotta ikäisiäni jäljessä. Ihan normaali aikuinen musta kuitenkin tuli. Olin vaan vähän hitaasti kypsyvä etenkin sosiaalisissa taidoissa.

En usko, että lasta pystyy ihan hirveästi ohjaamaan kotoa käsin, mutta ainakin näin voit yrittää auttaa lastasi:

-Neuvo hienovaraisesti pukeutumisessa ym. ulkonäköjutuissa, jos tyttösi muuten pukeutuu lapsellisesti/tyylittömästi tai ei ole ollenkaan kiinnostunut ulkonäköasioista. (Tietysti olettaen, että oma tyylitajusi on kunnossa. :))

-Älä ainakaan muistele, miten valmis ja fiksu ihminen itse olit lapsesti ikäisenä (mikäli hän jossain vaiheessa tiedostaa hitaan kehityksensä). Painota sitä, miten jokainen kehittyy omaan tahtiin eikä ihminen ole valmis aikuisenakaan, vaan kehittyy läpi elämän.

-Jos kavereista alkaa olla pula ja lapsi vaikuttaa yksinäiseltä, auta keksimään mielekästä tekemistä. Ehdota vaikka uutta harrastusta tai puuhaa jotain hänen kanssaan (vaikkei äiti kavereita korvaakaan..)

-Pidä yllä hyvää huumoria kotona. Hyvä huumorintaju auttaa elämässä paljon. Katsokaa vaikka yhdessä komedioita tai käykää katsomassa stand uppia..

-Selvitä mikä on lapsesi kavereiden piirissä trendikästä ja tue sitä, ettei hän olisi ihan pihalla näistä asioista. Pistä katsomaan vaikka tv-ohjelmaa ja leffoja, joita koulukaverit katsovat, jos ei muuten katsoisi..

Voi tietty olla, että lapsesi ottaakin kohta henkisen kasvupyrähdyksen ja huolesi on menneisyyttä. Ehdottomasti lasta on silti yritettävä auttaa tällaisessakin asiassa! Hän ei ole itse omaa kehitystään ohjelmoinut ja ansaitsee avun.