Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

olin influenssasa ja vein lapsen hoitoon. naapuri ihmetteli miksi!

Vierailija
02.02.2013 |

Ärsyttää koska sairaslomani ei hänelle kuulu!

Kommentit (33)

Vierailija
21/33 |
03.02.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

niin vältytte taksikuskit ja muut satunnaiset kauungilla liikkujat influenssalta.

T: sairaanhoitaja ensiavusta

Pelkkä oleskelu samassa tilassa riittää tartuttamaan. Se on niin veemäinen että leviää kun hengittää samaa ilmaa näiden potilaiden kanssa jos ei ole tuuletettu huonetta ja siellä pärskitty menemään, ei tarvi naamalle edes pärskiä. Uskokoon ken tahtoo, näin mulle kävi.

Olet lähtiessäsi koskenut ovenkahvaa, ja sitten hipaissut suupieltäsi. That's it.

Tai sitten teit saman jossain muualla. Saatoit myös syödä pastillin tms. sormillasi, joilla olit juuri painanut influenssan kontaminoimaan hissinnappulaa.

Ilmateitse ei influenssa tartu.

Sh

Tiedän itse mitä tein. Pelkäsin mennä influenssataloon ja olin megavarovainen. Ajatellaan että influenssapotilas kävelee huoneen poikki ja aivastaa. Virukset sinkoutuvat 120 km.n tuntivauhdilla ilmaan. Minä pahaa aavistamatta kävelen huoneeseen ja suoraan tuon viruspilven läpi. Hengitän virukset suoraan sisääni. Dadaa, siinä se on, ei muuta tarvita.

Vierailija
22/33 |
03.02.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos joku pärskäisee naamallesi, niin sitten voi saada tarunnan. Mutta jos et paria metriä lähemmäs mene, niin et saa ilmasta tartuntaa, ellet ole ehkä sytostaattipotilas - joka tuskin influenssataloon menee.

Jos olet varma, ettet hipaissut missään vaiheessa limakalvojasi/syönyt keksiä taikka saanut aivastusta suoraan naamallesi, olet todennäköisesti saanut tartunnan matkalla jostain muualta.

Sh

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/33 |
03.02.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Se, etten halua pienille lapsille paskatautia tmv. ei tee minusta tautikammoista.

Niitä tyhmiä vanhempia kun on, että laittavat lapset tartuttamaan päiväkotiin muita.

Vierailija
24/33 |
03.02.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

En minäkään olisi tahtonut paskatautia mutta niin sen vain sain. Ja ajatella etten ole edes päiväkodissa!! Ihan kotona suurimmanosan ajasta!

Se, etten halua pienille lapsille paskatautia tmv. ei tee minusta tautikammoista.

Niitä tyhmiä vanhempia kun on, että laittavat lapset tartuttamaan päiväkotiin muita.

Vierailija
25/33 |
03.02.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos joku pärskäisee naamallesi, niin sitten voi saada tarunnan. Mutta jos et paria metriä lähemmäs mene, niin et saa ilmasta tartuntaa, ellet ole ehkä sytostaattipotilas - joka tuskin influenssataloon menee.

Jos olet varma, ettet hipaissut missään vaiheessa limakalvojasi/syönyt keksiä taikka saanut aivastusta suoraan naamallesi, olet todennäköisesti saanut tartunnan matkalla jostain muualta.

Sh

laittaa hengityssuoja, mutta silloin en tajunnut, että sen saa likaisesta huoneilmasta. Talossa oli siis kolme influenssapotilasta. Ihan sama mitä te sairaanhoitajat sanotte, mutta influenssapotilaista kannattaa pysyä kaukana jos vain pystyy. Mielellään omaan huoneeseensa, tuuletusta, ja hengityssuojat kun menee potilaan huoneeseen. Eristän itseni, jos sairastun, en halua sitä lapsilleni.

Vierailija
26/33 |
03.02.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jännä juttu, että me sairaanhoitajat harvoin saadaan influenssaa tai mitään muutakaan tautia töistä. Vaikka ei käytetä hengityssuojia influenssapotilaiden kanssa (ellei mennä imemään limaa tms). Töissä kun pestään käsiä, eikä kosketa omia kasvoja.

Kotona sen sijaan taudin saa silloin kun lapset sairastuu - kotona kun saattaa syödä vaikka leivän pesemättä ensin saippualla käsiä, ja tadaa, tartunta ovenkahvasta on valmis!

Mutta pidä totuutesi, vaikka se on eri kuin tutkimuksissa on havaittu, jos se on sinulle tärkeä. Ei se hengityssuojain sinulle ole vaarallinen kunhan muistat käyttää sitä oikein. Sitäkään ei saa kosketella tai uudelleenkäyttää, ja sen jälkeen on pestävä kädet saippualla.

T: sh

Vierailija
27/33 |
03.02.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

kaatoi sairaanhoitajia sänkyjen pohjille aikoinaan, ja kyllähän niitä suojaimia käyttivät ja eristivät potilaita.

Omien lasten kanssa ollaan niin läheisessä kontaktissa, että väkisinhän sen saa.

Itse kun sairastuin viimeksi, eristäydyin yhteen huoneeseen, enkä tartuttanut ketään. Liikuin huoneesta ainoastaan vessaan ja jääkaapille, mutta kukaan ei tullut minun huoneeseeni.

Vierailija
28/33 |
03.02.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei noi taudit kaikkiin tartu.

Jos on osannut syödä oikein ja pitää huolta elimistöstä, on vastustuskykyinen tollasille.

Meidän perhe ei ole sairastunut kuin kerran 7v sitten mahataudin ja muuten flunssat on olleet max 2pv kurkkukipua.

Vierailija
29/33 |
03.02.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

kun itse makasin kotona influenssassa. Meillä tosin muu perhe oli jo tämän ihanuuden ehtinyt sairastaa eli mitään tartuttamismisjuttuja on tähän turha enää huuudella. Mies vei ja haki mutta olisin kyllä itsekin pystynyt siihen kunnon lääkityksen jälkeen.

Eli ei kaikilla influenssakaan ole niin raju, että on 40 astetta kuumetta ja pönttöä joutuu halailemaan. Itsekin oli toki sairas ja nukuin lähinnä päivät pitkät. Kuume nousi yhtenä päivänä korkeimmillaan 39, muina päivinä seilasi siinä 38 tienoilla mutta olo oli kyllä kamala silti.

Niin, ja ihan influenssa oli. Lääkärissä ottivat kokeet.

Vierailija
30/33 |
03.02.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Muihin. Niin se vaan menee nykyaikana. Minä, minä, minä...

Vierailija
31/33 |
03.02.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Tartunnan saanut henkilö on tartuttava jo päivää ennen oireiden alkua ja 3?7 päivän ajan tämän jälkeen. Taudin itämisaika tartunnasta oireiden alkuun on yleensä 2?3 päivää."

http://www.thl.fi/fi_FI/web/infektiotaudit-fi/influenssa

Että sillälailla. Onneksi hoidan lapseni kotona ihan itse. Kouluikään saakka. En kestäisi kuunnella työkavereitteni narinaa enää siitä, että joku törppö tuo puolikuntoiset lapsensa tarhaan ja taas mennään lapsen kanssa sairaana kotiin.

T: päiväkodin täti

Vierailija
32/33 |
03.02.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Liika utelu on kuvottavaa. Itse en nykyään vastaa mihinkään uteluihin. Naapureille ei kuulu meidän asiat.

Vierailija
33/33 |
03.02.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Tartunnan saanut henkilö on tartuttava jo päivää ennen oireiden alkua ja 3?7 päivän ajan tämän jälkeen. Taudin itämisaika tartunnasta oireiden alkuun on yleensä 2?3 päivää."

Itse tauti kestää monilla sen 7 vrk. Meillä lapset olivat kotona 8 vrk taudin puhkeamisesta. Harva sinne päiväkotiin vie lapsia kuumeisena. Suurin "ongelmahan" on se tartuttamispäivä ennen taudin puhkeamista. Sillä harva pystyy kristallipallosta katsomaan, että milloin sairastuu ja mihin tautiin. Varmuuden vuoksi kun ei pysty töistä/koulusta/tarhasta olemaan vain sen takia, että joku pöpökammonen saa slaagin.