Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Onko keillään muilla niin kuin meillä? :(

Vierailija
30.04.2013 |

Minkä ikäisiä lapset teillä ovat VANHIMMILLAAN olleet, kun he vielä EIVÄT tee aamutoimia itse? Siis pue päivävatteita esimerkikisi? Kun en mä jaksaisi vanhempaa lasta 5v. pyytää ja pyytää pukemaan, mutta ei hän pue ilman, että minä vahdin vieressä.

Miten vanhana vanhimmillaan lapset ryhtyvät pukemaan itse? Saa kertoa nuorimmillaankin, jos haluaa kääntää veistä mun haavassa :D

Kommentit (19)

Vierailija
1/19 |
30.04.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Noh, tämä helpottaa varmaan sua :D joudun aamuisin hoputtamaan vielä mun 11veetäkin, että pue pue pue.

Vierailija
2/19 |
30.04.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

No kyllä mä saan tokaluokkalaistakin vielä muistuttaa ja hoputtaa tosi monta kertaa. En nyt kyllä housuja vedä jalkaan eli kyllä hän itse pukee, mutta ei se mitään nopeaa ja oma-aloitteista se hänen lähtönsä ole.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/19 |
30.04.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

On kyllä niin aamusta kiinni meilläkin. 5½v kuopus odottaa palvelua vieläkin aamuisin, joskus saa itse kamat niskaansa. Päällysvaatteet menee paremmin, mutta sisävaatteiden kanssa saa melkein joka aamu olla vahtina, jos haluaa mitään edistystä. 

Vierailija
4/19 |
30.04.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ekaluokkalaiset on meillä vielä iha onnettomia. Aamulähdöt = (pue! tule! pese! pakkaa! syö! käy vessassa! ulkohousut jalkaan!!) x 101

Vierailija
5/19 |
30.04.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä pukeminen kestää, kestää ja kestää. Illalla valmiiksi valitut vaattee eivät aamulla kelpaakaan. Osaa kyllä pukea itse, on osannut jo 2,5 vuotiaana.  Nykyisin on pakko hoputtaa ja lähes vahtia vieressä että muistaa pukea, että ehtii ajoissa kouluun.

Eskari ikäisenä lupasin, että saa katsoa telkkaria JOS pukee ajoissa. Meillä oli nauhoitettuna 10 min lastenohjelmia.

Vierailija
6/19 |
30.04.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="30.04.2013 klo 12:22"]

Meillä pukeminen kestää, kestää ja kestää. Illalla valmiiksi valitut vaattee eivät aamulla kelpaakaan. Osaa kyllä pukea itse, on osannut jo 2,5 vuotiaana.  Nykyisin on pakko hoputtaa ja lähes vahtia vieressä että muistaa pukea, että ehtii ajoissa kouluun.

Eskari ikäisenä lupasin, että saa katsoa telkkaria JOS pukee ajoissa. Meillä oli nauhoitettuna 10 min lastenohjelmia.

Tyttö on nyt ekalla

[/quote]

Vierailija
7/19 |
30.04.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Juu, ei meilläkään tokaluokkalainen pue oma-aloitteisesti mitään päälleen. Vaikka on vaatepino vieressä ja kello näkyvissä, niin hyppisi kalsareissa koko päivän jos saisi itse päättää. Monta kertaa saa sanoa ja hoputtaa. Joskus on tehnyt mieli antaa lähteä kouluun ilman vaatteita. Olisikohan seuraava aamu helpompi...

Vierailija
8/19 |
30.04.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä onnistuu tokaluokkalainen vallan hyvin aamutoimistaan silloin kun on yksinään kotona. Jos teen etäpäivän, tulee lapsesta yhtäkkiä ihan "kädetön".

Vierailija
9/19 |
30.04.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pukeminen onnistuu helposti, mutta hampaidenpesu.....GRR.

Vierailija
10/19 |
30.04.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nyt meillä 9v. pukee sujuvasti, mutta meilläkään ei hampaiden pesu suju. AP 5v. on vielä pieni.

Vierailija
11/19 |
30.04.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

No jos satun olemaan kotona vaikka kipeen kuopuksen kanssa niin saan passata ja hoputtaa meidän 3 luokkalaisia tekemään aamutoimet. Mutta kun olen töissä niin kyllä ne aina kouluun ehtivät ja reput ja avaimet ja kännykkäkin on muistunut mukaan.. Ja yleensä ihan fixut vaatteet on päällä. Olen tullut siihen lopputulokseen että jos äitiä voi passuuttaa niin se tehdään mutta jos ei voi niin yksinkin pärjätään :)

KYllä mä vielä ekaluokkalaisille laitoin illalla vaatteet valmiiksi mutta aamupalan ottivat jo silloin itse.

Vierailija
12/19 |
30.04.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sanoisin, että yksilöllistä. Meillä on poika 6v. juuri tuollainen, että saa olla vieressä sanomassa tai muuten ei tule mitään. Vuotta nuorempi tytär taas tekee omatoimisesti ja hoputtamatta aamutoimensa ja istuu kiltisti eteiseen odottamaan veljeään. Kieltämättä useinkin hermot koetuksella asian takia!

Vierailija
13/19 |
30.04.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä 4 vuotias tyttö valitsee ja vaihtaa vaatteet itse, hänelle ei tarvitse huomautella. 2,5 vuotias usein hakee itse vaatteensa, välillä autan pukemisessa ja välillä pukee itse. Sen sijaan sain juuri huomauttaa tota meidän viisivuotiasta ties kuinka monennen kerran päivävaatteiden vaihtamisesta, on siis vielä yöpuvussa ja olisi siinä vaikka koko päivän. Myös eskarilaista saa hoputtaa aamutoimissa ja pukemisessa, tänäänkin taas taksi ehti pihalle ennen lasta. 

Vierailija
14/19 |
30.04.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä 4 vuotias tyttö valitsee ja vaihtaa vaatteet itse, hänelle ei tarvitse huomautella. 2,5 vuotias usein hakee itse vaatteensa, välillä autan pukemisessa ja välillä pukee itse. Sen sijaan sain juuri huomauttaa tota meidän viisivuotiasta ties kuinka monennen kerran päivävaatteiden vaihtamisesta, on siis vielä yöpuvussa ja olisi siinä vaikka koko päivän. Myös eskarilaista saa hoputtaa aamutoimissa ja pukemisessa, tänäänkin taas taksi ehti pihalle ennen lasta. 

Vierailija
15/19 |
30.04.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="30.04.2013 klo 12:27"]

Meillä onnistuu tokaluokkalainen vallan hyvin aamutoimistaan silloin kun on yksinään kotona. Jos teen etäpäivän, tulee lapsesta yhtäkkiä ihan "kädetön".

[/quote],

Luulen, että se on monella herkästi näin. Antakaa OIKEASTI vastuuta sille lapselle pukemisestään ja ehtimisestään. Jos mahdollista, jutelkaa vaikka opettajan kanssa, että teillä on tällainen "aamuopetus" menossa, jotta tietäisi tilanteen.

Jos ei pue, lähtee pyjamassa. Jos ei lähde pyjamassa, myöhästyy - tulee seurauksia.

Tätä voi toteuttaa myös osan perheestä lähtiessä johonkin kivaan paikkaan tai tekemiseen. Esim. jos isä jää kotiin ja äiti on lasten kanssa lähdössä retkelle. Jos ei pue, ei ehdi mukaan ja jää ilman.

Toki kohtuudella, ikätaso huomioiden. Voi laittaa esim. sekuntikellon muistuttamaan, tai pari kelloa, ensimmäisestä kellosta on hyvin aikaa, toisesta kellosta pitää jo kiirehtiä. Antaa lapselle mahdollisuus, mutta silti se oma vastuu.

Vierailija
16/19 |
30.04.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

huutamatta ja hoputtamatta ei olla lähdetty vielä kertaakaan minnekään, mihin on aikataulu 

:(

Vierailija
17/19 |
30.04.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="30.04.2013 klo 12:47"]

[/quote]

Juuri näin! Kokeilkaa olla pari päivää naputtamatta, niin huomaatte että kaikki sujuu entiseen malliin tai paremmin. Ei kukaan, lapsetkaan, tykkää kuunnella jatkuvaa hoputusta ja tiuskimista. Vastuuta ja rentoa, positiivista mieltä!

Vierailija
18/19 |
30.04.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

viittaus meni väärin, tarkoitin viitata kirjoittajaan 15. Juuri näin!

Vierailija
19/19 |
30.04.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä passaan 5-vuotiasta poikaa ihan liikaa. Puen hänelle aamulla vaatteet, lusikoin hänelle aamupuuron suuhun ja puen ulkovaatteet. Hän osaisi kyllä itsekin, päiväkodissa hän tekee nuo jutut itse. Kotona tykkää, kun passaan. Varmaan pitäisi jo lopettaa :)