Mistä tietää lorahteleeko lapsivesi ja mitä sitten?
Jaksakaa kiltit vastata tähän tylsään kysymykseen, mieluiten sellainen joka on lapsiveden tihkumista kokenut tai sitten palstaileva kätilö tai gyne.
Olen viimeisilläni. Nyt muutaman päivän minulla on ollut tosi kostea olo. Housut eivät siis ole supermärät, pärjään pikkuhousunsuojalla. Jos nostan isompia lapsiani tai teen muuta äkillistä niin usein tulee kastumisen tunne. Mutta mikä antaisi vinkkiä, että onko kyseessä lapsivesi korkealla olevasta aukosta vai vain muu ajankohtaan sopiva kosteus? Myös SF-mitta on taittunut lapsen laskeutumatta sopien pieneen vuotoon (lääkäri oli hiljan). En mitenkään tahtoisi mennä synnärillle prom testiin tätä varten (tähän on sosiaalisia syitä, enkä myöskään missään tapauksessa tahtoisi käynnistystä). Lapsi voi hyvin, vuoto on kirkasta eikä itselläni ole tulehdusoireita. Olisiko tällaisella pienellä lorahtelulla siis mitään merkitystä? Eikö joskus muutenkin seurata meneekö yläosan reikä itsekseen umpeen? Kuulostaako kuvaukseni märkyydestä tutulle teille, joilla todella on todettu lapsiveden tihkuvan, vai onko vuoto ollut tuolloin todella selvää tai lisääntyvää?
Tylsä kysymys, tiedän, mutta mistäpä kyselisin jollen täältä.
Kommentit (24)
Meillä aloitetaan iv-antibiootit jos vauva ei ole syntynyt 18 tunnin kuluessa lapsiveden menosta (tihkutus lasketaan myös).
yksi synnytyksistäni on käynnistynyt noin rv 36+ jotain. Aamulla herätessä huomasin että sängyssä oli jotain kosteaa, imelän hajuista ei oikein virtsankarkailuun sopinut. Loppuraskaudessahan voi virtsa karkailla, ja valkovuotokin muuttuu juoksevammaksi ja runsaaksi..
Ihan varma en tuosta tihkumisesta ollut, menin kuitenkin näytille kun viikkoja oli himpun verra nvähän. Testeistä toinen näytti positiivista, toinen neg. lapsivedelle. Sitä nestettä tihkutteli vähän, pikkuhousunsuojalla pärjäsi.. Minut otettiin kuitenkin osastolle (kotona oli kaksi pientä lasta, lepoa ei olisi ollut tiedossa). Illan aikana tihkuminen muuttui runsaammaksi, neste oli selvästi imelää ja hiukan punertavaa.
Synnyts käynnistyi seuraavana yönä klo 02, ja lapsi syntyi 11,5 tuntia myöhemmin.
Tulehdusriskihän tuossa on se suurin... en ole ikinä kuullut että vesien menon jälkeen odotettaisiin päiväkausia, vaan eiköhän lapsen turvallisuuden vuoksi pyritä synnytys käynnistämään jossain vaiheessa, jos ei itsekseen käynnisty.
Että ab:t aloitetaan jne. Mutta en tahdo yhtään "turhaa" käyntiä synnärillle. En oikeasti muuten parkuisi täällä vaan olisin jo tarkastuksessa. Siksi pohdin näitä muiden kokemuksia.
Kakkosella varmaan tuli enemmän vuotoa kun riitti purkkiin saakka :-).
T.ap
Kyllä minä sinuna menisin synnärille. Siinä on iso tulehdusriski. Lapsivettähän tuo on varmasti. Kuvaus kuulostaa tutulta, itselläni meni osa vesistä rv 26+0. Lapsi syntyi kuitenkin vasta 28+4. Vaikka et huomaa tulehdusoireita, se ei takaa mitään. Itsellänikin oli vuoto kirkasta, ei ollut kuumetta, mutta niin vaan söin antibioottia sairaalassa maatessani tulehduksen vuoksi. Onneksi olet viimeisilläsi.
Että ab:t aloitetaan jne. Mutta en tahdo yhtään "turhaa" käyntiä synnärillle. En oikeasti muuten parkuisi täällä vaan olisin jo tarkastuksessa. Siksi pohdin näitä muiden kokemuksia.
Kakkosella varmaan tuli enemmän vuotoa kun riitti purkkiin saakka :-).
T.ap
taisin kerätä sitä muutamalla vessareissulla.
Eihän sitä paljoa tarvi olla, että voi indikaattorilla mitata.
Toisesta lapsesta sitten taas meni niin, että mahassa tuntui "krumps" ja nousin ylös ja samantien meni vedet.
Ihan eri tavalla meni ekan lapsen kohdalla, silloin tosiaan meni tihkumalla.
-2-
Tämä ei siis virtsaa ole aivan varmasti. Mutta ei kyllä yhtään punertavaakaan (tällaista muistan edellisistä synnytyksistä), muutenhan kuvaamasi sopisikin tilanteeseeni. Itse veikkailisin nesteen tosi vetistä (kirkasta) valkovuotoa.
Toivoisin, että tämä raskaus ymmärtäisi myös päättyä itsekseen.
Kiitos vastanneille!
T.ap
Minäkään en tiennyt, että oliko kyse lapsivedestä vai mistä, rv oli 41+0. Aamuyöstä alkoi hieman tihkua ja päivällä soitin synnärille ja pyysivät näytille saman päivän aikana. Kätilö katsoi pikkuhousunsuojaa ja lääkäri teki ultran ja sisätutkimuksen (aika kovalla kädellä, jotta synnytys käynnistyisi). Tämä tapahtui iltapäivällä ja päästiin vielä kotiin. Illalla alkoivat kunnon supistukset. Sairaalaan mentiin tositoimiin keskiyöllä ja vauva syntyi aamulla. Minulle laitettiin myös antibioottitippa jossain vaiheessa, kun lapsivesi oli sen verran ptkään tihkunut.
Kehottaisin menemään tai ainakin soittamaan sairaalaan. Voisivat tutkia vauvaa, lapsivettä ja kohdunkaulan tilannetta. Voi olla, että joudut antibioottitippaan saman tien, sillä noin pitkään on jo tihkunut. Tuo tulehdusriski on ihan oikea vaara!
että ab:t aloitetaan jne. niin miksi et mene jo synnärille. Kukaan täällä palstailevista ei voi sanoa varmaksi, että onko tuo lapsivettä vai ei. Testi sen kertoo.
Itselläni tihkui pari päivää ennen kuin tajusin lapsivedeksi. Sain vähän "palautetta" synnäriltä, että miksen mennyt jo aiemmin...
Sinun on jo antibioottien vuoksi käytävä siellä sairaalassa. Ne antibiootit aloitetaan suonensisäisinä, ja siksi on vähintäänkin kolmesti päivässä käytävä antibiooteilla - tosin en tiedä päästääkö ne synnyttäjää enää kotiin tuossa vaiheessa. Bakteeritulehdus on vakava riski vauvalle, sen sijaan sinulle ei oireita välttämättä tule.
Sh
Että miten ihmeessä sitä vessassa keräsit? Meinaan, että kun menen pienemmälle asialle niin ehkä ensin tulee virtsaa ja sitten kirkasta nestettä jja sitten ponnistaen ehkä loppumattomasti lirisemällä/tipoittain tuota nestettä. Mutta miksi tämä ei olisi virtsaa? Mikä sai sinut olettamaan, että kyseessä ei ole vain huono virtsasuihku vauvan pään painaessa rakkoa? Kuolisin häpeästä jos toisin tullessani purkin pissaa :-)
Ap
Se vaan tuntui erilaiselta.
Juurikin ehkä tuo kuvailemasi "kostea olo".
Olihan siinä aikaa vessassa istuskella :)
Pissahätä oli sitten kuitenkin asia erikseen tuossakin tilanteessa.
Päivällä oltiin käymässä torilla ja muistan, että silloin jo tuntui jotenkin omituiselta ja sitten klo 19 aikoihin alkoi tihkuminen.
Sori, tämä nyt menee vähän ot ehkä, mutta missä aloitetaan antibiootteja noin nopeasti ja ikään kuin varmuuden vuoksi?
Itselläni pari vuotta sitten meni vedet kotona tiistaina päivällä, ihan kunnon satsi tuli siteeseen ettei ollut epäilystäkään mistä oli kyse, vaaleanpunaista virtsaa minulla ei ole ikinä tullut =)
Menin Tyksiin näytille (kun olin ensin kotona odottanut että jotain tapahtuisi, mutta ei tullut mtn supistuksia)..
No, lakmus ei värjäytynyt joten sh olisi lähettänyt minut kotiin, lääkäri kuitenkin ultrasi ja totesi että niukasti on lapsivettä ja teki jonkun toisen testin joka sitten oli positiivinen ja minut otettiin osastolle.
Joskus ehkä viiden aikoihin tuli toinen samanlainen satsi siteeseen, ja siitä vasta kirjattiin että oli vedet mennyt...
No, ei kyllä mitään antibiootteja aloitettu, vaan synnytys käynnistettiin vasta torstaina aamupäivällä kun CRP oli jo noussut selkeästi, ja kohtutulehdus minulla sitten oli.. Lapsi kuitenkin terve ja tuli nopeasti pihalle kunhan saatiin tippa laitettua =)
No, ei kyllä tarvinnut murehtia mitään ummetusta synnytyksen jälkeen kun oli kaksi tujua antibioottikuuria sitten...
Mutta muualla on siis käytäntö että aloitetaan varmuudeksi antibiootit, ja Tyksissä odotetaan kunnes tulehdus on fakta ennenkuin niitä annetaan?
Ainakin viime vuonna P-pohjanmaalla ab:t aloitettiin 18 tunnin jälkeen. Oireita ei odotella.
Oli pakko muutenkin itse muistaa pyytää niitä antibiootteja, ja kun toinen meni 2x päivässä ja toinen 3x päivässä, ja hoitajatkaan ei niitä tahtonut muistaa, illalla kun kävi kysymässä että eikö mulla tänään olekaan antibiootteja enää niin hoitsu luki lapusta ja tarkisti että kappas vaan, niinhän sinulle olisikin pitänyt tuoda... Ja totesi että tuo sitten samalla aamun lääkkeetkin niin eivät sitten unohdu.
No, synnytin tosiaan kesällä että oli varmaan paljon kesätyöntekijöitä siellä, jos se nyt jotain selittäisi....
Helsingissä aloitettiin antibiottit saman tien sairaalaan mentyä. Vedet oli menneet selvästi vuorokausi aiemmin, ei siis mitään tihkuttamista. Sanoivat jotenkin niin, että tulehdusriski on niin suuri, että antibiootit aloitetaan joka tapauksessa tulehduksen estoon.
Minäkin olen kuullut tuollaisesta, että synnytystä käynnistellään jos vettä on niukasti. Mutta olin juuri lääkärillä neuvolassa männäviikolla ja hän ultrasi ja sanoi vettä olevan kylliksi. Siksi en ottanut puheeksi märkyyden tunnetta, ajattelin että asia joko lisääntyy tai poistuu.
Minulle on aivan selvä, että ab:t aloitetaan jos lapsivesi todella menee ja synnytys ei käynnisty, tai kehittyy infektio. Mutta sitä juuri mietin, että eikö tällaista vähäistä tihkuntaa seurattaisi muutenkin jossain päin suomea.
Kiitos vilkkaasta keskustelusta. T.ap
kunnes sitten tuli kerralla enemmän, ehkä 0,5 dl. Sen sitten huomasin ja menin synnärille. Siellä todettiin että vedet on mennyt, eikä enää ollut jäljellä. Mihin se kaikki muu on mennyt, en tiedä.
kun laitat "nro 14". Nyt tuossa lukee "numero neljätoistata".
Nro 14:ta
lapsivedet kunnolla, vaan tihkumalla, alkoi tihkua illalla klo 19 aikoihin ja seuraavana aamuna vauva syntyi.
Otin itse sitä nestettä purkkiin kotona ja synnärillä tutkivat, että lapsivettä on.