Hei sekasaunojat! Kysymys teille:
Te, jotka harrastatte sekasaunomista ja pidätte sitä luonnollisena, epäseksuaalisena ja hyvän itsetunnon merkkinä, mitä ajattelette heistä, jotka eivät halua saunoa sekasaunassa vaan jäävät ulkopuolelle?
(Anteeksi pitkä virke.)
Kommentit (21)
Jokaisen oma asia missä seurassa haluaa saunoa.
ajattele mitään. Minusta on vaan vähän tylsää, jos osa porukasta saunoo ja osa sitten jää ns. ulkopuolelle. Riippuu se tilanteestakin, joskus porukkaa on niin paljon, että sitä riittää saunaan ja sen ulkopuolelle koko ajan, jolloin se ei haittaa.
Toisaalta jos käy ilmi, että nimenomaan sekasauna on ongelma, joskus saattaa käydä mielessä miten ihminen näkee saunomisen. Kun jotenkin hyvin eri tavallahan hänen täytyy se nähdä, koska omasta puolestani en osaa siinä nähdä mitään erikoista.
Minulle sekasaunomisella ei ole mitään tekemistä itsetunnon kanssa, se on minulle vain hyvin neutraalia. Ihan kaikissa porukoissa en kuitenkaan sekasauno tai ainakaan itse sitä ehdota. Tiedän, etteivät kaikki suhtaudu sekasaunomiseen yhtä neutraalisti, joten yritän olla saattamatta heitä vaikeisiin tilanteisiin, vaikka itsestäni se tuntuukin yhtä oudolta kuin esim. USA:ssa ollessani se, ettei liikuntatunnin jälkeen voinut vaihtaa pikkuhousuja muiden nähden (=tyttöjen pukuhuoneessa) vaan piti käydä vaihtamassa ne vessassa.
Ai jos minä, mieheni ja 3 v poikamme mennään kaikki saunaan niin ollaanko me sekasaunoajat??
itsestäni se tuntuukin yhtä oudolta kuin esim. USA:ssa ollessani se, ettei liikuntatunnin jälkeen voinut vaihtaa pikkuhousuja muiden nähden (=tyttöjen pukuhuoneessa) vaan piti käydä vaihtamassa ne vessassa.
jokaikisessä koulussa missä minä olen ollut eripuolilla Suomea.
yhtään sen luontevanpaa kuin se että ystäväpariskuntien kanssa oltaisiin alasti sohvalla porukassa.
En halua. Mun mielestä se sauna ei ole mikään tekosyy olla alasti ihmisten kanssa.
No, en ajattele saunomattomista sen kummempia. Itsellänikin on aikoja jolloin en halua sekasaunoa. Esim. vauvavuotena, kun ei ollut vielä palautunut synnytyksestä. Ylipäänsä aloin käydä sekasaunoissa joskus opiskelujen alkuaikoina (teekkareiden saunaillat). Ihan alkuun en halunnut, sillä koko idea tuntui vieraalta, enkä ollut ihan niin sinut kroppani kanssa, että olisin halunnut saunoa vieraiden jätkien edessä. Nykyisin en ajattele alastomuudesta sen kummempia. Ja vartaloni olen hyväksynyt sellaisena kuin se on.
Mielestäni sekasaunominen on ihan näppärää varsinkin jos halutaan saunoa pitkän kaavan mukaan ja kaikki mahtuvat saunaan samaan aikaan. Muutoin on luontevaa jakaa vuorot naisten ja miesten saunoihin tai pariskuntavuoroihin.
Ajattelen, että sen kun vaan. Harrastan itsekin sekasaunomista vain tiettyjen kavereiden kanssa.
En muutenkaan utele tai mieti syitä normaalille käytökselle. Viimeksi viisikymppinen ystäväni kieltäytyi sekasaunasta ja sanoi että kukaan ei halua nähdä häntä alasti :)
itsestäni se tuntuukin yhtä oudolta kuin esim. USA:ssa ollessani se, ettei liikuntatunnin jälkeen voinut vaihtaa pikkuhousuja muiden nähden (=tyttöjen pukuhuoneessa) vaan piti käydä vaihtamassa ne vessassa.
Hyvin harva koulussa meni eri huoneeseen vaihtamaan pikkarit. ja nykyään lkasteni urheiluharrastuksissa käydään suihkussa joukkueena jotta se pukuhuonekulttuuri tulisi tutuksi. Omassa joukkuessani kaikki vaihtavat aivan luonnollisesti vaatteita, osa vaihtaa pelipaidankin kentän reunalla rintsikoissa.
(vaikka siellä kentän laidalla) jos alla rintaliivit (jotka vielä urheilijoilla yleensä ovat toppimalliset eivät mitkään pitsihörhelöt) koska moni on uimarannalla niukemmissa bikineissä.
Samaan tapaan bikineissä/uikkareissa saunominen on ihan ok. Toki myös alasti saunominen, niille jotka siitä pitävät, on minulle ihan ok.
Itse en sauno sekasaunoissa, syy on lähinnä se että minulle sauna on rauhoittumisen paikka. rakastan sitä että menen saunaan yksin, rentoudun siellä ja vietän ns. omaa aikaa.
Ymmärrän että ihmiset jotka esim. asuneet kerrostaloissa ja käyneet sekalaisin kokoonpanoin saunassa sillä omalla saunavuorolla, eivät ehkä näe asiaa noin. Minä olen lapsesta saakka käynyt yksin saunassa. On ihanaa kun saa olla saunassa yksin omien ajatusten kanssa, heittää juuri sen verran löylyä kun haluaa, ja pääsee suihkuun juuri silloin kun haluaa.
Minulle sauna ei ole mikään ajanviettopaikka missä ns. "istutaan iltaa". Muutaman kerran vuodessa käyn miehen tai kaverin kanssa saunassa yhdessä, mutta muuten aina yksin. Ja muutenkaan en oikein ymmärrä miksi porukalla pitäisi saunoa, mökkijuhannus tmv. eri asia, mutta yleensä jos menee illanviettoon on sinne itsensä nätiksi laittanut, en minä halua saunaan mennä ja sitten meikkailla ja laittaa hiuksia uudestaan.
Olen ollut ihan tavallisissa peruskouluissa ja lukioissa Suomessa. Liikuntatunnin jälkeen on riisuttu pukuhuoneessa vaatteet, menty suihkuhuoneeseen, jossa on monta suihkua rivissä, tultu takaisin pukuhuoneeseen ja puettu vaatteet päälle.
Miten te sitten toimitte? Millaiset pukutilat ja suihkutilat teillä edes on ollut, jos olette voineet olla näkemättä toisianne alasti ollenkaan?
(Niin tuolla USA:ssa ei yleensä kukaan käynyt kukaan suihkussa, kun ei ollut yksittäisi koppeja. Jonotettiin sitten yksi kerrallaan niihin kahteen vessaan vaihtamaan alusvaatteet, moni meni suoraan urheiluvaatteissa kotiin.)
t. 4
jokainen tekee niinkuinhyväksi näkee. Kerran oli alastoman saunaporukan mukana yksi mies, joka halusi käyttää simmareita. No sitten käytti, ei ollut mitään ongelmaa siitäkään.
Riippuu tilanteesta.
Joskus ymmärrän täysin, joskus ajattelen, että ovat minua arempia kenties.
Sen jälkeen kun sain lapsia ja oli imetystouhut ym. en ole enää arastellut sitä jos vieras mies näkisi minut ko. tilanteessa alasti.
yhtään sen luontevanpaa kuin se että ystäväpariskuntien kanssa oltaisiin alasti sohvalla porukassa.
En halua. Mun mielestä se sauna ei ole mikään tekosyy olla alasti ihmisten kanssa.
sekasaunominen ei ole kyllä mikään hyvän itsetunnon merkki. En itsekään menisi, jos kokisin olevani jotenkin tarkkailun tai arvioinnin kohteena. Sekasaunomisessa on minusta mukavaa se tasa-arvoisuuden ja rehellisyyden tunne.
Mutta niin, kai pidän ei-sekasaunojia joko ujoina tai sitten sellaisen jenkkiläisen/uskonnollisen kasvatuksen saaneena.
En ajattele oikeen mitään. Joskus harmittaa jos esimerkiksi vain yksi on sellanen ettei halua saunaan. Sitte kaikki muut menee ja tää yks jää yksinään hengaileen. Toisinaan sitte jättäydyn hänen seurakseen ja jätän saunomisen väliin. Silloin harmittaa se ettei itse pääse saunomaan ja lisäksi se, jos tää poisjättäytyjä pitää muita tympeinä kun häipyvät saunaan. Jokaisen oma asia tosiaan miten saunoo. Helpointahan se on mökillä saunoa porukalla kuitenkin.
Saunotteko ihan kaikkien kanssa, kun asia on teistä niin luonnollinen? Jos saunominen on vaan saunomista, niin voitteko olla saunassa kenen kanssa tahansa?
Minä en ainakaan kokisi oloani luonnolliseksi sekasaunassa jossa olisi esim. minä, setäni, vaarini, naapurin mies poikiensa kanssa, lapsen opettaja (on mies) enkä kyllä mielelläni saunoisi kaikkien naispuolisten tuttujenkaan kanssa.
Minua on lapsesta asti saunoitettu yhdessä koko suvun kanssa, paitsi jos kaikki eivät mahtuneet kerralla ja oli vieraampia ihmisiä mukana, saunottiin sukupuolittain. Vieraiden ihmisten kanssa saunominen on minusta aina vähän ujostuttavaa, olivatpa he sitten miehiä, naisia tai lapsia - mutta kun ne vaatteet vain reippaasti ottaa pois, kokemus on vapauttava: kaikki ovat samalla viivalla ja tuntuu, ettei enää tarvitse pelätä toisia. En usko, että on ketään ihmistä, jonka kanssa en "voisi" mennä saunaan. Ehkä jos jotain oikein vihaisin, niin sitten.
Tunnen muutaman ihmisen, joita ei saisi sekasaunaan kirveelläkään. Yksi on sairaalloisen lihava ja häpeää ruumistaan, loput ovat ulkomaalaisia (jenkkikulttuuriin kasvaneita). Suotakoon se heille. Jos muut saunovat yhdessä, he jättävät sen yksinkertaisesti väliin (eivätkä esim. protestoi, että kaikkien muiden pitäisi heidän takiaan saunoa sukupuolittain). Joten eipä siitä sen kummempia ajattele kuin että kaikille ei aina vain sauna maistu.
Saunomisen epäseksuaalisuus on niin syvällä suomalaisessa kulttuurissa, että sekasaunan välttelijät eivät ymmärrä suomalaista kulttuuria.