Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Yliopisto-opiskelu ja lastenhoito

Vierailija
02.02.2013 |

Olen 21-vuotias nainen. Opiskelen yliopistossa ensimmäistä vuotta. Olen syksyn ja talven mittaan tapaillut yhtä yli 30-vuotiasta miestä, ja nyt olen hänelle raskaana. Heti ensimmäiseksi oli mielessä keskeyttää raskaus mutta mies toivoo hartaasti että pitäisimme lapsen.

Aluksi luulin että lapsen takia menee opiskelut hyllylle ainakin vuodeksi, mutta ilmeisesti jotkut pystyy menestymään opinnoissa jopa yksinhuoltajana. Raha-asiat ratkaistaan miehen ehdotuksen mukaan niin että hän hankkii kaiken minkä tarvitsen ja tarvittaessa voin asua hänen luona. Haluaa jokatapauksessa olla lapsen hoidossa täysillä mukana alusta asti.

Useimmille keskeytys olisi tässä tilanteessa itsestäänselvyys, mutta alan uskomaan mahdollisuuteen että saadaan homma toimimaan suht vaivattomasti. Mies kohtelee minua hyvin, kunnioittaa minua, korostaa että päätös on loppujen lopuksi minun ja kehottaa tekemään se järkipohjalla. Toivoo kuitenkin minun synnyttävän ja haluaa selvästi huolehtia omasta jälkikasvusta. Keskiviikkona käyn jokatapauksessa YTHS:n terveydenhoitajalla kuuntelemaan mitä ne asiasta sanoo.

Kommentit (37)

Vierailija
1/37 |
03.02.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

onko siellä siis yleisempiä 'vanhat' opiskelijat?

Vierailija
2/37 |
03.02.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

No onpa viisastelua taas. AMK:ssa vanhemmat opiskelijat on yleisempiä. Yliopistossa käytännössä kaikki on suoraan lukiosta tulleita, enintään intti tai välivuosi välissä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/37 |
03.02.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

lapseni on siis aivan ihanassa päiväkodissa jossa viihtyy ja itse opiskelen 4-8 tuntia päivässä joten lapsenkaan hoitopäivät eivät veny yleensä liian pitkiksi. Päivähoitokin on ilmaista näillä tuloilla. Tiukkaahan tämä on taloudellisesti mutta lapsellinen opiskelija saa yleistä asumistukea, opintorahaa, lapsilisää ja itse otan opintolainaa ja näillä pärjätään tarpeeksi hyvin. teen myös silloin tällöin töitä, jotka lisäävät budjettia. :)

Ilman lasta olisin luultavasti maailman tehottomin opiskelija :D

lääkiksessä? Oon ite fysiikan ja matikan opiskelija, ja haluaisin hakea hammaslääketieteelliseen keväällä. Mutta huolestuttaa ne pitkät päivät, kun on tosiaan lapsi (en ole kylläkään yh). Tähän asti on ollut vähän pakollisia läsnäoloja. Ja tosiaan, olin ennen lasta monta vuotta maailman tehottomin opiskelija, nyt aika keskiluokkaa.

Päivien rajaaminen onnistuu hyvin, meillä on opetusta vaihtelevasti, toisina viikkoina paljon pakollista ja toisina ei juuri mitään. Luennoilla ei ole pakko käydä, mutta pienryhmäopetuksessa ym. kylläkin. Itselläni on ollut hyvin vähän ongelmatilanteita. Pari kertaa päivät ovat venyneet iltamyöhään mutta koska lukujärjestykset ovat hyvissä ajoin tiedossa olen ehtinyt aina järjestää lastenhoidon. Silloin kun ei ole opetusta luen tehokkaasti itsekseni, ja tosiaan päiväaikaan kun lapsi hoidossa.

Ongelmia tulee lähinnä siitä jos lapsi sattuu sairastumaan ja olisi pakko olla koululla. Oma lapsi onneksi superterve mutta joitakin kertoja käynyt sillä tavalla että olen joutunut jäämään pois pakollisista jutuista. Aina on kuitenkin onnistunut jollain tavalla niiden korvaaminen jälkeenpäin.

Ihan sama mitä jotkut muut ajattelee, jos jotakin ärsyttää että mulle ei käy joku aikataulu "Jannica-Petterin" hoidon takia niin ei voi mitään. Teen parhaani, olen hyvä opiskelija ja valmistun aikataulussa (lukuunottamatta sitä äitiyslomavuoden mukanaan tuomaa katkosta).

Itseasiassa opiskeluaika varsinkin yliopistossa voi olla joustavampaa kuin työelämä vaikka omat haasteensa tuokin. Mutta se että on vasta opiskelija ei ole mikään este vanhemmuudelle. Rankinta meillä on ollut kesätyöt, kun on pitänyt tehdä joka päivä täysiä tunteja, opiskelulta tuntuu jäävän enemmän aikaa lapselle.

Vierailija
4/37 |
04.02.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miten paljon yliopistot tulee vastaan kun saa lapsen opiskeluaikana?

Vierailija
5/37 |
21.12.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

nosto

Vierailija
6/37 |
21.12.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

En olisi ikinä halunnut vaikeuttaa elämääni hankkimalla lapsen opiskeluaikana. Muutamalla kurssikaverillani oli lapsi, ja se aiheutti heille jatkuvia hankaluuksia... ja välillä myös muille, kun he toivat väsyneen ja kiukkuisen lapsen luennolle.

Vierailija
7/37 |
21.12.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siis miksei onnistuisi? Opiskeluhan on kevyempää ja vapaampaa kuin työssäkäynti. Viet lapsen 8 h/pv hoitoon ja teet sen ajan kouluhommia. Ihan taatusti riittää ja valmistut tavoiteajassa. Mieti itse, jos käytät joka päivä 8-16 opiskeluun oikeasti, niin varmasti ehdit kaiken. Okei, joskus voi olla tenttikautena iltahommia, niin sitten isä hoitaa ja vastaavasti sullahan on opiskelijana hurjasti lomaa koulusta tasapainottamassa ajoittaisia kiireitä. Kaikki vauvan saaneet opiskelijat valmistuu jopa nopeammin kuin vapaana kiitävät kurssikaverit. Lapsen kanssa oppii tehokkaammaksi ja sellainen ylimääräinen ajanviettäminen jää pois.

En ole koskaan ymmärtänyt, kuinka sitä nuorena saikin itsensä kiireiseksi niillä muutamalla kurssilla. Mitään muuta ei ollutkaan kuin luppoaikaa, aamulla nukkui pitkään (ellei tarvinnut mennä kouluun) ja hengasi opiskelukavereiden kanssa kahvilla. Sitten oli muka "niin" pitkät päivät. Mentyäni töihin tajusin, kuinka kevyttä se aika olikaan. Nyt opiskelen toista tutkintoa kolmen lapsen äitinä ja opiskelutahti on melkein tuplat opiskelukavereihin nähden. Silti koen tämän kevyemmäksi kuin työssäkäynnin. Nytkin alkoi jo viikolla joululoma ja vasta 7.1. takaisin. Ei mulla töissä näin ruhtinaallisia lomia ollut.

Vierailija
8/37 |
29.01.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onko siis mahdollista tuoda alle tarhaikäinen lapsi luennolle? Eihän vauvat paljo muuta tee kun nukkuu. Ellei sitten ole koliikkilapsia.

Vierailija
9/37 |
02.02.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lukeminen onnistuu lapsen nukkuessa, tenttejä varten saat varmaan jonkun hoitamaan (isä hoitaa?). Ongelmia tuottavat ehkä mahdolliset aikaavievät läsnäolopakolliset kurssit ja tietysti sosiaalinen elämä iltarientoineen.

Vierailija
10/37 |
02.02.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olisin toivonut muitakin kokemuksia tai ajatuksia täältä mutta hyvä on.

Vierailija
11/37 |
02.02.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lukeminen onnistuu lapsen nukkuessa, tenttejä varten saat varmaan jonkun hoitamaan (ihoitaa?). Ongelmia tuottavat ehkä mahdolliset aikaavievät läsnäolopakolliset kurssit ja tietysti sosiaalinen elämä iltarientoineen.

Mutta olen kyllä järkyttynyt sun huolettomasta suhtautumisesta aborttiin ap!

Vierailija
12/37 |
02.02.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

olisiko sekään suuri ongelma, jos opiskelut jäisivät hyllylle puoleksi vuodeksi tai vuodeksikin?

Uskon, että opintojen puolesta tuo ainakin tulisi sinulla onnistumaan, joskin opinnot voivat venähtää hieman. Itse en opiskelun takia keskeyttäisi raskautta, mutta mieti nyt muitakin asioita (haluatko tehdä lapsen juuri tämän miehen kanssa, oletko valmis lapsen kasvattamiseen, onko tukiverkot millaiset jne).

Vierailija
13/37 |
02.02.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Monikin opiskelee äitiyslomalla, mutta ei silloin yleensä voi täysipainoisesti opiskella. Yksittäisiä kursseja voi toki helpostikin tehdä.

Myöhemmin lapsen voi laittaa normaalisti päivähoitoon.

Vierailija
14/37 |
02.02.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vauva-aika on lyhyt ja pikkulasten kanssa oppii priorisoimaan. Itselläni vauva ja taapero, ja valmistun yliopistosta tänä vuonna. Toki opiskelu on ollut hitaampaa, mutta vuosi tai pari on kuitenkin niin lyhyt aika että sillä ei ole merkitystä mielestäni. Töissä ehtii joka tapauksessa olla monta kymmentä vuotta...

Vierailija
15/37 |
02.02.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

syyslukukaudella? Jos pystyy kirjatenttejä tekemään, niin saattaa se eteneminen onnistuakin. Toisaalta taas joku joka suunnittelee tekevänsä sitä tätä ja tota äitiyslomalla, yllättyykin että eihän tässä nyt oikein saakaan mitään tehtyä. Voi olla että syksy 2013 - kevät 2014 menee aika kevyillä opintopisteillä. Sitten syksyllä 2014 sun vauva olisi ilmeisesti vajaan vuoden ikäinen, sen ikäisenä moni aloittaa päivähoidon ja sitten oletkin taas vapaa olemaan arkipäivisin 8-16 yliopistolla, vauvan kanssa pari tuntia kotona, vauva nukkumaan seitsemältä ja illalla vielä pari tuntia ehkä lukemista. Tietty vielä parempi jos vauvan isä pystyy olemaan esim. töistä hoitovapaalla, tai pitämään muuten lyhyempiä päiviä, jos muutatte yhteen jne niin saatatte huomata että vauvaa ei tarvitsekaan panna hoitoon kuin vasta parivuotisena ja saatte sunkin opiskelut sumplittua niin että toinen voi olla vauvan kanssa kotona. Riippuu siitä mitä luet.

Vierailija
16/37 |
02.02.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Omituisen monet äidit, aloittajakin, käyttäytyy vauvan kansaa ikään kuin isällä ei olisi siittämisen jälkeen mitään tekemistä jälkeläisensä kanssa.

Tiesitkö edes sitä, että isä voi pitää vanhempainvapaata, eli sinä mennä täysipäiväiseksi opiskelijaksi ja isä häädä kotiin hoitamaan vauvaa?

Vierailija
17/37 |
02.02.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

siinä kuin muutkin.

Itse opiskelen nyt täysipäiväisesti (paljon läsnäolopakkoa ja harjoittelua) yliopistossa, minulla on viisi lasta ja odotan kuudetta.

Vauvan synnyttyä jään opiskeluista tauolle n. vuodeksi (tulot muuten nousee kun alan saada minimi-äitiysrahaa opintorahan sijaan) ja sitten jatkan loppuun ne pari vuotta mitä on jäljellä.

Ihan normaalisti aion opiskella äitiysloman jälkeen siis, lapsi menee päivähoitoon ja koitan keskittää lukemiset ym. päivään. Toki asun miehen kanssa yhdessä, joten siinä mielessä iltalukemisetkin tarvittaessa onnistuu.

Onnea sinulle raskauteen, hyvin se varmasti menee :)

Vierailija
18/37 |
02.02.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

jonne voi viedä tilapäishoitoon 6 kk iästä alkaen, joka satuinnaisesti tai säännöllisellä ajalla (esim. joku luentokurssi tms.), muistaakseni kerrallaan maks. 3 h.

Kannattaa ottaa selvää omalta ylioppilaskunnalta!

Oma kokemukseni oli, että (jatko-)opiskelun ja vauvanhoidon yhdistäminen oli huomattavasti helpompaa kuin työssäkäynti pikkulapsiaikana.

Vierailija
19/37 |
02.02.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

että suhde lapsen isän kanssa jatkuu ja muuttuu vähintää avoliitoksi.

Mutta muille vinkiksi: HUOLEHTIKAA EHKÄISYSTÄ.

Vierailija
20/37 |
02.02.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Opiskelu ei ole syy aborttiin, mutta jos mies on p...ka, niin mieti. Monilla opiskelijoilla on ilmeisesti vanhemmat tai joku, joka hoitaa vauvaa kotona, koskapa lähes heti synnytyksen jälkeen ovat opinnoissa kokopäiväisesti mukana, ja tauoilla käyvät kotona imettämässä lasta. Itse kyllä suosittelisin äitiysvapaan ottamista. Isomman lapsen voikin sitten hoidattaa päiväkodissa lähes ilmaiseksi. Työssäkäyvältähän se maksaa melkoisesti.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yksi viisi neljä