Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Mitä mieltä kaksosten vanhemmat, kouluasiaa

Vierailija
01.02.2013 |

Haluatteko esim. päiväkodin eskarissa, että kaksosenne menevät eri ryhmiin vai samaan? Entäs koulussa? Mitä hyviä ja huonoja puolia näette molemmissa vaihtoehdoissa?

Olen itse työskennellyt eskareiden parissa ja joissakin tapauksissa erillään olo on ollut hyvä asia. Varsinkin, kun kyse ujoista ja aroista lapsista, joissa kuitenkin toinen on yleensä se vahvempi ja tavallaan johtaa kaksikkoa. Erillään olossa se hyvä puoli, että tämä arempi kaksonen on rohkaistunut saadessaan toimia itsenäisemmin.

Kommentit (41)

Vierailija
21/41 |
01.02.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

ikäeroa on 1v. Vastaan tähän koska joku piti hyväksyttävänä sitä että nopeampi vastaa ensin ja näyttää johtavan kaksikkoa.

Me halusimme lapsemme eri ryhmiin, koska heillä oli koko ajan jotain nokittelua ja toinen vastasi toisen puolesta, riitelivät kavereista jne.

Selvästi tarvitsivat omaakin tilaa, etteivät olleet koko ajan nokikkain.

Musta jatkuva toisen puolesta puhuminen jne. ei edistä kenenkään hyvinvointia.

Vierailija
22/41 |
01.02.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

nämä eri luokille itse halunneet kaksoset?

Itse olen kaksonen ja olen puoliskoni kanssa ollut samalla luokalla koko peruskoulun. Lukiossa olimme eriluokilla koska puoliskollani oli lyhyt matikka. Lukion jälkeenkin kävimme samaa koulua, jossa ekan vuoden jälkeen olimme taas samalla luokalla. Nytkin olemme samassa firmassa mutta emme työskentele yhdessä. Olemme sitäkin tosin tehneet jonkin aikaa. Molemmilla sama maku ja tykkäämme työstämme. Ja identtisiä olemme.

Ala-asteella samalla luokalla oli kolmet kaksoset. Minusta kaikki olemme koko peruskoulun samalla luokalla toisen puoliskon kanssa. Silloin ei edes kyselty että laitettaisiin eri luokalle.

Ja sanottakoon että eivät ne opettajat meitä eroittaneet lukiossa vaikka oltiin eri luokalla. Välillä kutsuttiin puoliskon nimellä välillä omalla. Joskus huvitti vastata kun sanottiin puoliskon nimi välillä taas jäin odottamaan oman nimen sanomista. Eikä traumoja ole jäänyt. Samanlaisia vaatteitakin pidetiin vielä lukion jälkeenkin. Nyt ei enää.

Kaksoisuus on ihan erilainen suhde kuin sisaruussuhde. Eräänlainen symbioosi. Itse huomaan puhuvani me muodossa usein vahemmistani ja yhteisistä opettajistamme ja minä muodossa vain jos opettaja on opettanut minua. En tiedä puhuvatko sisaruksen omistavat samalla tavalla vanhemmistaan.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/41 |
01.02.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

ikäeroa on 1v. Vastaan tähän koska joku piti hyväksyttävänä sitä että nopeampi vastaa ensin ja näyttää johtavan kaksikkoa. Me halusimme lapsemme eri ryhmiin, koska heillä oli koko ajan jotain nokittelua ja toinen vastasi toisen puolesta, riitelivät kavereista jne. Selvästi tarvitsivat omaakin tilaa, etteivät olleet koko ajan nokikkain. Musta jatkuva toisen puolesta puhuminen jne. ei edistä kenenkään hyvinvointia.

aika harvoin käy niin, että jos kysyy, kuka ottaa jäätelöä, niin hitaampi vastaa ennen nopeampaa. Eikä kyseessä ole johtaminen tai päällepuhuminen tms. vaan yksinkertaisesti se, että toinen on nopeampi.

Vierailija
24/41 |
01.02.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meidän koulussa kaksoset ja muut sisarukset laitetaan eri luokille, jos suinkin vaan on mahdollista. Lasta kohtaan on paremoi, että hän saa olla täysin oma itsensä luokan sisällä niin oppilaide. Kuin opettajienkin silmissä, eikä vaan toinen Korhosista. Molemmilla lapsilla on mahdollisuus loistaa paremmin omissa vahvuuksissaan, ja olla rauhassa se vilkas tai rauhallinen. Omat kaverit muotoutuvat helpommin. Monista kaksospareista on toine ollut vuosien aikana luokallani ja myönnän, joskus en ole aokoihin edes hoksannut, että tämä onkin toine kaksosista. Jani on ollut vain Jani ei Jonin veli. Välitunneillakin kaksosilla näytää olevan selvästi omat kaveriporukkansa, toki joskus ovat isoissakin porukoissa, joihin kuuluu molemmat.

kyvyttömyyttä hyväksyä erilaisuutta, joka tällä kertaa on samanlaisuutta.

Jos ne tuplat ovat luokallasi, on ihan omaa tyhmyyttäsi, jos ajattelet koko ajan Janin olevan Jonin veli tms. Miksi et kykene näkemään jokaista oppilasta yksilönä? Vai olerko niitä, jotka muistavat joka hemmetin kerta sen, että Karoliinan isosisko Eveliina oli kaksi vuotta sitten luokallasi ja siksi kohtelet ujoa Karoliinaa kuin vilkasta Eveliinaa aikoinaan? Näitäkin opettajia Suomessa riittää eli ei ole kyetty nousemaan omien ennakko-oletusten yläpuolelle.

Vierailija
25/41 |
01.02.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Kaksosoppilas kirjoitetaan yhteen" Ja taas lukihäiriöni takia se todellinen viesti ei mennyt perille. Harmittaa kun ihmiset juuttuvat aina epäolennaiksuuksiin! Usein motkottajia ovat vielä koulutetut ihmiset, joiden pitäisi lukihäiriö tunnistaa ihan helposti. Kuvailempa tässä sitten hieman lisää miten se oman identiteetin muodostumattomuus näkyy: - ovat aina yhdessä, kaikkialla - eivät juuri kommunikoi kenenkään muun kanssa - heillä ei ole omia henkilökohtaisia mielipiteitä, harrastuksia tai kiinnostuksen kohteita, eikä juuri edes omia tunteita! - kun he tuntevat toisensa niin hyvin, he eivät juuri edes kommunikoi keskenään. Eli elelevät vähän samaan tapaan kuin sinä omien aivopuoliskojesi kanssa. Joku varmasti kysyy, että miksi he eivät saisi elää näin jos haluavat. Nämä lapset ovat hyvin ahdistuneita ja onnettomia, eivätkä he elä normaalin teinipojan elämää. Toisesta irtaantuminen ahdistaa ja jos pitäisi veikata niin, he eivät pysty muodostamaan tulevaisuudessa esimerkiksi omia parisuhteita.

Kuvaamasi tilanne on äärimmäisen harvinainen eikä todellakaan kosketa kaksosista edes muutamaa prosenttia. Siksi ei kannata yleistää ja kuvitella, että kaikki kaksoset olisivat tuollaisia.

Et kuitenkaan vastannut alkuperäiseen kysymykseen eli siihen, mikä on identiteetti. Miten se ymmärrät?

Tuo kuvauksesi oli muuten aika tarkka kopio vanhan pariskunnan kommunikoinnista, kummallisesti löytyi aivan muualta kuin kaksostutkimuksista.

Vierailija
26/41 |
01.02.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Kaksosoppilas kirjoitetaan yhteen"

Ja taas lukihäiriöni takia se todellinen viesti ei mennyt perille. Harmittaa kun ihmiset juuttuvat aina epäolennaiksuuksiin! Usein motkottajia ovat vielä koulutetut ihmiset, joiden pitäisi lukihäiriö tunnistaa ihan helposti.

Kuvailempa tässä sitten hieman lisää miten se oman identiteetin muodostumattomuus näkyy:

- ovat aina yhdessä, kaikkialla

- eivät juuri kommunikoi kenenkään muun kanssa

- heillä ei ole omia henkilökohtaisia mielipiteitä, harrastuksia tai kiinnostuksen kohteita, eikä juuri edes omia tunteita!

- kun he tuntevat toisensa niin hyvin, he eivät juuri edes kommunikoi keskenään. Eli elelevät vähän samaan tapaan kuin sinä omien aivopuoliskojesi kanssa.

Joku varmasti kysyy, että miksi he eivät saisi elää näin jos haluavat. Nämä lapset ovat hyvin ahdistuneita ja onnettomia, eivätkä he elä normaalin teinipojan elämää. Toisesta irtaantuminen ahdistaa ja jos pitäisi veikata niin, he eivät pysty muodostamaan tulevaisuudessa esimerkiksi omia parisuhteita.

riittää että vähän simläisee, nostaa kulmakarvaa tai pyörittää silmiä, niin tietää mitä toinen ajattelee. Sama on ajatuksenjuoksu ja ajattelutapa lähes kaikista asioista. Ollaan joskus ostettu yhteiselle kaverille täysin samallainen kortti ja itsellemme samallaiset takit täysin eri paikoista ja paikkakunnilta. :D

Kaksoisuus on symbioosi. Joillakin me on vahvempi joillakin taas minä. Olisi kiva tietä riippuuko tämä identtisyydestä.

Vierailija
27/41 |
01.02.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

nämä eri luokille itse halunneet kaksoset?

Itse olen kaksonen ja olen puoliskoni kanssa ollut samalla luokalla koko peruskoulun. Lukiossa olimme eriluokilla koska puoliskollani oli lyhyt matikka. Lukion jälkeenkin kävimme samaa koulua, jossa ekan vuoden jälkeen olimme taas samalla luokalla. Nytkin olemme samassa firmassa mutta emme työskentele yhdessä. Olemme sitäkin tosin tehneet jonkin aikaa. Molemmilla sama maku ja tykkäämme työstämme. Ja identtisiä olemme.

Ala-asteella samalla luokalla oli kolmet kaksoset. Minusta kaikki olemme koko peruskoulun samalla luokalla toisen puoliskon kanssa. Silloin ei edes kyselty että laitettaisiin eri luokalle.

Ja sanottakoon että eivät ne opettajat meitä eroittaneet lukiossa vaikka oltiin eri luokalla. Välillä kutsuttiin puoliskon nimellä välillä omalla. Joskus huvitti vastata kun sanottiin puoliskon nimi välillä taas jäin odottamaan oman nimen sanomista. Eikä traumoja ole jäänyt. Samanlaisia vaatteitakin pidetiin vielä lukion jälkeenkin. Nyt ei enää.

Kaksoisuus on ihan erilainen suhde kuin sisaruussuhde. Eräänlainen symbioosi. Itse huomaan puhuvani me muodossa usein vahemmistani ja yhteisistä opettajistamme ja minä muodossa vain jos opettaja on opettanut minua. En tiedä puhuvatko sisaruksen omistavat samalla tavalla vanhemmistaan.

yksi luokkakaveri ei edes lukion jälkeenkään erottanut meitä toisistamme vaikka oltiin tokaluokasta asti samalla/rinnakaisluokalla.

Nytkin kun joskus kohtaan luokkakavereita sanon kumpi olen, koska tiedän että eivät muista tai osaa päätellä.

Vierailija
28/41 |
01.02.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minusta tuo opettajan ammattitaidottomuutta, jos eivät osaa kohdella samalla luokalla olevia kaksosia kahtena erillisenä ihmisenä. Sääli, että se tarkoittaa sitä, että pitää olla eri luokilla. Monikkoperheet ry:ssäkin aina korostetaan, että koululla pitäisi olla painava syy miksi eivät voisi olla samalla luokalla.

13

Vierailija
29/41 |
01.02.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Entäpä jos nämä kaksoset eivät suostu siihen, että heitä kohdellaan erillisinä?

Kohtaisin mielelläni oppilaat myös erikseen, jos he vain antaisivat siihen mahdollisuuden.

PS: en ole tyhmä vaan olen sitä mieltä, että lasten kanssa on vältettävä riskejä. Tässäkin tapauksessa, koulussa nähtiin mitä on tulossa, mutta perhe kielsi lasten erottamisen millään tavalla (edes osalla tunneista). Nyt he sitten vaativat että lapset on pidettävä erillään, kun se ei lapsilta itseltään enää onnistu.

Vierailija
30/41 |
01.02.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

ja ovat nyt eskarissa. ryhmiä on yksi ja ei tullut mieleen hakea toiseen päiväkotiin siksi, että olisivat eri ryhmissä.

Pojat eivät vietä päiväkodissa aikaa keskenään ja heillä on omat kaverit. kuitenkin kummallekin on tärkeää, että veli on läsnä ja lähistöllä. tämä luo turvaa ja tykkäävät jakaa kokemuksia. joskus ovat halunneet niin, että toinen menee mummille yökylään ja toinen jää äidin kanssa kotiin, mutta ikävä yltyy liian kovaksi. haikailevat ikkunassa, että kunpa veli olisi sittenkin täällä.

haluan pojat todellakin samalle luokalle yllä mainituista syistä. sitä paitsi se on käytännöllisempää, kun ei tarvitse muistaa kuin yksi aikataulu.

pojat eivät ole saman näköiset ja monelle on tullut yllätyksenä, että ovat ylipäätään edes veljeksiä. tuntuisi kamalalta erottaa koulussa pojat toisistaan.

Vierailija
31/41 |
01.02.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kunhan päästään elämässä eteenpäin. Kiusallista kaikille :DDD

Vierailija
32/41 |
01.02.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Toki yksilölliset tilanteet huomioiden.

t.kaksonen

Vierailija
33/41 |
01.02.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miehen mielestä eriluokille laittaminen oli niin hullu ajatuskin, ettei siitä edes tarvinut keskustella, koska sellaista vaihtoehtoa ei edes voi olla. Lapsemme ovat siis samalla luokalla ja minunkin mielestäni olis henkistä väkivaltaa jos heidät laitettaisiin eri luokille.

Vierailija
34/41 |
01.02.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meidän koulussa kaksoset ja muut sisarukset laitetaan eri luokille, jos suinkin vaan on mahdollista. Lasta kohtaan on paremoi, että hän saa olla täysin oma itsensä luokan sisällä niin oppilaide. Kuin opettajienkin silmissä, eikä vaan toinen Korhosista. Molemmilla lapsilla on mahdollisuus loistaa paremmin omissa vahvuuksissaan, ja olla rauhassa se vilkas tai rauhallinen. Omat kaverit muotoutuvat helpommin. Monista kaksospareista on toine ollut vuosien aikana luokallani ja myönnän, joskus en ole aokoihin edes hoksannut, että tämä onkin toine kaksosista. Jani on ollut vain Jani ei Jonin veli. Välitunneillakin kaksosilla näytää olevan selvästi omat kaveriporukkansa, toki joskus ovat isoissakin porukoissa, joihin kuuluu molemmat.

Meillä on tuplat ja samalla luokalla yläasteella oli kaksi Virtasta. Opettajat kohtelivat sekä meidän Mäkelöitä että näitä kahden eri perheen Virtasia kaksosina eli sukunimen vuoksi olettivat kaksosiksi.

Opettajat näkivät lapsissa sen, mitä halusivat eli symbioosia ja liiallista toiseen turvautumista. Virtasista oli hauskaa, että opettajat olivat niin yksinkertaisia.

Lukiossa opettajista osa tajusi lasteni kaksosuuden vasta kirjoitusta edeltävissä preliminääreissä. Heille kun ei ollut eksoottista se, että ihmisillä on sama sukunimi.

Vierailija
35/41 |
01.02.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Taas on tehnyt kaksosille tosi hyvää, että he ovat eri ryhmissä. Ovat nyt 5v ja eri ryhmissä PK:ssa.

On auttanut eteenkin toista pojista itsenäistymään ja kehittämään omaa persoonaa ja mielipiteitä. Molemmat ovat saaneet omia kavereita.

Vierailija
36/41 |
01.02.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja olen myös itse LTO. Minusta tähän ei ole,yhtä oikeaa vastausta. Se pitää katsoa tapauskohtaisesti. Joillekin erotus tekee hyvää. Joskus sille,ei ole mitään perustetta.

Ei myöskään ole niin, että LTOt haluavat aina erottaa kaksoset.

Vierailija
37/41 |
01.02.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

on saman näköinen vaikka eri luokalla, kun eivät muista nimeä. Olin milloin Päivi milloin Maija eikun Päivi (keksityt nimen).

Tosin näin jälkenpäin kaikki kyllä muistavat meidät helpostikin (ei siis yksilöinä) mutta kaksosina. Poikkeavuus jää helpommin mielen. Ai sä olit se toinen niistä kaksosista.

Itse koen olleeni aina kaksosena erilainen kuin muut, mikä taas on vahvistanut ihmisenä. Ei ole koskaan voinut mennä valtavirran mukana.

Vierailija
38/41 |
01.02.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

on aivan järkyttävää lapsia kohtaan. Kun luokkajaossa otetaan huomioon mm. kaverisuhteita niin on aika tylyä erottaa sisärukset toisistaan vain sen takia että ovat sisaruksia. Miltä mahtaa tuntua siitä toisesta kaksosesta joka joutuu eroon sisaruksestaan ja mahdollisesti myös kavereistaa, jos kaksosilla on yhteiset kaverit.

Mielestäni näissä ryhmäjaoissa tulisi aina toimia yksilöllisesti myös kaksosten suhteen. Jos kaksossuhteessa ei ole mitään ongelmia, niin en näe mitään syytä erotta sisaruksia eri luokille.

Koulun aloitus on lapselle muutenkin tosi iso muutos. Ja jos silloin erotetaan vielä sisaruksesta, jonka kanssa olet viettänyt koko pienen ikäsi ja joka saattaa olla paras kaverisikin, niin ei ole kovin mukava alku koulutaipaleelle!

Vierailija
39/41 |
02.02.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Samassa ryhmässä olivat tarhassa mutta kun tekivät jotin niin että jakoivat ryhmän kahtia niin minun toiveesta olivat eri ryhmissä. Kouluun menivät automaattisesti samalle luokalle kun ei ollut vaihtoehtoja mutta yläasteella voivat mennä eriluokille jos haluavat. Tuplat on kaksi erillistä ihmistä ja yksilöllisyyttä pitää tukea kaikin mahdollisin keinoin mutta jos on useampi lapsi niin onhan se helpompaa jos vanhempainiltoja on yksi vähemmän kun lapsia. Riparia olen jo pohtinut ja eräs kaksosten äiti, mummi jo itse, kertoi järkänneensä kahdet juhlat koska kaksoset halusi eri leireille =) Eli kaksosia ei pidä aina niputtaa vaikka se toisinaan olisi helpompaa

Vierailija
40/41 |
02.02.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

on käsittääkseni todella harvinaista, että kaksosilla olisi edellä kuvattu eriytymätön identiteetti. Tunnen useita kaksospareja ja minulla on itsellänikin kaksoset. Kaikki ovat ihan normaaleita ihmisiä omine tunteineen, haluineen, taipumuksineen jne.

Ymmärrän, että eri luokille laittaminen on hyödyllistä, jos yhdessä oleminen haittaa lasten kehitystä. Mutta normitapauksessa tällaista tarvetta ei ole, eikä samalla luokalla oleminen vahingoita lapsia.

Itse ajattelen, että alaluokilla on kaikkien kannalta helpompaa, jos kaksoset ovat samalla luokalla (koulumatkat, vanhempainillat ym). Isompana saavat sitten itse päättää ja halutessaan hakeutua vaikka eri kouluihinkin.

Täällä meilläpäin asuu aikuiset kaksosnaiset. En tiedä ovatko identtiset, koska en tunne, mutta ovat aivan saman näköisiä, pitävät hiuksiaan samalla tavalla ja pukeutuvat unisex asuihin, eli aina ovat päästä varpaisiin samanlaisissa vaatteissa. Ja ikää on n 50 vuotta. Yleensä törmään heihin kaupassa, ja erityisen silmiinpistävää on se, että he kulkevat koko ajan tosi lähekkäin, siis kylki kyljessä painavat yksien kärryjen kanssa, eli veikkaisin näiden asuvankin yhdessä.

EHkä tässä sitten on se eriytymätön identiteetti pahimmillaan?

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yhdeksän viisi kolme