Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Kävelläänkö teillä aina ulkokengillä asunnossa? Millä saa oikeesti "puhtaaksi"?

Vierailija
01.02.2013 |

Miten lapsuudenkodissasi? Miksi teillä käveltiin ulkokengillä sisällä? Oliko joku edustusasunto tms vastaava ehkä?

Kommentit (21)

Vierailija
1/21 |
01.02.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

niin Lontoossa kuin Roomassakin olisi katsottu ihmetellen, jos olisi pitänyt jättää kengät eteiseen. Suomi on niitä harvoja maita, joissa lattiat pidetään niin puhtaina, että niiltä voi syödä.

Vierailija
2/21 |
01.02.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mutta mua INHOTTAA. On vähän eroa edustuskodilla ja taviskodilla. Ei jossain edustuskodissa ihmiset voi kulkea sukkasillaan.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/21 |
01.02.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

niin Lontoossa kuin Roomassakin olisi katsottu ihmetellen, jos olisi pitänyt jättää kengät eteiseen. Suomi on niitä harvoja maita, joissa lattiat pidetään niin puhtaina, että niiltä voi syödä.

Vierailija
4/21 |
01.02.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kysykää niiltä, että kävelläänkö teidän aareilla ilman kenkiä vai kengät jalassa. Kuinka moni sanoo, että meidän neliöissä kuljetaan kengät jalassa? Entäs noi sisustusbloggarit, joilla valtavat asunnot - mites heillä - kengät jalassa vai ilman.

Nyt mammat ruoditaan tämä juttu ihan perin pohjin!

Vierailija
5/21 |
01.02.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

saako vauvat ryömiä lattialla ollenkaan, vai likastuuko sen sitten vaan ja syö niitä ulkoa kengissä tulleita koirankakkoja?

Vierailija
6/21 |
01.02.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei ne vauvat varmaan niin tärkeitä ole, että niiden takia otettaisiin kengät jalasta sisätiloissa. En ainakaan muista ja ihan hyvin on hoidettu. Kait niitä tohveleita käytettiin "joillakin alueilla". Olin niin pieni kävellessäni vielä aikuisten jalkojen välissä, että en muista.

Mutta mä olen aina ihmetellyt, että miksi maalaistalojen porukat ovat oikein kuuranneet jollain juuriharjalla niitä lattioitaan. Meillä ainakin buunattiin lattiat. Buunattiiks teilläkin? Kait kaikki tietää mitä se on?

Vierailija
7/21 |
01.02.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

käveltiin kengät jalassa sisällä. Mutta lattiat ( kivilaattaa) pestiin joka päivä.

Ja kyllä esim Kanadassa otetaan kengät pois asunnoissa. Kai se on ilmasto asia. On eri asia maassa, jossa on kuumaa ja kuivaa, ja jokapaikkaan mennään autolla, kun jos tämmitään loskassa.

Vierailija
8/21 |
01.02.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mutta vanhoissa maalaistaloissa oli lankkulattiat, jotka piti kuurata.

Vierailija
9/21 |
01.02.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

mutta vierailta sitä ei edellytetä. Riippuu säästä. vieraista ja tilaisuudesta mutta ei meillä pukuun tai juhlamekkoon pukeutuneet vieraat sukkasillaan kävele. Sellaista kai näkee vain Suomessa :D

t. ulkosuomalainen Keski-Euroopasta

Vierailija
10/21 |
01.02.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

mutta vierailta sitä ei edellytetä. Riippuu säästä. vieraista ja tilaisuudesta mutta ei meillä pukuun tai juhlamekkoon pukeutuneet vieraat sukkasillaan kävele. Sellaista kai näkee vain Suomessa :D

t. ulkosuomalainen Keski-Euroopasta

Olin isommissa juhlissa ns. edustuskodissa. Kaikki suomalaiset piti kyllä kengät jalassa ( tai oli vaihtokengät), mutta kengät riisumaan oppineet eurooppalaiset miesvieraat riisui kenkänsä. Nolona puhisivat, etteivät he koskaan opi suomalaisia tapoja

Vierailija
11/21 |
01.02.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eihän semmoiset lattiat oo likaisia, muuta kuin pientä pintalikaa. Mutta entäs jos koko porukka on tullut työkengillä tupaan - isännät ja muut? Musta alkaa vähän tuntua siltä - tietääks kukaan.

Buunata tarkoittaa, että pestään ja vahataan ja sitten vielä kiilloitetaan, niin että oikein oikeasti kiiltää - ja haisee.

Mä en oikein usko tohon sääjuttuunkaan, sillä niin sitkeässä tämä homma on kyllä täällä Hesassa kaikkialla ollut. Mutta en mä oikein muista, että ne ihmiset olisivat liikkuneet joillakin yleisillä ja missä ilmassa tahansa. Täällä on porukoita, jotka eivät edes menneet ulos niin kuin "normaalit ihmiset" esimerkiksi jollekin kävelylle. Tuntuu nyt kyllä jotenkin mystiseltä, että miten nämä hommat on oikein hoidettu näissä "piireissä". Voiks olla joku kamala muistiaukko vaan? Ei kait kun niillä on ollut jotain kärroja ties koska. Täs tarttis nyt kyllä löytää joku historiankirjoittaja paikalle, jos halutaan oikein oikea selvyys tähän lattia-asiaan.

Vierailija
12/21 |
01.02.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siis tämä lattioiden buunausasia muuttui nyt sitten uskonnon asiaksi.

Vanhusta naurattaa ihan hirveästi toi, että kengät tarttis ottaa pois. Ei oo varmaan ikinä ottanu omiaan.

Vierailija
13/21 |
01.02.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mutta joku koti ei kait sentään ole mikään pyhä paikka vai ONKS SUOMALAISTEN KODIT PYHIÄ PAIKKOJA? En oo koskaan kuullutkaan ennen! Kuka semmoistakin on opettanut?

Vierailija
14/21 |
01.02.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

ONKS SUOMALAISTEN KODIT PYHIÄ PAIKKOJA?

Ainakin minun kotini on minulle pyhä.

Vierailija
15/21 |
01.02.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sitten kengät jalkaan. Sukkasilla olo oli SKANDAALI. Sukat parsittiin ja niissä saattoi siis olla parsittuja kohtia.

Luultavasti tämä tapa tulee ihan landelta, jossa oltu savisilla pelloilla. Mutta kaupungissa kuljettiin kengillä. Oli matot, jotka pestiin tai ostettiin uudet.

SIIS MIKÄ HOMMA TÄMÄ OIKEIN ON? Tästähän voi tehdä jo väitöskirjan. Teenkö mä vai joku muu?

Vierailija
16/21 |
01.02.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllähän niillä on sitten sukat litimärät kun tulevat eteiseen, heittävät ulkokengät pois ja siinä eteisessä lumet ja vedet kastavat kaikkien sukat ennen kuin menevät luokkahuoneeseen. Tämä on musta kamalaa. Ihan suomalainen automaattio jo tämä kenkien pois ottaminen sisätiloihin tultaessa? Lasten sosialisoimista aikuisten ympyröihin, mutta kuinka globaali tapa taas tämäkin vai ovatko suomalaiset tässäkin jotakin johtotähtiä?

Vierailija
17/21 |
01.02.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

että käytettiin ulkona sellaisia päällyskenkiä, kalosseja? Sisällä ne riisuttiin. Ainakin miehillä oli kalossit.

Vierailija
18/21 |
01.02.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siis sellaiset että sukat pysyy kuivina, ja ne jalassa voi hätätilassa mennä ulso ( palohälytys yms). Eikä mene vaikka ruokalassa lasinsiru jalkaan. mun lapsella on siellä feikki-crocsit , hyvin ajaa asian.

Vierailija
19/21 |
01.02.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siis sellaiset että sukat pysyy kuivina, ja ne jalassa voi hätätilassa mennä ulso ( palohälytys yms). Eikä mene vaikka ruokalassa lasinsiru jalkaan. mun lapsella on siellä feikki-crocsit , hyvin ajaa asian.

Vierailija
20/21 |
01.02.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja kyllä esim Kanadassa otetaan kengät pois asunnoissa. Kai se on ilmasto asia. On eri asia maassa, jossa on kuumaa ja kuivaa, ja jokapaikkaan mennään autolla, kun jos tämmitään loskassa.

Juhlissa/edustustilaisuuksissa jätettiin kengät jalkaan, mutta muuten aina otettiin kengät pois. Yhdessä tuntemassani perheessä osa matoista poistettiin juhlien ajaksi. Mutta ihan päiväkahvilla/leikkitreffeillä paikallisen perheen luona kengät otettiin kaikkina vuodenaikoina pois. Ja lapseni sanoi joskus, että kaikilla kavereilla kaikki jättävät kengät eteiseen. Lattiat olivat yleensä jotain laattaa paitsi makuuhuoneissa kokolattiamatto tai puu.

Minusta meillä sama Suomessa. Juhlissa saa pitää kengät jalassa jollei asunnossa ole ihan uusi parketti. Märällä kelillä pitäisi sisäkengät vaan olla erikseen.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yhdeksän neljä kaksi