Siis eikö kilpparivammanen voi laihduttaa?!
Tuttu selittelee painoaan sillä ettei laihdutus onnistu kun on kilpirauhasongelmaa.. Mä en usko, luulen että se on vaan vähän liian tyytyväinen siihen sohvalla makaamiseen. Mikä ei tietysti mulle kuulu, ärsyttää vaan kun keksitään tekosyitä.
Kommentit (15)
mutta lääkityshän sen sitten korjaa.
esim. kun aloitin tyroksiinin, niin paino putosi itekseen 10 kiloa kahdessa kuukaudessa.
Ettei hän nyt voi loputtomiin kilppareitaan syytellä.
Liikatoiminnassa kun ihminen laihtuu ihan älyttömästi ja vajaatoiminnassa lihoo.
Vajaatoiminta on siitä inhottava, että sitten kun saat lääkityksen, niin olet todennäköisesti tosi huonossa kunnossa fyysisesti. Sitten sitä odottaa, että paino tippuisi ja sitä ei suinkaan kaikilla tapahdu.
Oikeaa lääkitystä etsitään kauan ja kuntoilu kannattaisi aloittaa ihan nollasta, mutta aloittaa kuitenkin.
Mua ei ainakaan huvittanut läskeineni lähteä mihinkään kuntosalille, vaan aloitin kävelylenkeillä ja kotijumpalla. Noh hankin kyllä crosstrainerin kotiin.
Lihaskunto siis täytyy hankkia uudestaan kun saa lääkityksen.
Liikatoiminnassa kun ihminen laihtuu ihan älyttömästi ja vajaatoiminnassa lihoo.
Vajaatoiminta on siitä inhottava, että sitten kun saat lääkityksen, niin olet todennäköisesti tosi huonossa kunnossa fyysisesti. Sitten sitä odottaa, että paino tippuisi ja sitä ei suinkaan kaikilla tapahdu.
Oikeaa lääkitystä etsitään kauan ja kuntoilu kannattaisi aloittaa ihan nollasta, mutta aloittaa kuitenkin.
Mua ei ainakaan huvittanut läskeineni lähteä mihinkään kuntosalille, vaan aloitin kävelylenkeillä ja kotijumpalla. Noh hankin kyllä crosstrainerin kotiin.
Lihaskunto siis täytyy hankkia uudestaan kun saa lääkityksen.
joku leipiintyy kilpparivammais sanasta, mutta kun sen lääkäriltä kuulin, niin musta se oli ihan kätevä ilmaisu.
Hän siis puhui itsestään, että on myös kilpparivammainen. Kuten siis mäkin olen.
Ihme selityksiä lihaskunnosta ja kaikesta. Jos kunto on hyvä, vaikka olisikin vajaa toimintaa. niin jatketaan vaan samaan tahtiin.
Mulla löydettiin kilpirauhasen vajaatoiminta ihan muun asian yhteydessä. En mennyt siis kilpparioireiden takia lääkäriin.
Eipäs siis yleistetä.
vuotta. Silloin kun se todettiin laihdutin ihan sikana, eikä paino pudonnut raskauden jälkeen. Aiemmin putosi ihan silmissä. Myöhemmin kun lääkitys saatiin kohdalleen kilot lähti, mutta on vaiheita jolloin syön tosi vähän ja paino pyrkii nousemaan- vaatii todella paljon työtä, lääkitys ei oo silloin kunnossa.
Mutta mun päähän piirtyi kuva vammaisesta kilpikonnasta joka yrittää laihduttaa...:D
Kilppari.
Voi jösses, sehän on kilpikonna.
Puhukaa nyt sentään sairauksista oikeilla nimillä! :D
Mutta mun päähän piirtyi kuva vammaisesta kilpikonnasta joka yrittää laihduttaa...:D
Kiitos, nyt se on minullakin! :D
-8-
Toisin kuin moni uskoo, Thyroxinin popsiminen ei ole mikään ihmekonsti, kyllä nää kilot lähtee, mutta ihan hemmetisti siihen duunia pitää tehdä. Olen saanut kaksi lasta reilun vuoden ikäerolla ja niiden kilojen poissaanti oli lastenleikkiä verrattuna tähän. Tosi tarkka pitää olla syömisissään ja liikuntaa lisätä reilusti, näin mulla.
Kilpirauhanen sekoili, välillä liikatoimi, välillä vajaatoimi, välillä tulehtui.
Kun liikatoimi, sain rytmihäiriöitä. Kun vajaatoimi, lamaannuin väsymyksestä. Kun tulehtui, jouduin kortisonikuurille, joka nosti painoa parissa viikossa pahimmillaan 30 kiloa.
Viimein se poistettiin. Kärsin koomasta puolisen vuotta ennen kuin lääkitys saatiin joten kuten tasapainoon.
Eli joo, koen sen olleen pienoinen este laihduttaa.
ja tehnyt tarkasti määrätyt liikuntamäärät (olin ns. kuntoutuslaitoksessa). Silti paino ei pudonnut grammaakaan 2 viikossa.
Eli vaikka laihduttaisi, paino ei putoa. Sen sijaan alkaa esiintyä vakavia puutosoireita, joten on pakko syödä lisäksi vitamiineja, hivenaineita jne. Elimistö menee säästöliekille ja alkaa kerätä rasvaa.
28 v. ihan normaalisti paino putoaa, jos haluan. paino putoaa, vaikken koskaan ole ollut ylipainoinen. en ymmärrä, jos on "vamma", siitä pääsee eroon oikealla lääkityksellä.
selityksiä selityksiä
mä olen ollut vajaatoiminnalla jo 28 v. ihan normaalisti paino putoaa, jos haluan. paino putoaa, vaikken koskaan ole ollut ylipainoinen. en ymmärrä, jos on "vamma", siitä pääsee eroon oikealla lääkityksellä.
selityksiä selityksiä
jälleen kerran se erikoisuus joka maailmassa piilee; kaikki eivät ole niinkuin sinä.
Pitkään näitä kilpirauhasen toimintahäiriöisten tarinoita kuunneltuani on tullut selväksi että sekä oireet että niiden hoidon onnistuvuus ovat hyvin erilaisia tapauksesta toiseen.
kaikki ei ole kuten sinä.
Minä esimerkiksi olisin takuulla selvinnyt pelkästä vajaatoiminnasta, mutta tulehduksista en. Olin VUODEN yhtä soittoa kuumeessa ennen leikkausta.
Hoida siinä sitten koti, lapset ja työt ja koko ajan kuumeessa.
En ees muista kaikin ajoin kaikkea, koska olin niin kovilla. Siinä ei oikeesti enää sitten edes jaksa miettiä omia syömisiä - kun yrittää pitää lasten elämän kohdillaan.
sain lääkityksen, mikä ei tehonnut ja pääsin kilpirauhasen osittaiseen poistoon. leikkauksen jälkeen arvot oli hetken ok, mutta menivät sitten vajaatoiminnan puolelle. eli mulle määrättiin thyroxiinia. sen jälkeen olen ollut kuin kuka tahansa, lihomiseni ja laihtumiseni on omalla vastuullani.
Mun frendi pudotti yli 20 kg ja sillä on joku kilpirauhasjuttukin...