Lue keskustelun säännöt.
Kumpi rankempi ala: BISNES vai OPETUS? Eli kaupallinen ala vs. " ylityöllistetyt" opettajat...
Kommentit (3)
Ensimmäisellä vastaajalla on niin kattava vastaus, ettei ole mitään lisättävää. Samaa mieltä siis olen hänen kanssaan.
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
T. eräs hommaa vierestä seurannut (ei tyyppi ehtinyt nukkuakaan kuin 4-5h yössä tuntien valmisteluiltaan).
Itse olen ollut konsulttina bisnesmaailmassa ja opetusmaailmaa taas lähellä muussa työssä. Yritysmaailmassa voi ollaa tosi rankkaa, pitkää päivää (tai ihan kohtuullista), se mikä tekee homman kuitenkin vaativaksi on jatkuva tulospaine ja se, että pitäisi olla joka alan asiantuntija. Opetusalalla taas rankkaa on tosiaan työmäärä (tunnit ja niiden valmistelu), mutta helpottaa se, että usein saa keskittyä siihen opetustehtäväänsä, eli opettajan ei pidä olla samaan aikaan pomo, visionääri, suunnittelija, sihteeri ja insinööri. Opettajat ovat myös usein ns. nipottajia eli tekevät itse työstään rankkaa pitämällä riman joka ikisessä asiassa älyttömän korkealla. Se on tietty tavallaan hyvä, mutta ei siitä hyvätä opettajasta ole hyötyä jos on burnoutin kourissa. Luulisin, että rankkuus riippuu persoonasta, eli toiselle sopii monen asian kanssa yhtä aikaa häärääminen (monet projektit bisnesmaailmassa) tai sitten toisille taas ei.