Olenko huono äiti jos laitan lapset päivähoitoon
Minulla on 6 ihanaa lasta. Heidän kanssaankin on kuitenkin omat vaikeutensa. Yhdellä epäillään adhd:tä, todella dysfasiaa. Pienet valvottavat öisin jne.. Lisäksi minulla on paniikkihäiriö jonka kanssa olen taistellut vuosia. Minulle tosi läheisellä äidillä on laajasti levinnyt syöpä. Tukiverkkoja ei ole. Minulla ei ole ystäviä, harrastuksia, omaa aikaa jne Yritän hoitaa kaiken. Kodin, lasten terapiat ja samalla pitäisi olla äidilläni mahdollisimman paljon apuna. Tuntuu että voimat alkaa olla melkoisen lopussa...
Olisiko siis ihan väärin laittaa pienimpiä lapsia päivähoitoon. Ottaa itselle omaa aikaa, aikaa äidin auttamiseen, terapiaan, ja koulutuksen mietintään?
Kommentit (25)
Ja apuna joudun olemaan joka tapauksessa. Syöpää en voi poistaa, mutta elämääni muuten voisin helpottaa.
ap
Nyt on toimintasuunnitelma valmiina. Otan heti huomenna yhteyttä tk:n terapeuttiin. Alan käydä siellä keskustelemassa ja purkamassa sitä kautta asioita. Yritän myös päästä kelan maksamaan psykoterapiaan. Kotiin yritän saada kodinhoitajan muutaman kerran viikossa.
ap
Ihan selvästi tarvitsette nyt apua.
Oletko käynyt itse terapiassa paniikkihäiriösi vuoksi? Milloin se puhkesi?
Onko lapsilla kerhoja tai harrastuksia? Käyttekö perhekerhossa tms.?
Ainakaan täällä Espoossa ei ole mitään kunnallista kotiapua tms, vain lastensuojelun asiakkaille. Joten ainakin meidän perheelle ainoa apu on ollut lasten tarhapaikat.
Sinuna hakisin paikkoja ja kun saat ne, voit vielä miettiä, mitä teet. Jos äitisi syöpä on pitkälle edennyt, ei äiti välttämättä elä kauaan, ja olisi tärkeää, että voisit nyt olla mahdollisimman paljon äitisi kanssa.
Voisithan pitää kaikkein pienimmän kotona, yhden pienen kanssa on aika leppoisaa, tai sitten haet hänellekin paikkaa, mutta silloin menetät hoitorahan.
Koita järjestää arkenne sellaiseksi, että teette mahdollisimman vähän ikäviä velvollisuuksia ja mahdollisimman paljon mukavia asioita. Itselleni mukavia ovat olleet avoimet päiväkodit, perhekerhot ja asukaspuistot.
T. neljän pienen äiti
Vaikket ole siihen näemmä kykeneväinen. Hei haloo! Oma perhe ensin ja muut sitten