Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

sain varoituksen töissä

Vierailija
30.01.2013 |

tämä on ensimmäinen varoitus. Jos olen oikein ymmärtänyt, saan potkut seuraavan varoituksen jälkeen.

Nyt kysymys kuuluu, josa työntekijä irtisanoo minut "epäasiallisen käytöksen" vuoksi, saanko silti normaalisti työttömyyskorvauksen? Vai joudunko silloin samalla tavalla karenssiin kuin mitä itse irtisanoessa?

Tilanne nopeasti: äärimmäisen pitkään jatkuneen työstressin jälkeen huusin pomolle ja sanoin häntä jopa kusipääksi. Toisaalta toinen yhtä stressaantunt työntekijä sai sairaslomaa, koska hän oireili eri tavalla, nimittäin saamalla sydänoireita. En tiedä, onko varoitus edes laillinen.

Kommentit (78)

Vierailija
61/78 |
30.01.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

eli sinusta on oikeutettua huutaa toiselle naama punaisena ja haukkua ku*ipääksi, myös työnantajaasi?

Sinulla oli mahdollisuus hoitaa tilanteesi aikuisten tavoin, sinulle oli tarjottu sairaslomaa.

Ymmärrän, että ottaa päähän ja harmittaa ja väsyttää ja ties mitä - se ei kuitenkaan oikeuta haukkumaan ketään, ei varsinkaan pomoa. Tämä sinun olisi ehkä hyvä tiedostaa ennen kuin menet uuteen paikkaan töihin.

Jos oma pääkoppa ei kestä niin se ei kestä - se pitää tiedostaa ajoissa.

sillä lailla.....onneksi en ole itse työelämässä.Ap:lle tsemppiä tulevaan.

Vierailija
62/78 |
30.01.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siis hetkinen! Et "voi" jäädä lääkäri suosittelemalle sairauslomalle koska kukaan muu ei tee töitäsi. Odottelet vaan että saat potkut. Kuka ne työt sitten hoitaa???

Jos todellakin olet NIIN korvaamaton ettet voi sairauslomaa pitää, ei työnantaja taatusti tule irtisanomaan sinua!

... vai pitäisikö tästä sittenkin päätellä että et todellakaan ole niin korvaamaton ettet voisi pitää sitä saikkua..? Taidat vaan itse ylentää itseäsi.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
63/78 |
30.01.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suomalainen yhteiskunta ei olisi ihan niin demokraattinen, jos kaikki olisivat omaksuneet ton sun ajattelutavan. Myös aggressiolle on paikkansa. Lakki kourassa -asenne jäi sinne sun nuoruuteen, jonekin 1920-luvulle.

Meillä kukaan ei uskalla sanoa töissä yhtään mitään. Jos joskus riideltäisiin, se olisi parempi juttu kuin se kauhea pinnan alla kytevä kihinä, jonka kuitenkin aistii.

Minä olen ollut aiemmassa elämässä töissä myös pienissä tiimeissä, joissa on osattu riidellä. En näe avointa konfliktia yksiselitteisen pahana asiana.

Tuntuu, että osa ketjuun vastanneista on niitä tyypillisiä av-mammoja, jotka pelkäävät hankalia sosiaalisia tilanteita niin paljon, että jopa tuikituntemattomien kertomat tilannekuvaukset saavat paniikinomaisesti vaatimaan hyvää käytöstä ja ylempien kunnioitusta.

Onko teitä hakattu kotona vai miksi vihaisten tunteiden näyttäminen ääneen on niin pelottava asia?

Vierailija
64/78 |
30.01.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siis hetkinen! Et "voi" jäädä lääkäri suosittelemalle sairauslomalle koska kukaan muu ei tee töitäsi. Odottelet vaan että saat potkut. Kuka ne työt sitten hoitaa???

Jos todellakin olet NIIN korvaamaton ettet voi sairauslomaa pitää, ei työnantaja taatusti tule irtisanomaan sinua!

... vai pitäisikö tästä sittenkin päätellä että et todellakaan ole niin korvaamaton ettet voisi pitää sitä saikkua..? Taidat vaan itse ylentää itseäsi.

niinkuin kirjoitti.

Vierailija
65/78 |
30.01.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

AP on väärässä, ei vaan suostu sitä myöntämään.

Vierailija
66/78 |
30.01.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

s-lomalle, jos kerta olet vielä vakavasti masentunut! Se on ihan oman oikeusturvasi kannalta ihan eka temppu.

Vierailija
67/78 |
30.01.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Työntekijä saa haukkua työönantajan yhtä vähän k-pääksi kuin työnantaja työntekijän..

Varoitus tuli aiheesta (oliko lähtötianne mikä tahansa) eikä sitä voi verrrata sydänoireita saaneeseen.

Kirjoita liittoon työpaikkaa koskevista työsuojelullisista epäkohdista, toki voit selittää oman tilanteesi, mutta en näe syytä varoituksen peruuttamiseen.

Vierailija
68/78 |
30.01.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

En tiedä mitä teen, nyt hyvät neuvot olisivat paikallaan.

Olen vähän pihalla nyt. MItä te tekisitte minun tilassani?

Hakisitteko kuukauden saikkua ja irtisanoisitte ítsenne ja menisitte kuukauden päästä työkkäriin? Vai loisisitteko ansiosidonnaisella niin kauan kuin voi? Miten uudelleenkouluttautuminen, olisiko se vaihtoehto?

VAi jaktaisitte kunnes saatte kenkään esim. puolen vuoden kuluttua? Olisihan se taloudellisesti järkevämpää. En tiedä, miten pääni käy. Nyt olen ihan rauhallinen kyllä, mutta en tiedä onko kyseessä shokkivaikutus.

En tekisi mitään noista, vaan hakisin sairaslomaa, ja jatkaisin sitä niin kauan kuin mahdollista ja hakisin siinä samalla töitä. ikävä tosiasia on, että ihmisellä, joka on töissä, on paremmat työllistymismahdollisuudet kuin sillä, joka ei ole. Potentiaalisen työnantajan ei millään tavalla tarvitse tietää, että olet sairaslomalla, voit sekä CV:ssäsi että haastattelussa kertoa olevasi töissä työnantajalla x. Jos olet ko. työnantajan palveluksessa, on sinulla myös ymmrettävä syy sille, että et voi kehottaa pyytämään suosituksia ko. työnantajalta. Jos et ole enää töissä ko. paikassa, voi mahdollista uutta työnantajaa ihmetyttää, miksi et ole siellä enää, ja miksi et mainitse viimeisintä työnantajaasi suosittelijana.

Vierailija
69/78 |
30.01.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

tai tarkemmin pelkään sitä savustusta ja henkistä piinaa, joka meidän talossa on tullut niille, jotka ovat jääneet hankalille lomille.

Yksi sai kenkää, kun meni koejalla murtamaan jalkansa. Ei-koeaikaisia on savustettu saikkujen takia simputtamalla työtehtävissä, vihaisella ja pelottavalla käytöksellä ym.

Itse sain kerran päivystyksestä seuraavalle päivälle kirjallisen saikkulapun revenneen munasarjakystan takia. Lääkärin mielestä oli hyvä levätä yksi päivä.l Kun vein lapun töihin, tämä pomo kyseenalaisti lappua palkanlaskijalle. Ihmetteli, miten kukaan muka tietää etkäteen, että aikoo jäädä saikulle. Ihan sairasta.

Tyyppi on vanhan maailman patruuna, niitä ukkoja, jotka luulevat että työntekijät ovat edelleen maaorjia. SOittelee esimerkiksi edustajille työajan ulkopuolella kotiin työasioista. Ei tajua ollenkaan, että kaikki eivät ole firman miehiä ja naisia 24/7, vaikka hän itse on.

Ihmettelen miksi en itke enkä mitään. Olen aivan tyyni. Pelkään sitä tunnetta, kun tää epätodellinen jäämäisyys poistuu. En tiedä uskallanko mennä nukkumaan.

Aika temppu. Mutta uskokaa pois, ei kyse ollut valintatilanteesta. Se vain tapahtui. Olen varma, että samalla tavalla nurkkaan ahdistettuna teille syyllistäjille kävisi samalla tavalla. Tämä on niitä juttuja, joita on vaikea tajuta ennen kuin käy omalle kohdalle.

Vierailija
70/78 |
30.01.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

En tekisi mitään noista, vaan hakisin sairaslomaa, ja jatkaisin sitä niin kauan kuin mahdollista ja hakisin siinä samalla töitä. ikävä tosiasia on, että ihmisellä, joka on töissä, on paremmat työllistymismahdollisuudet kuin sillä, joka ei ole. Potentiaalisen työnantajan ei millään tavalla tarvitse tietää, että olet sairaslomalla, voit sekä CV:ssäsi että haastattelussa kertoa olevasi töissä työnantajalla x. Jos olet ko. työnantajan palveluksessa, on sinulla myös ymmrettävä syy sille, että et voi kehottaa pyytämään suosituksia ko. työnantajalta. Jos et ole enää töissä ko. paikassa, voi mahdollista uutta työnantajaa ihmetyttää, miksi et ole siellä enää, ja miksi et mainitse viimeisintä työnantajaasi suosittelijana.

Enpä olisi tullut tätä puolta asiasta ajattelleeksikaan. Kiitos!

Vierailija
71/78 |
30.01.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suomalainen yhteiskunta ei olisi ihan niin demokraattinen, jos kaikki olisivat omaksuneet ton sun ajattelutavan. Myös aggressiolle on paikkansa. Lakki kourassa -asenne jäi sinne sun nuoruuteen, jonekin 1920-luvulle.

Meillä kukaan ei uskalla sanoa töissä yhtään mitään. Jos joskus riideltäisiin, se olisi parempi juttu kuin se kauhea pinnan alla kytevä kihinä, jonka kuitenkin aistii. Minä olen ollut aiemmassa elämässä töissä myös pienissä tiimeissä, joissa on osattu riidellä. En näe avointa konfliktia yksiselitteisen pahana asiana. Tuntuu, että osa ketjuun vastanneista on niitä tyypillisiä av-mammoja, jotka pelkäävät hankalia sosiaalisia tilanteita niin paljon, että jopa tuikituntemattomien kertomat tilannekuvaukset saavat paniikinomaisesti vaatimaan hyvää käytöstä ja ylempien kunnioitusta. Onko teitä hakattu kotona vai miksi vihaisten tunteiden näyttäminen ääneen on niin pelottava asia?

mutta työpaikalle ei huutaminen ja kiukuttelu kuulu, meillä se on konsernin code of condactiin kirjattuna.

Paskatkin asiat pitää pystyä keskustelemaan normaali äänenpainolla, vaikka vähän kireällä.

Jos meinaa hermot mennä voi aina sanoa, että jatketaan vähän ajan päästä tai sanotaan hermostuvalle, etttä puhutaan sitten kun olet rauhoittunut.

Rakentava tapa ilmaista kritiikkiä ei ole lakki kourassa seisomista.

t. työsuojeluvaltuutettu

Vierailija
72/78 |
30.01.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onko työpaikallasi luottamusmiestä? Jos on, niin häneen yhteys ja tarvittaessa hänen kauttaan Prohon. Jos luottamusmiestä ei ole niin liittoon löytyy yhteystiedot netistä. Jäsenpalvelun kautta varmasti osaavat neuvoa eteenpäin, puh. (09) 1727 3440. Prossa on eri aloille (teollisuus, palvelualat jne) erikoistuneet asiantuntijat.

Vierailija
73/78 |
30.01.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

tai tarkemmin pelkään sitä savustusta ja henkistä piinaa, joka meidän talossa on tullut niille, jotka ovat jääneet hankalille lomille.

Yksi sai kenkää, kun meni koejalla murtamaan jalkansa. Ei-koeaikaisia on savustettu saikkujen takia simputtamalla työtehtävissä, vihaisella ja pelottavalla käytöksellä ym.

Itse sain kerran päivystyksestä seuraavalle päivälle kirjallisen saikkulapun revenneen munasarjakystan takia. Lääkärin mielestä oli hyvä levätä yksi päivä.l Kun vein lapun töihin, tämä pomo kyseenalaisti lappua palkanlaskijalle. Ihmetteli, miten kukaan muka tietää etkäteen, että aikoo jäädä saikulle. Ihan sairasta.

Tyyppi on vanhan maailman patruuna, niitä ukkoja, jotka luulevat että työntekijät ovat edelleen maaorjia. SOittelee esimerkiksi edustajille työajan ulkopuolella kotiin työasioista. Ei tajua ollenkaan, että kaikki eivät ole firman miehiä ja naisia 24/7, vaikka hän itse on.

Ihmettelen miksi en itke enkä mitään. Olen aivan tyyni. Pelkään sitä tunnetta, kun tää epätodellinen jäämäisyys poistuu. En tiedä uskallanko mennä nukkumaan.

Aika temppu. Mutta uskokaa pois, ei kyse ollut valintatilanteesta. Se vain tapahtui. Olen varma, että samalla tavalla nurkkaan ahdistettuna teille syyllistäjille kävisi samalla tavalla. Tämä on niitä juttuja, joita on vaikea tajuta ennen kuin käy omalle kohdalle.

Vierailija
74/78 |
30.01.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

sinut voidaan irtisanoa. Ei, jos varoitus liittyy johonkin muuhun kuin epäasialliseen käytökseen.

Vierailija
75/78 |
30.01.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä se menee näin:

1. suullinen varoitus

2. kirjallinen varoitus

3. potkut

Ja et joudu karenssiin, vaikka käytöksesi johtais potkuihin. Ei sillä irtisanomisen syyllä käsittääkseni ole minkään valtakunnan merkitystä.

Vierailija
76/78 |
30.01.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos irtisanominen johtuu omasta käytöksestä, niin silloin tulee aina karenssi!

Vierailija
77/78 |
30.01.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eli jos käyttäytyy törkeästi, pöllii työpaikalta, ei noudata työsopimusta tms.

Mikäli irtisanotaan koeaikana, siitä ei pitäisi tulla karenssia.

Riippuu kai vähän työkkäristäkin.

Kannattaisikohan sinun mennä lääkärille ja valiottaa kans jotakin fyysisiä oireita, että pääsisit hetkeksi lomalle? Vaikka unettomuutta, migreeniä?

Vierailija
78/78 |
30.01.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Missään laissa ei ole määrätty, että kuinka monta varoitusta yksi ihminen voi itselleen kerätä.

Mutta jos kirjallisessa varoituksessa lukee toisella kerralla sama teksti kuin ensimmäisessä, voidaan sinut irtisanoa... Eli riippuu aika lailla mitä siihen varoitukseen (syyksi) on kirjoitettu ja oliko luottamusmies tai joku toinen sinun itsesi pyytämä luotettava henkilö paikalla (keskustelussa), kun sait kirjallisen varoituksen.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: viisi yksi kahdeksan