Missä vaiheessa raskaus alkaa tuntumaan tukalalta?
Minulla ei ole ollut mitään oireita alkuraskaudessa. Koska raskaus alkaa tuntumaan? Koska tulee vaivoja ja olo tuntumaan tukalalta? Milaisia vaivoja tulee? Koska alkaa turvotus ja lihominen?
Kommentit (12)
odotin esikoista, juoksin bussiin vielä 2 päivää ennen synnytystä.
Toista lasta odottaessa kävin viimeisen äitiysneuvolakäynnin polkupyörällä.
Kolmatta odottaessa ei myöskään missään vaiheessa tukala olo, mitä vähän kesähelle rasitti,.
Mulla alkoi tukaluus suunnilleen rv 36 tjsp.
Alkoi yhdessä helteiden ja raskausmyrkytykseen liittyvän turvotuksen kanssa. Jalat oli pökkelöt ja vain yhdet avokkaat sain mahtumaan jalkaan. Lisäksi vauva painoi jotain hermoa, ja pidemmillä kävelylenkeillä (3 km +) meinasi monesti mennä jalat alta.
Itse oon nauttinut suuresti raskausajoistani! Toivottavasti saisit kokea saman! :)
Todella kaihoisasti muistelen niitä aikoja.. Ota kaikki irti vielä kun voit! :)
Odotin kauhulla tukalaa oloa ja turvotusta. Eivät tulleet! Synnytys käynnistyi 2vko ennen laskettua aikaa. RAskausaika oli ihanaa :D Ja vauva vielä ihanampi!
Olen nyt rv 30+3 ja vointi on ollut erinomainen koko raskauden ajan. :) Toki välillä on ollut liitoskipuja, ummetusta tms. pientä mutta siinäpä se.
Sitten taas kaverini, joka synnytti äskettäin, kärsi koko raskautensa vaikka mistä ikävästä vaivasta. Eikä näihin tietenkään voinut itse mitenkään vaikuttaa.
Koko raskausaika on mennyt ihan yllättävän hyvin, mistä olen tosi iloinen. Pahoinvointia tai turvotusta ei ole ollut missään vaiheessa ja nyt ihan loppuraskaudessa olen ollut paljon energisempi kuin ennen äitiyslomalle jäämistä. Olen tänäänkin muun muassa polkenut 20 minuuttia kuntopyörällä niin, että hiki valui, ja tehnyt pitkähkön kävelylenkin :)
vkolla 40, ja sen pari viikkoa sitä kesti. Kertaalleen oli selän kanssa kipuilua sekä vähän liitoskipuja.
Toisen kohdalla ei ollut ns tukalaa muuten, mutta helle siinä loppupäivinä oli rasittavaa :)
Olen sen mallinen kropaltani että on tosi lyhyt tuo vartalo-osa ja muutenkin oon pieni, niin se iso kohtu vaikeutti hengittämistä huomattavasti, ei pallea päässyt laajenemaan. Muuten ei ollut kipuja tai tukalaa oloa ollenkaan mutta viime viikot siis tuota ettei voinut kunnolla hengittää ja se kävi väsyttäväksi.
ja tukala olo on tullut yleensä vasta viikoilla 37-39 eli hyvin lopussa, vasta äitiyslomalle jäätyäni. Aivan hienosti ja ongelmitta jaksoin olla töissä, eikä ollut juuri mitään vaivoja. Ainoastaan nuo viimeiset viikot alkoi tosiaan olla vähän turvotusta ja hankala liikkua, kun maha painoi.
tässä parin viimeisen viikon aikana.
Supistelee kun käännän kylkeäkin, joten en kovin kauas pysty lähtemään ja kävelykin on pikemminkin eteenpäin töpöttelyä. Liika "rehkiminen" aiheuttaa tuntikausien supistelut.
Kohtu myös painaa verisuonia niin, että meinaan pyörtyä helposti esim. selällään en pysty olemaan, autossa istuminenkin pyörryttää. Ultratessa pyörryin siinä laverilla lääkärin nenän edessä ;)
En saa nukuttua kunnolla vaan heräilen tunnin välein. Käyn pissalla 4-5 kertaa yössä lirauttamassa pisaran. Vauva on perätilassa ja varmaan potkii mua rakkoon, kun tulee usein pakonomainen tarve päästä HETI pissalle. Närästääkin koko ajan... :)
Onneksi mies on ymmärtäväinen ja auttavainen eikä valita, vaika vaimo ei oikein jaksa... :)
Koko raskauden ajan liikuin normaalisti, pystyin juoksemaankin. Kovimmissa hyppyjumpissa kyllä tuntui ikävältä, kun lapsi painoi virtsarakkoa, joten ne saivat jossain vaiheessa jäädä. Synnytin viikolla H42+0.
Enemmän se tukaluus oli sillä henkisellä puolella, kun koko ajan pelkäsin, että sikiölle käy jotain.
melkein koko raskauden. Lopussa viimeiset viikot olivat oikeastaan helpoimmat. En tiedä millainen normaali raskaus on, jos tuo mikä mulla oli helpointa on normaalisti raskainta.