Vauva 4kk1vko ei osaa niellä sosetta, kakoo ja yskii!
Onkohan merkki siitä, että ei ole vielä kypsä aloittamaan soseruokailuita vai kaipaako vain harjoitusta? Harjoituksia takana nyt viikon verran, ja tuntuu että vauva ei vaan kertakaikkiaan osaa niellä mitään maitoa kiinteämpää.
Teen perunasta aivan laimeaa sosetta omaan maitoon, takuulla ei ole minkäänlaisia paakkuja joukossa ja koostumus tosiaankin lähinnä vellimäinen (ensin yritin kiinteämmällä soseella, mutta meinasi suorastaan lähes tukehtua siihen!). Tänään esim. soseannoksesta perunaa oli n. ½ aikuisten teelusikallista, maidolla lantraten tuli n. 5 vauvojen tosi pientä lusikallista - söi tuosta n. puolet kauhealla kakostelulla.
Pitäisiköhän jatkaa täysimetystä vielä vai harjoitella vaan päivittäin pienellä määrällä sosetta?
Sehän tässä on vielä hassua, kun ei tosiaankaan ole ensimmäinen vauva, vaan jo neljäs, mutta kaikki kolme isompaa sisarusta ovat kyllä heti 3,5-4kk ikäisinä alkaneet mussuttaa sosetta täyttä päätä! Ja heillä olen myöskin pystynyt aloittamaan heti kiinteämmän sorttisesta soseesta, ei ole tarvinnut vellejä sotkea.
Mitä mieltä?
Kommentit (9)
että päärynä oli valmispurkki ja banaanin olen itse soseuttanut. Makeita kumpikin, kuten äidinmaito.
Kokeilepa itse syödä tuota moskaa kakomatta. Omani aloittivat kaikki kypsällä banaanilla ja hyvin maistui, meniköhän viikko että tekniikka oli hallussa. Sen jälkeen aloin vasta maistattaa perunaa ja porkkanaa, nekin omenasoseeseen sekoitettuna aluksi kunnen sitten siirryttiin juuressoseisiin.
Vauvat pitävät makeasta joten ensin tekniikka haltuun hedelmäsoseilla ja sitten vasta juureksia.
No joo, eihän tuo varmaan mitään herkkua ole, makea varmaan maistuisi paremmin - mutta tottuuko vauva sitten makeaan eikä huoli enää juuressoseita ollenkaan.
Uskoakseni ei myöskään ole kyse ainakaan pelkästään makuun liittyvästä inhosta (varmaan on tosin sitäkin), vaan ei jotenkin osaa niellä.
No, jos en muuta keksi, niin täytyy sitten kokeilla vaikka sitä kaupan valmista päärynäsosetta, joka on ainakin tosi sileää. Itse muussattua banaania tms. en kyllä uskalla laittaa suuhun, kun meinasi tosiaan ekalla maistelukerralla ihan kertakaikkiaan tukehtua siihen perunsoseeseen. Banaani jää väkisinkin sellaiseksi "kökköiseksi".
ap
Niin suosittelen myös esim. päärynää ensin, tai vaikka maissia.
Meillä vauva aikoinaan meni maidolla 5,5kk asti. Kunnes itse alkoi seuraamaan meidän ruokailuamme ja suutakin aukomaan siihen tyyliin että kiva olisi maistaa. Meillä se eka oli peruna ja ainoastaan sille ensimmäiselle lusikalliselle yökkäiltiin. Sen jälkeen on mennykin kaikkia alas eikä ole tarvinnut edes olla mitään todella sileää.
pidä taukoo, anna myöhemmin.
meillä 2 lasta, toisella ei mitään ongelmia. Toinen protestoi muun kuin tissin syömistä pitkään ja kakoo vieläkin /yli vuoden iässä vähänkin isompia klimppejä, ei osaa pureskella. Hienonnettuna menee kaikki maut ja todella hyvä syömään, mutta siis pääasiassa sileetä. Ei siis välttämättä ole mausta vaan koostumuksesta kiinni.
En pidä ongelmana, lapset vaan on erilaisia.
Ei vauva osaa syödä, se on syönyt koko elämänsä mahan kautta!!!
Odottelisin vaikka viikon verran ja kokeilisin antaa jotain sileää. Tai vaikka maistelututin. Ja eihän tuossa kohtaa tarvi edes antaa kerralla kun pieni teelusikan kärjellinen.
Annoin ensimmäisenä maistaa esikoisen bataattisosetta ja sitä kakoi. Sitten annoin hedelmäsosetta (en muista oliko päärynä vai banaani) ja sitä söi jo melkein koko purkin kerralla.