Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Nordean eläkesäästäminen / väliaikatietoja

Vierailija
29.01.2013 |

Koska palstalla on ollut paljon puhetta eri säästötapojen eduista, laitan tänne ihmeteltäväksi tiedot vuotuisesta tiliotteesta.

Olen säästänyt Selekta-eläkessijoitukseen n. vuodesta 2008.

Summa ollut n. 60 eur/kk.

Yhteensä olen maksanut koko ajalta 5806, 84

säästöt ovat nyt 6839,49.

-> neljässä vuodessa sijoitus on poikinut n. 1000 eur.

Onko tuo vähän vai paljon mielestänne?

Ainakin eläkesijoituksen kulut hirvittävät.

Pelkästään viime vuoden kulut:

kuormituspalkkio - 9,30

vakuutuksen hoitopalkkiot -10,84

turvaveloitukset - 3,14

yhteensä - 23,28.

Tuon mukaan kuluja voi arvioida kertyneen koko ajalta n. 90 eur.

Suhteessä voittoon (eli 1000 eur) voi kai ajatella, että 9 % on mennyt kuluja. Eikö se ole aika helvetin perkeleesti?

Mä puhuin jo pankintädin kanssa siitä, että lakkaisin säästämästä tohon mutta hän sanoi, että ei kannata lopettaa, kun on noin hyvin tullut rahaa.

Osaako Melba tai joku muu sanoa, laitanko mä edelleen sen 60 eur/kk tohon vai rupeanko laittamaaan esim. tonnin vuodessa Seligssonin indeksirahastoihin?

Kommentit (3)

Vierailija
1/3 |
29.01.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

menee iso veroprosentti ja varmasti pankki ottaa siinäkin vaiheessa lunastuspalkkiota sun muuta. Niin käy tosin kaikkialla, säästipä mihin ja mitä hyvänsä.

Seligssonilla on joissakin rahastoissa 0.6 % vuotuinen hallinnointipalkkio. Kuudesta tonnista se olisi päässälaskettuna n. 35 eur eli kuitenkin enemmän kuin tuo nordean vähän päälle 20 eur.

Näin maallikon silmään päälle 5000, josta on muhiutunut kasaan päälle 6000, kuulostaa ihan hyvältä sinänsä.

Riippuu tietysti säästämisjänteestäkin, kuinka kauan sinulla on vielä aikaa. Jos kymmeniä vuosia, se on ihan eri juttu kuin esim. tasan kymmenen vuotta.

Vierailija
2/3 |
29.01.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

alkanut säästämään eläkerahastoon. Nyt joka puolella puhutaan siitä, että osakekurssit eivät voi mennä kuin ylöspäin. Kannattaa siis ainakin tämä vuosi katsoa vielä. Jos sinulla on ehtinyt kertyä jo paljon rahasto-osuuksia jostain pitkään vaatimattomasti tuottaneesta mutta kohta raketoivasta rahastosta, niin tämä vuosi voi yllättää jo tosi iloisesti. Ei siinä mitään menetä, vaikka tuonne laittaisi edelleen sen kk-summan mitä ennenkin.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/3 |
29.01.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Huomasin tuossa vuotuisessa vakuutussäästötiliotteessa vielä tällaisen kohdan:

Arvonmuutos 83,08 eur.

Mitähän tuo tarkoittaa? Ensimmäisenä tuli mieleen, että se on se summa, mikä on kertynyt voittoa tältä vuodelta.

Onko kukaan muu pitänyt Selekta-eläkesijoitusta neljää vuotta n. 60 eur / kk sijoituksella? Jos, niin miten sinulla on potti tuottanut?

Olisi jotenkin helpompi hahmottaa tätä, jos olisi konkreettinen vertailukohde.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: seitsemän kolme kuusi