Selkä kipeä! Onko neuvoja, miten saisi paremmaksi.
Nostin painavaa kuvaputkitelkkaria varastoon ja sen jälkeen selkä kipeytyi. On ollut nyt kuukauden kipeä. Hyviä neuvoja kaivataan! Jumppaohjeita esimerkiksi.
En pysty nyt istumaan juuri lainkaan paikallaan. Ei ole ollut ennen kipeä. Mulla on ylipäätään aika yliliikkuvat nivelet.
Kommentit (15)
Mutta välilevyn pullistumat on tosi yleisiä, useimmilla kuitenkin paranee levossa itsestään.
Jos kipu heijastuu jalkaan, niin tod.näk. välilevystä kyse, tosin ap:lla ei tainnut olla.
Kiropraktikkoa taas en suosittele.
Juu, pelottaa esimerkiksi juuri nuo kiropraktikot, kun mulla on muutenkin yliliikkuvuutta nivelissä. Luulen, että "niksauttelu" ei minulle sopisi.
Kertokaa lisää vaan neuvoja! Olisiko omatoimivoimisteluohjeita esimerkiksi. MIten pystytte auttamaan kivuliasta istumista jne.
ap
ja sai mun selän vaan kipeemmäksi. Mutta osteopatia ja vyöhyketerapia on sellaisia hellempiä hoitomuotoja. Naprapaatti sijoittuu jonnekin osteopaatin ja kiropraktikon väliin.
Tsemppiä sinulle! Viheliäisiä nuo selkävaivat.
Siis kiropraktikolle en mene!
Oliko sulla kauan selkä kipeä, ennen kuin menit hoitoon. Voinko vielä odotelle, paranisiko itsestään.
Mulla selkä kipeytyy istumisesta, kuntosaliharjoittelu pitää sen kuitenki kunnossa.
Kannattaa ehkä käydä ensin fysioterapeutilla joka antaa hyvät ja turvalliset ohjeet selän kuntoutukselle.
Uskon, että sulla on lihakset vaan surkeassa kunnossa ja telkkaria nostaessa joku lihas vihastui (huonossa kunnossa & huono asento).
jo kuukauden kipeä.
Kerrassaan inhottava vaiva. Ehkä minun pitäisi jotenkin treenata selkälihaksia nyt. On aika huono kunto tällä hetkellä. En ole saanut aikaiseksi riittävää liikuntaa itselleni (lapsia kyllä kuskaan liikuntaharrastuksiin)
Vedä istuma-asennossa ylätaljaa välillä rinnan eteen ja välillä niskan taakse.
Hommaa jumppakuminauha, ole seisoma-asennossa niin, että kummari on jalan alla ja toinen pää kädessä ja heijaa itseäsi sivulta toiselle ikään kuin kahden seinän välissä (ei siis pyörien vaan naama ja napa koko ajan samaan suuntaan), näin saat venyteltyä kylkilihaksia. Toki kuminauhaa voi kotona käyttää taljana myös, istu lattialle ja vedä kummari oven kahvan päältä ja siitä venyttelet sitä alaspäin.
Meille ostettiin selkäkippi, jossa makaan 10 minuuttia päivässä hiukan pää alaspäin niin, että nikamat venyy ja hölsyy. En ole sen jälkeen kipeää päivää nähnyt selkäni suhteen.
ehdotukseni on (edellisten lisäksi) että hanki sellainen jyväpussi ja käytä sitä joka ilta selkään nukkumaan mennessä niin lihakset saattavat myös rentoutua yön aikana ja näin venyttelykin auttaa paremmin.
Kiitos paljon ja laittakaa lisääkin.
Onko jotain peruuttamatonta tapahtunut jo, kun on ollut kuukauden kipeä?
Selkävaivat on tosi yleisiä ja harvoin on kyse mistään välilevynpullistumasta tms. vakavasta.
Selkä on kovan rasituksen alaisena koko ajan ja kun lihakset on huonossa kunnossa niin lihakset väsyy ja seuraa kipua.
Onko kipu alaselässä? Mulla tulee vasen puoli alaselästä tosi kipeäksi jos jätän treenit pariksi viikoksi väliin. Paranee vasta, kun aloitan uudelleen. Selkä tuntuu kauhean väsyneeltä ja sitä lihasta vihloo & kramppaa. Hieronta tuntuu hyvältä, mutta ei auta. Sängyssä maatessakin saattaa särkeä.
Ja mulla tosiaan pakko käydä salilla, ns. kotijumpassa en saa niin kovia vastuksia, että selkä toipuisi. Kahvakuulalla saisi varmaan treenattua kotonakin.
Mutta kannattaa käydä fysioterapeutilla hakemassa ohjeita ja tarkistamassa, ettei kyse oli mistään vakavammasta.
t. se joka patisti salille
Kunpa tosiaan ei olisi mitään vakavampaa. Kun minulla on taipumusta nivelten "löysyyteen", niin pelkäsin, että josko joku nivel siellä olisi nyt löystynyt pysyvästi, eikä enää korjaantuisi. Selkä kun ei ole minulla ennen ollut kipeä.
Välillä tuntuu, kuin ihan selkärangan kohdalla olisi kipu, välillä taas tuntuu, että rankaa tukevat lihakset sattuisivat.
Se paikka on ehkä keskiselän alaosassa. (Voi se olla alaselän yläosakin)
ap
otan lisää mielelläni vastaan.
ap
konttausasento ja nosta toinen jalka ja eri käsi vaakatasoon ja sitten toisinpäin.
Käy ensin ammattilaisella, kuten fysioterapeutilla, ennen kuin alat jumppailemaan. Jos on jotain välilevyvammaa, niin saatat pahentaa sitä riuhtomalla. Kuitenkaan paikallaankaan ei kannata makoilla, kävely on aina turvallista.