Kierukasta huolimatta raskaana - mitäs nyt?
Minulla on kolme lasta, nuorin täyttää keväällä vuoden, vanhin nyt 5-vuotias. Miehen kanssa yhdessä päätettiin, että tähän jää. Syksyllä mulle laitettiin kierukka. Olen myynyt kaikki äitiysvaatteeni ja pienet vauvanvaatteet pois, suunnittelin siirtyväni pikkuhiljaa takaisin työelämään, ensin vuoro-pari viikossa ja reilun vuoden päästä puolipäiväisenä.
Tänään tulikin pommi, tein positiivisen raskaustestin. Ajatukset menevät yhtä vuoristorataa. Järki ja tunteet kiljuvat kilpaa toistensa kanssa, en tiedä kumpaa kuunnella.
Kaikki raskauteni ovat olleet fyysisesti todella rankkoja, ja synnytykset ovat nopeutuneet joka kerralla (viimeisin alle tunnin). Olen myös hyvin mukautunut ajatukseen, että rankka pikkulapsiaika olisi pian meidän osalta ohi (nythän sille oisi tiedossa jatkoaikaa). Täytyisi hankkia isompi auto/toinen auto. Oma jaksaminen pelottaa.
Rakastan lapsiani yli kaiken. Tuntuu väärältä lopettaa toisen elo ennenkuin se on kunnolla alkanutkaan vanhempien mukavuudenhalun(?) takia. Jos tekisin keskeytyksen, katuisinko sitä ja itkisinkö sen vuoksi vuosienkin jälkeen? Mielenterveys koetuksella kummassakin vaihtoehdossa.
Kirjoittelin nyt lähinnä itseni takia ylös ajatuksiani. Ihanaa jos joku jaksoi epäselvän kirjoitukseni lukea loppuun asti ja vielä mukavampaa jos joku kommentoi jotain. Vaikka joku samassa tilanteessa ollut.
Kommentit (31)
Kiitos, kirjoituksestasi. Itselläni aivan sama tilanne. Tosin, raskaustesti vielä tekemättä. Meillä on myös kolme lasta ja auto ajateltu sen mukaa lisään. Lasten vaateet annettu eteenpäin. Olen iältäni 44 vuotta. Ajateltiin tietysti että tää olis meidän viimeinen. Synytykset ovat olleet pelottavia, vaikka kuinka suunnitellaan ja käynnistetään. Viimeeksi kun olin suunnitellusti jo sairaalassa, lapsi meinasi syntyä käytävälle. Ryöksy synnytys jossa ei ponnistus aikaa ole! Joudunko kokemaan nämä kauhut uudestaan. Lapsia rakastan ja niitä lisää mutta jaksanko enää?
Herää kysymys kierukan käytön turvallisuudesta. Miten näin voi tapahtua? Eikö tässäkin pitäisi olla kuluttajan ruojalaki kuluttajan puolella. Onko kierukka lähtenyt pois vai onko hormoonitaso kierukassa alimitotettu? Jos nyt raskaustesti osoitautuu vielä positiiviseksi pitäisikö kierukka silloin poistaa? VOI HYVÄNEN SENTÄÄN.
Voimia ja jaksamista toivottavasti kaikki sujuu hyvin. T.Liisa
Olisi mukava kuulla mitä aloittajalle ja teille muille kuuluu nyt?
Vähän sama, nyt viikkoja on 22+ . Edelleen sitä miettii välillä että teinkö oikein vai en
[quote author="Vierailija" time="29.01.2013 klo 22:01"]
Kolmannen syntymän jälkeen suunniteltiinkin tuota vasektomiaa, neuvolassa ylipuhuivat kokeilemaan vielä kierukkaa (mulla ikää vielä alle 30v). Kuparikierukka laitettiin, koska hormonaaliset ei mulle sovi.
Mitään päätöstä en ole tehnyt vielä, soitan huomenna neuvolaan, katsotaan miten homma lähtee siitä etenemään. Mieheni kanssa olen tietysti jutellut, hän on tukenani kummin päin vaan.
Yritän kovasti järkeillä itselleni, miten paljon helpompaa elämä olisi käytännön kannalta jos keskeytykseen menisin. Mutta tunnepuoli sitten... Ehkä mä olen sitten tunteellinen höpsö ja jonkun mielestä lapsellinenkin, mutta mä en vaan pysty suhtautumaan tähän asiaan niin kylmästi ja sitten olla kuin mitään ei olisi tapahtunutkaan. Abortti on mielestäni kuitenkin aika iso juttu, ei sitä tosta noin vaan mennä tekemään kuin jotain luomenpoistoa.
Tilanteen pohtimista ei helpota myöskään se, että kolmella ystävälläni on lastensaannin suhteen vaikeuksia. Yksi heistä on onneksi vauvan saanut, toinen on toista vuotta ravannut kaikenmaailman hormonihoidoissa, kolmas ei tule koskaan saamaan omia lapsia.
Tuntuu, että parhaiten osaisin suhtautua, jos se tulisi pois itsellään kierukan poiston yhteydessä tai muuten, sitten ei tarvitsisi jossitella suuntaan tai toiseen.
ap
[/quote]
Jotenkin vähän omituista, että jos teillä oli kaikki edellytykset vasektomiaan (mies yli 30 tai 3 lasta), niin silti ylipuhutaan epävarmempaan ja hankalampaan ehkäisyyn...
Itse tulin myös raskaaksi vaikka oli Kyleena kierukka. Onneksi huomasin aikasin koska halusin abortin. Tässä nähdään että melko ”varma” ehkäisykin voi pettää.
Olipa ihmeen asiallinen ketju, mutta onkin vanha.
Työkaveri synnytti aikoinaan " kierukkalapsen". Tuli raskaaksi kierukasta huolimatta ja päättivät että lapsen tulla. Synnytyksessä oli ponnistanut ensin kierukan esiin ja se oli tietysti aiheuttanut naurunremakan paikallaolijoiden kesken. Terve lapsi.
Kuinka kävi?