Kilpirauhasen vajatoiminnasta. Onko joku saanut lääkitystä näillä arvoilla?
tsh 2,08
t4v 15,4
Vuoden takaiseen tsh laskenut 3.39:stä, mutta t4v sama. Voiko edes näillä arvoilla olla oireita?
Oireina minulla kuiva iho, tolkuton väsymys (nukun 9h yössä ja silti väsyttää), masentaa, hiukset lähtee, kynneet ohenneet ja olemattomat sekä painon nosu. Vai onko tää taas jotain jonka kanssa vaan opittava elämään? Tätä jatkunut enemmän tai vähemmän vuodesta 2007. En ole oma itseni.
Kommentit (13)
Olisiko sulla kuitenkin jokin muu syy oireille?
yksityiselle endokrinologille. Mulla oli TSH 2,5 ja T4v 14 kun sain lääkityksen. On hyvin yksilöllistä, millä arvoilla kukin voi hyvin, mulla pitää olla yli viitteiden. Arvoja tärkeämpää onkin vointi, joten ainakin lääkitystä kannattaa kokeilla.
t. kilpparipotilas
P.S. Kannattaa sinun silti mennä sisätautilääkärille, ehkä ongelma on jossain muualla kuin kilpparissa?
Mitä muita oireita sinulla on?
Mulle tuli lääkitys arvoilla 6,6 ja 13,5.
En tiennyt koko kilpirauhasesta ennen tätä yhtään mitään. Mulla ei ole ollut oikein mitään oireitakaan, mutta aloin silti syödä Thyroxinia.
TSH 3,9 ja T4V 15,6
Puoli vuotta tyroksiinia syöty ja olen kuin eri ihminen! Väsymys ja sydämen tykytys katosi ja samoin vuosia vaivannut ummetus. Paino alkaa myös vihdoin pudota. :)
Viitearvot ovat Suomessa liian korkealla, kun ne on väärin määritetty. Maailmalla suositellaan, että TSH olisi max 2,5 mieluummin 1-2!
Kuiva iho nyt voi johtua vaikka pakkasesta. Väsymys, masennus ja painonnousu voi johtua laiskuudesta, huonosta ravinnosta ja liikunnan puutteesta.
Et kuulosta kilpirauhaspotilaalta.
Mulla oli t4V 9, tsh:ta en muista, mutta normialueella. En saanut lääkitystä, mutta oireita on.
tsh 2,08 t4v 15,4 Vuoden takaiseen tsh laskenut 3.39:stä, mutta t4v sama. Voiko edes näillä arvoilla olla oireita? Oireina minulla kuiva iho, tolkuton väsymys (nukun 9h yössä ja silti väsyttää), masentaa, hiukset lähtee, kynneet ohenneet ja olemattomat sekä painon nosu. Vai onko tää taas jotain jonka kanssa vaan opittava elämään? Tätä jatkunut enemmän tai vähemmän vuodesta 2007. En ole oma itseni.
Oireet ovat tyypillisiä kilpirauhasen vajaatoiminnalle, sinulla arvot viitearvojen alarajoilla joten hakeudu sisätautilääkärin arvioon voisiko hän määrätä sinulle Thyroxinia pienellä annoksella esim 1/2 tbl joka toinen päivä, saattaa auttaa noihin oireisiin hyvinkin. Itselläni kilpirauhasen vajaatoiminta alkoi e-pillereiden käytöstä (vuosia sitten) ja heti kun sain lääkityksen koko elämä kirkastui ja kaikki oireet häipyivät ja olin taas oma itseni. Hyvää vointia sinulle ja toivottavasti saat lääkityksen kokeiltavaksi :)
tsh 2,08 t4v 15,4
Oireet ovat tyypillisiä kilpirauhasen vajaatoiminnalle, sinulla arvot viitearvojen alarajoilla joten hakeudu sisätautilääkärin arvioon voisiko hän määrätä sinulle Thyroxinia
Nuo ovat loistavat arvot, eivät mitenkään alarajoilla! T4v pitää olla välillä 9-19 (eli tuo 15,4 on tosi hyvä) ja TSH pitää olla välillä 0,5-3,6.
Mä olen aina se joka nousee ensimmäisenä barrikadeille huonosti hoidettujen ja diagnosoitujen kilpparipotilaiden vuoksi. Nyt mua jurppii, että joku edes kehtaa tarjota koelääkitystä tällaisilla arvoilla.¨
Ap, jos on huono olo, niin hakeudu lääkäriin ja anna lääkärin tehdä diagnoosi. Kilpirauhasen vajaatoimintaa sinulla ei ole.
tsh 2,08 t4v 15,4 Vuoden takaiseen tsh laskenut 3.39:stä, mutta t4v sama. Voiko edes näillä arvoilla olla oireita? Oireina minulla kuiva iho, tolkuton väsymys (nukun 9h yössä ja silti väsyttää), masentaa, hiukset lähtee, kynneet ohenneet ja olemattomat sekä painon nosu. Vai onko tää taas jotain jonka kanssa vaan opittava elämään? Tätä jatkunut enemmän tai vähemmän vuodesta 2007. En ole oma itseni.
Oireet ovat tyypillisiä kilpirauhasen vajaatoiminnalle, sinulla arvot viitearvojen alarajoilla joten hakeudu sisätautilääkärin arvioon voisiko hän määrätä sinulle Thyroxinia pienellä annoksella esim 1/2 tbl joka toinen päivä, saattaa auttaa noihin oireisiin hyvinkin. Itselläni kilpirauhasen vajaatoiminta alkoi e-pillereiden käytöstä (vuosia sitten) ja heti kun sain lääkityksen koko elämä kirkastui ja kaikki oireet häipyivät ja olin taas oma itseni. Hyvää vointia sinulle ja toivottavasti saat lääkityksen kokeiltavaksi :)
Ap:n arvot on suorastaan ihanteelliset, eikä missään alarajoilla.
Sain juuri tietää, että omat arvoni ovat TSH 3.6 ja T4 16 (muistaakseni).
Pitäisikö näistä olla huolissaan tai harkita lääkitystä?
On ollut joitakin epäselviä oireita, mitkä olisivat saattaneet liittyä vajaatoimintaan, ja siksi kävin arvot tarkistamassa. Tuo korkea TSH lähinnä huolettaa.
Mulla oli t4V 9, tsh:ta en muista, mutta normialueella. En saanut lääkitystä, mutta oireita on.
Osaako joku sanoa, onko tuo t4V-arvoni sellainen että joku lääkäri voisi määrätä lääkityksen?
Enkä syö enää lääkkeitä (hormonia) vaikka oireita olisikin. Käytin monta vuotta mutta arvot eivät hirmuisesti muuttuneet mutta kamalat rytmihäiriöt kylläkin sain riesakseni. Oli järkevämpää lopettaa koko tablettien syöminen ja kärsiä muista vaivoista kuin kärsiä rytmihäiriöistä joka päivä! Minusta sinulla on hyvät arvot!