Mitä mieltä päivän syömisistä?
Imetän (vauva 5kk). Onkohan ruokavalioni tarpeeksi monipuolinen? Laitan tähän esimerkkisyömiseni:
aamiainen: neljänviljanpuuroa mustikoilla ja mansikoilla, pala ruisleipää, jossa päällä kinkkua, salaattia, kurkkua ja paprikaa, lasi tuoremehua sekä pari lasia vettä
lounas: vihreä salaatti, jossa lisänä esim. avokadoa, pähkinöitä, juomana vettä
välipala: hedelmä tai pähkinöitä
illallinen: kalaa/kanaa/lihaa sekä kasviksia, lisänä välillä myös pastaa tai nuudeleita, juomana vettä
iltapala: hedelmiä tai pala ruisleipää; usein iltapala jää väliin, koska illallinen syödään vasta klo 19
Kommentit (8)
Vauva reagoi niihin. En siis laihduta.
ap
Päivän ainoa "kunnon ruoka" vasta illalla. Itse ainakin söin imetysaikana paljon enemmän ja laihduin silti. Sehän on tietysti kovin yksilöllistä.
jos vauva ei näihin reagoi, jos on vielä masuongelmaa, niin vältä pähkinöitä, mansikkaa, ruisleipää, paprikaa, vahvoja mausteita. Kahvia ja suklaata en näemmä vedäkään...
Ja ruisleipää vauva sietää ehkä pari palaa päivässä mutta ei juuri enempää. Siksi syön sitäkin niin vähän. Muuten tällä ruokavaliolla vauva on melko ok. Koen tämän ruokavalioni melko hankalaksi ja siksi en syö kahta "kunnon" ateriaa päivässä. En oikein keksi mitä söisin, koska en tykkää kauramaidon yms. mausta ja laatikkoruoat vaatisivat joukkoon jotain maitoa tai kermaa, joten ne ovat jääneet kokonaan pois. Laihtunut olen kyllä tosi paljon. Normaalipainoinen olen ollut aina mutta nyt kohta alipainoinen.
ap
jota illakin syöt, riisiä, kanaa, kasviksia...
Mutta sitten alkaa tökkiä, kun molemmat ruoat ovat samantyyppisiä ja palaan taas salaattilinjalle. Jotain vaihtelua kai tässä alkaisi jo kaivata...
ap
Ei lounaalla ole pakko syödä paljoa ruokaa, itsekin syön hyvin kevyen salaatti- tai keittolounaan ja vasta illalla päivällisellä pääruoan... Ja on hyvin toiminut niin raskaus- ja imetysajat kuin muunkin elämän.
Kun odottaa tai imettää täytyy toki kuunnella kehon näläntunteita, ja jos on nälkä syödä enemmän. Esimerkiksi lisätä rasvaa tai syödä isompia annoksia niillä aterioilla joilla se itselle on luontaista. Esim. itseäni kuvotti erityisesti odotusaikana aamulla tai päivällä syöminen, joten söin paljon ja rasvaista illalla. Muutenkin olen iltapainotteinen eläjä ja syöjä.
Jos terve nainen ei yritä väkisin syödä vähän nälkää uhmaten niin ihan varmasti varsinkin odotusaikana kroppa kyllä huolehtii siitä että syö tarpeeksi. AP:n ruoka on vielä aika ravinnetiheää ja laadukasta mikä on hyvä.
Tuossa ei juurikaan ole maitotuotteita eikä rasvaa (pähkinöissä ja avokadossa toki on). Lisää välipalalle rahkaa ja salaatteihin raejuustoa jos et kykene maitoa juomaan. Keitä puuro maitoon välillä. Huolehdi että saat öljyjä esim. salaatissa. Syö enemmän rasvaista kalaa.