Pk-seudun ulkopuolella asuu 4 miljoonaa suomalaista
Ihan tiedoksi vaan. Suomi ei ole sama kuin Helsinki, Espoo ja Vantaa.
Kommentit (20)
Ihan tiedoksi vaan. Suomi ei ole sama kuin Helsinki, Espoo ja Vantaa.
Kun Helsingissä sataa ensilumi, niin "talvi tuli SUOMEEN"...:-)
Eikö pikemminkin ole niin, että te pk-seudun ulkopuolella asuvat ette ymmärrä, miten äkilliset talvikelin muutokset voi aiheuttaa kolareita etelässä, tai että asuminen maksaa täällä kaksin- tai jopa useampikertaisesti kuin siellä maalla?
oikein hyvin pk-seudulla asumisen haasteet. Mutta joillekin pk-seutulaisille tuntuu silti olevan vaikeaa ymmärtää, että tämä muu Suomi ei ole yhtenäinen alue, vaan täälläkin on paikkoja, joissa asumiskulut ovat lähellä pk-seutua, mutta on paljon myös pikkukaupunkilaisia sekä jonkin verran niitä ehtoja maalaisia.
t. tamperelainen, eli maalainen kai
talvikelin ongelmat tiiviisti asutulla kaupungialueella. Ensinnäkin täälläkin on kaupunkia + lunta. Toisekseen me muualla Suomessa asuvat käymme jopa joskus siellä Helsingissä. Minä olen esim. käynyt siellä kaksi kertaa viikon sisällä ajelemassa.
t. se tamperelainen
me kaikki suomalaiset olemme maalaisia :-D
ja todella perähikiällä.
tiedämme varsin hyvin, missä päin Suomea on suunnilleen millainen hintataso.
En jaksa uskoa, että esim. tamperelaiset närkästelisivät pk-seutulaisten ajotaitoja tai asuntojen hintatasokeskustelua.
Eikö pikemminkin ole niin, että te pk-seudun ulkopuolella asuvat ette ymmärrä, miten äkilliset talvikelin muutokset voi aiheuttaa kolareita etelässä, tai että asuminen maksaa täällä kaksin- tai jopa useampikertaisesti kuin siellä maalla?
oikein hyvin pk-seudulla asumisen haasteet. Mutta joillekin pk-seutulaisille tuntuu silti olevan vaikeaa ymmärtää, että tämä muu Suomi ei ole yhtenäinen alue, vaan täälläkin on paikkoja, joissa asumiskulut ovat lähellä pk-seutua, mutta on paljon myös pikkukaupunkilaisia sekä jonkin verran niitä ehtoja maalaisia.
t. tamperelainen, eli maalainen kai
Totta. Maaliaset ei ymmärrä, että sitä liikennettä on huomattavasti enemmän. Lisäksi lunta sataa oikeasti paljon ja enemmän kuin sisämaassa, silloin kun sataa, johtuen meren läheisyydestä.
Ja mikä osa pk-seudun ihmisistä on maalta lähtöisin? =) Tiedättekö?
Mutta ne ihmiset, jotka asuu maalla ja ihmettelee etelän ruuhkia, kolareita tai asumisen kalleutta ja että miksi ihmeessä ne eivät muuta maalle, kun siellä on tilaa ja halpaa asua, ovat yleensä asuneet siellä maalla ikänsä.
Ja maalla tarkoittaa nyt sitten sitä että ei pk-seudulla tai muussa kasvukeskuksessa.
Hehheh...taas jonkun katkeran landepaukun aloitus.
Ap kirjoitti: "Itse olen pk-seudulta, mutta juureni ovat maalla, itse tosin pk-seudulla syntynyt, mutta venhempani eivät."
asuuko Suomessa muualla Helsingin, Espoon ja Vantaan kokoisella alueella yhtä paljon ihmisiä kuin näissä kaupungeissa?
Kyllä Oulussa, Kuopiossa, Lahdessa, Rovaniemellä jne. voi asua yhteensä vaikka kuinka paljon ihmisiä, mutta ne ovat eri puolilla Suomea eikä mikään kaupunkikeskittymä kuten pk-seutu.
Mua naurattaa, kun täällä monesti kommentoidaan, että "asutko sä jossain korvessa vai" ihan niin kuin moni ihminen ei asuisi jossain pikkupaikkakunnalla.
Toki Suomessa riittaa vähän isompia kaupunkeja Helsingin lisäksi, en sitä sano, mutta elelee täällä perähikiälläkin aika paljon ihmisiä. Ja nettikin täällä on ;)
Kuopiossa, Rovaniemellä ja Jyväskylässä asuu yhteensä 740 000 ihmistä ja loput pienemmissä kaupungeissa, kirkonkylissä ja maaseudulla.
Mutta kun minä en yleensä koskaan tapaa sitä neljää miljoonaa. Tämä palsta on minun kanavani sinne. Ei ihme, että todellisuus hämärtyy.
Neljännen polven stadilainen
Kuopiossa, Rovaniemellä ja Jyväskylässä asuu yhteensä 740 000 ihmistä ja loput pienemmissä kaupungeissa, kirkonkylissä ja maaseudulla.
Unohdit Lahden, joka on ainakin Kuopiota suurempi. Joten lähes 950 000 ja loput pienemmissä kaupungeissa ja kunnissa.
Alle 2 miljoonaa suomalaista asuu Keski- ja Pohjois-Suomessa. Missään muussa asutusalueella ei asu yhtä paljon asukkaita kuin Uudellamaalla esim. Varsinais-Suomessa ja Pirkanmaalla alle kolmasosa Uudenmaan väkiluvusta, ja nämä siis toisiksi suurimmat asukastihentymät. Muissa maakunnissa jäädään alle 200 000:n asukkaan.
Ei mielestäni siis ole ihme, jos Uusimaa ja pääkaupunkiseutu vilahtelee puheessa useammin. Muut ovat hajanaisemmin asettuneet ja ovat keskuksina varsin pieniä. Jos koko Varsinais-Suomessa asuu melkein 200 000 asukasta vähemmän kuin pelkästään Helsingissä, niin onhan nyt aikamoista pikkunarinaa ja valitusta ottaa nokkiinsa toisten kotiseutukeskeisyydestä. On tosiaan todennäköisempää, että täältäkin löytyy joku uusimaalainen tai jopa helsinkiläinen kuin varsinaissuomalainen Pohjois-Suomesta nyt puhumattakaan.
T. Uusimaalainen
En tarkoita, ettei näin olisi, vaan tarkoitan asunteita tällä palstalla. Puhutaan vähättelevästi muualla asuvista, puhutaan perähikiöistä ja junttiloista jne. Itse olen pk-seudulta, mutta juureni ovat maalla, itse tosin pk-seudulla syntynyt, mutta venhempani eivät. Minä kahdehdin heitä, jotka voivat jäädä sinne maalle elämään elämänsä. Olisi ihanaa asua ruuhkasuomen ulkopuolella Espoon sijaan, mutta alani töitä sieltä on turha etsiä :(
asunteita = asenteita
venhempani = vanhempani
pk-seutu ei ole yhtä kuin Uusimaa.
Alle 2 miljoonaa suomalaista asuu Keski- ja Pohjois-Suomessa. Missään muussa asutusalueella ei asu yhtä paljon asukkaita kuin Uudellamaalla esim. Varsinais-Suomessa ja Pirkanmaalla alle kolmasosa Uudenmaan väkiluvusta, ja nämä siis toisiksi suurimmat asukastihentymät. Muissa maakunnissa jäädään alle 200 000:n asukkaan.
Ei mielestäni siis ole ihme, jos Uusimaa ja pääkaupunkiseutu vilahtelee puheessa useammin. Muut ovat hajanaisemmin asettuneet ja ovat keskuksina varsin pieniä. Jos koko Varsinais-Suomessa asuu melkein 200 000 asukasta vähemmän kuin pelkästään Helsingissä, niin onhan nyt aikamoista pikkunarinaa ja valitusta ottaa nokkiinsa toisten kotiseutukeskeisyydestä. On tosiaan todennäköisempää, että täältäkin löytyy joku uusimaalainen tai jopa helsinkiläinen kuin varsinaissuomalainen Pohjois-Suomesta nyt puhumattakaan.
T. Uusimaalainen
Pitääkö joka jumalan kerta asetella sanat niin diplomaattisesti, että teikäläisetkin suvaitsee ymmärtää?
Korvaa sana "maalla" -> "pk-seudun ulkopuolella" ja hanki itsellesi vähemmän herkät nahat.