Joku väitti, että nämä hampaiden oikomislaitteet tuhoavat hampaat.
Ne, joilla on joskus ollut raudat suussa alkavat nyt olla minkäikäisiä? Eräs jolla kamalan huonot hampaat sanoi, että ne on ne raudat, jotka tuhosivat hampaani.
Voiskos tohon uskoa eli että odotettavissa olisi että kaikenlaisten oikomisrautojen takia näillä nykynuorilla tulee hampaat hajoamaan liian varhain?
Kyllä mä mielummin pitäisin vinot hampaat kuin että ne hajoavat liian aikaisin.
Mitä täällä vois uskoa? Mä vihaan sähköhammasharjaa enkä voi ajatellakaan harjaavani sillä hampaita, vaikka omistan kylläkin sellaisen.
Kommentit (30)
Noh, mulla oli lapsena/nuorena raudat ylähampaissa. Niistä kiinnityskohdista on yläetuhampaiden pintaan jääneet tyhmännäköiset läikät. Samoin takahampaiden ympärillä oli rautarenkaat ja niiden kiinnityksestä on jäänyt ruskeat, pitkänomaiset kolot takahampaiden sisäpinnalle. Välillä ien kasvaa siihen koloon ja kutittaa kamalasti.
Hampaat myös jäi oikomisen jälkeen jotenkin ulospäin törölleen niin, että olen varmaan suun kohdalta hiukan erinäköinen kuin olisin ollut ilman oikomishoitoa. Monta vuotta puhuin pikomishoidon vuoksi myös jotenkin epäselvästi, vei aikaa, ennenkuin kieli ja äänentuottaminen jotenkin mukautui hampiaden uuteen asentoon.
"Välillä ien kasvaa siihen koloon ja kutittaa kamalasti."
Tuo hoituu lääkevoiteella, tosin kammaslääkärin kanssa voisit keskustella kolojen täyttämisestä. Minulla on myös tummentumia, mutta ne ei rautakohdissa, vaan syytä ei tiedetä.
Itselläni ja lapsellani on siis ollut purentavika, joka hoitamattomana olisi voinut johtaa suuriin ongelmiin. Tai minulla niitöä jo esiintyi, ja siksi aikuisena hampaani oiottiin. Lapsuudessani siihen ei kotikunnassani ollut mahdollisuutta.
Hampaiden puhdistu rautojen aikana vie aikaa, lapseni laski kerran, että siihen menee kahden minuutin sijasta keskimäärin 10 minuuttia illassa. Aamulla on vain normaali pesu.
Minulla 3 v poika sai quad helix kojeen tuossa kuukausi sitten ja nyt näyttää että sen ylä etuhammas on selvästi edempänä kuin vasen. Ennen ne oli rivissä kauniisti. Ristipurennan takia raudat siis. Onkohan ihan oikein? Onkohan niiden tarkoituskin tehdä niin mutta yläkaartahan siinä piti avartaa,sivulle siis... Katsoin että rautakanka ihan kiinni etuhampaan takana ja työntää ihan selkeästi sitä eteen. Eivät siitä sanoneet mitään hammashoitolassa. Oli kyllä alusta asti kovin lähellä etuhammasta tuo väkänen mutta ehkä se on tarkoituksella, kun oli aina eri asennossa kun toisen puolen.. Soitan kyllä maanantaina ja kysyn/menen näyttämään,mutta mietiskelen vaan kun jäi häiritsemään... Muilla samaa ongelmaa? Ja jos tuo nyt on vahingossa noin niin mitenköhän sen saa taas ruotuun sen hampaan? Toivotaan että hammaslääkärit saavat korjata ilman mokia ja myös mokansa.. T. Itsellä oiottu erilaisella kitalakikojeella
Mulla oiottu 80-luvulla, edelleen hyvät hampaat.
Mun käsittääkseni ei pitäisi olla ihan hampaassa kiinni sen kojeen vaan taaempana, jos oikein muistan poikani kohdalta.
[quote author="Vierailija" time="11.04.2013 klo 10:32"]
Muistan, että kun itse olin lapsi, äitini aina sanoi, että hampaisiin ei saa koskea millään raudalla, ne menee pilalle. En tiedä mihin tuo käsitys perustui.
Yhdellä meidän lapsella on jo ollut raudat, onneksi tarvitsi niitä vain reilun vuoden. Nyt pitäisi laittaa toiselle ja kuulemma on paljon vaikeampi tapaus ja tulee pitkä rautakausi. Vähän hirvittää.
[/quote]
just joo, lapsen mummohan se on hammalääketieteen asiantuntija.
Minulla oli myös tuollaiset telaketjut ja etuhampaisiin jäi vaaleat läikät. Hammaslääkäri väitti ettei siinä ole mitään kummallista eikä vikaa, noin vain joskus käy. Hampaat eivät edes suoristuneet hoidossa, eli lopputulos oli vielä karmeamman näköinen kuin alussa.
Nyt 20 vuotta myöhemmin kävin hampaiden valkaisussa ja hampaat menivät aivan hirveän näköisiksi. Läikät vaalentuivat aivan kirkkaan valkoisiksi ja suorastaan loistivat, erottuen todella selvästi muusta hampaasta. Jotain vakavaa vikaa hampaan pintaan on siis raudoista tullut.
Tiedän teini-ikäisen jolla hampaissa kolot siis reiät niissä kohdin missä kohdin raudat oli kiinni, törkeen rumat. Tuo teini ei suostu menemään hammaslääkäriin joten reiät vain kasvavat.
Muistan, että kun itse olin lapsi, äitini aina sanoi, että hampaisiin ei saa koskea millään raudalla, ne menee pilalle. En tiedä mihin tuo käsitys perustui.
Yhdellä meidän lapsella on jo ollut raudat, onneksi tarvitsi niitä vain reilun vuoden. Nyt pitäisi laittaa toiselle ja kuulemma on paljon vaikeampi tapaus ja tulee pitkä rautakausi. Vähän hirvittää.
Itselläni pitkä oikomishoito takana ja nykyään implanttejakin tapaturman jäljiltä. Hampaani ovat suorat ja todella siistit hoitojen jälkeen! Itse oikominen kesti muutaman vuoden ja yhteensä kaikki hoidot ovat kestäneet ainakin 10 vuotta.
Minulle sanottiin aikanaan, että ihminen, jolla raudat, voi varautua hampaiden reikiintymiseen. Hammaslääkärini siis sanoi. Näin ollen valitsin vinot mutta ehjät hampaat. Ei ole reiän reikää :)
Minulla on ollut raudat alahampaissa nuorena. Alahampaat korjaantuivat, mutta ylähampaat ovat aivan vinot vaikka ennen rautoja olivat kauniit ja suorat. Lisäksi hammasvälit ovat todella ahtaat ja reikiintyvät helposti.
Kyllä tuossa jotain perää varmaan on. Multa oiottiin aikuisiällä nopeasti hampaat, noin vuodessa. Sen jälkeen kun kojeet poistettiin, hampaat ovat tuntuneet karheilta, aivan kuin likaisilta. Hampaisiin jäi liimaa jota hiottiin ja hinkattiin ja hampaille tehtiin vaikka mitä.
Mitä olisikaan käynyt, jos raudat olisi olleet vuosia suussa... Kyllähän koskematon hammas on vahvempi, kuin kovin käsitelty. En ikinä valkaisisi hampaitani, vaikka ovatkin aika tummat, en edes käytä valkaisevaa tahnaa, vaan perus fluorihammastahnaa.
No, otan kuitenkin mieluummin nämä uudet hampaat vaikkei ihan täydelliset olekaan, kuin ne vinksin vonksin olleet, joita inhosin koko ajan.
Oikokaa lapsienne hampaa teini-iässä jos ovat kovin vinksallaan, olen edelleen tätä mieltä.
Ja ne joilla vauva tulossa tai imettävät, imettäkää mahdollisimman pitkään, koska se vaikuttaa lapsen hampaiden suoruuteen! Minua on imetetty vain muutama viikko vauvana, ja käytin vuosia tuttia yötä päivää ja join tuttipullosta. Tuloksen voitte kuvitella.
Eipä niitä hampaita julkisella puolella oiota vinouden, vaan purentavian takia. Itsellä oli yksityiselta vinouden takia raudat reilun vuoden kiinteinä, retentiorauta edelleen alhaalla ja yöraudat parin vuoden ajan. Raudoista ei jäänyt mitään jälkiä eikä reikiä ole tullut. Laminaatti on etuhampaissa mutta siksi että lapsena kaaduin ja toinen etuhammas kuoli eli muuttui ajan myötä ruskeaksi. Tämä siis ennen rautoja :) Kaatumisen myötä laitettiin liian iso paikka ja hampaat sit kasvo mukavasti vinoon. Ja siis raudoista on jo 20 vuotta aikaa.
Mutta pitäkää vinot hampaanne, itse nautin suorista ja vaaleista, rei'ittömistä hampaistani :)
Minulla oli raudat vasta yli 20-vuotiaana. Mutta siitä on jo 25 v aikaa, ja mun hampaat on nyt hyvät. Raudoosita ei ollut mitään haittaa, eikä ole huonontanut hampaita. Päinvastoin, teksisin saman uudestaan. Ja kiinteiden rautojen aikan pitää kiinnittää suurta huomiota hampaiden puhdistukseen. Mun lapsella on nyt yörauta, sitä ennen oli vuosia kiinteä rauta. Kunnolliseen puhdistukseen saatiin ohjeita, ja lapsikin tunnollisesti hampaat puhdisti (itse tarkkailin hommaa ja välillä katsotiin plakkitilanne värinapeoilla, joita saa apteekeista). Hampaat ovat aivan ehjät, ei ole tullut reikiä. Ohjeiden noudattaminen kannattaa. Ja vaikka se viekin aikaa, niin kunnon putsauksella ei raudat haittaa. Laiskuudesta on hyvä syyttää rautoja.
Se on ne sokerilitkut mitkä ne hampaat tuhoaa. Niin ja karies. Kyllä siinä sen verran on perää, että jos on ns. telaketjut, niin onhan se paljon hankalampaa se hampaitten pesu ja monet ei sitten varmaan viitsi panostaa siihen tarpeeksi. Niin siis eivät käytä siihen tarpeeksi aikaa.
Mulla oli kaksi vuotta raudat tuossa 10-12 vuotiaana. Olen nyt yli 40:nen. Ei niistä raudoista mitään vahinkoa mun hampaille ole ollut, ainoa ongelma on hammaskivi ja se nyt ei liity oikomishoitoon mitenkään, johtuu syljen laadusta.
Itsellä oli niin paha etupurenta, että jos sitä ei olisi lapsena korjattu, leuat olisi nyt jo aivan mahdottomassa asennossa ja olisi kyllä suun ja nielun ja korvien alueella niin paljon ongelmia, että ei tosikaan. Eli mielummin vaikka huonommat hampaat, kuin että ei pystyisi esim puremaan kunnolla.
Jos rautojen jälkeen hampaisiin jää jäljet, se johtuu pesun vähyydestä tai väärästä pesutavasta.
Siitä on yli 30v ja mun hampaat on ihan hyvässä kunnossa, paremmassa kun nuorena. Lapsellani on ollut raudat jo 5 ja puoli vuotta, ikää 12 v, ja eikä yhtään reikää ole tullut. Hampaiden puhdistus tietysti täytyy tehfä kunnolla, puhdistus huolella.
No voi hyvän tähden!!! =DDDD Syyttäkää vain hammasrautoja huonosta hygieniasta. Totta on se, että hammasraudat altistaa reikiintymiselle, koska keräävät plakkia ja bakteereja, mutta huolellisella puhdistuksella tämäkin hoituu. Lisäksi yleensä oikomispotilaille suositellaan fluoritablettien säännöllistä käyttöä.
Jos välejä on hankala puhdistaa retentiokaaren vuoksi, kannattaa ottaa suuvesi säännölliseen käyttöön. Se ei korvaa mekaanista puhdistusta, mutta auttaa kyllä.