Paljonko uskaltaisitte ottaa lainaa 4500-5000 €:n nettotuloilla?
Uteliaisuuttani kyselen, paljonko uskaltaisitte ottaa noilla tuloilla lainaa? Isompipalkkaisen työpaikka ei kovin varma, pienempipalkkaisen pitäisi olla, vaikka eihän sitä koskaan tiedä. Yksi lapsi, ehkä joskus toinen, jolloin tietty tulot laskisivat joksikin aikaa.
Kommentit (24)
Lainaa 250th. Omaa rahaa oli 40 tuhatta, vanhemmat takaavat 25th.Nordea.
Tästä aikaa kaksi vuotta sitten.
omaa rahaa valmiiksi paljonkin? Kuinka iso lyhennyserä on ja onko tuntunut raskaalta maksaa+
t. ap
Lainaa otettiin vuosi sitten 315te, lyhennys on luokkaa 1250e.
Ainoa mikä minun silmääni osui tuossa on, että hyväpalkkaisen työpaikka ei ole kovin varma. Se on melko iso riski, jos on semmoinen ala että on vaikeaa löytää uusi yhtä hyvin palkattu paikka.
kuulostaa minusta aika hurjalta, mutta ehkä erona on tämä, ettemme uskalla laskea sen varaan täysin, että tulotasomma pysyy tässä seuraavat 20 vuotta varmasti. Tai voisi sanoa, että varmasti ei pysy, jos toisen lapsen hankimme.
t. ap
niinkään väliä, vaan sillä, onko teillä lainaan takaajat. Me on saatu lainaa maksimissaan 80 000 euroa, kun oli takaajat, meillä nettotulot 45000 euroa kuukaudessa.
Lainaa on nyt jäljellä 60 000 euroa, talo on itsensä panttina, eli tällä hetkellä ei takaajia.
Pyydettiin 30 000 euroa lisälainaa remonttia varten, ei saatu. Siis Pankki ei suostunut nostamaan lainamääräämme 90 000 euroon, vaikka tulot meillä 4500 euroa kuukaudessa.
Muistakaa, että ne tulot EI RIITÄ siihen lainaan. Jos meillä olisi ollut tonnin pienemmät tulot ja takaaja, oltaisiin saatu laina, sanoivat pankissa.
Meillä pitäisi lyhentää lainaa vielä 30 000 euroa että saataisiin saman verran lainaa. Sittenkään ei sen enempää.
Meidän nettotulot (min.) 4961 €/kk ja ollaan laskettu, että maksimi olisi 250 000€. Yritetään kuitenkin päästä 220 000 euroon.
ja lainaa otimme sen minkä saimme, 240 000 €. Maksamme takaisin tonnin kuussa 22 vuoden maksuajalla. Yksi lapsi perheessä, toinen vanhempi välillä lomautuksessa. Eipä nuo tuolla Nordeassa paljon kyselleet takaisinmaksukyvystä, kun kummallakin on vakityö ja pankin täti on vanha tuttu (minä olen koko ikäni ollut saman konttorin asiakkaana KOP:sta lähtien). Näin se homma hoituu kehä kolmosen ulkopuolella.
nettotulot lainanottohetkellä noin 5400e/kk, säästöjä noin 40000e eikä takaajia. Oltaisiin voitu ostaa noilla tuloilla ja säästöillä maksimissaan 220000e arvoinen asunto. Eli lainaa noin 180000e. Varainsiirtoveroon oli myös rahat säästössä erikseen.
Satuttiin tekemään hyvä löytö eikä tarvittu noin paljoa lainaa. Hyvä juttu myös sen vuoksi, että jouduin jäämään vuodeksi kotiin hoitamaan sairasta lasta melkein heti kun otettiin laina. Pärjättiin miehen tuloillakin ihan hyvin kun lainanlyhennys ei ollut liian suuri.
nyt on 260k€. Netot suunnilleen 4800€. Kk erä korkoineen 1300€, voisimme maksa helposti 1800€ kuten aiemmin mutta ajateltiin vähän nauttia elämästä kevyemmällä kuoletuksella. Laina lyhenee 12000 vuodessa.
tyypillinen näillä tuloilla. Itse olin ajatellut ehkä max 200 000- 250 000 euroa, joka vaikuttaa tällä gallupilla ihan maltilliselta, vaikka itseä hirvittää hieman. Takaajia ei tulisi, mutta omaa pääomaa olisi laittaa 50000-100 000 euroa.
t. ap
Meillä on 4800€ nettotuloilla ollut enimmillään 350k€ velkaa, nyt enää 234k€. Reilun tonnin kuukaudessa lyhenee, enemmänkin voisi lyhentää kun korkoihin menee enää 145€/kk
4500-5000e nettotulot kuussa.
Lainaa otettiin 213 000e. Omaa rahaa oli n.20 000e ja 2 takaajaa.
Maksetaan tonnin verran lyhennystä kuussa.
Talo oli uusi. Piha tehdään itse ja sen jälkeen talon arvo lasketaan uudelleen eli arvo nousee ja saadaan takaajat "maksettua" ulos.
Me rakennettiin pääkaupunkiseudulle eli jouduttiin ottamaan paljon lainaa. Otettiin kaikki mitä saatiin eli 420 000. Tulot onneksi vähän nousseet alkutilanteesta. Tämän velan kanssa mennään sitten eläkeikään asti.
Meillä nettotulot 3 000e/kk. Lainaa 285 000 ja 1200e maksetaan lyhennyksiä kuukaudessa. 1lapsi. Onneks pitäis tulojen nousta piakkoin.
Minulla ei ole koskaan ollut yli 100 000 lainaa. Nyt ei ole lainaa yhtään ja omaisuutta yli miljoonan. Pääomatuloja tulee pari tonnia kuussa käteen. Että käy se näinkin.
Meillä miehen nettotulot 2800 e ja mun tunneista riippuen 1200-1600 eli yhteensä noin 4000-4600 e. Miehen työpaikka epävarmempi, mun aika varma ja uusikin työ löytyisi aikaa varmasti.
Lainaa uskallettaisiin ottaa mieluiten max 200 000 e, ehkä vielä menisi jotenkuten 220 000, mut se alkais jo hirvittää vähän. Säästöjä asuntoa varten voitaisiin irrottaa ehkä noin 20 -30 000 ja saman verran jäis vielä puskuriin säästöön.
Vierailija kirjoitti:
Uteliaisuuttani kyselen, paljonko uskaltaisitte ottaa noilla tuloilla lainaa? Isompipalkkaisen työpaikka ei kovin varma, pienempipalkkaisen pitäisi olla, vaikka eihän sitä koskaan tiedä. Yksi lapsi, ehkä joskus toinen, jolloin tietty tulot laskisivat joksikin aikaa.
Se kuule riippuu ihan siitä paljonko ne muut kuin asumismenot ovat kuukaudessa. Asumiseen saa mennä 40% tuloista (laina+vastike) ja muuhunkin pitää olla varaa. Eli selvitä ensin oma lainanmaksukyky ja mieti sitten. Siitä lähdetään, sen pankki haluaa tietää.
on rahaa. Minusta ihmisillä on nykyään valtavat lainat. Meillä on kuuden tonnin nettotulot, eikä koskaan yli sataa tonnia lainaa. Edes lähellekään. Nyt 50 000 euroa, kun muutimme isompaan taloon.