Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

38-v suoraan istukkabiopsiaan/lv-punktioon (HKI)?

Vierailija
26.01.2013 |

Selailin hieman noita nt-ultran ja seerumiseulan yhdistelmälukuja ja riskirajoja ja jäin siihen käsitykseen, että esim. 38 vuoden ikä nostaa riskiä niin paljon, että jää automaattisesti alle 250:n. Ja se kai on se raja, että tarjotaan jatkotutkimuksia. Niihinhän ei ole pakko mennä jne. mutta jos tuo ikä nostaa riskiä noin paljon niin miksi "vanhoja" ei ohjata suoraan tarkempiin kokeisiin? Vertailulukujen keräämiseksikö?

Kommentit (28)

Vierailija
21/28 |
26.01.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mua tutki uolla aiemmin kehuttu Hiilesmaa. Ei kai se paremmin tutki yksityiselläkään. Ja heti seuraavan päivänä tulosten saamisesta pääsin sinne. En voi valittaa. Mutta asia on mielestäni sellainen, että jokainen tehköön oman harkintansa mukaan. Kunhan hankkii tietoa tarpeeksi ja tietää mitä tekee. Oikeaa ratkaisua ei ole. Se on jokaisen itse päätettettävä, miltä itsestä tuntuu.

Vierailija
22/28 |
26.01.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kun lukee kansainvälisiä arikkeleita aiheesta, todetaan niissäkin, että yleisesti ottaen keskenmenon riskiä näissä kajoavissa sikiötutkimuksissa on tutkittu isoissa keskuksissa (siis sairaala- EI lääkäritasolla).

Ja tuloksissa todetaan, että isoissa keskuksissa on hyvä rutiini näytteenottoon ja alhaiset riskit.

Helsingissä ollaan tosiaan hyvissä käsissä, kun on sikiötutkinuksiin erikoistunut yksikkö naistenklinikalla.

Olen mennyt suoraan yksityiselle istukkabiopsiaan tai mikäli sitä ei ole voinut tehdä, on tehty lapsivesipunktio. Istukkanäytteessä on se etu, että tehdään samoilla viikoilla kuin yhdistelmäseula ja tuloksen olen saanut vk12 mennessä.

Yksityisellä voi valita lääkärin. Näiden toimenpiteiden kohdalla lääkärin kokemus ja ammattitaito korreloivat keskenmenoriskiin. Kunnallisella tekijä voi olla kuka vaan. Itse kävin lääkärillä pk seudulla, joka on erittäin kokenut ja taitava. Hänen kohdallaan keskenmenoriski lapsivesipunktiossa on 0,3% luokkaa, kun toisille lääkäreillä se on ilmoitettuna 1.5-2% luokkaa. Lääkärin kokemus ja taito on siis merkittävässä roolissa. Istukkabiopsioiden kohdalla tekijöitä ei edes ole niin paljon. Kannattaa kysyä myös lääkäreiltä. He ovat ainakin yksityisellä puolellla auliisti kertoneet tosi hyvistä lääkäreistä ketkä osaavat homman. Eroja tosiaankin on.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/28 |
26.01.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

En Hiilesmaata, mutta tottahan voi käydä julkisellakin hyvä tuuri ja tutkimuksen tekee hyvä lääkäri. Et voi kuitenkaan sinne kävellä ja sanoa haluan, että Halmesmäki tekee tutkimuksen. Siellä on milloin mikäkin lääkäri ja erikostuvat lääkärit. Täytyy heidänkin harjoitella. Lisäksi on se ero, että kunnallisella jatkotutkimuksiin ohjataan veriseerumitestin jälkeen. Istukkabiopsiaa ei edes tehdä ja sen voi tehdä suoraan joviikolla 10. Ainakin itse halusin toedon mahdollisimman varhain.. Enviikolla 18 kuten ystäväni sai kunnallisella. Hänellä oli Down. Tieto lisää tuskaa voi olla totta. Itse kanssa kehotan miettimään mitä tutkitulla tiedolla tekee ja miten paljon haluaa tietää. Me päätimme, että olisimme keskeyttäneet raskauden jos olisi ollut esim. Down. Siksi oli hyvä, että tulo tuli ennen vko 12. Kukin tavallaan. Hyvää jatkoa

Vierailija
24/28 |
26.01.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen 39 ja sovin neuvolassa että vain alkuraskauden ultra ja rakenneultra niin kuin edellisissäkin raskauksissa. Enkä kokenut minkäänlaista painostusta tyyliin "jos nyt kuitenkin kun ikääkin jo tuon verran"

Vierailija
25/28 |
26.01.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen 39 ja sovin neuvolassa että vain alkuraskauden ultra ja rakenneultra niin kuin edellisissäkin raskauksissa. Enkä kokenut minkäänlaista painostusta tyyliin "jos nyt kuitenkin kun ikääkin jo tuon verran"

Olin 41, kun aloin odottaa kuopusta. Mulle vain sanottiin, että seerumiseula kuitenkin hälyttää iän takia, joten ei tehdä sitä. Np-ultra taas oli 2,8 mm eli alle 3 mm:n, joka oli raja päästä jatkotutkimuksiin.

Vierailija
26/28 |
26.01.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

lääkäreinä Halmesmäki ja Ulander (ekalla yrityksellä ei onnistunut istukan vaikean sijainnin takia)

En Hiilesmaata, mutta tottahan voi käydä julkisellakin hyvä tuuri ja tutkimuksen tekee hyvä lääkäri. Et voi kuitenkaan sinne kävellä ja sanoa haluan, että Halmesmäki tekee tutkimuksen. Siellä on milloin mikäkin lääkäri ja erikostuvat lääkärit. Täytyy heidänkin harjoitella. Lisäksi on se ero, että kunnallisella jatkotutkimuksiin ohjataan veriseerumitestin jälkeen. Istukkabiopsiaa ei edes tehdä ja sen voi tehdä suoraan joviikolla 10. Ainakin itse halusin toedon mahdollisimman varhain.. Enviikolla 18 kuten ystäväni sai kunnallisella. Hänellä oli Down. Tieto lisää tuskaa voi olla totta. Itse kanssa kehotan miettimään mitä tutkitulla tiedolla tekee ja miten paljon haluaa tietää. Me päätimme, että olisimme keskeyttäneet raskauden jos olisi ollut esim. Down. Siksi oli hyvä, että tulo tuli ennen vko 12. Kukin tavallaan. Hyvää jatkoa

Vierailija
27/28 |
26.01.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla ei yhdistelmäluku hälyttänyt, vaikka ikää oli 38,5 v. Kuitenkin perinnöllisten syiden takia tehtiin lapsivesitutkimus, jossa kaikki kromisomit oli normaaleja. Ymmärsin niin, että julkisella puolella tutkitaan vain tietyt kromisomit, mutta esim. minulla tutkittiin kaikki, kun tutkimus tehtiin yksityisellä.

Vierailija
28/28 |
26.01.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

kromosomivikoja, vaikka kaikki kromosomit onkin tutkittu.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kaksi kaksi viisi