Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

38-v suoraan istukkabiopsiaan/lv-punktioon (HKI)?

Vierailija
26.01.2013 |

Selailin hieman noita nt-ultran ja seerumiseulan yhdistelmälukuja ja riskirajoja ja jäin siihen käsitykseen, että esim. 38 vuoden ikä nostaa riskiä niin paljon, että jää automaattisesti alle 250:n. Ja se kai on se raja, että tarjotaan jatkotutkimuksia. Niihinhän ei ole pakko mennä jne. mutta jos tuo ikä nostaa riskiä noin paljon niin miksi "vanhoja" ei ohjata suoraan tarkempiin kokeisiin? Vertailulukujen keräämiseksikö?

Kommentit (28)

Vierailija
1/28 |
26.01.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

tuohon yhdistelmäseulaan?

Ap

Vierailija
2/28 |
26.01.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Verikokeen perusteella rikini oli 1/300, ja np-ultra ok. Minut ohjattiin verikokeen tulosten takia sikiöyksikköön, jossa siamme tietoa lv-punktiosta ja mut ultrattiin. Olis tehty punktio jos halusin, mutta kieltäydyin. Olin melkein 39 v. ja ikäni mukaan riski oli jotain 1/200. Verikokeen mukaanhan mun riski oli pienempi :-). Ja keskenmenonriskihän on ainakin 1/200. Kun olin vuosia lasta toivonut, en voinut riskeerata punktion takia lapsen henkeä. Terve poika syntyi sit ajallaan.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/28 |
26.01.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse jotenkin "automaattisesti" osallistuin tähän yhdistelmään, kun neuvolassa kehotettiin ja nyt vasta aloin tarkemmin tuota asiaa selvittämään. Verikokeet on otettu jo ja ultra vielä edessä.

Kuinka pian NT-ultran jälkeen muuten sait lähetteen tuonne konsultaatioon?

Ap

Vierailija
4/28 |
26.01.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

NKL:n äitipolilta kuulin, että noiden seerumikokeiden tuloksia joutuu odottamaan jopa useamman viikon sen NT:n jälkeen. Ja neuvolassa sanottiin, että sen riskiluvun kuulee sitten NT-ultrassa.

Vierailija
5/28 |
26.01.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen mennyt suoraan yksityiselle istukkabiopsiaan tai mikäli sitä ei ole voinut tehdä, on tehty lapsivesipunktio. Istukkanäytteessä on se etu, että tehdään samoilla viikoilla kuin yhdistelmäseula ja tuloksen olen saanut vk12 mennessä.

Yksityisellä voi valita lääkärin. Näiden toimenpiteiden kohdalla lääkärin kokemus ja ammattitaito korreloivat keskenmenoriskiin. Kunnallisella tekijä voi olla kuka vaan. Itse kävin lääkärillä pk seudulla, joka on erittäin kokenut ja taitava. Hänen kohdallaan keskenmenoriski lapsivesipunktiossa on 0,3% luokkaa, kun toisille lääkäreillä se on ilmoitettuna 1.5-2% luokkaa. Lääkärin kokemus ja taito on siis merkittävässä roolissa. Istukkabiopsioiden kohdalla tekijöitä ei edes ole niin paljon. Kannattaa kysyä myös lääkäreiltä. He ovat ainakin yksityisellä puolellla auliisti kertoneet tosi hyvistä lääkäreistä ketkä osaavat homman. Eroja tosiaankin on.

Vierailija
6/28 |
26.01.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

En muista enää milloin sain tiedon, mutta np-ultran jälkeen. Neuvolasta terkka soitti minulle, että verikoe "hälyti" ja hän oli jo varannut minulle (meille) ajan sikiötutkimusyksikköön seuraavaksi aamuksi. Sikiötutkimusyksikössä saimme paljon tietoa riskeistä, testeistä yms ja saimme kyselle. Sitten ultrattiin, ja lääkärin mukaan kaikki näytti hyvältä. Saimme itse valita otetaanko lv-punktio vai ei. Emme kokeneet painostusta kumpaankaan suuntaan. Lääkäri jotain saoi, ettei tämä ole kellosepäntyötä, takuuta ei koskaan voi antaa. Ja niinhän se on, mitkään kokeet ei takaa tervettä lasta.

Vierailija
7/28 |
26.01.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

lääkäriltä, kun kieltäydyin tarjotusta testistä. Ja tuo 0,3 % tarkoitta kuitenkin yhtä keskenmenoa 333:sta. Jos vammaisuden riski on 1/300, niin ollaan aika samoissa...

Vierailija
8/28 |
26.01.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Helsingissäkö kävit? Voitko antaa vinkkiä paikasta tai lääkärin nimikirjaimista, jos et ihan koko nimeä? Mietin vain, että jos tarvetta ilmenisi niin ei tarvitsisi alkaa soittelemaan ja kyselemään suosituksia lääkäreiltä.

Ap (jota pelottaa ja joka ymmärtää, että tuossa tutkitaan vaim muutamat kromosomit ja tervettä lasta ei mitkään kokeet takaa...)

Vierailija
9/28 |
26.01.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lapsivesitutkimus ja istukkabiopsia tutkimus on tosiaankin luotettava tutkimus, jossa lasketan kromosomit ja saadaan selville poikeeamat trisomiat yms. 21 trisomiahan on se ikäriippuvainen kromosomivirhe. Elikä down liittyy munasolujen vanheenemisprosessiin, mutta se voidaan siis tukia. Aina ja kaikille voi sitten tietenkin sattua mitä aa, mutta ymmärsin, että haluat tutkia juuri ikään liittyvää riskiä 21 trisomiaa. Näistä tutkimuksista saadaan kyllä paljon tietoa ja yhdessä ultran ja kokeneiden tutkijoiden kanssa paljon tietoa.

Femedassa on Teramo (entinen naistenklinikan ylilääkäri), Halmesmäki ( naistenklinikan ylilääkäri),

Heiltä saat asiantuntijatiwtoa aiheesta ja itse tutkimuksesta sekä siitä mitä niillä saadaan selville.

Vierailija
10/28 |
26.01.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ap

Vierailija
11/28 |
26.01.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olin 36-vuotias. Mä menin lapsivesipunktioon ja normaalit kromosit oli. Vauvakin vaikuttaa normaalilta. Mulle päätös oli helppo, koska riskiluki oli niin suuri. Jos se olisi ollut joku 1:150 olisi ollut vaikeampi päättää.

Vierailija
12/28 |
26.01.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

En tuolta Femedan sivuilta löytänyt hintatietoja. Mietin, että paljonko tuossa jää maksettavaksi.

Panikoin siis myös siksi, että olen kerran joutunut keskeyttämään raskauden sikiön olemattoman selviytymisennusteen vuoksi. Sen jälkeen kuitenkin normaali raskaus ja suoraan en tarkempiin tutkimuksiin pääse.

Ap

Vierailija
13/28 |
26.01.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vertailin itse hintoja. Gravididaksessakin oli hyviä lääkäreitä esim. Ulander ja Pirkko (en nyt muista sukunimeä, mutta varmaan löytyy). Femeda oli kuitenkin huomattavasti halvempi. Voi kun sinulle muistaisin koko lystin hinnan kela korvauksen jälkeen. Olisiko ollut 500-600€. Kyse on jokatapauksessa kalliista tutkimuksesta. Siellä tehdään kyllä noita veriseerumeitakin ja se on halvempi. Tekevät hyvän ultran sen kanssa, joten sekin voi olla mahdollisuus. Jotta saat tarkan hinnan, soita sinne ja kysy. Saavat sen sieltä sinulle. Femeda ja mehiläinen olivat kuitenkin ne, joissa oli järkevimmät hinnat. Grividitas huomattavasti kalliimpi, mutta kysy ihmeessä.

Vierailija
14/28 |
26.01.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja muut lukemattomat vammat tietenkin vielä jäävät. Joten lopultakaan ei hirveän paljon sitä tietoa saada verrattuna keskenmenoriskiin.

Vierailija
15/28 |
26.01.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ap

Vierailija
16/28 |
26.01.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tutkimus kattaa ihmisen 42 kromosomia, joista tutkitaan trisomiat ja vajeet. Myös esim. Sukupuolikromosomien poikkeamat. Jos katsot miten paljon muita poikkeavuuksia esiintyy esim. Jotakin ikromosomien osien puuttumisia tms. Ovat luvut äärettömän harvinaisia. Lisäksi nämä eivät ole ikäriippuvaisia kuten onnimenomaan 21 trisomia. Sen vuoksi tällainen tutkimus sulkee pois niin paljon, että se mitä ei voi tutkia, on jo nii harvinaista, että se kuuluu elämään. Kannattaa konsultoida lääkäreitä tutkimuksessa ja katso taulukot heidän kanssaan. Sieltä saa oikean tiedon ei täältä. Meiltä esim. Löyi tuossa tutkimuksessa tosi tosi harvinainen juttu kromosomissa.

Vierailija
17/28 |
26.01.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tutkimus kattaa ihmisen 42 kromosomia, joista tutkitaan trisomiat ja vajeet. Myös esim. Sukupuolikromosomien poikkeamat. Jos katsot miten paljon muita poikkeavuuksia esiintyy esim. Jotakin ikromosomien osien puuttumisia tms. Ovat luvut äärettömän harvinaisia. Lisäksi nämä eivät ole ikäriippuvaisia kuten onnimenomaan 21 trisomia. Sen vuoksi tällainen tutkimus sulkee pois niin paljon, että se mitä ei voi tutkia, on jo nii harvinaista, että se kuuluu elämään. Kannattaa konsultoida lääkäreitä tutkimuksessa ja katso taulukot heidän kanssaan. Sieltä saa oikean tiedon ei täältä. Meiltä esim. Löyi tuossa tutkimuksessa tosi tosi harvinainen juttu kromosomissa.

Vierailija
18/28 |
26.01.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

myös näkyvimmät rakenteelliset muutokset. Lukematon joukko pieniä rakennemuutoksia ei näy noissa tavallisissa tutkimuksissa. Eivätkä ne niin tavattoman harvinaisia ole ja vaikka osa sitä onkin, miitä on hyvin paljon erilaisia. Lääkäri osaa tämänkin kertoa.

Vierailija
19/28 |
26.01.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siis 15 korjaa. Kirjoitin 42 kun piti laittaa 46 sisältäen sukupuolikromosomit. Kiitos, kun korjasit.

Vierailija
20/28 |
26.01.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

HUSissa yhdessä paikassa: naisten klinikan sikiötutkimuskeskuksessa, jossa ovat töissä juuri nuo samat lääkärit, jota tekevät Helsingissä myös yksityisesti.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yksi seitsemän yksi