Mistä voi johtua, että vauvan paino noussut tosi paljon 2kk aikana, vaikkei syö paljoa???
Meillä on nyt 10kk ikäinen vauva, jonka paino oli 2kk aikana noussut noin 3,5kg ja poika ei todellakaan syö mitenkään paljon.
Syntyessään poika painoi 2690g ja pituutta oli 49cm. Syntyi ihan laskettuna päivänä, mutta napanuorassa oli iso solmu, jonka takia paino oli alhainen.
Poika on siis alkanut saada kiinteitä 5kk iässä
Tässä ateriarytmi, joka on ollut noin 7kk ikäisestä, myös määrät melko samoina pysynyt, kun poika ei suostu syömään enempää.
Aamulla syö puuroa noin 1-1,5dl ja puolet pienestä pilttipurkista hedelmäsosetta
Päiväruoaksi syö vajaan pikkupurkin (puolet tai 3/4) ruokaa ja päälle puolet pienestä pilttipurkista hedelmää
Välipalaksi 3/4 tai koko pieni purkki hedelmää tai sitten noin puolet pienestä pilttipurkista jogurttia tai rahkaa
Iltaruoaksi syö taas vajaan pienen pilttipurkin (puolet tai 3/4) ruokaa
Iltapalaksi syö 1-1,5dl puuroa ja puolet pienestä pilttipurkista hedelmää.
Maitoa menee päivässä arviolta 400-700ml, poika ei ole herännyt öisin 7kk iän jälkeen.
Laitan tähän nyt myös pojan painon ja pituuden aina tähän 10kk ikään asti.
1kk 4150g ja 52cm
2kk 5695g ja 55cm
3kk 7105g ja 63cm
4kk 8570g ja 66cm
5kk 10kg ja 68cm
6kk 11,3kg ja 71cm
8kk 12,7kg ja 77cm
10kk 15,9kg ja 82cm
Kommentit (21)
Aika janna painoa aika paljon vaikka syo ihan normaalisiti , pitka vauva kuitenkin =) kannattaa layda laakarissa jos siella olisi jonkunlainen , hidas aineenvaihdunta esim? jonkun lainen ruuan sulatus ongelma, itse en onneksi usko etta oisi mistaan vakavasta kyse, mutta kaypi laakarissa he osavat auttaa , esim ihan lastenlaakarin paivystyksessa jorvi, Helsingin lastenklinikka jos pk seudulla asutte =) konttaako vauva ? kaveeeleeko jo ?
meillä tyttö on ottanu 2kk lähtien 2kg kuukaudessa ja nyt kolme kk rauhallisempaa, mutta oli 6kk neuvolassa 12,5kg ja neuvolantäti sanoi, että omilla käyrillään kasvaa... toki pituuttakin jo 75cm. seuraa isoveljensä käyrää ja isoveli on aivan normaalikokoinen nyt 2,5vuotiaana eli 98cm ja 15kg :) itse olin asiasta huolissani, mutta neuvolantäti ei.. mutta jos asia huolettaa kannattaa ottaa asia puheeksi ihan oman mielen takia :) ja meidän tyttö syö kotiruokaa. itse keitettyjä vihanneksia, kaurapuuroa jne... :) Terve upea tyttö meillä!
Pitka poika =) 2v tyttoni on 92 cm ja 14 kg, mutta siina 2v iassa hoikistuvat kun juoksevat ympari asuntoa, 5 v on 120 cm ja 24 kg molemmat tyttoja. Laakari voisi osata neuvoa, ehka hidas aineenvaihdunta esim ?
darling
..kysyitkö asiasta 10kk neuvolassa? :)
.. joko poikanne liikkuu? ainakin meillä paino tasoittunut pojalla kun juoksentelu alkoi. Kannattaa soittaa neuvolaan, niin he osaavat varmasti parhaiten asiaan ottaa kantaa, ei tämä palsta! :)
Noita määriä oli helpompi kertoa noissa pilttipurkeissa, koska niihin laitan aina annokset valmiiksi.
ap
En osaa vastata painonkehitykseen, mutta miksi ihmeessä lapsi syö vain purkkiruokaa? Miksette tee hänelle ruokaa tuoreista aineksista?
siellä katsotaan miten on kasvanut. Tarvittaessa kait sitten jatkotutkimuksiin.
Itse kyllä mietin, että josko käyttäisin poikaa yksityisellä, saisi ainakin jonkinlaisen mielenrauhan.
Itse olen vain vähän ihmeissäni, miten paino voi yhtäkkiä noin paljon nousta, kun ruokamäärät ei ole lisääntyneet vaan pysyneet samana.
Poika konttaa ja koko ajan hereillä ollessaan on liikkellä ja kovasti yrittää nousta myös tukea vasten.
Poika on siis kyllä ikäisekseen pitkä, sen tiedän ja pituus tulee varmasti meiltä vanhemmilta, koska ollaan molemmat pitkiä.
Kyseessä siis meidän esikoinen eikä aiempaa kokemusta kauheasti ole.
ap
Aika janna painoa aika paljon vaikka syo ihan normaalisiti , pitka vauva kuitenkin =) kannattaa layda laakarissa jos siella olisi jonkunlainen , hidas aineenvaihdunta esim? jonkun lainen ruuan sulatus ongelma, itse en onneksi usko etta oisi mistaan vakavasta kyse, mutta kaypi laakarissa he osavat auttaa , esim ihan lastenlaakarin paivystyksessa jorvi, Helsingin lastenklinikka jos pk seudulla asutte =) konttaako vauva ? kaveeeleeko jo ?
pitää mennä ensi kuussa lisäkäynnille, jossa katsotaan taas pituus ja paino ja ehkä jossain vaiheessa jatkotutkimuksiin, jos on aihetta.
Terkkakin ihmetteli painonnousua, kun kerroin määrät mitä ja miten paljon/vähän poika syö ja on kuitenkin koko ajan liikkeellä hereillä ollessaan, just malttaa olla syömisen ajan paikallaan ja nukkuessaankin usein liikkuu.
ap
..kysyitkö asiasta 10kk neuvolassa? :)
Alle vuoden ikäisen paino ei nouse parissa kuukaudessa kolmea kiloa normaalilla syömisellä. Poika käy salaa jääkaapilla, kotivaralla ja kioskilla.
Ostitte siis Piltti-purkkeja, kippasitte sisällöt biojätteisiin. Ostitte purkit vain annostelua varten. Uskokoon ken tahtoo.
Et ole ainoa jonka lapsi saa valmisruokia. Ei niitä olisi kaupassa isoja hyllyllisiä jos vain purkkien takia ostettaisiin. Purkit eivät ole kertakäyttöisiä.
Ei saa purkkiruokaa vaan ihan itse tehtyä, mutta Noita määriä oli helpompi kertoa noissa pilttipurkeissa, koska niihin laitan aina annokset valmiiksi.
ap
En osaa vastata painonkehitykseen, mutta miksi ihmeessä lapsi syö vain purkkiruokaa? Miksette tee hänelle ruokaa tuoreista aineksista?
ja ei oikeasti syö tuon enempää kuin aloituksessa kirjoitin.
Poika on pitkä ikäisekseen, mutta tuo yhtäkkinen suuri painonnousu ihmetyttää niin meitä vanhempia kuin myös neuvolaa.
ap
Alle vuoden ikäisen paino ei nouse parissa kuukaudessa kolmea kiloa normaalilla syömisellä. Poika käy salaa jääkaapilla, kotivaralla ja kioskilla.
On kyllä saanut kaupan purkkiruokaa sillon, jos on oltu esim. ostoksilla ja oma tekemä ei säilyisi, kun asutaan pienellä paikkakunnalla ja jos mennään isommalle paikkakunnalle ostoksille niin jo matkaan menee noin tunti.
ap
Ostitte siis Piltti-purkkeja, kippasitte sisällöt biojätteisiin. Ostitte purkit vain annostelua varten. Uskokoon ken tahtoo.
Et ole ainoa jonka lapsi saa valmisruokia. Ei niitä olisi kaupassa isoja hyllyllisiä jos vain purkkien takia ostettaisiin. Purkit eivät ole kertakäyttöisiä.
Ei saa purkkiruokaa vaan ihan itse tehtyä, mutta Noita määriä oli helpompi kertoa noissa pilttipurkeissa, koska niihin laitan aina annokset valmiiksi.
ap
kasvanut reippaasti, on toki kerännyt painoakin, mutta ehkäpä se tarvii sitä kasvuun...
Mutta mun mielestä lapsi kyllä syö melko paljon, vaikka ap:n mielestä vähän...
Ala antamaan sille noiden hedelmäsoseiden sijaan, joissa siis paljon sokeria, niin porkkanaa, kurkkua tms järsittäväksi, ei siis soseena. Jugurttia ha purkillinen hedelmäsosetta on aivan turha välipalaksi.
Normaali 1v painaa saman verran keskimäärin kuin sinun poikasi ilo jo 5-6kk vanhana. Miten ihmeessä jaksat nostella noin painavaa pyllypesuille yms:/ Kaverin 1,5 vuotias painoi aikoinaan 15kg ja aivan älytön pontso oli se tyttö ja se söi herkkuja paljon joten siinä syy. Mun just 3v täyttänyt poika on 16kg/98cm ja on keskikäyrällä..
Varmasti lapsi näyttää jo syöttöporsaalta? Jos ette vanhemmat ole pitkiä ja rotevia/paksuja, niin lääkäriin ja äkkiä tuon lapsen kanssa!
ym. järsittäväksi, mutta poika ei ole oikein innostunut.
Sen sijaan opettelee kyllä itse innokkaasti syömään, aika sottaavaista kyllä vielä...
Ruoassakin, jos on vähänkään enemmän kokkareita, niin meinaa oksentaa.
ap
kasvanut reippaasti, on toki kerännyt painoakin, mutta ehkäpä se tarvii sitä kasvuun...
Mutta mun mielestä lapsi kyllä syö melko paljon, vaikka ap:n mielestä vähän...
Ala antamaan sille noiden hedelmäsoseiden sijaan, joissa siis paljon sokeria, niin porkkanaa, kurkkua tms järsittäväksi, ei siis soseena. Jugurttia ha purkillinen hedelmäsosetta on aivan turha välipalaksi.
Mieheni (ja lapsen isä siis) on 198cm pitkä ja vartaloltaan sanoisinko roteva. Enkä tarkoita ylipainoista rotevalla. Minä olen itsekin melko pitkä eli 178cm ja normaalipainoinen.
Kyllähän tuo poika painaa ja nostelu ottaa voimille. Ei kyllä ulkoisesti vaikuta noin painavalta kuin mitä vaaka näyttää ja samaa mieltä on siis muutkin kuin vain minä ja mies ja he eivät sano niin vain siksi, etteivät totuutta uskaltaisi sanoa.
Netistä olen katsellut noita lasten keskipituuksia ja sieltä siis huomannut, että poiko on TOSI painava niihin verrattuna.
ap
Normaali 1v painaa saman verran keskimäärin kuin sinun poikasi ilo jo 5-6kk vanhana. Miten ihmeessä jaksat nostella noin painavaa pyllypesuille yms:/ Kaverin 1,5 vuotias painoi aikoinaan 15kg ja aivan älytön pontso oli se tyttö ja se söi herkkuja paljon joten siinä syy. Mun just 3v täyttänyt poika on 16kg/98cm ja on keskikäyrällä..
Varmasti lapsi näyttää jo syöttöporsaalta? Jos ette vanhemmat ole pitkiä ja rotevia/paksuja, niin lääkäriin ja äkkiä tuon lapsen kanssa!
silmään, oli se, että nyt oli tullut painoa, mutta ei niin hirveästi pituutta. Noh 3cm on ihan riittävästi tietty, mutta saattaa olla, että kuukauden päästä pojalla on senttejä pari lisää ja paino tasaantuu.
Meillä oli lapsella tilanne, että ensin oltiin tarkkailussa, kun paino ei noussut, sitten kun pituutta ei tullut. Sitten vanha neuvolantäti vaan sanoi, että tämä on sik-sak -lapsi. Hassua on, että näin on vielä kouluiässä. Lapsi pyöristyy syksyllä ja keväällä venyy.
Pojilla on tapana myös kasvattaa painavaa lihasmassaa paljon, kun alkavat liikkua.
Ja jos poika kakkaa ja pissaa normaalisti ja on virkeä, niin tuskin on mistään aineenvaihdunnallisesta sairaudesta kyse.
Turha myöskään verrata, että 2-vuotias painaa tuon verran. Vauvan ruumiinrakenne on toisenlainen ja ap:n vauva on 2-vuotiaana niin pitkä, että olisi todellinen rimpula 15-kiloisena.