Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Oletteko kokeilleet viljatonta diettiä?

Vierailija
25.01.2013 |

Mä olen kohta ihan pulassa kroppani kanssa. Iho allergisoi ja päänahka kuivuu, kutisee, naama kukkii, olo kuin ilmapallolla. Mietin että voisi kokeillä jonkin aikaa tuota viljatonta jos se auttaisi.

Kommentit (13)

Vierailija
1/13 |
25.01.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Etenkin suolisto-ongelmiini se auttoi, ei niinkään iho-ongelmiin. Mutta jospa sulla auttaisi niihinkin.

Vierailija
2/13 |
25.01.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

keliakia myös. Keliakin on sellainen juttu että siinä on oltava tosi tarkkana eikä sinnepäin. Moni keliaakikko voi esim. karppaamalla pitkittää ongelmaansa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/13 |
25.01.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä kokeilin joskus mutta mulle ei sopinut, mutta eipä mulla ole viljallisella mitään vaivojakaan.

Jos tuollaisia ongelmia kerran on niin todellakin kannattaa kokeilla että jos niinkin yksinkertainen asia kuin viljattomuus ne ratkaisisi. Jos ei ratkaise niin et ole menettänyt mitään.

Vierailija
4/13 |
25.01.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla ainakin parani atooppinen iho. Tosin samaan aikaan jätin kaikki turhat kemikaalit ja siirryin lopuissa luomukosmetiikkaan, mikä sekin saattaa vaikuttaa.

Vierailija
5/13 |
25.01.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

vehnän, rukiin ja ohran käytön syksyllä, ja kaikki vatsavaivat paranivat, samoin iho-oireet. Jos viljat aiheuttavat sinulle oireita, niin helpotus pitäisi tulla jo viikossa tai kahdessa. Siinähän sen sitten näkee. On kuitenkin tosi helppoa olla ilman noita mainitsemiani viljoja.

Vierailija
6/13 |
25.01.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

keliakia myös. Keliakin on sellainen juttu että siinä on oltava tosi tarkkana eikä sinnepäin. Moni keliaakikko voi esim. karppaamalla pitkittää ongelmaansa.

ap:n oireet viittaavat vahvasti keliakiaan, se on kyllä ehdottomasti suljettava ensin pois ennen kuin aloittaa omin päin diettejä. Keliakia voi pysyä lähes oireettomana mutta silti ohutsuolen nukkapinta on tuhoutunut ja se altistaa syövälle, osteoporoosille, anemialle...

-keliaakikko-

Vierailija
7/13 |
25.01.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

aamuisin munia ja kasviksia, normaalit lämpimät ateriat ilman pastaa tai leipää tms. ja illalla kaurapuuron.

Vierailija
8/13 |
25.01.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitä te syötte aamuisin ja muutenkin

Aamuisin hedelmäsmoothie ja maitokahvi täysmaidolla.

Muilla aterioilla ihan tavallista ruokaa, mutta ei leipää tai pastaa koska on viljaton. Perunaakin saa syödä ja riisiä jos ei karppaa vaan on muuten vaan viljaton, esim. koska viljat aiheutta oireita.

Vierailija
9/13 |
25.01.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

ap:n oireet viittaavat vahvasti keliakiaan, se on kyllä ehdottomasti suljettava ensin pois ennen kuin aloittaa omin päin diettejä. Keliakia voi pysyä lähes oireettomana mutta silti ohutsuolen nukkapinta on tuhoutunut ja se altistaa syövälle, osteoporoosille, anemialle...

onkohan niistä pikatesteistä mitään hyötyä?

-keliaakikko-

Vierailija
10/13 |
25.01.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitä te syötte aamuisin ja muutenkin

Syötkö itse vain pelkkää viljaa?

Vierailija
11/13 |
25.01.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos ihminen toteaa etteivät hänelle viljat sovi ja sitoutuu elelemään loppuelämänsä ilman viljoja, niin miksi pitäisi käydä hakemassa keliakia diagnoosi? Menettäähän siinä toki vähän rahaa, mutta muuten onko siitä jotain hyötyä?

Itselläni ei ole keliakiaa, mutta viljat eivät käy. Tulee mm. ihottumaa ja nivelkipuja.

Vierailija
12/13 |
25.01.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos ihminen toteaa etteivät hänelle viljat sovi ja sitoutuu elelemään loppuelämänsä ilman viljoja, niin miksi pitäisi käydä hakemassa keliakia diagnoosi? Menettäähän siinä toki vähän rahaa, mutta muuten onko siitä jotain hyötyä?

Itselläni ei ole keliakiaa, mutta viljat eivät käy. Tulee mm. ihottumaa ja nivelkipuja.

Että jos ihmisellä on keliakia niin hoitona on 100% gluteeniton ruokavalio. Ei muruakaan gluteenia. Ei siis samaa voita muun perheen kanssa, ei saman leivänpaahtimen käyttöä, ei samaa leikkuulautaa... Vain todella gluteenittomalla ruokavaliolla ohutsuolen nukkapinta pysyy terveenä ja syöpäriski alenee normaaliväestön tasolle.

Jos keliakiaa hoitaa ominpäin lähes gluteenittomalla dietillä niin ulkoiset oireet voivat helpottua, mutta perussairaus ei parane. Lisäksi keliakialla on liitännäissairauksia, jonka vuoksi diagnoosi on tärkeä.

Minulla gluteenialtistus aiheuttaa kutiavaa ihottumaa, vatsaoireita, hiustenlähtöä, anemiaa ja väsymystä sekä järkyttäviä nivelkipuja. Olen keliaakikko.

Toki viljat aiheuttavat samankaltaisia terveysoireita olematta välttämättä keliakiaa, mutta kyllä se jo oman terveytensä vuoksi kannattaa testata. Koska kohonnutta syöpäriskiä pelkkä viljaton dietti ei paranna.

Kannattaa pitää mielessä myös se, että Suomessa vain 1/3 keliaakikoista on diagnosoituja eli todellinen keliaakikkojen määrä on huomattavasti suurempi.

Keliakia kannattaa ensiksi testata verikokeesta, ihan oikeassa labrassa. Harvoissa tapauksissa (mm. omalla kohdallani) apteekin keliakiatesti näyttää virheellisesti negatiivista vasta-ainepuutokseni vuoksi. Jos vasta-aineet näyttävät positiivista, lopullinen diagnoosi tehdään koepalasta gastroskopialla.

Vierailija
13/13 |
26.01.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

kokeisiin, koska käsitin että sitä ennen on syötävä normaalisti myös viljoja, että nähdään onko suolinukassa vaurioita. Minä en kuitenkaan pelkän diagnoosin vuoksi halua kärsiä enää kaikkia niitä kipuja ja oheisvaivoja mitä minulla oli. Jotenkin se diagnoosi ei tunnu kaiken sen arvoiselta, kun lopputulemana söisin sitten kuitenkin kuten nyt. Ehkä sitten jonakin päivänä menen lääkäriin, nyt juuri on aina muuta tekemistä jota jatkuvat vatsavaivat haittaisivat.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kolme seitsemän kolme