Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Alkoholi raskauden alkuaikana

Vierailija
25.01.2013 |

Haluaisin kysyä onko kenelläkään samanlaista tilannetta kuin minulla? Kun tulin raskaaksi en heti tajunnut olevani raskaana, sillä minulle ei ole mitenkään epätavallista, että kuukautiset jäävät välistä.(Näin on käynyt usean vuoden ajan lähes jokatoinen tai kolmas kuukausi.) Kun seuraavatkin kuukautiset jättivät tulematta tein raskaustestin ja se oli positiivinen. Järkytyin, sillä tajusin, että olin käyttänyt muutaman kuukauden ajan (ollessani siis tuolloin jo tietämättäni raskaana) useita kertoja alkoholia ja suuria määriä kerralla. Lopetin alkoholin käytön kokonaan saadessani tietää raskaudesta. Onko kenelläkään samanlaisia kokemuksia? Pelottaa, että olen tahattomasti aiheuttanut vahinkoa vauvalle :(

Kommentit (4)

Vierailija
1/4 |
25.01.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

viikoittain. Valitettavasti olet voinut aiheuttaa lapsellesi vahinkoa.

Vierailija
2/4 |
25.01.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Neljän ensimmäisen raskausviikon aikana ei puhuta vielä alkiosta, vaan kohdun sisältöä kutsutaan munaksi eli ovumiksi. Tällöin solut ovat ns. totipotentiaalisia eli jokainen solu sisältää potentiaalin minkä tahansa elimen muodostamiseksi ja vaurioituneet solut korjaantuvat uusilla eikä epämuodostumia synny.

Aikaa viidennestä viikosta kahdennentoista viikon loppuun kutsutaan alkiovaiheeksi, jolloin elimet ja kudokset muodostuvat. Tämä ajanjakso on sikiön kehityksen herkin vaihe, jolloin alttius vaurioitua mm. alkoholin, lääkkeiden, tartuntatautien sekä ympäristömyrkkyjen seurauksena on kaikkein suurin.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/4 |
25.01.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Totipotentti aika kestää vain muutaman päivän. Se on ohi silloin kun alkio on kiinnittynyt kohtuun.

Vierailija
4/4 |
25.01.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Alkoholista on tullakseen jotain vaurioita, ne on niin valtavia, että aiheuttavat yleensä keskenmenon. Jos raskaus jatkuu ihan normaalisti, ei kannata murehtia yhtään. Et vonut tietää, joten lakkaa kantamasta syyllisyyttä.

Esikoisen raskauden kohdalla kävi kuten sinulla. Koko raskaus oli yhtä tuskaa ja syyllisyytta, mutta syntyi terve poika, joka nyt 4-vuotiaana opettelee lukemaan, on empaattinen ja varmastikin kehittyy ainakin ikätasonsa mukaisesti. Lakkaa siis murehtimasta :)

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kahdeksan viisi kaksi