Hermot menee joidenkin lasten vanhempiin.
Lasten kanssa voi todellakin monestakin asiasta keskustella, mutta vielä paljon enemmän on asioita, joista ei keskustella eikä neuvotella. Aikuinen on se, joka kuitenkin päättää, mitä tehdään, milloin tehdään ja miten tehdään.
Kummastuttaa, säälittää, hermostuttaa ja raivostuttaa monien vanhempien asenne lastensa kasvatukseen. koulussa sitten saamme eteemme lapsilauman joka kuorossa määkii, että "mun äiti sano, että mun ei tarvi tehdä sitä tai tätä", läksyt on tekemättä, kun mentiin illalla leffaan, tai meni niin myöhään harrastuksissa tms. Omaa lomaa otetaan milloin vain ja monien vanhempien mielestä riittää, että asiasta vain Wilman kautta ilmoitetaan.
Puhumattakaan siitä, että etukäteen vaaditaan ilmoitettavaksi kaikki tehtävät, mitä koulussa tullaa viikon aikana tekemään, voi pyhä jysäys.
Ja tässä siis vain muutama esimerkki...
Älkää pilatko lapsianne!!!
Kommentit (46)
kännykällään Wilmaan viestin yleisesti kaikille opettajille, että "sori unohdettiin ilmoittaa, mutta Matti, Maija ja Kalle ovat kolme viikkoa pois kun me mennään nyt reissuun, lento lähtee just. Me tehdään läksyt sitten jälkikäteen sinä ja sinä viikonloppuna."
Yksi lapsi otettiin huostaan, mutta äiti laittaa joka päivä viestiä opettajille ja tivaa, miten lapsella meni se ja se tehtävä. Samoin ko. äiti vaatii lapselleen tukiopetusta lisätehtävien muodossa viikoittain, vaikka lapsi sitten kieltäytyy tekemästä näitä opettajan kyseiselle lapselle varta vasten tekemiä lisätehtäviä, kerta toisensa jälkeen. Äiti repii pelihousunsa, jos Wilmaan ei vastaa saman päivän aikana - ja myös silloin, kun opettaja ilmoittaa, ettei enää tee turhaan lapselle lisätehtäviä, kun lapsi ei niitä siellä "kotona" kuitenkaan tee.
Mun lapseni ei vielä ole koulussa, mutta meidän perheessä lomat määräytyy ensisijaisesti kyllä sen kautta miten saadaan molempien töistä lomat järjestettyä samanaikaisesti. Ei olla kumpikaan missään kaupungin hommissa, niin sillon ei meille aina nämä perus lomaviikot ole se ykkösvaihtoehto.
Tässä tilanteessa voitaisiin kyllä hyvin lähteä myös koko perhe matkalle sellaiseen aikaan, kun ei ole koulujen loma-aika.
Olettaisin asian järjestyvän koulun puolesta ihan vaan sopimalla. Mä olettaisin opettajan "loman hylkäämisen" olevan vaan kateellisuutta tai kiusantekoa ja varmaan lähdettäisiin siitä huolimatta.
Eikö tosiaan voi arvioida edes sinne päin opintojen edistymistä mitä viikossa pitäisi hallita. Ei varmaan ole niin vakavaa, jos lapsi tekisikin muutaman tehtävän enemmän tai vähemmän. Lapsen ollessa poissa koulusta vastuu opiskelusta on vanhemmilla. Jos nyt puhutaan peruskoulun oppilaista, niin en näkisi tätä poissaoloasiaa ainakaan kovin suurena asiana. Vaikeampiakin asioita varmaan työelämässä voi kohdata opettajakin.
Ja noista opettajalle aiheutuvista lisätöistä tulee kyllä mieleen, että ihan se on opettajasta itsestä kiinni kuinka paljon tarkastettavaa itselleen vapaa ajalle haalii.
Oma lapseni ei ole vielä kouluikäinen mutta omasta nuoruudestani muistelen seuraavaa
Minä ja veljeni olimme usein poissa vanhempien suostumuksesta. Lomailimme auringossa useita viikkoja ja sattuipa niitä päiviä, kun emme vain jaksaneet mennä kouluun. Aina saatiin läksyt lomalle mukaan. Joskus oltiin luettu liian pitkälle, mutta ei se tuntunut haittaavan. Joskus jäimme hieman jälkeen, mutta sitten otettiin muita kiinni. Aina pysyttiin kuitenkin hyvillä keskiarvoilla mukana.
Veljeni on KTM, minä tänä keväänä valmistuva DI.
Miten tämä on nykyään niin paljon hankalampaa?
- Lapseni kertoi, että ei häirinnyt tunnilla. Häirintä-merkki siis on aiheeton.
- Lapseni ei ole tupakoinut. Uskon mieluummin lastani kuin teitä opettajia.
- Lapseni lähtee huomenna Intiaan kuukaudeksi. Läksyt, kiitos.
Tulla menolla lapsi päätyy amikseen....mutta vanhemmat päättää.....ihana curling
Ja missä on lasten yksilöllisyys? Tottakai tietty suunnitelma tehdään, mutta riippuu ihan lapsiryhmästä miten hommat etenee. Olisi aika kauheaa että tiettyä suunnitelmaa pitäisi noudattaa orjallisesti. Kyllä opetuksessa pitää otta huomioon, lapsilta itseltään nousevat teemat ja opetuksen tulee joustaa lasten tarpeiden mukaan. Joitain asioita ei vain opitakaan niin nopeasti ja on pakko JOUSTAA ja käytää tiettyyn asiaan hieman enemmän aikaa. Itse pyrin tekemään tietyn lukuvuosisuunnitelman ja jaksosuunnitelmat esim.reaaliaineisiin, mutta muuttelen niitä tarpeen mukaan. Yleensä viikonloppuisin katson mitä seuraavalla viikolla tehdään, mutta siitäkin joustetaan jos joku asia tuntuu hankalalta ja siihen tarvii käyttää enemmän aikaa.