Coton de tulear, Bichon Frise, Bichon Bolognese vai Maltankoira?
Kokemuksia näistä koirista? Mikä rauhallisin?
Entä millä koiralla vähiten tulee ruskeaa nestettä silmistä?
Kommentit (64)
[quote author="Vierailija" time="10.04.2014 klo 20:58"]
[quote author="Vierailija" time="10.04.2014 klo 20:49"]
[quote author="Vierailija" time="10.04.2014 klo 20:42"]
[quote author="Vierailija" time="10.04.2014 klo 20:36"]
[quote author="Vierailija" time="10.04.2014 klo 20:07"]
[quote author="Vierailija" time="10.04.2014 klo 19:42"]
[quote author="Vierailija" time="10.04.2014 klo 19:26"]
Ota joku terve rotu. Kyllä niitä pienissäkin roduissa on, joita ei ole jalostettu sairaiksi. :(
Mulla tekee pahaa just toi kun silmät punoittaa, vuotaa ja rähmii koko ajan. Miltähän se oikein koirasta tuntuu..
[/quote]
Kaikki aloittajan luettelemat rodut ovat koirarotujen terveimmästä päästä. Varsinkin maltankoira on erittäin terve rotu, sillä ei ole mitään perinnöllisiä sairauksia.
[/quote]
Hassua! Minun mielestäni moni iso pystykorvainen "ei-niin-hieno" koirarotu vaikuttaa paljon terveemmältä. Kai olin sitten väärässä.
[/quote]
Nuo eivät kyllä salettiin ole terveimmästä päästä, päinvastoin. Ylijalostettuja kaikki.
[/quote]
Kyllä nuo ovat terveimmästä päästä. Ota asioista selvää, äläkä ole ennakkoluulojesi varassa.
[/quote]
Ei tasan ole. Ei kannata uskoo kaikkea mitä kasvattajilta kuulee tai Wikipediasta lukee.
[/quote]
Kyllä ne ovat terveimmästä päästä. Sinä näköjään uskot kasvattajien höpinöitä ja Wikipediaa.
[/quote]
Perustele kantasi ihmeessä! Bolognese ja maltese ei taida ees kuulua PEVISAan... Noista neljästä cottoni taitaa olla kaikkein tervein.
[quote author="Vierailija" time="10.04.2014 klo 20:04"][quote author="Vierailija" time="10.04.2014 klo 19:53"]
Onko näistä roduista joku kova haukkumaan? Ts. mikä haukkuu vähiten?
Entä onko joku näistä niin pieni kooltaan, että sen (hänet:)) voi ottaa mukaan lentokoneen matkustamoon?
[/quote]
Coton de tuléar on hiljaisin. Muut ovat herkkähaukkuisia.
Matkustamoon otettavien koirien kokorajat vaihtelevat eri lentoyhtiöillä. Finnairilla raja on muistaakseni 8 kg. Painoon lasketaan mukaan koiran kuljetuslaukku. Nämä kaikki neljä rotua ovat niin pieniä, että luultavasti pääsevät matkustamoon ainakin Finnairin lennoilla. Jollakin lentoyhtiöllä painoraja on 5 kg. Siihen kaikki eivät välttämättä aikuisena sovi. Maltankoira on noista roduista pienin, joten sillä on suurimmat mahdollisuudet päästä mastkustamoon.
[/quote]aika yksilöllistä, mulla on cottoni joka räkyttää kokoajan, kun taas pystykorvani istuu vieressä ja kattoo kummasti et mitä toi huutaa :D
Ainakin kaikki mun tietämät cotonit on ihania ja seurallisia :)
Vitsit kun nuo havannat on ihkuja, juuri sellaisia terhakoita "elokuvakoiria". Toki siis lyhkäsemmällä turkilla, ei näyttelykunnossa.
Meillä on aikuinen coton de tulear uros, pitkässä turkissa ollut aina. Pesu, föönaus ja harjaus kerran viikossa, kurakeleillä tassujen ja mahan pesu + föönaus joka lenkin jälkeen. Takkuja tulee herkästi ja turkin selvittelyyn menee aikaa. Silmien alla + suupielissä on ruskeaa, ei lähde pesussa, mutta ei mielestäni rumenna koiraa. Käydään ahkerasti näyttelyissä, muuten kotikoirana. Seurallinen, kiltti ja tottelevainen. Ei hauku. Jaksaa lenkkeillä, mutta ei vaadi pitkiä kävelytyksiä. Helppo ja kiva koira.
Meillä on Bolognese. Luonne on aivan ihana, ihmisiä rakastava seurakoira. Helppo kouluttaa. Turkki on hankala hoitaa, mutta jos ei näyttelyihin aio, koira on ihan söpö myös trimmattuna, jolloin turkin hoito helpottuu. Allergiat ovat yleisiä, meillä loppui vatsa-, silmä- ja iho-oireet kun siirryttiin allergiaruokiin. Ja, toisin ku joku väitti, tämä rotu ei juurikaan hauku:)
Samantyylisiä rotuja ovat tosin nämä kaikki, Cotonkin on aivan ihana. Ja nuo kaikki muutkin! Bolossa minua miellyttää sen siro rakenne, Friset saattavat esim. kasvaa yllättävänkin isoiksi.
18!
Sä et nyt oikein tajua et jos pystyy pesemään kissan ja leikkaamaan kissan kynnet niin koiran pitäminen ei voi olla vaikeaa.
Kokeileppas pestä kissa ja tuunata se, sekä leikata kynnet niin tiedät mistä puhun.
Koiran hoito ei ole mitään tiedettä ja jos meillä on kaksi ragdoll kissaa ja ne on erittäin hyvin hoidettuja niin miksei se meille tuleva koira olisi hyvin hoidettu.
Musta monet koiran omistajat nostattaa sitä koiran hoitoa et niin vaativaa ja sitä ja tätä. Harjaan minä kissojanikin ja eipä tuo iso vaiva ole.
Jos haluan valkokarvaisen koiran niin sen ostan ja ei yksikään kasvattaja kieltäydy mulle myymästä, kun on jutellut kanssani.
Nimittäin hoidan eläimen, kun eläimen hyvin. Tietenkin ruoka on laadukasta ja kissojanikin leikitän päivittäin. Nehän seuraa mua kuin hai laivaa.
Onhan mulla näyttöä eläinten hoidosta ja kun mun kissat näkee ja kuinka paljon niihin on panostettu niin ei tasan tarkkaan kukaan sano mulle ettei myy mulle koiraa ja kyllä olen varannut koiraan 2000 euroa rahaa. Ragdoll kissakin maksaa 800 euroa. 17
Nosto.
Suosituksia? Havanna, malta vai bolognese? Toiveena iloinen seurakoira lenkille ja touhuamaan ala-asteikäisten kanssa. Toiveena pitää turkki helppohoitoisena lyhyenä ja ettei irtoaisi karvaa. Toiveena, että olisi koulutettavissa tottelevaiseksi ja vähähaukkuiseksi kotikoiraksi. Kehu rotusi!
Vierailija kirjoitti:
Nosto.
Suosituksia? Havanna, malta vai bolognese? Toiveena iloinen seurakoira lenkille ja touhuamaan ala-asteikäisten kanssa. Toiveena pitää turkki helppohoitoisena lyhyenä ja ettei irtoaisi karvaa. Toiveena, että olisi koulutettavissa tottelevaiseksi ja vähähaukkuiseksi kotikoiraksi. Kehu rotusi!
Saat kuule ihan sellaisen koiran, kun osaat kouluttaa. Mistään koirasta et voi olla 100% varma, että siitä tulee sellainen kuin haluat. Vaikka opaskoiraksi synnytetaan pentueita, niistä kaikki eivät vain sovi siihen hommaan.
Mun vanhemmilla havanan koira (ent. bichon havanais, nimi vaihtunut). Aivan ihana pieni otus. Tosi rauhallinen sylikoira. Ei räksytä, kun pentuna koulutettu(tosin olen kuullut että kouluttamattomina osaavat olla myös räksyttäjiä, aikanaan Kuubassa lajia käytettiin palatseissa pahojen henkien karkoittajina juurikin tuon tyhjälle räksyttämisen johdosta). Mun vanhemmat pitää sillä lyhyttä karvaa, koska eivät käytä näyttelyissä. Ihana kun ei tiputa karvaa ollenkaan :)
Nostan aihetta taas. Onko tullut uusia näkemyksiä:, malta, cotton vai bichon bolongese
Vierailija kirjoitti:
Meillä on maltankoira ja lapsemme rakastaa sitä ylikaiken. Koira oli ensiksi ja pelkäsimmekin miten se ottaa uuden tulokkaan vastaan, mutta aivan ihana kun lapsemme sitä saa halia ja leikkiä se kanssa (osaa kyllä olla myös leikkisä). Maltankoira on seurakoira ja on kokoajan lähellä, tykkää olla sylissä. On eniten leimautunut minuun, mutta tykkää toki kaikista perheenjäsenistä.
Meillä pidetään turkki lyhyenä, joten on helppohoitoinen. Ei me kylläkään pestä sitä kuin kerran kuukaudessa (jalat tietenkin kuran takia usein). Karvaa ei irtoa muuta kuin harjaamalla. On aika haukkuherkkä. Kyynelkanavat vuotaa, mutta ahkeralla pyyhkimisellä pysyy siistinä. Se kenneli mistä aikoinaan haettiin koira, niin heidän koirilla kenelläkään ei ollut vuotoa joten en tiedä onko se hoidosta, ruoasta vai koirasta kiinni vuotaako silmät.
Ei jaksa pitkiä lenkkejä max 45 min. On kaikkiruokainen (mm. kurkku,porkkana ja parsakaali sen herkkua).
Jos ottaisimme vielä toisen koiran se olisi maltankoira tai bichon bolognese. Bichon bolognesea silloin oltiin ottamassa, mutta oli sen verran harvinainen rotu suomessa ettei tarjontaa ollut paljon. En sitten tiedä nykyään. Jos haluatte aktiivisen koiran niin ottakaa joku muu kuin maltankoira, mutta jos sylissä pidettävää ja halittavaa haluatte niin sitten maltankoira.
Kuvauta se jos ei kerran jaksa kuin 45 min lenkkejä. Terve koira jaksaa kyllä. Paitsi onhan se kiva tuudittautua siihen, ettei sen kanssa tarvitse käydä paljoa ulkona.
cordon blöö sopii hyvin lapsiperheelle
Vierailija kirjoitti:
Meillä on havanais, aivan ihana. Pidämme sillä lyhyempää turkkia, ei ole näyttelykoira emmekä sellaista halua. Tosi reipas ja leikkisä, "iso pieni koira". Fiksu, oppii nopeasti ja nauttii uuden oppimisesta. Karvoittaa todella vähän.
meillä on valkoinen ja siksi kyynelneste näkyy tummanasilmänurkissa, mutta ei tule paljoa ja on superhelppo kammata pois kuivana.
aika kova vahtimaan. ;)
nukkuu hyvin, ei vaadi tosi pitkiä lenkkejä, mutta jaksaa juokulenkkejä jos haluat juoksuseuraa.
Voin sanoa tuon saman meidän coton de tulear-tytöstä. Mutta on lisäksi TODELLA lapsirakas ja varsinainen vahtikoira... Turkki olisi tosi työläs ja herkästi takkuava pitkänä. Niinpä pidän sen suht lyhyenä, etenkin kesäaikaan, jolloin koiralla itselläänkin on mukavampaa olla, kun ei paksu turkki kuumota. Ja omasta mielestäni meidän coton on jopa vielä suloisempi lyhyemmässä turkissa ja lyhyenä se turkki on helppo.
Meillä 4kk coton ensikoira! Aivan huikee otus. Rohkea kun paljon kulkee mukana joka paikkaan. Pentuturkki vielä helppo. Silmät pikkuhiljaa vuotaa vähemmän. Helppo kouluttaa ja ystävällinen. Liikunnan tarve noin 30min päivässä mutta jaksaa pidempääkin. Koiraelämän klovniksi kutsuttu. Vahva suositus lapsiperheeseen! :)
Niin ja coton ei hauku! Ihan pari kertaa olen kuullut kun ei saa huomiota halutessaan. :)
Itselläni bichon friseja ja aivan ihana rotu on❤️ tämä rotu tulee minulla olemaan elämäni loppuun asti. Rakastan kyllä kaikkia koiria, mutta tämä rotu on aivan erityinen❤️
[quote author="Vierailija" time="10.04.2014 klo 20:49"]
[quote author="Vierailija" time="10.04.2014 klo 20:42"]
[quote author="Vierailija" time="10.04.2014 klo 20:36"]
[quote author="Vierailija" time="10.04.2014 klo 20:07"]
[quote author="Vierailija" time="10.04.2014 klo 19:42"]
[quote author="Vierailija" time="10.04.2014 klo 19:26"]
Ota joku terve rotu. Kyllä niitä pienissäkin roduissa on, joita ei ole jalostettu sairaiksi. :(
Mulla tekee pahaa just toi kun silmät punoittaa, vuotaa ja rähmii koko ajan. Miltähän se oikein koirasta tuntuu..
[/quote]
Kaikki aloittajan luettelemat rodut ovat koirarotujen terveimmästä päästä. Varsinkin maltankoira on erittäin terve rotu, sillä ei ole mitään perinnöllisiä sairauksia.
[/quote]
Hassua! Minun mielestäni moni iso pystykorvainen "ei-niin-hieno" koirarotu vaikuttaa paljon terveemmältä. Kai olin sitten väärässä.
[/quote]
Nuo eivät kyllä salettiin ole terveimmästä päästä, päinvastoin. Ylijalostettuja kaikki.
[/quote]
Kyllä nuo ovat terveimmästä päästä. Ota asioista selvää, äläkä ole ennakkoluulojesi varassa.
[/quote]
Ei tasan ole. Ei kannata uskoo kaikkea mitä kasvattajilta kuulee tai Wikipediasta lukee.
[/quote]
Kyllä ne ovat terveimmästä päästä. Sinä näköjään uskot kasvattajien höpinöitä ja Wikipediaa.