Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Gallup usemman lapsen äideille, katso kysymys viestistä

Vierailija
24.01.2013 |

Siis kysymys koskee kotiäitejä, joilla alle kouluikäisiä lapsia ja vauva. Voi vastata myös teoreettisesti kuvitellen itsensä ko. tilanteeseen.

Meillä isommat lapset ovat 4- ja 5-vuotiaat, vauva on n. 4kk. Tällä hetkellä isommat ovat 1-2 päivää viikossa hoidossa 7h/päivä, muuten ovat 24/7 kanssani. Vauva on tietenkin kotona myös isompien lasten hoitopäivinä.

Kysymys kuuluu, tekisitkö kotitöitä esim. jonkin kaapin siivousta tms. muuta isompaa mitä lasten kanssa hankalampi tehdä, vai nauttisitko rauhallisesta päivästä vauvan kanssa tehden jotain mitä itse haluat tai vaikka nukkuen?

Kommentit (17)

Vierailija
1/17 |
24.01.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

yritin käyttää vauvan nukkuma-ajat ihan omaan rentoutumiseen jos vaan mahdollista, kyllä ne kaapit siinä säilyy siivomattakin sen aikaa kun yöt on rikkonaisia ja vauva ihan pieni.

Vierailija
2/17 |
24.01.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä on nyt tulossa neljäs lapsi, enköhän jatka samalla mallilla kuin kolmannenkin synnyttyä. Vapaa hetket otan rennosti, että jaksan.

Niitä kyllä oli harvassa, mutta onneksi kuitenkin joskus oli :)

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/17 |
24.01.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itsellä täällä juuri "tilanne päällä", siis isommat lapset ovat poissa ja vauvakin nukkuu päiväunia - mikä ihana rauha, mutta toisaalta jonkinlainen syyllisyys siitä, mitä kaikkea tänä aikana ehtisikään tehdä! Lisäksi meillä miehen asenne tuntuu olevan se, että nythän minulla on aikaa tehdä vaikka mitä, usein jättääkin jotain "tehtäviä" tälläiseksi päiväksi...siis tyyliin vaikka vihjaisee, että jos kerkeät, niin saunan voisi pestä, aargh miten raivostuttavaa!

Vierailija
4/17 |
24.01.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä en ainakaan kadu sitä, että vauvan ollessa hereillä seurustelin, ja nautin hänestä. Muutoikin tietysti isommista lapsista! Ja kun vaavi nukkui, lepäsin/nukuin usein itsekin. Työt hoituvat kyllä "siinä sivussa", ne Eivät lopu, vaikka kuinka tekisit..

Vierailija
5/17 |
24.01.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

en muutenkaan stressaa mitään siivous juttuja, meillä saa olla välillä sotkuistakin. Kunhan imuroidaan aika ajoin :)

Vierailija
6/17 |
24.01.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

mies siivoomaan,niin sanosin sille, että jos sauna kaipaa mielestäsi pesua niin pese itse. Mua ei kyllä mies alkais pompotteleen...

Vierailija
7/17 |
24.01.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

ja omatunto kolkuttelee, voihan sitä ottaa vaikka 1 kaappi/ pv ja lopuksi loikoilua.

Vierailija
8/17 |
24.01.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

silloin kun inspiraatio iskee. Tosin olen ollut kotona vauvan kanssa niin, että kaikki sisaruksetkin ovat poissa hoidosta, kotona kanssani nauttimassa vapaasta. Tekemistä on piisannut, mutta aamut ovat parhaita, kun ei ole kiire minnekään. Eikä olla likaan hukuttu.

Vierailija
9/17 |
24.01.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla isommat oli eskarissa ja koulussa joka päivä. En tehnyt suursiivoja vaan otin rennosti.

Vierailija
10/17 |
24.01.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

lisäksi kolme alakoululaista ja odotan seitsemättä rv33.

En ole vielä kertaakaan jäänyt vauvan kanssa kahden, mutta jos joskus sellainen ihme tapahtuisi, en hassaisi aikaa nukkumalla/siivoamisella, vaan piitkällä vaunulenkillä koirien kanssa!

Etköhän sä ehdi tehdä vähän kaikkia noita askareita, silloin kun isommat muualla, eli nukkua,siivota ja seurustella pikkuisen kanssa.

Vierailija
11/17 |
24.01.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Isommat lapset käyvät kerhossa 2 pvänä viikossa 3t.

Käytän sen ajan yleensä lenkittämällä koirat kunnolla. Samalla saan itse liikuntaa, raikasta ilmaa ja vauva nukkuu pitkät unet vaunuissa.

Auttaa jaksamaan.

Anteeksi, mutta itse en osaa edes ajatella sellaista vaihtoehtoa, että veisin isommat lapset päivähoitoon, kun olen itse vauvan kanssa kotona. Minusta päivähoito on tarkoitettu työssäkäyvien ja / tai opiskelevien lasten vanhemmille.

Vierailija
12/17 |
24.01.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

ja kaikki olivat kotona. Välillä oli päiviä, kun me vaan leikittii, laiskoteltiin ja tilattiin pitsat. Usein miten mä tein kotitöitä normaalisti lastenhoidon ohessa. Onhan aikuisillakin niitä hyviä ja huonoja päiviä, ja täytyy osata nauttia vain olemisesta. Jos löytyy energiaa, niin helppohan se on siivota kaappeja vauvan nukkuessa. Jos taas ei yhtään kiinnosta, niin ei se sotku minnekään karkaa.

Vierailija
13/17 |
24.01.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Just taas: isommat hoidossa ja vauvan kanssa kotona! Ja sitten on meitä, jotka ei saa sitä hoitopaikkaa, kun on TEITÄ ylilaiskoja. Siivoa edes niitä kaappeja!!!

Vierailija
14/17 |
24.01.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi 4- ja 5-vuotiaat on päiväkodissa edes sitä kahta päivää viikossa, ja vieläpä 7 tuntia?

(Ai niin, tän palstan vakioselitykset on ne, että "ne saa virikkeitä", "ne viihtyy siellä" ja "täällä ei ole kerhoja" tai se, että "helpompi saada se vauvakin työnnettyä pois kotoa sinne tarhaan kun isot siellä jo varaa paikkoja". Että näistä se syy varmaan löytyy. Vaikka oikea syy on se, että äiti pääsee niistä eroon edes hetkeksi. Valitettavasti.)

Vierailija
15/17 |
24.01.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hohhoijaa, jotenkin niin arvasin, että täällä porukka juuttuu tuohon päivähoitoasiaan. Ehkä olisi pitänyt jo avauksessa valottaa taustoja, mutta naiivisti kuvittelin, että se ei liity aiheeseen.

Enpä olisi itsekään arvannut, että minusta tulee äiti, joka on vauvan kanssa kotona ja vie isommat lapset hoitoon -ennenkuin tämä kuopus syntyi, eikä ollutkaan aivan terve, vaan hänellä on sellainen sairaus jonka takia olemme nyt ensimmäisten kuukausien aikana joutuneet ottamaan 5 äkkilähtöä sairaalaan, ja olemaan siellä aina n. viikon kerrallaan. Isommille lapsille oli kertakaikkiaan pakko vaihtaa kerho päiväkotipaikkoihin, jotta on varma hoitopaikka jossa voivat tarvittaessa olla. Mitenkäs olisitte itse hoitaneet ko. asian, onko vinkkejä?

Nyt on mennyt jo peräti 3 viikkoa ilman yhtään sairaalassakäyntiä, mutta en ole aivan vielä uskaltanut luopua paikoista, ja siksipä olen joutunut törmäämään tämän ketjun varsinaiseen aiheeseen - mitä tehdä sillä "omalla ajalla", kun lapset ovat ns. turhaan hoidossa. Ovat siis siellä 2 pv viikossa eli tavallaan kerhon sijaan, ei nyt varmaan pitäisi kenenkään elämää haitata kovin pahasti, varsinkaan kun maksetaan siitä kalleimman mukaan.

Voidaanko nyt palata asiaan?

ap

Vierailija
16/17 |
24.01.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

ja aikaa, jolloin kaikki olisivat esim. nukkuneet yhtä aikaa ei ollut. tein sen minkä voin.

Vierailija
17/17 |
24.01.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

4v, 2v ja vauva 3kk. Kyllä minä pystyn tekemään esim. kaappien siivousta heidän kotona ollessaan.

Jos sellainen tilanne tulisi, että olisin vauvan kanssa kahden, niin käyttäisin sen varmasti ulkoiluun ja lepäilyyn. Nyt kun 4v käy kerhossa 3x2,5h/vko niin ulkoilen 2v:n ja vauvan kanssa. Molemmat nukkuvat silloin rattaissa.