Onko mulla joku muukin psyykkinen sairaus kuin masennus?
On pitkiä kausia , jolloin ahmin ruokaa. Toivoisin pystyväni treenaamaan, mutta en jaksa, joten en liiku ollenkaan ja masentaa. En siis ahmimimsen jälkeen oksenna tai liiku, vaikka toivoisin pystyväni. Toivoisin myös pystyväni elämään lähes syömättä, mutta en pysty. Ja siksi masentaa. Joskus on ollut noin viikon kausia, jolloin olen treenannut tunteja päivässä ja syönyt n.500 kaloria päivässä ja olen tuntenut itseni terveeksi ja onnelliseksi. Paino on myös tippunut noina aikoina viikossa jopa viisi kiloa. Mutta sitten olen väsynyt ja alkanut taas ahmimaan ja masentunut.
Eli onko minulla jonkinnäköinen anoreksia, kun ajatusmallini on tällainen? Vai mitä tämä on?
En ole laiha, vaan BMI on lievän ylipainon alueella.
Kommentit (3)
Jäin vielä miettimään tota ahmimisjuttua, nimittäin että voiko sen tulkita oireeksi masennuksesta (lohturuokaa) vai onko kyseessä kuitenkin joku ihan oma juttunsa. Masennukseenhan liittyy joskus oireena liika syöminen ja painonnousu, mutta en ole varma, olisiko siinä kyse enemmän ruokamäärien kasvamisesta ja liikunnan puutteesta kuin ahmimisesta. On kai joka tapauksessa vähän eri asia tylsyyteensä syödä enemmän kuin tarpeellista ja harrastaa ahmimista, mutta sen tiedät itse varmaan paremmin. Netistä löytyy jotain tietoa sellaisista ongelmasta kuin compulsive overeating ja binge-eating.
t. keittiöpsykologi 2
Sain tuosta 500 kalorilla pärjäämisestä ja 4-5 tunnin liikunnasta(vähintään hölkkää) hurjaa nautintoa. Tuntuu, että minulla on tavallaan kaksi puolta, tuollainen anorektinen ja itsesäälissä rypeävä ahmija. Sitä mietin, että onko se normaalia?
t.ap
ei tossa kuvauksessa mun mielestä ole mitään, mikä ei selittyisi väsymyksellä (masennuksella) ja lievällä ylipainolla. Jos olet ylipainoinen, on ihan normaalia että haluat laihtua ja teet joitain yrityksiä sen saavuttamiseksi. Se, että yritykset kaikesta huolimatta epäonnistuvat ja että se käy itsetunnollesi, selittyy masennuksella. Ei silti, moni laihdutus- ym. elämäntapamuutosyritys on kaatunut ihan mukavuudenhaluunkin eikä välttämättä masennukseen. Joku 500 kaloria päivässä liikuntaan yhdistettynähän ei missään tapauksessa ole sellainen tila, jota terve ruumis pystyisi ylläpitämään.