Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Lapsen huoltajuusasiat, miten elatusmaksujen kans entä tapaamiset?

Vierailija
23.01.2013 |

Onko pakko käydä yhdessä lasten isän kanssa? Vai voinko käydä ensin yksin ja mies sitten itekseen?

Ja nuo elatusmaksut, jos mies kieltäytyy maksamasta niin voinko heti hakea kelalta sen?

Yksinhuoltajuuden haluan minä, mutta lapset saavat nähdä isäänsä sopimuksen mukaan tottakai.

Kommentit (15)

Vierailija
1/15 |
23.01.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sitähän AP itse juuri sanoikin et tapaamissopimus on eri asia kuin huoltajuus.

AP itse sanoi ettei hän edes mahdollisena yksinhuoltajana voi päättää tapaamisista vaan niistä tehdään erillinen sopimus.

Miksi ette lue vai ettekö ymmärrä luettua tekstiä?

T: ap

Kiitos vastauksista!

Vierailija
2/15 |
23.01.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos mies kieltäytyy, saat ne vasta monimutkaisten perintätoimine kautta Kelalta, älä siis laske niiden varaan talouttasi ollenkaan, ikinä.

Yksinhuoltajuutta et saa vain haluamalla, pitää olla erittäin raskaat syyt miksi isältä huoltajuus tai tapaamisoikeus vietäisiin. Eri asia, jos on siihen itse halukas.

Lapsilla on oikeus tavata vanhempaansa, et voi puuttua myöskään tähän. Vaikka isä olisi vankilakundi ja vaaraksi jopa lapsilleen, hän saa silti nähdä lapsiaan valvotuissa tapaamisissa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/15 |
23.01.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ole viemässä lapsilta isää tai isältä lapsia.

Mutta eikö ne tapaamiset sovita erikseen? Eli vaikka mulla yksinhuoltajuus niin tapaamiset on erikseen?

Eikö ole olemassa joku että kun mies kieltäytyy maksamasta elareita niin kela rupeaa silloin maksamaan ja perii sitten mieheltä?

Mies on suostuvainen yksinhuoltajuuteen. Se on kaikkien kannalta parhain vaihtoehto.

Vierailija
4/15 |
23.01.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sovitte vuoroviikkosysteemistä tai vaikka joka toisesta viikonlopusta ja puolikkaista lomista. Lastenvalvoja voi kirjata ylös. Jos teistä toinen alkaa hankalaksi, eivätkä tapaamiset toteudu, voitte kääntyä taas lastenvalvojan puoleen ongelmissa.

Vierailija
5/15 |
23.01.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sovitte vuoroviikkosysteemistä tai vaikka joka toisesta viikonlopusta ja puolikkaista lomista. Lastenvalvoja voi kirjata ylös. Jos teistä toinen alkaa hankalaksi, eivätkä tapaamiset toteudu, voitte kääntyä taas lastenvalvojan puoleen ongelmissa.

Niin en voi kuitenkaan esim tapaamisasioita määrätä, vaan ne sovitaan yhdessä lastenvalvojan kanssa.

Lapset alle 4v niin vuoroviikko ei tule kysymykseen.

Onkohan liikaa jos joka toinen vkl ja yks ilta/yö arkipäivänä? Siis isällään lapset.

Ap

Vierailija
6/15 |
23.01.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

vuoroviikko systeemi kyseeseen? Ja miks lapset jää sulle? Miks ei isälle? Meilläki vuoroviikot ja lapsi alle 4.

Vierailija
7/15 |
23.01.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

vuoroviikko systeemi kyseeseen? Ja miks lapset jää sulle? Miks ei isälle? Meilläki vuoroviikot ja lapsi alle 4.

Vuoroviikkoa, toinen lapsista vuoden. Ja miks lapset ei mulle jäis? Jos miehelle sopii että lapset on mulla ja yksinhuoltajuus niin mikä siinä on ongelma? Lapsia en ole mieheltä viemässä missään vaiheessa, jos se itse pysyy tervejärkisenä.

Ap

Vierailija
8/15 |
23.01.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

ja edes oikeusistuimet eivät hevin anna yksinhuoltajuutta lähivanhemmalle.

Ei, lähivanhempi ei päätä eikä sanele tapaamisia vaan ne sovitaan YHDESSä. Tähän ei huoltajuus liity mitenkään.

Elatusmaksuissa lasketaan lapsen elatuksen tarve ja siitä vähennetään lapsilisä. Loppuosa jaetaan vanhempien nettotulojen suhteessa; vähennetään kuluja ensin esim.asumiskulut ja lisätään tuloihin esim. asumistuki. Yleiset kustannukset 0-6 vuotiailla on laskettu olevan 291,-/kk.

Jos vanhemmalla ei ole elatuskykyä, Kela maksaa noin 150,-/lapsi/kk.

Vierailija
9/15 |
23.01.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

olis se vanhanaikainen, eli jokatoinen vkloppu ja yksi arki-ilta/yö.

Lastenvalvojalla ei ole pakko käydä yhtäaikaa, mutta kovin fiksua se olis, teette samalla tapaamissopimuksen että sen elarisopparin. Jos miehen maksettavaksi tulee X euroa, jota ei maksa sovittuna ajankohtana, kela maksaa minimin ja perii mieheltä.

Vierailija
10/15 |
23.01.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yksinhuoltajan oikeudet

Yksinhuoltajavanhempi voi päättää yksin lasta koskevat asiat neuvottelematta toisen vanhemman kanssa.

- asuinpaikka

- koulu

- matkustaminen/matkustuskielto ulkomaille

- terveydenhoito esim. terapiat

- tiedonsaantioikeus lasta koskevissa asioissa esim. koulusta tai sairaalasta

Varmaan paljon muutakin.

Jos vanhempien keskusteluyhteys on poikki, tämä on hyvä ratkaisu muuten varmaan ei.

Vierailija
11/15 |
23.01.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

huoltajuusmuoto kuin rajattu yhteishuolto, jota esim. käräjäoikeudet käyttävät kun nuijat vanhemmat käyvät valtataistelua.

Vierailija
12/15 |
23.01.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

muut on poikkeuksia; väkivaltaisuus, alkoholi tms.

Elatukseen vaikuttaa sinun tlot ja menot ja miehen tulot ja menot eli molempien elatuskyky.

Lapselle olisi hyvä kunhan kasvaa olla isän kanssa, isäkin on enemmän ja mieluummin kun ne tapaamiset ei ole vain kerran kuussa.

Yksinhuoltajalla on lähinnä passi. pankkitili ja sairaalatiedot ja muutto-oikeus.

Vierailija
13/15 |
23.01.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

se on juridinen juttu, jossa et tarvitse lupaa isältä lapsen koulupaikkaan, ulkomaille matkustamiseen ja lääkäriasioihin.

Sekoitat asian nyt jotenkin siihen oletko etävanhempi vai lähivanhempi...

Vai mihin lie sekoitat, mutta et todellakaan voi päättää sitä milloin lapset tapaavat isänsä vai tapaavatko ollenkaan. Tuollaisesta määräävät viranomaiset, jos alatte tappelemaan ja erittäin raju syypitää olla, että huoltajuus vietäisiin pois vasten tahtoa. Huoltajuuttaan ei menetä kuin... Paha lapsen pahoinpitelijä, pedofiili... En edes tiedä.

Vierailija
14/15 |
23.01.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

on varmasti viisain vaihtoehto jos toiseen vanhempaan ei ole oikein luottamista. Ja voihan yksinhuoltajuuden myöhemmin muuttaa yhteishuoltajuudeksi jos niin haluaa, eihän sen tarvitse olla lopullista. Toisin päin se ei olekaan niin yksinkertaista.

Vierailija
15/15 |
23.01.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sitähän AP itse juuri sanoikin et tapaamissopimus on eri asia kuin huoltajuus.

AP itse sanoi ettei hän edes mahdollisena yksinhuoltajana voi päättää tapaamisista vaan niistä tehdään erillinen sopimus.

Miksi ette lue vai ettekö ymmärrä luettua tekstiä?

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kaksi neljä kaksi