Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Auttakaa minua! Kauhukseni olen raskaana ja en tiedä mitä tulisi tehdä..

Vierailija
22.01.2013 |

Olen täysin suunnittelematta raskaana ja nyt pohdin, että keskeyttääkö vai ei. Asun maassa, jossa äidit menevät töihin 15 viikon äitiysvapaan jälkeen. Tuntuu, että se on todella aikaisin näin suomalaisen mielestä. Myöskin isovanhemmat ja muu tukiverkosto puuttuu. Olisi vain minä ja mieheni. Ahdistaa, kun en tiedä mitä tulisi tehdä.

Kommentit (26)

Vierailija
1/26 |
24.01.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

suhtautuisi moiseen potkuilla. Jos en palaisi 15 viikon äitiysvapaalta töihin, saisin ennen pitkää potkut.

Suomeen en voi muuttaa, sillä meillä ei ole varaa maksaa asuntolainaa täällä sekä vuokraa Suomessa. Pitäisi siis ylläpitää kahta asuntoa eri maissa. Emmekä halua asua erillään. Miehen palkalla emme yksistään pärjäisi edes täällä asuinmaassamme.

ap

Vierailija
2/26 |
24.01.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Täällä ainakin tuohon 15vkoon voi lisätä se, että sopii ensimmÄisinä vuosina työnantajan kanssa, etta voi tehdä 4/5 viikkoa. Se auttaa aika paljon. Yksi tuttu äiti tekee viisi päivää mutta lyhempiä, jotta on enemmän aikaa lasten kanssa, toiset tuntemani taas tekee neljâ normaalia pv ja yksi ylimääräinen vapaapv.

Yleensä verotus hieman helpottaa jos on vain yhden tulot ja lapsi, joten siitä voi tulla jonkin verran hyöytä myös, kannattanee kysyä paikallisesta verotoimistosta tekemäân laskelmat.

Entäs lapsilisät, saatko niitä asuinmaastasi?

Hoitopaikat maksavat myös, ovat usein verovähennyskelpoisia, mutta niihin uppoaa myös rahaa. Ja tosiaan laatuun kannattaa panostaa. Entä onko mahdollista saada esim sun/miehen vanhempia auttamaan välillä ainakin, tai sukulaistyttöä tms hoitajaksi muutamaksi kuukaudeksi?

Kannattaa nuo jutut selvittää. Ehkä olet vaan hormoonien vuoksi hiukan paniikissa... kukapa alkuraskauden odottaja ei olisi. Selviätte varmasti. Lapset kasvavat vaikka joutuisivat hoitoonkin, ei se mikään maailmanloppu ole. Jos tuolla tavalla ajattelet, ja siinä asuinmaassa meinaatte talossanne olla, niin tuskin tulevat vuodet sen suotuisampia ovat, joten turha panikoida.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/26 |
24.01.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

1. Uskotko yhteiseen tulevaisuuteen miehesi kanssa?

2. Tiedätkö, haluatko ylipäätään koskaan lapsia?

Jos vastaat kieltävästi tai epäröiden yhteen tai molempiin kysymyksistä, kannattaa ehkä miettiä asiaa perustavanlaatuisesti uudelleen.

Jos vastaat myöntävästi molempiin, iloitse raskaudestasi, synnytyä ja hoida lapsesi maassa maan tavalla, äläkä liikaa murehdi sitä, mitä sinulla EI ole. Sikäläisessäkin systeemissä on varmasti, tulet huomaamaan, omat hyvätkin puolensa. Häntä pystyyn!

Vierailija
4/26 |
24.01.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Au pairin hoitamaan lasta kotona jonkin aikaa?

Mun ihan tavis suomalainen mies on aikoinaan laitettu hoitoon 3kk ikäisenä niin kuin siihen aikaan oli tapana. Eikä oo traumoja.

Mielestäni teet tästä ongelman, koska äitiyslomasysteemit on niin erilaiset. Jos haluatte lapsia, sama juttu olisi ollut joka tapauksessa edessä jossain vaiheessa.

Vierailija
5/26 |
24.01.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

kun on suomalainen odottaja ja lukee näitä palstoja ja itse asuu maassa, jossa ei mitään vastaavia äitiyslomia, hoitovapaita, äitiyspakkauksia, neuvoloita, imetystukihenkilöitä, kerhoja ja äiti-lapsi- ryhmiä, vauvauinteja -kinoja ja -parkkeja ja ties mitä vielä, jotka kaikilla on ja joita kaikki voivat käyttää.

Toisaalta, eipähän varmasti sitten ole tätä suomalaiselle lastenhoidolle tyypillistä syyllistävää ilmapiiriäkään, eikä pelkoa siitä, että joku toinen mamma alkaisi kirjoitella nettipalstoille nähtyään sinut antamassa vauvallesi vastiketta tai taaperosi tutti suussa/mehupullo kädessä/lisäainepommi suussa jossain. Koska oikeasti, näillä täkäläisillä äideillä on omakin elämä, ja he useimmiten uskovat, että jokainen ihminen pyrkii selviämään omastaan mahdollisimman kunniallisesti, teki sitten niin tai näin.

Tulet varmasti saamaan paljon tukea sikäläisenkin yhteiskunnan ja ympäristön taholta. Se ehkä on vain erilaista apua kuin se, mitä Suomessa tarjotaan. Jos et aio palata Suomeen synnyttämään, suosittelen Sinulle, että lakkaat vertailemasta asuinmaasi tapoja ja kuvioita suomalaisiin. Keskity elämään siellä ja nyt. Siellä on varmasti paljon hyvääkin, vaikkakin asiat tehtäisiin eri tavalla kuin Suomessa.

Vierailija
6/26 |
24.01.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

ja mikä on hänen mielipiteensä?

Vierailija
7/26 |
24.01.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

tosiaan olla sentimentaalisessa tilassa, ehkä sitten johtuu hormooneista.

Rakastan miestäni syvästi, en tosin ihan ymmärtänyt, että miksi sitä kysyttiin. Olemme naimisissa ja olleet yhdessä viitisen vuotta. Emme vain ole suunnitelleet jälkikasvua. Lapsi ei ole mahdottomuus, muttei missään tapauksessa mikään ideaali tässä tilanteessa. Teemme muutenkin pitkää päivää töissämme.

Au pairia emme saisi meille järkevästi asumaan. Meillä on vain kaksi makuuhuonetta ja nekin yhteydessä toisiinsa. Lapselle tuo toinen huone olisi hyvä, mutta omaa rauhaa kaipaavalle au pairille soveltumaton.

Pitää keskustella muiden äitien kanssa ja varmaankin vain totutella ajatukseen. Ja ehkä lopettaa tällä palstalla käynti tai tulen lopun elämäni pahoittamaan mieleni näistä liian aikaisin päivähoitoon -keskusteluista.

Kiitos teille kaikille arvokkaista ajatuksistanne. Kyllä tämä järkytys tästä hälvenee kokoajan.

Vierailija
8/26 |
24.01.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

loukata kysyessäni suhteestanne miehen kanssa, toivottavasti et käsittänyt väärin. Mielestäni se oli ihan relevantti kysymys ottaen huomioon kokonaistilanteen. Mutta tosi hienoa siis.

Kaikki menee varmasti hyvin, kun teette vain omat parhaaksikatsomanne valintanne niissä puitteissa, jotka teille on suotu. Turha itkeä sellaisen perään, johon ei yksinkertaisesti ole mahdollisuutta. Turha syyllistyä ja varsinkaan mistään täältä lukemastaan. Tämä palsta on juurikin monien tylsistyneiden, aivan liian pitkiä aikoja kotona viettäneiden, turhautuneiden ja aika kapeakatseisten äitien temmellyskenttä, jolla turrutetaan omaa pahaa oloa haukkumalla muita ja muiden lastenkasvatusmetodeja. Jätä ihan omaan arvoonsa!

Vierailija
9/26 |
24.01.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

tätä kun ajatuksianne edelleen kaipaisin.

ap

Vierailija
10/26 |
24.01.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Niin tuskin teidänkään lapsi hoidossa menee pilalle. Yleensä voi hiukan puhua lisää lomaa, jokusen viikon ainakin.

Vierailija
11/26 |
24.01.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Huomasin kuukautisteni olevan myöhässä ja koska yleensä tulevat kuin kello, aloin aavistaa pahaa. Tein testin, tai kaksikin ja positiivisia olivat molemmat.

Asumme Euroopassa.

ap

Vierailija
12/26 |
24.01.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

ehkä tästä pitäisi keskutella täkäläisten äitien kanssa. Ainut kosketukseni äiteihin ovat Suomessa asuvat ystäväni sekä tämä palsta. Jotenkin olen ajatellut, että lasten kanssa ollaan vuosia kotona. Siksi ajatus pienen laittamisesta hoitoon tuntuu vieraalta.

ap

Vierailija
13/26 |
24.01.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä valitsin lapseni ja kyllä olen viettänyt hänen kanssaan nämä kolme vuotta. On ollut joskus tiukkaa rahallisesti mutta olen pärjännyt aina sinnillä ja säästämällä kuluissa, mieheni oli painostanut minua aiemmin aborttiin sanoen ettei ole valmis ja minä tiesin että olin ja en kadu pätkääkään valintaani olen ylpeä kauniista pienestä tytöstäni joka on päivieni ilo ja kaikki tämä hänen kanssaan vietetty aika on ollut arvkasta ja sen arvoista joten mieti siis tarkkaan mitä teet koska jos keskeytät sen voi olla sinun vaikea elää sen kanssa mieti siis tarkkaan koska lapsi on lahja. Mikään ei ole kauniimpaa kuin äidin ja lapsen rakkaus.

Vierailija
14/26 |
22.01.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ahdistaa ja itkettää..

Vierailija
15/26 |
22.01.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tai jäädä kotiäidiksi joksikin aikaa.

Vierailija
16/26 |
22.01.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

palaa suomeen synnyttämään ja jää tänne. Vietä lapsesi kanssa se ainutlaatuinen ja lyhyt aika ja mene töihin sen jälkeen. Mikä työ on tärkeämpää kuin ne pari kolme ensimmäistä vuotta?

Vierailija
17/26 |
22.01.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lapsi ei ilmeisesti ole toivottu? Vai oliko vain yllätys mutta sinänsä saisi tulla teidän perheeseen vauvakin?

Voithan aina ajatella, että jos ne sen maan äidit ja lapset pärjää, niin pärjäätte tekin. Ja ei siitä kauaa ole, kun Suomessa on ollut sama homma. Onko se syy luopua lapsesta tai tehdä abortti, ettei saisi niin pitkiä äitiyslomia mitä vain muutamassa harvassa maassa maailmassa :)?

Tai olisiko mahdollista kuitenkin sinunkin olla pidempään kotona, tai voisitteko jakaa lapsen hoidon niin että ei tarvitsisi pitkää työpäivää olla vieraalla hoidossa, vaan tekisitte molemmat lyhyempää päivää/viikkoa.

Tai sitten voitte miettiä, olisiko kuitenkin mahdollista lähteä vaikka vuodeksi Suomeen (tosin pitää ajoissa muuttaa, että saa tuet).

Vierailija
18/26 |
22.01.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

syvään. Ei raskaus ole katastrofi eikä onnettomuus, onneksi. Jos pitäisitte lapsen, olisiko sinulla taloudellisesti mahdollista jäädä pidemmäksi aikaa kotiin siis säästöillänne tms? Onko lapsi muuten ollut jossain elämänvaiheessa suunnitelmissa? Monella ei ole tukiverkkoja täällä Suomessakaan, pärjäätte ihan varmasti kaksin!

En suosittele tekemään aborttia, mikään mitä kerroit, ei ole mielestäni riittävä syy, jos yleensä mikään on. Sisälläsi kasvaa nyt uusi pieni elämä, kunnioita sitä. Kyllä te pärjäätte! :)

Vierailija
19/26 |
22.01.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olisiko teidä mahdollista muuttaa suomeen?

En oikein osaa sanoa mitään, mutta pitää tehdä valinnat sen mukaan mitkä sydämessään tuntee oikeiksi

Vierailija
20/26 |
22.01.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eikö miehesi pysty elättämään teitä molempia?

Joku ehdotti Suomeen muuttoa. Kannattaa ensin selvittää, että oikeutettu suomalaiseen äitiyspäivärahaan, jos on ollut ulkomailla töissä. Muistaakseni pitää asua 6kk Suomessa ennenkuin oikeutettu sosiaaliturvaan.