Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Testaa rakastamistyylisi (testi ja analyysi)

Vierailija
22.01.2013 |

Tämä on Richard Wisemanin kirjasta "Minuutissa muutokseen", joka esittelee psykologian alan tutkimustuloksiin perustuvia keinoja parantaa elämänlaatua mm. alueilla stressi, parisuhteet, luovuus, vetovoima. Ajattelinpa laittaa rakastamistyylitestin tänne kun minulla oli tulos aika osuva ainakin.

OHJE: Jos sinulla on nyt parisuhdekumppani, käytä häntä vastausten pohjana. Jos ei ole, ajattele edellistä kumppaniasi. Jos sinulla ei ole koskaan ollut parisuhdekumppania, vastaa sillä tavoin kuin uskoisit ajattelevasi ja toimivasi. Älä mieti liikaa ennen vastaamista.

ARVIOI VÄITTÄMÄT ANTAMALLA NIILLE PISTEITÄ 1 (vahvasti ERI mieltä) - 5 (vahvasti SAMAA mieltä)

1. Ihastuin kumppaniini hyvin pian sen jälkeen kun olin tavannut hänet.

2. Tunnen vetoa tietynlaisiin tyyppeihin, ja kumppanini vastaa tätä ihannekuvaa.

3. Kumppanistani ja minusta tuntuu, että meidät on luotu toisillemme.

4. Arvostan rakkaussuhteita, joiden perustana on vahva ystävyys.

5. En pysty sanomaan tarkalleen, milloin rakastuin häneen. Se tapahtui hiljalleen, ja siihen meni melko kauan.

6. Rakkaus ei ole mystinen tunnetila, vaan pikemminkin huolenpidon ja ystävyyden äärimmäinen muoto.

7. Kumppanini ei olisi mielissään, jos tietäisi, mitä kaikkea oikein puuhailen.

8. Pidän ajatuksesta, että minulla olisi useita seurustelukumppaneita.

9. Toivun rakkaussuruista yleensä melko helposti.

PISTEYTYS:

Laske yhteen väittämien 1, 2 ja 3 pisteet. Näistä saat rakastamistyypin EROS pisteesi.

Laske yhteen väittämien 4,5 ja 6 pisteet. Näistä saat rakastamistyypin STORGE pisteesi.

Laske yhteen väitämien 7,8 ja 9 pisteet. Näistä saat rakastamistyypin LUDUS pisteet.

(analyysit seuraavassa viestissä)

Kommentit (16)

Vierailija
1/16 |
24.01.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja vielä "kehuskeli" sillä :D No, onneksi virhe paljastui :)

Vierailija
2/16 |
22.01.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olet sitä tyyppiä, josta sait eniten pisteitä. Tyyppien kuvaukset:

EROS. Tämän tyylin edustajilla on selvä käsitys siitä, millaisia fyysisisä ja psyykkisiä ominaisuuksia he edellyttävät kumppaneiltaan. Kohdatessaan sopivan ihmisen he yleensä rakastuvat ensi silmäyksellä. Jos heidän tunteensa saavat vastakaikua, he heittäytyvät emotionaalisesti kiihkeään suhteeseen. Eros-tyypin suhteet tapaavat jäähtyä muutaman vuoden päästä, kun rakastettu muuttuu ajan myötä eikä enää täytä rakastuneen tiukkoja kriteereitä. Sen jälkeen intohimoinen Eros-tyyppi lähtee uudelleen etsimään täydellistä sielunkumppaniaan. Ulospäinsuuntautuneet, anteliaat ja intohimoiset Eros-tyypit tuntevat olonsa turvalliseksi suhteeseaan ja kaipaavat emotionaalista läheisyyttä. Suhteidensa alkuvaiheessa he ovat taipuvaisia hullaantumaan. Ollessaan intohimoisen rakkauden vallassa he eivät missään tapauksessa sortuisi uskottomuuteen.

STORGE. Tämän tyypin rakastavaiset arvostavat uskollisuutta enemmän kuin intohimoa. He eivät vaali mielessään kuvaa ihannekumppanista vaan löytävät usein rakastettunsa pitkäaikaisten ystävien joukosta. Storge-tyypeillä kiintymys kasvaa hitaasti syväksi sitoutumiseksi ja rakkaudeksi. Sitouduttuaan he ovat erittäin lojaaleja ja kannustavia, ja yleensä he solmivat elämänsä aikana vain yhden tai kaksi pitkää rakkaussuhdetta. Monet heistä ovat varttuneet suurissa perheissä, ja heistä tuntuu luontevalta hakea tukea lähimmäisistään. He ovat tavattoman epäitsekkäitä ja luottavaisia.

LUDUS: Tämä tyyppi ei haaveile tietyntyyppisestä rakastetusta vaan nauttii voidessaan tapailla monenlaisia ihmisiä. Hän tavoittelee uusia kokemuksia ja jännitystä, kammoaa sitoutumista ja siirtyy nopeasti lyhyestä suhteesta toiseen. Vaihtelunhaluinen ,vaelteleva Ludus-tyyppi nauttii jahdin hurmasta ja viittaa kintaalla lojaalisuudellle. Hän on varsin neuroottinen ja itsetietoinen eikä piittaa paljoakaan muiden tunteista. Ludus-tyyppi on riskinottaja, jonka rakastamistyylin takana piilee usein pelko hylätyksi tulemisesta. Hän pyrkii suojautumaan hylätyksi tulemiselta karttamalla läheisiä ihmissuhteita.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/16 |
22.01.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

2 pistettä isommalla pistemäärällä kuin seuraavaan (Eros). Osuu minuun aika hyvin.

Kivoja kuvauksia siinä mielessä että auttavat ymmärtämään sitä kuinka erilaisia ihmiset on tässäkin, ettei ole yhtä oikeaa tapaa kaikille, että jalat pitäisi viedä alta heti tai sitten hitaasti ja varovasti kiintyä. Eri ihmisille sopii ihan eri asiat.

Vierailija
4/16 |
22.01.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

11

6

4

Ja tunnistan kyllä itseni tuosta ylimmästä kuvauksesta. Hullaantunut olen tosin vain tähän omaan mieheeni, takana nyt 10 yhteistä vuotta eikä hullaantuminen ole laantunut. Uskon olevani ensimmäisen ja toisen tyypin välimuoto. :)

Vierailija
5/16 |
22.01.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eli nopeasti hullaantuvan eroksen ja hitaasti lämpiävän spurgun (eiku..) risteytys. Ja niin kyllä olen, vaikka se paperilla hassulta kuulostaakin.

Vierailija
6/16 |
22.01.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yllätyin ehkä vähän. Storge olisi ehkä enemmän minun juttuni, tai sitten kuvittelen vain... Olen ehdottoman uskollinen ja arvostan pitkiä suhteita.

Vierailija
7/16 |
22.01.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja kyllä mä kaikista noista itseni tunnistan.

Vierailija
8/16 |
22.01.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hyvinkin selkeällä johdolla tuo storge. Ja sopii muhun, vaikka en olekaan isosta perheestä.

Mielestäni ainoa järkevä lähtökohta pitkälle suhteelle ja sitoutumiselle, vaikka toki intohimoa saa ja pitää myös olla.

Vierailija
9/16 |
22.01.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Exä kuului ihan selvästi Erokseen.

Ilmankos...

Vierailija
10/16 |
22.01.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pisteet 7, 15 ja 3. Hyvä niin.

Vierailija
11/16 |
22.01.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eli selkeästi Storge. Oikein hyvä! ...ja tunnistan itseni...

Mulla muuten takana 10 onnellista avioliittoa, kuis muilla? Ajattelin vaan, että vaikuttaisiko kuitenkin ikä ja elämäntilanne vastauksiin.

Vierailija
12/16 |
22.01.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla muuten takana 10 onnellista avioliittoa, kuis muilla? Ajattelin vaan, että vaikuttaisiko kuitenkin ikä ja elämäntilanne vastauksiin.

Vierailija
13/16 |
22.01.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Piti kyllä kirjoittaa että onnellista avioliittovuotta... mitäs sitä pikkuvirheistä!

Vierailija
14/16 |
22.01.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

n. 13 vuotta parisuhdetta takana rankoine haasteineen, mutta myös syvä onnen tunne kun ollaan puolin ja toisin niin hyväksyneet toisemme sellaisena kuin olemme. Tunnistan itseni kyllä osittain kaikista tyypeistä (paitsi luduksen neuroottisuus ja piittaamattomuus...).

Vierailija
15/16 |
22.01.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

minä olen oikein tuollainen storgen arkkityyppi, en esim. alkuun ollut mitenkään viehättynyt miehestäni enkä ole ikinä äkkirakastunut keneenkään. Minulle rakkaus tulee vasta syvän toisen luonteen ja persoonan tuntemisen kautta, ei esim. seksuaalisen vetovoiman ja ulkonäön kautta. Me ollaan mieheni kanssa ensisijaisesti parhaat ystävät, vasta sen jälkeen seksuaalikumppanit.

Vierailija
16/16 |
23.01.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

ystävyyden ja kumppanuuden täyttämään parisuhteeseen ei estä mua kaipaamasta sitä intohimoa. Sitä joko tuntee tai ei, mutta näinkin on hyvä elää. Parisuhde on silti ihana ja fyysinen.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kahdeksan kuusi viisi