Matkat maksaa maltaita. Miten tavan työläisillä on varaa?
Olemme mielestämme keskituloinen perhe ja mietimme lomamatkaa 5 henkiselle perheellemme. Vähänkin parempi hotelli kahdella makuuhuoneella maksaa nelisen tonnia, jotkut All Inclusivella, jotkut eivät. Tekisi niin mieli lähteä, mutta tuohan on järjetön summa käytettäväksi viikossa. Loppuloma pitäisikin sitten pyöriä ihan kotinurkissa.
Eläminen on niin kallista, että säästöön ei rahaa jää eli lainarahoilla pitäisi tämäkin matka tehdä, mutta emme ole matkustaneet lasten kanssa vielä kertaakaan lentäen minnekään, joten olisihan se kokemus ja elämys jo sekin lapsille.
Silti hirvittää tuo rahamäärä. Mitä sillä saisikaan kotiin missä vietetään kuitenkin suurin osa elämästä.
Matkustaako vaan rikkaat vai käykö köyhemmät jollain halpamatkoilla epämääräisissä hotelleissa?
Kommentit (48)
Ja helposti matkataan. Varataan itse lennot ja hotellit, säästää melkoisesti verrattuna pakettimatkaan.
Lapsuudessani reissattiin usein ja majoittauduttiin retkeilymajaan, mökkiin, huoneistohotelliin tai joskus telttaan.
Oman perheen kanssa on jatkettu tuota rataa. Ainahan rahaa saa palaamaan, jos täytyy kaiken olla luksusta.
Lääkäriperheen tytär, joka myös itse lääkäri
pelkästään lentoihin ja hotelliin?
Minkä takia sen hotellin pitäisi olla vähän parempi hotelli?
Josta jokainen maksoi oman osuutensa.
Pakettimatkalla tämä lysti olisi maksanut 2000 euroa.
Netin kautta, tori.fi:stä, löydettiin asunto, alle 400 euroa viikkoa, plus vesi, sähkö ja hakivat ja veivät pientä summaa vastaan kentältä. Eli asumiselle tuli hintaa noin 600 euroa ja se kuudelle hengelle. Ja lennot sitten muualta kuin finnairilta, menopaluu noin 200 euroa. Ja me ollaan miehen kanssa ihan normaali keskituloinen perhe joilla on asuntolaina.
Meillä tavallinen duunariperhe. Ja kyllä me joudumme välistä pitkäänkin säästämään matkaa varten, lisäksi kyttäämme tarjouksia jne.
Lasten takia otamme aina täysihoidolla ja laadukkaan hotellin, koska lasten kanssa hotellilla on suuri merkitys matkan onnistumiseen, siihen että ruoka on hyvää ja monipuolista, eikä sairastuta mihinkään turistiripuliin, huoneet siistejä, ja hotellialue mukava ja viihtyisä, jossa paljon aktiviteetteja.
Pienet lapset kun eivät niin innostu mistään raunioista/museoista eikä mihinkään vesipuistoon kannata pienten kanssa lähteä, koska eivät osaa vielä uida.
Elämme aika säästäväisesti ja siten saamme rahaa sivuun esim. huonekalujen hankintaan, elektroniikan hankintaan, auton vaihtoon, yllättäviin menoihin (kodinkoneet posahtavat, äkillisiä sairastumisia) ja matkusteluun kerran kahdessa vuodessa.
Jos emme säästäisi esim. sähkössä, ruuassa, vedessä, vaatteissa jne. niin eipä juuri jäisi säästöön. Kaikkea ei tarvitse hankkia lapsille uutena, tekniikkaakin voi ostaa vähän käytettynä, ja vaatteita kierrättä muiden lapsiperheiden kanssa, käydä myymässä ylimääräistä kirppareilla jne.
Niillä pääsee usein. Viime vuonna tehtiin usempi matka.
Ollaan matkustettu eri kokoonpanoilla.
Nyt seuraava matka on hiukkasen arvokkaampi. 2 aikuiselta ja 2300e.
Käytän vain matkatoimistojen pakettiamtkoja.
Jossain on vielä messutarjouksia. Katsele.
tuosta itsejärjestetyistä matkoista.
Ei se Finnairin palvelu ole sen parempaa vaikka maksaakin 200 eur vähintään enemmän, kuin mitä esim. Norwegianilla on. Pienellä viitsimisellä selviää myös, paljonko maksaa esim. isompi laukku ruumaan kirjattavaksi. Käsimatkatavaroita saa Finskiin viedä 8 kg edestä, mm. tuohon Norwegianiin 10 kg. jne jne.
epämääräisiin hotelleihin ei myöskään päädy, kun selaa mm. monen hotellien etsintäsivuston sivut ja suositukset, etsii hotellin omat sivut ja ennen kaikkea muiden matkustajien mielipiteet hotelleista.
Mun perheeseen kuuluu minä, mies ja viisi lasta iältään 6 - 17 vuotiaita ja tänäkin vuonna menemme perheenä, lentäen Eurooppaan reissuun. Lennot, ja tällä kertaa mökki, on varattu itse. Mökkiin ei tarvitse viedä mukanaan kuin ruoat, kaikki muu siellä on jo, lähimpään uimapaikkaan on 50 m. (vesihuvipuisto). Reissussa ollaan viikko, ja lennot, kaksi vuokra-autoa sekä mökki jonka hintaan kuuluu sisäänpääsy vesihuvipuistoon muiden muassa, maksoi per henkilö 400 euroa. Eli koko matka ilman muuttuvia kuluja 2800 euroa. Autovuokra sisälsi jo tietullit ja vakuutuksen, sekä turvaistuimet nuorimmille.
Mutta toi kaikki riippuu myös siitä, mitä matkaltaan vaatii.
Me lähdetään siitä ideasta, että on hyvä olla hyvä paikka missä nukkua, mutta emme matkusta satoja kilometrejä huoneessa makaamaan.
.
, että säästöön ei rahaa jää eli lainarahoilla pitäisi tämäkin matka tehdä?
...ajattelit saada sen lainan maksettua? Mistä jos säästää etukäteen tai maksaa korkoineen, jos rahaa ei ole yhtään ylimäärästä??
Appivanhemmatkin varaa halpoja lentoja ja sitten sukulaiset saa tuoda niiden kamoja takaisinpäin kun laukut ruumassa maksaisi sata euroa kappale.
niin riippuu mistä matkat varaa. Itse olen viettänyt Pariisissa yksin 5 päivää alle 200 eurolla (lennot + hotellit), Englantiin ja takaisin lensin 45 eurolla.
lennoista ja yöpymisestä. Ehkä voisin maksaakin jos mentäisiin esim. Australiaan tai muualle oikeasti todella kauas. Ei kai matkan tarkoitus ole möllöttää siellä hotellihuoneessa? Travellinkin sivuilta löytyy matkoja joka lähtöön, suosittelen.
Appivanhemmatkin varaa halpoja lentoja ja sitten sukulaiset saa tuoda niiden kamoja takaisinpäin kun laukut ruumassa maksaisi sata euroa kappale.
Mä lähetin kerran (kun äärimmäisen hyvä shoppailukauppa ale-aikaan yllätti tarjonnallaan) vaatteet jotka ei olis millään mahtuneet mun matkalaukkuihini, postilla Suomeen. 17 eur.
Auton omistaminen kaikkine kuluineen maksaa maltaita. Hyvin monet ihan tavalliset harrastukset (sekä aikuisten että lasten) maksaa vuodessa maltaita. Tupakointi ja alkoholi maksaa maltaita. Lemmikkeihinkin kuluu tajuttomasti rahaa, etenkin jos sairastavat. Iso koti ja sen sisustaminen ajanmukaiseksi ja kauniiksi vasta maksaakin.
Se on ihan siitä kiinni mitä haluaa, noistakaan asioista oikeasti mikään ei ole pakollinen jos matkustelu on juuri se juttu, mitä kaikista eniten haluaisi perheensä kanssa tehdä.
Yleensä se, et joltain (keskituloiselta ja työssäkäyvältä) ei löydy rahaa matkailuun, tarkoittaa käytännössä sitä, että matkailu ei häntä oikeasti ihan niin hirveästi kiinnostakaan. Ainakaan niin paljon kun monet muut asiat, joihin sitä rahaa riittää.
Matkustaminen ON kallista.
Suunnittelemme juuri vuoden päähän Thaimaan matkaa. Kaksi aikuista ja kaksi lasta.
Haluamme ehdottomasti, jo turvallisuudenkin takia, matkustaa suorilla lennoilla Finnairin koneella. Joten pelkät lennot on jo n. 1200-1500e/hlö.(eivät ole tulleet vielä myyntiin)
Sitten tietysti vielä asuminen päälle.
Emme ota matkatoimistojen pakettimatkoja, vaan vuokraamme huoneen/asunnon mahd. ebookersin kautta. Tavoitteena olisi saada asuminen max.500e/vko.
Joten kahden viikon Thaimaan matkaan tullee menemään nelihenkiseltä perheeltä n.6000-6500e sekä tietysti käyttörahat päälle.
Mutta jos esim. Aurinkomatkojen hintoja katsoo, niin vähintään 2500e-3500e saisi laitta hintaan lisää.
lennoista ja yöpymisestä. Ehkä voisin maksaakin jos mentäisiin esim. Australiaan tai muualle oikeasti todella kauas. Ei kai matkan tarkoitus ole möllöttää siellä hotellihuoneessa? Travellinkin sivuilta löytyy matkoja joka lähtöön, suosittelen.
Ei ole tarkoitus lähteä tutustumaan paikalliseen kulttuuriin tai nähtävyyksiin ainakaan kovin syvällisesti. Eli on sillä väliä minkätasoinen hotelli on.
Omat viikonloppumatkamme olemme aina varanneet netistä itse esim. bookin.comin kautta, mutta nyt tuntui helpommalta pyytää tarjouksia matkatoimistoilta. Ei noita isompia huoneistoja ole edes kovin paljoa tarjolla.
AP
Auton omistaminen kaikkine kuluineen maksaa maltaita. Hyvin monet ihan tavalliset harrastukset (sekä aikuisten että lasten) maksaa vuodessa maltaita. Tupakointi ja alkoholi maksaa maltaita. Lemmikkeihinkin kuluu tajuttomasti rahaa, etenkin jos sairastavat. Iso koti ja sen sisustaminen ajanmukaiseksi ja kauniiksi vasta maksaakin.
Se on ihan siitä kiinni mitä haluaa, noistakaan asioista oikeasti mikään ei ole pakollinen jos matkustelu on juuri se juttu, mitä kaikista eniten haluaisi perheensä kanssa tehdä.
Yleensä se, et joltain (keskituloiselta ja työssäkäyvältä) ei löydy rahaa matkailuun, tarkoittaa käytännössä sitä, että matkailu ei häntä oikeasti ihan niin hirveästi kiinnostakaan. Ainakaan niin paljon kun monet muut asiat, joihin sitä rahaa riittää.
Matkailu ei ole meidän prioriteettilistan kärjessä juuri siksi, että se maksaa suhteessa saatuun etuun ihan järjettömästi. Se on kuin hetken huvi aivan kuin joku pulla dieetillä olevalle -hetki huulilla - ikuisuus lanteilla. Eli hetken huvilla on turhan kallis hinta ja sen vuoksi pitää sitten kitkutella pitkään. Lasten vuoksi tätä nyt oikeastaan mietitäänkin.
Eläminen on kallista ja arvostan elämän pieniä luksuksia arjessakin, joten niihin rahat menee vaikka mitään älyttömyyksiä ei tulekaan harratettua.
Hotellin tasolla on merkitystä, mutta ei voi mitenkään verrata kotikaupungin hotelliin. Ei ole samaa ilmastoa, merta, uima-allasta, lentomatkaa, vierasta maata, uusia ruokia jne.
Silti hotellilla on merkitystä.
Mutta mistä hemmetistä löydämme netistä halvemman matkan kun noita isoja huoneista ei kertakaikkiaan ole.
Mä oon pienipalkkainen (netto 1700/kk) yyhoo ja mulla on varaa tehdä viikon ulkomaanmatka lapsen kanssa joka vuosi - tai jos jotain isoja hankintoja ollut niin joka toinen vuosi. Saan elarit kelalta eikä muita tuloja.
Tosi vaikea uskoa ettette saisi tota summaa kokoon esim puolessa vuodessa per aikuinen?!!!
lennot tosiaan erikseen ja vuokrataan ASUNTO edullisesti, niitä saa isojakin. Netistä löytyy useita sivustoja niille. Suosittelen kokeilemaan, kaikenlaisia löytyy.
Edullisesti pääsee, kun itse suunnittelee eikä ota matkoja matkatoimistosta. Olen kerännyt blogiini edullisia matkaideoita. Kurkkaa jos kiinnostaa: www.lastensilmin.com ja sieltä matkustus-osio, mm. vinkkejä edulliseen Disneylandin matkaan!