Lapsi aina vanhoissa vaipoissa hoidosta tullessaan
Ikävä tilanne: Lapsemme on aina täysissä vaipoissa hoidosta kotiin tullessaan. Joko vaipassa on kakka tai pissaa niin paljon että vaippa on ihan täysi. Likaisissa vaipoissa olo aiheuttaa iho-ongelmia :(
Mikä avuksi?
Kommentit (21)
asia ei siis keskustelusta huolimatta ole parantunut. Vaipat likaiset, ihan sama mihin aikaan pojan haen kotiin.
Onko muille tapahtunut vastaavaa?
Ilmeisesti pitää hakea toiseen hoitopaikkaan :(
Ap
Mihin aikaan haet lapsen hoidosta?
Meillä sama juttu mutta johtunee siitä
että haen muksun tarhasta juuri välipalan
jälkeen ja ennen välipalaa on nukuttu
parin tunnin päikkärit. Vaipat vaihdetaan
ennen kuin lähtevät ulkoilemaan. Näin olen
sen itse järkeillyt.
Jos ei ole pyynnöstä korjaantunut niin alkaisin etsiskellä toista hoitopaikkaa.
Ollessani lastenhoitajana erään pikkuhoidokin vaippa jäi usein vaihtamatta ennen kotiinlähtöä niinä päivinä kun vanhemmat tulivatkin aiemmin hakemaan ja lapsi oli vasta heräilemässä päiväunilta. Silloin kyllä aina sanoin vanhemmille että vaippa kannattaa heti kotiin tultua vaihtaa, tai jos ovat lähdössä asioille niin voin vaihtaa sen vielä ennen lähtöä. Mutta yleensä pidän kyllä asiallisena että vaippaikäistä haettaessa esim kerrotaan koska viimeisin vaipanvaihto on ollut.
Jos se emäntä on sisällä eikä vaihda lapsen vaippaa ennen tuloasi ja lapsella on aina kakka tms niin ihmettelen miksi sinä et siinä vaihda vaippaa tai sano että teet ilmoituksen jos lapsella on selvästi TÄYNNÄ vaippa.
Silloin lapsi on useamman tunnin samoilla vaipoilla. Eli se tarkoittaa ettei hoida lapsia riittävästi ja se alkaa olla asia joka kiinnostaa valvontaa.
Asia tulee jatkossa vain seuraaville vanhemmille eteen tai kenties pahemmassa muodossa jos ja kun hoitajan ote pahenee.
Kiitos vastauksistanne! Sille kommentoijalle, joka käski itse hoitaa vaippaikäiseni kotona: Eikö tässä yhteiskunnan tilanteessa ole vastuullista äitien mennä töihin? Mielelläni minäkin kotona kököttäisin pojan kanssa, mutta kaikilla ei siihen ole varaa.
Haen pojan usein eri aikoihin hoidosta, eli klo 15-17 välillä. Kertaakaan eivät ole olleet ulkona. Eivät siis yleensä ulkoile iltapäivisin. Ymmärrän kyllä, ettei kakkaa haista toppavaatteiden läpi.
Olen ottanut asian esille muutamaan otteeseen. Vastaukseksi olen saanut puolusteluja (ei ole ehtinyt huomaamaan, on juuri herätty, on juuri syöty jne). Kerran on täti jopa ilmoittanut, ettei heti jaksa vaippaa vaihtaa. Hoitaja on myös tietoinen iho-ongelmasta, sillä olen vienyt rasvan jota ehtiessään voisi laittaa vaipanvaihdon yhteydessä. Hoitajan mielestä lapsi ei ole "hoitokunnossa", jos pitää laittaa rasvoja. Hankalaa.
En itsekkään alkuun huomannut ongelmaa, vaan ajattelin vain tulleeni paikalle juuri "pahaan" aikaan. Kun tilannetta on kuitenkin jatkunut kuukausia, olen huolissani.
Ilmeisesti on paras hakea uutta hoitopaikkaa ja ilmoittaa valvojalle asiasta. Tuntuu vaan ikävältä ottaa poika pois tutusta hoitopaikasta.
kotona. Sanoi siihen yhteiskunta mitä tahansa.
Jos ei ole varaa, niin ryhdy itse perhepäivähoitajaksi, niin näet miten helppoa se vaippojen vaihto on.
onko siinä vaippojen vaihdossa työaikana sisätiloissa jotain vaikeaa vai miten?
kotona. Sanoi siihen yhteiskunta mitä tahansa.
Jos ei ole varaa, niin ryhdy itse perhepäivähoitajaksi, niin näet miten helppoa se vaippojen vaihto on.
Tämä on juuri turhin kommentti tilanteeseen. Tilanne on nyt niin, että lapsi on hoidossa ja vaipan vaihto kuuluu hoitajan tehtäviin. Vai olenko väärässä? Sen tämä hoitaja on varmasti tiennyt ottaessaan vaippaikäisen hoitolapsen. Hänkin on varmasti alallaan vapaaehtoisesti. Vaihdan toki vaippoja kotona, joten tiedän millaista vaipanvaihto on. Kiitos kommentista siis. Ap
Kumma kun olet noin pitkään tuota katsonut. Äkkiä yhteys hoitajan esimieheen.
Mitäpä jos vaihtaisit sen vaipan?
Minähän vaihdan sen. Eikä sen vaihtaminen ole ongelma. Tuntuu vain että sitä ei hoidossa viitsitä vaihtaa. Ap
No sano siitä siellä hoitopaikassa, ei se auta tänne rutista. Sen verran pitää saada suutaan auki. Niin ja tosiaan vaihda se vaippa.
Ei ulkona pysty haistamaan jos joku pissaa tai kakkaa.
Mitäpä jos vaihtaisit sen vaipan?
Minähän vaihdan sen. Eikä sen vaihtaminen ole ongelma. Tuntuu vain että sitä ei hoidossa viitsitä vaihtaa. Ap
No, huomenna kun viet lasta kerro tästä havainnostasi (että lapsi aina täydessä vaipassa ja se aiheuttaa iho-oireita) ja pyydä, että hoitaja kiinnittäisi paremmin huomiota vaipanvaihdon tarpeeseen.
Kas noin.
Onko lapsi kova pissaamaan? Itse olen töissä pk:ssa josta viimeiset lapset haetaan kello 17, vaipat vaihdetaan välipalan jälkeen n. 14.30..sitten lähdetään ulos sään mukaan. Viimeisten lasten kanssa on enää yksi hoitaja eikä hän voi lähteä sisälle kakkavaippaa vaihtamaan. Kovasti pissaavan lapsen vaippa voi tuossa ajassa jo täyttyä ja tietysti se kakkakin saattaa tulla viimeisten ulkoiluhetkien aikana. Mutta kysy asiaa niin sekin selviää.
mun mielestä toi on asia jonka pitäisi hoitua hoitajalta ihan automaattisesti ilman että pitää oikeen erikseen pyytää.
Hoidossa ei huolehdita lapsen perustarpeista kunnolla, sitä tuo on. Kunnon valitusta kehiin.
Ja tosiaan monelta haette lapsen? Välipala syödään noin klo 14 ja sitten hissukseen vessan kautta ulos. Jos lapsi haetaan vaikka lähempänä klo 17 niin vaippa voi kyllä olla aika täysi.
Kakkavaipan haistaminen näin haalariaikaan ulkona on kyllä hankalaa.
No poika on perhepäivähoidossa. Olen myös maininnut asiasta, mutta muutosta ei ole tullut. Haen hänet aina sisältä, harvemmin ulkoilevat siihen aikaan.
No poika on perhepäivähoidossa. Olen myös maininnut asiasta, mutta muutosta ei ole tullut. Haen hänet aina sisältä, harvemmin ulkoilevat siihen aikaan.
Ota vielä puheeksi. Jos kyseessä kunnallinen pph voit ottaa yhteyttä hoitajan esimieheen. Jos siitä ei apua ala miettimään muita ratkaisuja.
Kyllähän sen huomaa sisällä helposti jos vaippa ihan läpimärkä.. Miksi ne ei muuten ulkoile iltapäivällä?
asia ei siis keskustelusta huolimatta ole parantunut. Vaipat likaiset, ihan sama mihin aikaan pojan haen kotiin.
Onko muille tapahtunut vastaavaa?
Ilmeisesti pitää hakea toiseen hoitopaikkaan :(
Ap