Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Lapsilist ja elatus erotilanteessa

Vierailija
22.01.2013 |

Auttakaa joku. Ahdistaa ihan suunnattomasti.

Olemme eroamassa (toisen kerran ja lopullisesti). Edellisen eron aikana teimme osituksen ja maksoin miehelle kaikesta silloisesta omaisuudestamme myös lasten sängyistä ja kaikesta.

Kun palasimme yhteen halusin avioehdon, sillä sukumme perinnöt ovat eri ääripäistä ja myöskin itse olen erittäin ahkera tekemään töitä ja miehellä taas enemmän menee sinne puolelle että elelee herroiksi mielellään myös toisen maksamana.

Nyt on mies saanut opintonsa päätökseen ja haluaakin erota. Jään itse asumaan nykyiseen asuntoomme (jonka kaikki lyhennykset ja kaikki maksut siis olen tähän mennessä yksin maksanut) ja mies osti kolmion läheltä.

Hän haluaa pitää lapsia 50/50 (lapsia 4).

Nyt sitten itse asiaan. Lastenneuvoja ei yhtään neuvo mitä rahojen kanssa pitäisi tehdä ja ystävät taas pelottelevat että jos suostun johonkin sitä ei voi ikinä muuttaa.

Mies haluaisi että kumpikaan ei maksaisi elatusmaksuja ja lapsilisät menisivät puoliksi. Itselle sopisi ettei elatusmaksuja maksettaisi, mutta että lapsilisät tulisivat minulle.

Omat perustelut tähän on ne että nytkin kun mies on jättänyt meidät, hän on kuukauden asunut muualla ja mitään ei ole tarjonnut lapsilleen. Itselleen on ostanut vaatteita ja kävi viikonloppureissulla jo ulkomailla jne. Pelkään hänen vaan kituuttelevan lapsiviikot kotona kaurapuurolla ja sitten kun lapset ovat minulla, yritän minä heille tarjotakin jotain "elämää".

Eli en haluaisi että lapsilisät hänen puoleltaan menevät omaan YKSIN matkusteluun ja omaan hyvinvointiin, kun niillä pitäisi lapsille jotain suoda.

Miten muut menettelisitte tässä tilanteessa?

Kommentit (7)

Vierailija
1/7 |
22.01.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Töissä nopeasti raapustin että saisin jonkinlaista ajatusta ja mielenrauhaa.

Vierailija
2/7 |
22.01.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lapsilisät menevät lähivanhemmalle.

Kannattaisiko perustaa yhteinen tili, jolle rahat menevät ja jolle molemmat siirtävät tasasumman rahaa sovittuina aikoina. Tiliin molemmille käyttöoikeus ja Visa Electron.

Tililtä maksetaan lasten kiinetät kulut (hoito, harrastus, lääke, vakuutus) ja vaatteet + muut lapsiin liittyvät hankinnat.

Näin rahojen käyttö on läpinäkyvää ja tilannetta on helppo seurata.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/7 |
22.01.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

voiko niitä edes puolittaa? Siis virallisesti. jommallekummalle ne tulee kaikki, eikö? meillä ei noin hankala tilanne, lapsi viikkoviikko systeemillä, elareita ei makseta ja mulle tulee lapsilisä. tosin lapsia vain yksi.

Vierailija
4/7 |
22.01.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

vaikka tilanne olis 50/50, jommankumman luona ne lapset ovat kuitenkin aina kirjoilla.

Vierailija
5/7 |
22.01.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Totta kai ne menevät puoliksi ( ja kyllä, voi Kelalle ilmoittaa, että lasten a ja b lisät tulee äidille ja c ja d isälle) jos kerran lapset asuvat 50 % toisella ja 50 % toisella. Tällöin kannattaa myös kahden lapsen osoitteet olla isällä, koska näin esim puolet päivähoitolaskuista menee isälle. Jos taas kaikki laskut tulee äidille/isälle, niin silloin sinne myös ne lapsilisät. Mutta jos maksuja ei ole, niin miten ihmeessä perustelet, että lapsilisien tulee tulla sinulle? Se, että mies on se, joka eron ääneen lausuun, ei tee hänestä loppuelämäkseen sellaista syyllistä, joka oikeuttaisi sinut saamaan enemmän rahaa.

Vierailija
6/7 |
22.01.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Totta kai ne menevät puoliksi ( ja kyllä, voi Kelalle ilmoittaa, että lasten a ja b lisät tulee äidille ja c ja d isälle) jos kerran lapset asuvat 50 % toisella ja 50 % toisella. Tällöin kannattaa myös kahden lapsen osoitteet olla isällä, koska näin esim puolet päivähoitolaskuista menee isälle. Jos taas kaikki laskut tulee äidille/isälle, niin silloin sinne myös ne lapsilisät. Mutta jos maksuja ei ole, niin miten ihmeessä perustelet, että lapsilisien tulee tulla sinulle? Se, että mies on se, joka eron ääneen lausuun, ei tee hänestä loppuelämäkseen sellaista syyllistä, joka oikeuttaisi sinut saamaan enemmän rahaa.

Eihän ap ollut itselleen sitä rahaa haluamassa, vaan huoli on lapsista! Ihme tulkintoja, taitaa olla taas joku maksava etävanhempi? Perk..e, jos niitä lapsia on tehnyt niin maksakoon myös.

Vierailija
7/7 |
22.01.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eli 2 lasta äidilkle kirjoille, 2 isälle. Ja katsotte että menevät niin että tosiaan puolet hoitomaksuista ym harrastuskuluista isälle, puolet äidille.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kuusi seitsemän seitsemän