Millaista kohtelua oletta saaneet työharjoittelussa aikuisopiskelijat?
Kerro harjoitteluaikasi kokemuksista. Saitko työhön kunnollista opastusta vai olitko selvästi vain riesana? Entä vaikuttiko mielestäsi ikäsi, siis kun ei ole enää mikään nuori opiskelija? Kerro mikä ala tai ammatti? Työllistyitkö opintojen päätyttyä tuolle alalle?
Kommentit (19)
Olen saanut todella hyvää kohtelua. Minuun on suhtauduttu tasa-arvoisena työkumppanina ja olen saanut paljon vastuuta. Koen, että ikääni (n.30) ja elämänkokemustani (omat lapset jne.) on arvostettu ja se on kerrottu minulle myös suoraan. Tietysti oma asenne harjoittelupaikassa ratkaisee myös. Tsemppiä opiskeluun!
Todella hyvää ohjausta sain. Valmistuin restonomiksi. Itse suunnittelin tavoitteeni ja esitin ne harjoittelupaikalle.
Sain paljon vastuuta, enemmänkin kuin olin edes haaveillut. Työllistyin harjoittelupaikkaani toiseksi esimieheksi suoraan valmistuttuani.
Työpaikoilla (ainakin ravintola-alalla) pidetään aikuisopiskelijoista, heillä on tarkat suunnitelmat ja halu oppia, tekevät aina enemmän kuin vaaditaan. Työllistyminen harjoittelun jälkeen helppoa, jos on näyttänyt kyntensä sekä tarjolla sopivaa työtä.
kenelläkään kokemusta taloushallinnon työharjoittelupaikoista (reskontra, kirjanpito, palkanlaskenta)? Oletteko päässeet oikeasti oppimaan vai kahvia keittämään?
Kyselee merkonomi-aikuisopiskelija
Hienoa kuulla hyvistä kokemuksista! Lisääkin voisi vielä ketjuun kirjoitella asiasta tietävät. Itseäni vähän mietityttää näin "vanhemmalla" iällä tuo harjoittelu näin alanvaihtajana, mutta kivalta kuulostaa nuo muutamat kokemukset. Tulipa mieleeni vielä lisäkysymys, huomasitteko harjoittelun myötä, että tuo ala on todellakin juuri teitä varten vai oliko se jo selvää ennen työharjoittelujaksoa ja siis jo ennen käytännön kokemusta kyseiseltä alalta?
muutaman kerran ja olen taas saanut aika huonoa kohtelua. Olen ollut aina riesa, eikä kukaan ole viitsinyt opastaa. Olenkin sitten saanut tehdä hanttihommia 8-tuntisia työpäiviä. Kassalle ei nuorena päästetty jos olin jossain liikkeessä (vaikka työssäoppimisjaksoni olisi tämän vaatinut, sitten sain huonon arvosanan, koska valvojan mukaan en ollut kuunnellut ohjeistuksia kunnolla. Minulle ei kylläkään edes tarjottu mahdollisuutta saatikka sitten ohjeistusta kassatyöskentelyyn.)
Muutenkin nuorena olin työssäoppimispaikassa vain ilmaista työtä tekevä juoksupoika. Milloin hain muille kahvia, milloin siivosin ja milloin järjestelin varastoa. Kyseessä siis asiakaspalvelun näyttö.
Silloin olin nuori ja kiltti, enää en tuollaiseen pompotukseen enää ryhtyisi.
harjoittelussa varmistuin, että ala sopii minulle. Sitä ennen kun ei ollut kosketusta koulun arkeen, kuin oppilaana.
Mulla on kyllä hyvät kokemukset. Muhun suhtauduttiin tosi hyvin. Kaikki opetettiin ja opastettiin samalla tavalla kuin kolleegalle. Huomasin kyllä eron nuorempiin työharjoittelikoihin, joita talossa oli useita samaan aikaan. Sain enemmän vastuuta ja minua kohdeltiin osana työ-yhteisöä kún taas vastaavasti nuorempia kohdeltiin "työharjoittelijoina" :D
Itse työllistyin tähän paikkaan jo kesken harjoittelun ja olen todellakin oikealla alalla :)
Hienoa kuulla hyvistä kokemuksista! Lisääkin voisi vielä ketjuun kirjoitella asiasta tietävät. Itseäni vähän mietityttää näin "vanhemmalla" iällä tuo harjoittelu näin alanvaihtajana, mutta kivalta kuulostaa nuo muutamat kokemukset. Tulipa mieleeni vielä lisäkysymys, huomasitteko harjoittelun myötä, että tuo ala on todellakin juuri teitä varten vai oliko se jo selvää ennen työharjoittelujaksoa ja siis jo ennen käytännön kokemusta kyseiseltä alalta?
Työharjoitteluun menin silti ns. "takki auki" ja sanoinkin sen, halusin olla avoin uusille kokemuksille/oppimiselle ja tehdä ihan mitä vaan, kunhan vain harjoitteluni pääpointit tulisi täytettyä.
Harjoittelussa sain vahvistuksen sille, että olen todellakin oikealla alalla ja oikeassa paikassa, sain lisäpotkua uudestaan työelämään. Minua oli alkanut puuduttamaan entinen toimenkuva, mutta uusien haasteiden myötä löysin taas paikkani vanhalta alaltani.
Aikuisena opiskelu on ihanaa! Näkee asiat ihan eri lailla kuin nuorenpana. Aikuisena uskaltaa olla "tyhmä", uskaltaa kyseenalaistaa ja heittää haasteita myös harjoittelupaikalle.
4
Ihanaa nähdä, että kerrankin nuoria jallitetaan tässä asiassa! Ei kyllä haittaa yhtään, haha. :) Saadaan me vanhukset sitten tyhmäillä niiden nuorienkin edestä.
Oletteko muuten huomanneet, että vanhemmilla on työharjotteluissa enemmän sijaa töppäillä? Kun nuori tekee virheen, se voi olla että sen yhden erheen takia saa sanoa hyvästit työharjoittelupaikalle ja arvosanalle.
esimies kysäisi, että lakaisisinko toimiston portaat. Iän päivän muistan sen tyrmistyneen ilmeen, kun sanoin, että no en kyllä lakaise. En ollut opiskelemassa siivoojaksi ja tämä herra sen hyvin tiesi.
opiskelin lähihoitajaksi aikuisena. Kaikissa työssäoppimispaikoissa minua kohdeltiin kuin kollegaa, arvostettiin (myös ääneen) aiempaa kokemustani (olin siis toiminut alalla jo aiemminkin). Sain vastuuta ja tunsin itseni ihan tasaveroiseksi muiden työntekijöiden kanssa.
Tottakai oma asenne on kaiken a ja o. Kokemuksestani huolimatta menin aina harjoitteluun "opiskelijana", innokkaana oppimaan uutta. Toisaalta olen nopea oppimaan, joten hyvin pian aina sopeuduin työyhteisöön. En koskaan erotellut, mitä opiskelijana teen tai en (en esim. ole valikoinut työtehtäviä, vaan tehnyt mitä muutkin). Joka ikiseen harjoittelupaikkaan myös pyydettiin töihin.
En ole myöskään onnekseni ikinä törmännyt opiskelijoita kyykyttäviin ohjaajiin tms.
Tekeekö aikuisopiskelijat työharjoittelua? Luulin, että ne opiskelee palkkatyön ohessa.
[quote author="Vierailija" time="01.09.2014 klo 22:34"]
Tekeekö aikuisopiskelijat työharjoittelua? Luulin, että ne opiskelee palkkatyön ohessa.
[/quote]Minä valmistuin juuri omaehtoisesta koulutuksesta, jonka ajan sain korotettua ansiosidonnaista. Ja vastaus ap:n vanhaan kysymykseen, että perehdytys oli puutteellinen mutta työllistyin :)
[quote author="Vierailija" time="01.09.2014 klo 22:34"]
[/quote]
Tekee, jos harjoittelu kuuluu koulutukseen. Aikuiskoulutuksen muotoja on varsin monia, ja niitäkin voidaan räätälöidä vähän opiskelijan tilanteen mukaan.
[quote author="Vierailija" time="22.01.2013 klo 09:51"]
En ole myöskään onnekseni ikinä törmännyt opiskelijoita kyykyttäviin ohjaajiin tms.
[/quote]
Tuskin koskaan järkevää, ja aikuisopiskelijan kyykyttäminen voi olla erityisen vaarallista, koska koskaan ei voi olla varma ketä kuuluu kyykytettävän lähipiiriin avioliittojen ja ystävyyksien kautta.
Vierailija kirjoitti:
Vuosia vanha viesti, mutta pakko vastata: tottakai aikuisopiskelijatkin tekevät työharjoittelua! Kuinka he muuten voisivat saada käytännön (työ)kokemusta opiskelemaltaan alalta? Toivottavasti olet tässä vuosien varrella saanut itsenäisesti selville, että myös aikuisopiskelija voi opiskella ihan päätoimisesti (päiväopiskeluna) ja olla opintovapaalla työstään. Kaikki tarvittava tieto aikuisopiskeluun liittyen löytyy tosin varsin helposti netistä. On löytynyt jo kauan.
Vierailija kirjoitti:
kenelläkään kokemusta taloushallinnon työharjoittelupaikoista (reskontra, kirjanpito, palkanlaskenta)? Oletteko päässeet oikeasti oppimaan vai kahvia keittämään?
Kyselee merkonomi-aikuisopiskelija
Täällä meidän korkeuksilla ei edes päässyt mihinkään taloushallinnon harjoitteluun, kaikki järkevän matkan päässä olevat paikat sanoi ettei ole resursseja ottaa harjoittelijaa. Ei joko olet työpistettä tai voimavaroja opiskelijan ohjaamiseen.
Terv. Toinen aikuisopiskelija