Maalämpö olisi kyllä hyvä, mutta en halunnut sitä meidän uuteen taloon
koska se olisi pilannut mun puutarhan. Olen nähnyt muutaman pihan, jossa putket pitkin pihaa ja siinä kohtaa ei sitten kasva mikään.
Miten teillä, joilla maalämpö, millainen puutarha?
Kommentit (28)
oletteko ottaneet huomioon, että kaivoista lämpö ehtyy noin kahdessakymmenessä vuodessa? Eli parinkymmenen vuoden päästä joudutte vaihtamaan lämmitysmuotoa? Kertoivatko maalämpökauppiaat tästä kun teitte kauppoja?
Jos on keruupiiri järvessä tai vaakaputkisto maassa, tämä ongelma ei koske teitä.
Maapiirin putket laitetaan 100 - 120 cm syvyyteen ja min. 150 cm putkien väli. Putki on jotain 40 mm. paksuista ja roudan alapuolella joten mahd. routiminen tuskin johtuu putkista.
Kyllä kaikki kasvaa tuossa, onhan siinä yli 1 m maata päällä :).
Joko provo tai merkittävän tyhmä ihminen.
Täydellisen tietämättömyyden tuomalla varmuudella arvelen kuitenkin, että kun sieltä putkiston ympäriltä otetaan lämpöä, niin routa menee syvemmälle ja kestää kauemmin ennen kuin se sulaa verrattuna siihen, ettei maalämpöputkistoa olisi asennettu.
Olen myös antanut itselleni kertoa, ettei putkistoa saa asentaa liian syvälle, sillä silloin routa ei välttämättä koskaan sula.
Voisin hyvinkin kuvitella, että on sellainen rajatapaus, että joku kasvi menestyy ilman putkistoa, vaan ei enää kun putket ovat laitettu.
Täydellisen tietämättömyyden tuomalla varmuudella arvelen kuitenkin, että kun sieltä putkiston ympäriltä otetaan lämpöä, niin routa menee syvemmälle ja kestää kauemmin ennen kuin se sulaa verrattuna siihen, ettei maalämpöputkistoa olisi asennettu. Olen myös antanut itselleni kertoa, ettei putkistoa saa asentaa liian syvälle, sillä silloin routa ei välttämättä koskaan sula. Voisin hyvinkin kuvitella, että on sellainen rajatapaus, että joku kasvi menestyy ilman putkistoa, vaan ei enää kun putket ovat laitettu.
Joo, en ottanut huomioon, mutta ajatuksessasi oli ideaa. Toisaalta, kun pumpulta talvella pukataan takaisin maapiiriin esim. 0-asteista alkoholia ja usein lämpimämpääkin, kun pihalla on -20 astetta niin asia voikin olla päinvastoin.
Mutta kuten sanottua, ei käytännössä mitään merkitystä puutarhan hyvinvoinnille.
Ehdottomasti maalämpö, mutta porakaivona. Hieman kalliimpi vaihtoehto, mutta parempi!
Ehdottomasti maalämpö, mutta porakaivona. Hieman kalliimpi vaihtoehto, mutta parempi!
Miksi porakaivo on parempi vaihtoehto kuin maapiiri? Varsinkin jos on uusi talo kyseessä, ja pihaa ei ole vielä tehty? Lähinnä viittaan kaivojen ehtymiseen parinkymmenen vuoden kuluessa.
ja istutuksia siinä päällä.
Minäkin olen kuullut tarinoita, että maassa on ikirouta, kun putket vetää sitä lämpöä savimaasta tosi tehokkaasti. Ja mikä kasvaa ikiroudassa?
Meillä sitä savea on niin paljon, ettei ilmeisesti mikään porakaivomalli toimi (=vanhaa merenpohjaa)
ap.
En ole saanut vielä yhtään vastausta siihen, että jollain on putket maata myöten ja istutuksia siinä päällä. Minäkin olen kuullut tarinoita, että maassa on ikirouta, kun putket vetää sitä lämpöä savimaasta tosi tehokkaasti. Ja mikä kasvaa ikiroudassa? Meillä sitä savea on niin paljon, ettei ilmeisesti mikään porakaivomalli toimi (=vanhaa merenpohjaa) ap.
Koska olet typerä provo.
Maapiirin putkia ei asenneta "maata myöten" saatikka nurmikon päälle vaan n. 1 m:n syvyyteen. Ja mitään ikiroutaa ei tule.
Savi on paras maa-aines maapiirille. Ja se syvyys sitten oikein :)
Maapiirin putket laitetaan 100 - 120 cm syvyyteen ja min. 150 cm putkien väli. Putki on jotain 40 mm. paksuista ja roudan alapuolella joten mahd. routiminen tuskin johtuu putkista.
Kyllä kaikki kasvaa tuossa, onhan siinä yli 1 m maata päällä :).
Joko provo tai merkittävän tyhmä ihminen.