Tekeekö kukaan enää ruokia ihan itse alusta loppuun?
En voi olla ainoa, jonka perheessä ei syödä valmiita ruokia, vaan kaikki tehdään itse lasagnesta kaalilaatikkoon ja ranskalaisiin.
Kommentit (36)
Ja syön kyllä valmisruokia.
Samaa maksalaatikko on tekee sen ravintola tai ruokatalo.
Olen ollut töissä ruokatehtaassa niin osaan suhteuttaa asiat.
Tottakai pelkkä jauhelihamassa näyttää kamalalta sellaisen silmissä joka ei tee itse ruokaansa. Ja mitä olen ihmisiä töissä kuunnellut niin asiaa haukkuu opiskelijanuoret jotka ei osaa itse kokkaa raa`asta lihasta, paitsi ehkä pihviä laittaa grilliin.
Teen kyllä itse perheen ruuat, osa raaka-aineista tulee omasta maasta jonne myyrät on pissineet.
Nyt on tulossa jauhemaksakastiketta lapsille. Harvemmin teen mitään ranskiksia mutta ne on niin halpoja pakastealtaasta että ostan valmiita.
Minä oikaisen, monesti paljonkin.
Ja tälle:
Kokkaaminen ei todellakaan ole muusta kiini kuin viitsimisestä.
Niin? Tekeekö se sinusta sitten paremman ihmisen että viitsit jos muut eivät? Onnea vaan elämällesi. Minä en pidä ruoan laittamista sellaisena elämän sisältönä joka on välttämätöntä suorittaa henkilökohtaisesti. Kuten en myöskään katso pahalla niitä ihmisiä joiden luona käy siivooja. Tai omistavat astianpesukoneen.
tosin ihan ehdottomia ei olla, hätätilanteessa voidaan vetää vaikka einespizzat tai mitä vaan. Ja ei me esim. makkaroita aleta itse valmistaa vaan jos sellaista joskus halutaan ostetaan mahdollisimman laadukasta.
Mutta minä rakastan ruoanlaittoa ja tykkään tehdä ruokaa mahdollisimman tuoreista raaka-aineista. Vierastan kaikenlaista teollista ja valmiiksi maustettua tai käsiteltyä. Esim. valmiiksi marinoidut lihat on jotain mitä meille ei kyllä koskaan tule. Eikä kaivata mitään valmiiksi pilkottuja ja esikypsennettyjä pakastevihanneksiakaan, ne ei vaan maistu miltään, ja lisäksi minusta on ihanan meditatiivista puuhaa se käsin pilkkominen :)
Koen että ruoanlaitto on luovaa puuhaa, rentouttava vastapaino stressaavalle aivotyölleni. En ikinä siksi yrittäisi siitä jotenkin päästä erityisen helpolla, koska on tärkeää juuri että saan näpräillä itse. Meillä syödään päivällienn vasta klo 20-21 aikaan eli mulla on ihan rauhassa aikaa värkkäillä raaka-aineista asti työpäivän jälkeen.
Toki käytän esim. hedelmäsäilykkeitä, valmiita jukurtteja (esim turkkilaista masutamatonat), ja käytän myös valmiita: tomaattimurska, tomaattipyre, liotetut pavut yms. Leivänkin ostan yleensä valmiina. Meillä syödään myös pakate herneitä, ja joskus käytän juuresuikaleita sekä valmista voitaikinaa. Mutta muuten mielellään valmistan itse, koska saan parempaa.
...jopa hankitaan, eli kasvatetaan, säilötään, kalastetaan ja kerätään huomattava osa kaikesta syömästämme ruuasta itse.
Ranskalaisetkin perunat tosiaan (silloin harvoin kun tehdään) tehdään itse. Leivät leivotaan itse. Lihat ostetaan suurissa erissä (esim. puoli- tai kokoruhoina) eli hoidan myöskin tarvittaessa lihanleikkuuhommia.
Pääasiassa hoitelen itse tuon kasvatus-, keruu- ja kalastuspuolen, noin puolet ruuanlaitosta (ja lähes kaiken leipomisen) hoitaa vaimo. Suuritöiset ruuat ja säilöntätyöt hoidetaan yhdessä.
Halvaksi tulee syöminen perheessämme.
Sanomattakin varmaan selvää, että asumme maalla :)
Ranskalaisia meillä ei syödä ollenkaan. Enkä tykkää käyttää esim. perunasipulisekoitusta, koska pakastettu peruna on kamalan makuista.
Syynä itse tekemiseen on ennen kaikkea maku. En halua syödä pahaa ruokaa, ja minulla on tarkka makuaisti.
Tosi vähän syödään eineksiä :) Ensiksikin siksi, että einekset on ihan törkeän pahoja, niistä saa hyviä vaikka muokkaisi. Ruoan laittaminen on kivaa :)
että ne jotka eivät jauha itse jauhojaan ja kirnua voitaan syövät "kaupan teollisia valmisruokia". Tässä välillä on kuulkaa todella paljon vielä vaihtoehtoja.
Ja sekin on (minun mielestäni) kukkua etteikö hyvää ruokaa voisi saada muuten kuin kotona tehtynä, mitä varten sitten on olemassa esimerkiksi lukuisia ravintoloita ja ihmiset vielä siellä kalliilla rahalla käyvät? Kyllä meillä syödään vaikkapa kaupan herkkutiskistä ostettuja samana päivänä tehtyjä salaatteja ja tapaksia, ja ihan taatusti hyvää ja tuoretta kamaa ovat.
t. joku joka aiemmin kertoi oikaisevansa ruoanlaitossa
No ei kai nyt kauhean moni suomalainen jauhojaan itse jauha. Eihän tällaisesta nyt ollut puhe, vaan kotona tehdystä ruuasta yleensä. Einekset ovat usein täynnä lisäaineita, suolaa, sokeria ja arominvahventeita. Ne on monesti tehty samalla myös hyvin epämääräisistä raaka-aineista (esim. kaupan lihaeinestuotteiden "lihaan verrattavat aineosat" tai 2% avokadoa sisältävä avokadodippi).
Ja FYI: HYVISSÄ ravintoloissa ruoka tehdään yhtä lailla alusta lähtien käsin kuin kotonakin. Ei Hans Välimäki omassa paikassaan mitään mikrolämmitettyä maksalaatikkoa asiakkailleen tarjoa.
Ystäväni tekee itse:
- jäätelön
- jogurtin
- leivän
- voin
Olle
p.s. kunnioitan ystävääni, mut itse en pystyisi samaan. Ystävän perheessä maito haetaan lähitilalta ja leivän teko aloitetaan jauhamalla jyvät kotitarvemyllyllä.
en tee ranskalaisia, kun ei ole perunamaatakaan. Siinä ei siis tule paljon säästöäkään ja maussa ei juuri eroa huomaa. Lohkoperunat tehdään itse silloin harvoin kun niitä syödään, vain maun vuoksi.
Suurin osa ruoista tehdään itse, mutta fanaattisuus ei ole monessakaan asiassa hyväksi, siksi syödään myös ravintoloissa ja ostetaan joskus purkkihernekeittoa.
itse. No joo, joskus jotain pinaattilettuja ostetaan eikä makkaroita/nakkeja tehdä itse, mutta muuten kyllä. Myös ne ranskalaiset.
En voi olla ainoa, jonka perheessä ei syödä valmiita ruokia, vaan kaikki tehdään itse lasagnesta kaalilaatikkoon ja ranskalaisiin.
ranskiksia ei mutta niitä ei syödäkään kuin ehkä 1x kk. Vaikka olemme molemmat päivätöissä ja pitkät työmatkat ei ruuan teko ole ongelma. Viikonloppuna tekee yhden ruuan la-su ja toisen ma-ti. Keskiviikkona jotain nopeaa ke-to ja perjantaina tehdään rauhassa ruoka töiden jälkeen. Eli periaatteessa teen ruokaa vain 3x viikossa, jos on kiireviikko niin teen ruuan edellisenä iltana, normaalisti kuitenkin syödään jo 5 jälkeen.
Arvostamme hyvää ruokaa ja sitä saa vain itse tekemällä
Itse tehty ruoka on paljon parempaa, terveellisempää, ja tulee mielettömän paljon halvemmaksi kuin kaupan teolliset valmisruuat.
Viikolla voi tehdä helppoja ja nopeita ruokia, viikonloppuna taas voi kokeilla vähän aikaa vievempiä ja vaativampia reseptejä(jos haluaa).
Kerralla voi tehdä isomman satsin ruokaa ja pistää osa pakastimeen.
Tehdään enimmäkseen ruoka itse, maustamattomista jakäsittelemättömisgä raaka-aineista. Uppopaistaminen ei ole terveellistä, joten sitä konetta ei kotiimme tule. Ranskiksia syömme todella harvoin, mutta pakasteet kelpaavat n.neljä kertaa vuodessa kun niitä ostetaan.
Eineksiä tulee ostettua välillä, esim. Pinaattilettuja, nitriittömiä nakkeja, tortillalettuja, riisipiirakoita.... Einekset eivät ole mielestäni mitään MYRKKYÄ, mutta koska niissä on usein enemmän lisäaineita ja suolaa, käytämme niitä ehkä kerran viikossa.
Mihin nyt kukin haluaa aikansa käyttää... Joillekin ruoanlaitto on harrastus, intohimo ja ylpeydenaihe, joillekin ruoka on vain ravintoa. Minusta ruoanlaitto on ihan kivaa, ja välillä oikein innostun jostain uudesta ruoasta mitä olen keksinyt laittaa. En kuitenkaan ole niin intohimoinen kokkaaja, että haluaisin tehdä esim. pastan itse. Yleensä teen ruokaa, vaikkapa possucurrya ison kattilallisen ja laitan annoksia pakkaseen, että pääsen taas joku päivä helpommalla.
Onneksi mieheni on intohimoisempi kokkailija, ja saan nauttia hänen ruoistaan!
että ne jotka eivät jauha itse jauhojaan ja kirnua voitaan syövät "kaupan teollisia valmisruokia". Tässä välillä on kuulkaa todella paljon vielä vaihtoehtoja.
Ja sekin on (minun mielestäni) kukkua etteikö hyvää ruokaa voisi saada muuten kuin kotona tehtynä, mitä varten sitten on olemassa esimerkiksi lukuisia ravintoloita ja ihmiset vielä siellä kalliilla rahalla käyvät? Kyllä meillä syödään vaikkapa kaupan herkkutiskistä ostettuja samana päivänä tehtyjä salaatteja ja tapaksia, ja ihan taatusti hyvää ja tuoretta kamaa ovat.
t. joku joka aiemmin kertoi oikaisevansa ruoanlaitossa
Ranskalaisia ei tehdä itse, lohkoperunat kyllä. Myöskään hernekeittoa, pinaattikeittoa ja makkaroita ei tehdä itse, ne ostetaan valmiina kaupasta. Herne- ja pinaattikeitot ovat minusta parempia kaupan valmiina kuin itse tehden. Lasagnet ym. Tehdään tietysti itse.