Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Tekeekö kukaan enää ruokia ihan itse alusta loppuun?

Vierailija
21.01.2013 |

En voi olla ainoa, jonka perheessä ei syödä valmiita ruokia, vaan kaikki tehdään itse lasagnesta kaalilaatikkoon ja ranskalaisiin.

Kommentit (36)

Vierailija
1/36 |
21.01.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

jotka kaiken tekevät itse. Mä en lukeudu teihin, joskus teen itse, joskus käytän eineksiä tai näiden sekayhdistelmiä.

Mulla ei ole aikaa niin paljoa, että kaiken ehtisin tehdä alusta loppuun itse.

Vierailija
2/36 |
21.01.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

mutta ruoka on yleensä aika simppeliä, paljon salaatteja jne. Itsetehty on vain niin paljon parempaa ja terveellisempää :)

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/36 |
21.01.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kerralla voi tehdä isomman satsin ruokaa ja pistää osa pakastimeen.

Ei tarvitse selitellä einesten käyttöä ajan puutteella.

Vierailija
4/36 |
21.01.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

jos olisin tarpeeksi av-mamma. ;)

Pointsihan olikin juuri se, että ei-itse-tehty-ruoka ei aina ole yhtä kuin lisäaineet, suola, aromivahventeet, 2% varsinaista raaka-ainetta jne. Onhan paljon puolivalmisteita, esimerkkinä nyt vaikkapa (valmiiksi pilkotut) pakastevihannekset, jotka ovat kaikin tavoin hyviä ja näin talvella ravitsevampikin vaihtoehto kuin tuoreet.

Samaten ihan valmiiksi tehtyä ruokaa on olemassa myös sellaista joka on tehty laadukkaista raaka-aineista ja myydään tuoreena. Toki se maksaa, mutta sehän ei nyt ollutkaan tässä pointtina. Ja TIETENKIN hyvissä ravintoloissa tarjotaan jotain aivan muuta kuin einesmaksalaatikkoa, mutta täällä vain tuntuu vallitsevan konsensus siitä, että vain kotona tekemällä saa hyvää ruokaa. Siis karkeasti yleistettynä: jos menen ostamaan Hans Välimäen ravintolasta takeaway-ruokaa (joojoo, sitä ei varmaan sieltä saa) ja vien sen kotiin niin siinä matkallako se muuttuu pahaksi?

Mutta turha tästä nyt on enempää vääntää. En tunne minkäänlaista huonoa omaatuntoa tästä "laiskuudestani" ja sitä paitsi mies meillä joka tapauksessa pääosin ruoat tekee joten saadaan sitä hyvää ja terveellistä kotiruokaakin ihan yllin kyllin.

No ei kai nyt kauhean moni suomalainen jauhojaan itse jauha. Eihän tällaisesta nyt ollut puhe, vaan kotona tehdystä ruuasta yleensä. Einekset ovat usein täynnä lisäaineita, suolaa, sokeria ja arominvahventeita. Ne on monesti tehty samalla myös hyvin epämääräisistä raaka-aineista (esim. kaupan lihaeinestuotteiden "lihaan verrattavat aineosat" tai 2% avokadoa sisältävä avokadodippi).

Ja FYI: HYVISSÄ ravintoloissa ruoka tehdään yhtä lailla alusta lähtien käsin kuin kotonakin. Ei Hans Välimäki omassa paikassaan mitään mikrolämmitettyä maksalaatikkoa asiakkailleen tarjoa.

Vierailija
5/36 |
21.01.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

jos olisin tarpeeksi av-mamma. ;)

Pointsihan olikin juuri se, että ei-itse-tehty-ruoka ei aina ole yhtä kuin lisäaineet, suola, aromivahventeet, 2% varsinaista raaka-ainetta jne. Onhan paljon puolivalmisteita, esimerkkinä nyt vaikkapa (valmiiksi pilkotut) pakastevihannekset, jotka ovat kaikin tavoin hyviä ja näin talvella ravitsevampikin vaihtoehto kuin tuoreet.

Samaten ihan valmiiksi tehtyä ruokaa on olemassa myös sellaista joka on tehty laadukkaista raaka-aineista ja myydään tuoreena. Toki se maksaa, mutta sehän ei nyt ollutkaan tässä pointtina. Ja TIETENKIN hyvissä ravintoloissa tarjotaan jotain aivan muuta kuin einesmaksalaatikkoa, mutta täällä vain tuntuu vallitsevan konsensus siitä, että vain kotona tekemällä saa hyvää ruokaa. Siis karkeasti yleistettynä: jos menen ostamaan Hans Välimäen ravintolasta takeaway-ruokaa (joojoo, sitä ei varmaan sieltä saa) ja vien sen kotiin niin siinä matkallako se muuttuu pahaksi?

Mutta turha tästä nyt on enempää vääntää. En tunne minkäänlaista huonoa omaatuntoa tästä "laiskuudestani" ja sitä paitsi mies meillä joka tapauksessa pääosin ruoat tekee joten saadaan sitä hyvää ja terveellistä kotiruokaakin ihan yllin kyllin.

No ei kai nyt kauhean moni suomalainen jauhojaan itse jauha. Eihän tällaisesta nyt ollut puhe, vaan kotona tehdystä ruuasta yleensä. Einekset ovat usein täynnä lisäaineita, suolaa, sokeria ja arominvahventeita. Ne on monesti tehty samalla myös hyvin epämääräisistä raaka-aineista (esim. kaupan lihaeinestuotteiden "lihaan verrattavat aineosat" tai 2% avokadoa sisältävä avokadodippi).

Ja FYI: HYVISSÄ ravintoloissa ruoka tehdään yhtä lailla alusta lähtien käsin kuin kotonakin. Ei Hans Välimäki omassa paikassaan mitään mikrolämmitettyä maksalaatikkoa asiakkailleen tarjoa.

Tässä ketjussa puhuttiin aiemmin kotiruuan paremmuudesta verrattuna kaupassa myytäviin eineksiin. Einekset, joiden käyttöä kritisoitiin monissa viesteissä, eivät ole niitä tuoreisiin raaka-aineisiin verrattavia vihannespakasteita (joita itsekin toki käytän, esim. herneet). Eineksiä ovat määritelmän mukaan mm. valmislihapullat, roiskeläppäpitsat, jauhomakkarat, maksalaatikko, valmis avokadodippi, jne.

Ei valmiiden einesten satunnainen syöminen tokikaan tapa, mutta jos niitä syö(ttää perheelleen) joka ikinen päivä päivälliseksi, niin silloin eivät ole asiat mielestäni ihan kohdillaan. Ainakin rahaa palaa rutkasti enemmän kuin jos tekisi ruuan itse. Lisäaineista tai mausta en edes viitsi edes puhua.

Ja joo, laadukasta käsin tehtyä tuoreehkoa valmisruokaa saa kyllä toki ehkä jostain Stockmannin Herkun tapaisesta paikasta, mutta sellaisten hinta on ainakin itselle aivan liikaa. Mutta toki jos on perheellä varaa syödä joka päivä pelkkiä Stockan valmisruokia, niin mikäpä ettei. :)

Vierailija
6/36 |
21.01.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

makaronit itse, kun niin halvalla kaupassa niitä valmiina myyvät?

Ja ihan hyvältä ne jauhelihakastikkeen kanssa maistuivat. Ja ruokakermakin oli oikein kaupasta, kun ei ole lehmää tai taito kerman valmistamiseen.

Ja käytimme myös valmista ketsuppia.

Vierailija
7/36 |
21.01.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mutta ei meillä paljonklaan eineksiä syödä, tottakai teen lasagnet ja muut itse.

Vierailija
8/36 |
21.01.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

mutta silloin harvoin kun ranuja syödään, ranskalaiset tulee kaupan pakastealtaasta.

Itsetehty peittoaa maun ja hinnan puolesta kaupan einekset. En vaan jaksa ymmärtää miten moni vähävarainen syö kallista einespas** koska "EI OLE" varaa ostaa muuta...

Vierailija
9/36 |
21.01.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mutta muuten teen tavallista kotiruokaa ja isoja määriä kerralla, jotta en joudu kokkaamaan joka päivä uutta ruokaa.

Vierailija
10/36 |
21.01.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

itse. Ja kesällä kasvatetaan ja syksyllä säilötään mahdollisimman paljon itse.

Vierailija
11/36 |
21.01.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

teen, mutta esim. tomaattimurskaa en tee itse (on mulla kyllä pakkasessa jonkin verran äidin tekemää tomaattimurskaa). Ja joskus ostetaan eineksiä, esim. ranuja, karjalanpiirakoita tai pinaattilättyjä.

Vierailija
12/36 |
21.01.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

En kaihda eineksiä vain siksi, että ovat eineksiä. Mutta ei meillä viikottain einesruokaa syödä.

Ja mikä on oikein valmiin ruoan ero kokonaan itse tehtyyn? Tekeekö ap lasagnelevyt itse? Entä pesto, itse tehtyä vai kaupasta? Onko pakastealtaan perunasuikale valmista vai onko siinä joku taika jos itse suikaloi perunatkin?

Vierailija
13/36 |
21.01.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kokkaaminen ei todellakaan ole muusta kiini kuin viitsimisestä.

Vierailija
14/36 |
21.01.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

En kaihda eineksiä vain siksi, että ovat eineksiä. Mutta ei meillä viikottain einesruokaa syödä.

Ja mikä on oikein valmiin ruoan ero kokonaan itse tehtyyn? Tekeekö ap lasagnelevyt itse? Entä pesto, itse tehtyä vai kaupasta? Onko pakastealtaan perunasuikale valmista vai onko siinä joku taika jos itse suikaloi perunatkin?

Lasagnelevyjä en tee itse, mutta tuorepastan teen aina. Samoin raviolit. Pestosta en niin välitä, mutta mies on tehnyt sitä pari kertaa :D Tomaattimurskan kanssa on 50/50, yleensä jos teen pizzaa, teen bolognesekastikkeen tuoreista tomaateista.

Pakastettu peruna on minusta pahaa, siksi en osta sitä missään muodossa, koskaan. Enkä tiedä, miksi ostaisin valmiiksi suikaloitua kun osaan tehdä sen itsekin.

Vierailija
15/36 |
21.01.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mutta en minä absolutisti ole, joskus voi olla lisäkkeenä kaupan lohkoperunoita tms, vaikka nekin useimmiten teen itse. Ja mä en laske eineksiksi esim. pakastevihannesten käyttöä aterian lisäkkeenä.

Vierailija
16/36 |
21.01.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

eikä syödä eineksiä tms. Itse tekeminen on myös palstan paras säästövinkki.

Paljon teen itse, mutta ranskalaiset tulevat pakastealtaasta, koska koen uppopaistetut ranskalaiset huomattavasti epäterveellisemmiksi kuin pakaste. Vai miten ap ne tekee? Uunipannulla ilman rasvaa?

Perunaviipaleita ostan myös pakastealtaasta myös valmiina -Pirkalla pelkkää perunoita sisältäviä. Myös muita pikaruokajuttuja joskus, mutta pääsääntöisesti kaikki itse tehtyä.

Vierailija
17/36 |
21.01.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miten ranskalaiset tehdään?

Pilkotaan perunat ja uppopaistetaan.

Vierailija
18/36 |
21.01.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

itse. Ranskalaisista alkaen ja sillon teen myös paljon erilaisia ruokia, uusia kokeiluja jne. Sitten taas on kausia, kun meillä syödään valmispitsoja, kaupan ranskalaisia, makaronia ja makkaraa jne.

Vierailija
19/36 |
21.01.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

yhdyn siihen, että viitssimisestähän tämä vain on kyse - ja aina en todellakaan viitsi, sillä ajalleni on joskus muutakin käyttöä. Ja aina nälkäinen yleisö ei viitsi odottaa. Mutt noin periaatteessa osaan tehdä ruoan itse, usein teen ja voisin ehdä jopa pastalevyt lasagnea varten (tosin silloin tekisin tuorepastasta, mikä ei ole ihan sama kuin varsinainen lasagne, mutta ihan hyvää kuitenkin).

Minä tarkoita kuitenkin itse tekemisellä sitä, että ostan vihannekset, juurekset, lihan jne. kaupasta. En kasvata lehmiä enkä porkkanoita ja kalassakin tulee käytyä aika harvoin siihen nähden, miten paljon kalaa meillä syödään.

Vierailija
20/36 |
21.01.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä tehdään myös kaikki ruoka itse, myös ne ranskalaiset. Ensiksi koska me miehen kanssa molemmat tykätään kovasti ruuanlaitosta, ja toiseksi sillä tavalla saa paljon maukkaampaa ruokaa.

Joka ilta kokataan hyvä ateria, harvoin syödään kahta päivää samaa ruokaa. Ja silloinkin yleensä muutellaan, esim. ekana päivänä grillataan broileri ja syödään salaatin kanssa, toisena päivänä jämälihoista kastike.