onko muita, jotka neuroottisesti pelkää että yö taas menee valvoessa?
Musta tuntuu, että mä en ikinä nukahda. Mä yleensä pyörin sängyssä ja nukahdan vasta aamuyöllä, jolloin saa nukutuksi vaan hetken kun pitää herätä aamulla taas töihin.
Mä inhoan iltoja ja tätä stressiä. Halusin vaan mennä sänkyyn ja nukahtaa ja nukkua läpi yön. Mieheni tekee niin vaivattomasti. olen todella kateellinen ihmisille, jolla ei ole nukahtamisvaikeuksia.
Mitä tähän auttaisi???
Kommentit (22)
Minä. Tosin käytän unilääkkeitä, joten yleensä saan jonkin verran nukutuksi.
Oletko testannut melatoniinia? Itselläni se auttaa, mutta ei poista unettomuutta. Eikä se tietenkään stressiä poista.
Tätä tuskaa ei voi ymmärtää kuin toinen sellainen joka on kokenut unettomuutta.
vastaavanlaisessa tilanteessa ja rupesin sitten hyödyntää valvomista. Teen käsitöitä, luen, kattelen tv-sarjoja enkä edes yritä mennä nukkumaan. usein onneksi olen nukahtanut vahingossa sohvalle ja nukkunut sitten paljon paremmin kuin jos olisin mennyt sänkyyn nukkumaan.
Yritin aluksi kaikki mahd. konstit. Ei auttanut oikea ravinto, hiljentyminen, päivittäinen riittävä liikunta, puitteet makkarissa yms.
Vkonloppuisin nukun sentäs hyvin.
Tsemppiä sulle. Tiedän kyllä tarkkaan miten kamalia on väsyneet päivät...
ikä ja lapset. nukahdan vaikka istualleni.
en jaksa valvoa. tai siis jos on huolia, voi mennä yksi yö valvoeessa, mutta yleensä seuraavana jo nukun
tuollainen pelko puhkesi toisen synnytyksen jälkeen. Minun oli vaikea nukkua alkuun ja aloin pelätä, että en saa nukuttua enää koskaan. Alkoi ajatukset pyöriä vain sen ympärillä. Sain avuksi ahdistukseen citalopram nimisen lääkkeen. On mielialalääke ja vähentää ahdistuneisuutta. Sen avulla nukkuminen alkoi sujua, kun ahdistuneisuus väheni. Sain myös nukahtamislääkkeitä, mutta niitä en aloittanut lainkaan, kun halusin testata, miten tuo toinen lääke vaikuttaa. Tässä etuna se, ettei tule riippuvuutta.
että mulla menee yöunet, jos joku vaikka sanoo soittavansa huomenna. Alan jo aamuyön tunteina heräillä ja odotella, että koska puhelin soi! Tää unettomuus on niin kauheeta, että joudun syömään nykyään unilääkkeitä joka yö ja pahin pelko on se, että edes niillä ei nukahda - ja joskus käykin niin.
mulla on ollut tuo Ketopinor, on auttanut, paitsi jos on tosi stressi päällä. Mä murehdin kaikesta!
Melatoniiniakin on juuri nyt ja se ei ainakaan eilen auttanut :( Tää on kamalaa!
Nukahtamislääkkeitä käytän. jos saan. Lääkärit tupuuttavat juuri noita luontaisjuttuja.
Olo on kuin taivaassa kun on esim Immovanea. Pari viikkoa mä olen tosi huoleton; teen asioita vapaasti iltapäivällä kuten juon kahvia, otan pienet torkut, syön hyvää ruokaa jne.
Mä joudun välttämään paljon asioita kun pelkään, että vaikuttavat unensaantiin. En voi edes soittaa ystävälle illalla tai tarkistaa sähköposti, kun pelkään, että joku uusi juttu jää pyörimään päähän. Tää on yhtä helvetti!!!
ap
Mä todella luulin olevani ainoa hullu :)
Silloin kun lapset olivat pieniä mäkin nukuin paremmin (muistaakseni).
Nuorena valvoin myöhään ja nukuin koko päivän.
ap
Mulla auttanut nukahtamislääkkeet ja TV. Jos herään yöllä tai en saa unta illalla, juon lasin rasvaista maitoa ja menen sohvan ääreen katsomaan jotain ohjelmaa. Asetun mukavasti, mulla on sohvalla ihana lämmin viltti ja ihan oikea tyyny, joka on naamioitu sohvatyynyksi päällisellä.
Sitten nukahdan yleensä TV:n ääreen. Joskus pahimpina aikoina saattaa mennä viikkoja niin etten nuku sängyssä. Mieheni tietää mistä johtuu, joten hyväksyy sen. Joskus hän asettuu sohvalle minun viereeni nukkumaan.
TV:n tuominen makuuhuoneeseen ei minusta ole ratkaisu, sillä myös mieheni on huonouninen ja häntä TV:n valo saattaisi häiritä silloin kun itse nukkuu huonosti.
Nukahtamislääkkeet auttavat myös, mutta ne eivät estä yöllisiä heräilyjä. Eivät ole sama asia kuin unilääkkeet, niihin ei helposti jää koukkuun. Unilääkkeitä en halua alkaa käyttämään, koska työhöni sisältyy paljon työmatkoja. En uskaltaisi lähteä rattiin jos olisin ottanut yöllä unilääkettä. Nukahtamislääkkeitäkään en käytä kuin sellaisina öinä/iltoina jolloin valvon yli 3h yhteenmenoon.
Parhaaksi nukuttajaksi olen huomannut tämän TV:n katselun. Joku pitkäveteinen sarja on paras unilääke. Ei mitään liian kiinnostavaa.
Seksi auttaa joskus kanssa.
Musta tuntuu, että mä en ikinä nukahda. Mä yleensä pyörin sängyssä ja nukahdan vasta aamuyöllä, jolloin saa nukutuksi vaan hetken kun pitää herätä aamulla taas töihin.
Mä inhoan iltoja ja tätä stressiä. Halusin vaan mennä sänkyyn ja nukahtaa ja nukkua läpi yön. Mieheni tekee niin vaivattomasti. olen todella kateellinen ihmisille, jolla ei ole nukahtamisvaikeuksia.
Mitä tähän auttaisi???
Itselläni on Imovanea ja se antaa hyvän unen parin viikon ajan. Sen jälkeen sen teho alkaa vähän heiketä... Nyt olen juuri siinä tilanteessa. Aion ensi yönä testata melatoniinia vähän isommilla annoksilla. Se on joskus auttanut.
Nyt minulla on työstressiä, joka aiheuttaa unettomuutta. Ei ole kivaa ei. Stressi menee jossain vaiheessa ohi ja uni palaa, mutta siihen voi mennä monta kuukautta. Se on yhtä helvettiä. Ainoa toive elämässä on saada nukkua kunnolla.
Nro 3
Tossa TV:ssä jutun juoni on se, että annan unettomuudelle periksi. En edes varsinaisesti yritä nukahtaa. Se on vain ajanvietettä. Sitten aina jossain vaiheessa vaan nukahdan siihen.
Mulla taustalla traumaattinen muisto joka tulee mieleen aina illalla nukkumaan käydessä/öisin vaikka en haluaisi..sitten pyörin puoli yötä tätä kauheaa tapahtumaa kelaillen enkä osaa rentoutua uneen.
Mutta kappas vaan kun laitan illalla makuuhuoneen telkkariin jonkun hömppäleffan niin nukahdan alle puolessa tunnissa kun unohdan murheet ja rentoudun. Yöllä saatan silti edelleen heräillä valvomaan ja siihen ei yleensä auta edes television katsominen.
Viikonloppuisin nukun paremmin kuin arkiöinä jolloin stressaan aamuherätystä.
Musta niissä on suuria eroja ja just esim. toi Imovane antaa vaan kevyen parin tunnin unen. Paras on mulle Stilnoct, jolla saatan joskus nukahtaa jo puolikkaallakin ( + Ketipinor 100 mg). Mutta silti herään aina aamuyöstä ja stressaan milloin mitäkin tulevan päivän hommaa.
TV:n katselua en ole kokeillut, pelkäisin että sitten tuijottaisin sitä silmät tapilla aamuun asti!
Anna itsellesi lupa valvoa ja valitse ohjelmiksi todellain jotain hömppää. Ei liian kiinnostavaa eikä älynystyröitä kutkuttavaa. Mulla pyörii yöllä melko usein Emmerdale. Sopivan hidas saippua.
Valmistele sohva itsellesi jo illalla valmiiksi. Ja ota lasillinen maitoa. Vanhan kansan opeista jotkut vaan toimii. Lasillinen rasvaista maitoa saa sopivan täyden tunteen mahaan ja auttaa osaltaan myös nukahtamisessa. Rasvattomasta ei tule samaa tunnetta, vaikka sitä muuten juonkin.
Yö tai kaksi saattaa mennä siten että uutuudenviehätyksestä pyörit yhä soffalla, mutta uskallan luvata että viikon sisällä tilanne muuttuu. Mitään et siinä menetä, sillä et sää sinne sänkyynkään kuitenkaan nukahda.
-10-
TV:n katselua en ole kokeillut, pelkäisin että sitten tuijottaisin sitä silmät tapilla aamuun asti!
jälkeen, ni nukkuis oikein hyvin.
ja oli vajaatoimintaa, vaikka yleensä kai se liikatoiminta aiheuttaa unettomuutta?
On tutkittu kilpirauhasarvot
ja oli vajaatoimintaa, vaikka yleensä kai se liikatoiminta aiheuttaa unettomuutta?
enää kello 18 jälkeen, tai en nuku yöllä.
muuten kyllä tulee uni vähintään joka toinen yö, ei se yksi uneton yö haittaa , vähän kärsii muisti ja ajatus ei yhtä hyvin suju.
Mirtazapin masennuslääke auttaa tehokkaasti juuri siihen aamuöiseen heräilyyn, joka monesti riesana. Pidempään käytettynä tosin saattaa nostaa painoa lisäämällä ruokahalua. Ketipinor rauhoittaa mukavasti nukahtamistilannetta ilman riippuvuutta ja ruokahimoa.
ja teetäkään en usein "muista" keitellä kun se ei ole samanlainen rituaali kuin kahvinjuonti. Tämä on auttanut mun uniongelmia paljon. Sain mahataudin ja siinä yhteydessä oli helppo luopua kahvista. On helpompi nukahtaa ja tuntuu vähän kuin ahdistuneisuutta muutenkin olis vähemmän. Tiedä sitten.
Itsellä tuo Mirtazapin kyllä vie tajun, mutta kokonainen 15 mg on liian vahva ja seuraava päiväkin menee koomassa. Kannattaa varovasti se aloittaa, jos lääkäri sitä määrää. Neljäsosasta vaikka aloittaa. Ketipinor on hyvä nukahtamislääke myös.
Joskus vuosia sitten nukahdin vielä tavallisesti ja kärsin vain joskus stressaavissa tilanteissa nukahtamisvaikeuksista. MUTTA nyt se on jokapäiväistä... Mulla on Ketipinor-niminen lääke, joka väsyttää mutten nukahda silläkään.
Ootko kokeillut jotain nukahtamislääkkeitä?